[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
sänket skrev:
-------------------------------------------------------
> smiley skrev idag 17:17:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte ett par ursnygga brallor idag..........
>
>
> smiley skrev idag 17:36:
> ---------------------------------
> > .......Jag har tvättid i morgon och Hobbits
> råd lät vettigt.
> > Tycker ni att jag ska chansa?
>
> Borde Du inte i alla fall använda byxorna innan
> Du tvättar dom?

Jo, fast jag vill stryka dem innnan jag använder dem.

Glitch, du har helt rätt. Jag ringde till Åhléns och tjejen jag pratade med sa också att de antagligen kommer att slitas lite snabbare med maskintvätt.

[OT] Samlingstråd för OT
Tvättrådet har troligtvis med färgen att göra, de var ju svarta? Det finns ju numera specialtvättmedel för svarta plagg, men jag har ingen aning om huruvida det funkar bättre än vanligt kulörtvättmedel.

[OT] Samlingstråd för OT
Vad är problemet? Varför ska du tvätta byxorna? Svarta byxor finns ju ingen anledning att tvätta. Klart fall av Harden the fuck up detta. :)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
MagnusA skrev:
> Vem i all världen tillverkar cykelbyxor som är
> dry clean only?

Vem tillverkar cykelbyxor av 98% bomull?

Dom kan slitas mer eller mer troligt tappa formen (elastan och bomull beter sig förmodligen olika vid nedblötning/uppvärmning). Jag har ett par tre såna, har funkat bra i både 30 och 40 för mina. Är du orolig för formen kan du ju alltid dra på dom blöta och sova i dom;)

P

[OT] Samlingstråd för OT
Jag erbjuder mig härmed, att helt kostnadsfritt, ta över vårdnaden av dina svarta byxor. Dom kommer fungera ypperligt som putstrasor. ;)

Högaktningsfullt
Skogling

[OT] Samlingstråd för OT
Nu står jag i skiten, ska skaffa ny digitalkamera och har ingen riktig koll, men så slog det mig att här måste ju finnas en hel hög med folk som har svaren!

Vill ha en kompaktkamera, för jag tänker mig att det passar in på kompromissen "liten kamera/bra bildkvalitet".

Krav:
snabb (ta äventyrsbilder, flera i följd, snabb uppstart, snabb bildtagning)
bra bilder (om vi bortser från fotografens kvalitéer)
bra inställningar utan att pilla i menyer hela tiden (optimalast som en SLR, men liten!)
filma video och göra det bra
pris, 3-5 tusen max.

Har fått lite tips, bl.a:
Canon Powershot G12 (G11 klarar inte video)
Canon S95
Panasonic Lumix LX5
Olympus XZ-1

...för att nämna några. Några fler jag kan titta på?
Vilken av dessa skulle du välja, vad är bättre på vilken osv, tips?!

Och angående videoinspelningen så varierar det lite i fokuseringen (kontinuerlig eller icke), bilder per sekund, upplösning mm. HD är standard, men vad ska man ha här gällande bild/sek osv?

/Oskar

edit: Canon tydligen, fast vi alla vet att det alltd varit Nikon som varit kanon :)

[OT] Samlingstråd för OT
Skogling skrev:
> Jag erbjuder mig härmed, att helt kostnadsfritt,
> ta över vårdnaden av dina svarta byxor. Dom
> kommer fungera ypperligt som putstrasor. ;)
>
> Högaktiningsfullt
> Skogling

Varför har du aldrig tilldelats något humorpris? ;o)

[OT] Samlingstråd för OT
smiley skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Jag erbjuder mig härmed, att helt
> kostnadsfritt,
> > ta över vårdnaden av dina svarta byxor. Dom
> > kommer fungera ypperligt som putstrasor. ;)
> >
> > Högaktiningsfullt
> > Skogling
>
> Varför har du aldrig tilldelats något humurpris?
> ;o)

Härmed tilldelas Skogling, helt kostnadsfritt, humurpriset!

Högaktiningsfullt
cyklariskogen

;)

[OT] Samlingstråd för OT
Skogling skrev:
> Canom om jag får be.

Stavade ni verkligen det så? Det måste vara något internt på Canon det där...

[OT] Samlingstråd för OT
Hahaha, ja, det här lär man få äta upp ett bra tag framöver. Shit, vad snabba ni är. Trodde ingen skulle hinna upptäcka min fadäs.

Jag tycker ni är humurlusa hela bunten.

[OT] Samlingstråd för OT
[OT]Var själv och shoppade på Åhlens idag.. fyra hårsnoddar 15:- 3 till mina horribla dreads och en till mitt skägg! Han som servade mig såg ut att vilja gosa med mitt skägg hela natten!

[OT] Samlingstråd för OT
fredrikw skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Canom om jag får be.
>
> Stavade ni verkligen det så? Det måste vara
> något internt på Canon det där...

De can om de bara vill...

[OT] Samlingstråd för OT
Canon G11 klarar visst video, dock inte HD.
Jag köpte en sån före jul och är sjuukt nöjd.

[OT] Samlingstråd för OT
Skaffade en G12 för en månad sedan. Har det mesta och är snabb. Fotat mest, men det lilla jag provat av att filma har blivit riktigt bra. Föredrar köra halvautomatiskt med inställningarna oftast, ISO sätter jag dock gärna. Bilder finns i de flesta Happy Ride trådarna jag skrivit. :-)

/Leo

[OT] Samlingstråd för OT
Har suttit i liknande funderingar på sistone och letat runt en massa om de olika alternativen. Mina krav liknar dina men jag söker några specialfunktioner dessutom.

Canon S95 zoomar bara digitalt när man filmar...

Lumix LX5 ger konstig filmkvalla när det är starkt ljus eller lite motljus. Kolla på DPR...

XZ-1 verkar mycket intressant, dock är det enda abret att den har en begränsning på 2GB filmningen, bara 7 minuter i full kvalla. Anledning en är tydligen att de vll ha den i en billigare skatteklass, annars skulle den hamna i videokamerornas beskattning. Mycket trist...

[OT] Samlingstråd för OT
mamme1 skrev:
> Jag är på jakt efter något sånt här:
> http://www.mobilefun.co.uk/tigra-technology-bikemo
> unt-for-iphone-4-and-iphone-3g-3gs-p23479.htm men
> till en HTC Desire, för montering på stam eller
> styre, nån som vet vart man kan hitta en sån?

bygg en:
en hållare för lampa, ett skal som passar din telefon som har baksida av hårdplast och 2-komp lim - tadaaaa!
där sparar du X hundralappar

[OT] Samlingstråd för OT
Hur går det för WP7 egentligen?

Jag har faktiskt knappat en del på Samsungs modell och hårdvaran känns trevlig förutom att det inte går att utöka lagringsytan och den bara har 8GB. Sen är de som sålts hittills i sverige inte "lokaliserade" hit och det verkar vara rätt mycket meck med AppMarket för att man ska kunna köpa program, tror man behövde skriva sig på en brittisk adress bland annat.

Men GUI:t är ruggigt snyggt och fräscht jämfört med både min iPhone och frugans Android. Gillar de stora ikonerna som man kan bygga in massa funktionalitet i. Och det finns en hel del appar redan, verkar vara otroligt enkelt att utveckla om man sen tidigare utvecklat för Windows.

Fast ingen multitasking känns lite 2010 (-:

[OT] Samlingstråd för OT
geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Skogling skrev:
> >
>
> > -----
> > > Canom om jag får be.
> >
> > Stavade ni verkligen det så? Det måste vara
> > något internt på Canon det där...
>
> De can om de bara vill...

Kan nån, så kan Canon!

[OT] Samlingstråd för OT
poqa skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skogling skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Canom om jag får be.
> > >
> > > Stavade ni verkligen det så? Det måste vara
> > > något internt på Canon det där...
> >
> > De can om de bara vill...
>
> Kan nån, så kan Canon!

Canom heter det, har hört det av en fd canomanställd.

Jag gillar Panasonics LX-serie, har dock ingen erfarenhet av senaste.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tror G12 är kanon om det är viktigt att kunna filma i 720p.

Just att få lite snabbt åtkomliga rattar för inställningar även på en mindre kamera är guld värt. På min Samsung EX1 (motsv Canon G11 men lite lite ljusstarkare optik) petar jag jämt och ständigt på exponeringskompensationen, samma på min systemkamera.

Nikons (Nikom??) kameror i det här segmentet har väl inte varit några testvinnare på länge tyvärr. EX1 valde jag bara för att den går att ladda via USB = jag kan ladda den i bilen, från vilken dator som helst och sist men inte minst från mitt lilla portabla USB-batteri. Kanon!

[OT] Samlingstråd för OT
Jag gillar WP7, anvander det pa min jobbtelefon, men det marks verkligen att de fortfarande ar pa forsta iterationen av OS:et. Som sagt, inge multitasking, inge copy-paste etc...

Men det storsta problemet for mig ar Internet Explorer, som ar ratt daligt, de gor nagon underlig font scaling, som bara ar i vagen...

[OT] Samlingstråd för OT
Eftersom du vill ha en kompaktkamera tycker jag du skall satsa på en Sony HX5V..
Sjukt mycket kamera för pengarna!
Köpte en inför jul och bilderna blir grymt bra, grymt bra videor..
Här är en film som jag filmade i vemdalen, dock omkonverterad 3 gånger:

http://www.vimeo.com/18410129

Men för ca 2600:- kan du köpa en massa kul tillbehör och kanske något redigeringsprogram!

/ Almdudler

[OT] Samlingstråd för OT
RasmusOlofsson skrev:
> bygg en:
> en hållare för lampa, ett skal som passar din
> telefon som har baksida av hårdplast och 2-komp
> lim - tadaaaa! där sparar du X hundralappar
Eller så, sett till tidsåtgången jämfört med att lägga en weborder, förlorar jag X hundralapppar i timpenning.

Klart att nån av alla tillbehörstillverkare måste saluföra en sån, men vart ska man hitta den?
Det borde väl finnas en firma som den här http://www.tigratechnology.com/home.htm som gör grejjor till smarta telefoner?

[OT] Samlingstråd för OT
Var inne i kikade på en Samsung Galaxy Tab häromdagen och blev väl inte direkt Jätte imponerad...
Speciellt inte för 299/mån i 24mån med 3G-uppkoppling. Ganska laggig och Happy kändes bökig att surfa runt på med den.

samsung_galaxy_tab_2_new_large.jpg

Kikade lite på iPad och den ligger på 499mån i 24mån med Tele2 vilket känns för dyrt för en "outvecklad" tab då formatet helt enkelt är för stort för appar mm. Mail, film & dagstidningar känns den bäst som... Apparna i dag känns mer utvecklade för 7".

apple-ipad-tablet-device-420x0.jpg

Kollade även Telias sajt på deras ZTE Light. Den är billig, kostar 178mån/24mån som lägst men verkar otroligt komptent. Androind 2.2, två kameror, hdmi mm. samt en upplösning som motsvarar en iPhone 3G.
Formatet känns bra, 7" och det går även att ringa med den.

ZTE-Light.jpg

Kikade även på en 10.2" tablet från DX. Den har mycket bra upplösning. 1024x600 i upplösning med bara 256 i ram känns fattigt och laggit utan att ha provat den.Den påminner väldigt mycket om iPad. Den har Adroid 2.1, Dock kostar den runt 1200:- ink. frakt.

sku_53498_1.jpg

Någon som har erfarenhet av ZTE Light? Som det känns nu är det kanske mer om att hitta en "enklare" surfplatta som klarar Happy, Facebook, gmail & youtube bra. Det känns ganska spännande å se hur Apple's nya iPad kommer atts e ut. KOmmer man följa många andra med en 7" som Steve avfärdat tidigare eller kommer det bli en större eller en i samma storlek som dagens...änns helt klart värt att vänta på, men jag börjar bli trött på att skriva inlägg på Happy med min iPhone som är liiiite för liten för det...

Som det känns nu ligger ZTE Light bäst till. Bra batteritid skulle den också ha vilket Galaxy Tab skall ha på pappret, men inte i verkligheten...

[OT] Samlingstråd för OT
fredrikw skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > HUMUR !! ;)
>
> Canom

Det är inte bra att vara språkpolis när ens fingrar inte dansar som dom skall på tangentbordet. :)

[OT] Samlingstråd för OT
Ja nu fick jag lägga till Nikons P7000 på listan, verkar vara det bästa alternativet om man tittar bara på video - men vanlig stillbildsfotografering är ändå det viktigaste. Och några andra tips också.

Ska gå in på lokala affärer och försöka klämma och känna på alla alternativ. Gillar utseendena och de funktionsmöjligheter som finns på utsidan av flera av kamerorna - lite systemkamera över det, men det måste jag känna in mig på. Har en Nikon F80 med två trevliga linser, men vill ha något mindre så det är därför jag inte letar efter en digital body till den...

Återkommer ikväll när jag klämt lite :)

[OT] Samlingstråd för OT
Skogling skrev:
> Jag erbjuder mig härmed, att helt kostnadsfritt,
> ta över vårdnaden av dina svarta byxor. Dom
> kommer fungera ypperligt som putstrasor. ;)
>
> Högaktningsfullt
> Skogling
--------------------------------------------------------
Putsning/topsning bör hellst ske med vita flanelltrasor och man har några krav på finishen... :-) T

[OT] Samlingstråd för OT
bjorre skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Då slipper man strul med privata samtal på
> jobbtelefonen också.
>
>
> Är det en problem för någon på riktigt?
+1 Finns det verkligen någon som betalar för telefonen själv ? :-O T

[OT] Samlingstråd för OT
Efter en flytt i augusti gjorde jag illa ryggen rätt rejält pga tunga lyft. Det slutade med sjukskrivning från jobbet då jag inte kunde sitta längre perioder utan att fötterna domnade på mig och smärtan var outhärdlig.
När jag kom tillbaka så hade man ordnat en temporär lösning med ett ståbord åt mig, ett fika bord i OK höjd. Men får knappt plats med dataskärm, telefon och tangentbordet.
Jag jobbar på en kundtjänst med sittande arbete framför dator hela dagarna.
Man sa att detta var temporärt tills läkare kunde se vad som var fel och hur det kunde lösas åt mig.

Den 1 november gick jag på föräldrarledigt och fick den 6 november diagnos, efter magnetröntgen, att L5-S1 disken är tillplattad och deslokaliserad samt diskbråk i samma.
Jag meddelade min arbetsgivare detta och han skulle även då se på en lösning för min arbetsplats.

När jag den 24 Januari nu kommit tillbaka har man tagit bort mitt bord och jag frågade efter detta.
Han hade då inte tid denna veckan att prata alt. titta på det utan vi skulle ta det senare.
Redan efter 2 timmars arbete kände jag att det var ohållbart att sitta ner. Jag tog promenader titt som tätt och tryckte i mig värktabletter.
Efter ett par timmar frågade jag ansvarig på plats om vi kunde ta in bordet åt mig så länge tills min chef hittat en lösning åt mig och det var OK.

Imorse när jag kom in till jobbet så kom chefen direkt till mig och sa att vi skulle ha ett möte kring bordet vi tog in dagen innan, då han inte blivit tillfrågad om det var OK. Och han var inte alls nöjd med att vi tog saken i egna händer.
Förklarade snabbt att det var antingen att ta in bordet lr att jag fick gå hem iom att jag inte kunde sitta ner alls och göra mitt arbete.
Men detta var ingen godtagbart svar tyckte han.

har varit i kontakt med mitt fack som säger att dom är skyldiga enligt AML att se över min lösning omgående pga mitt tillstånd iom att jag har diagnos från ortopedläkare och sjukgymnast som säger att mitt tillstånd inte är bra i sittande arbete. Jag behöver variation, att kunna ställa mig upp närj ag behöver och sätta mig ner när jag kan.

så nu undrar jag om någon här varit i samma situation som mig och om jag kan få lite kött på benen om vad jag har rätt att kräva.

Känns som mitt enda alternativ om chefen bråkar med mig är att jag går till ortopeden och får en sjukskrivning.
Men det kostar ju företaget mer och dom förlorar på istället för att köpa ett höj- och sänkbart elbord för ~4000:- åt mig.

Hoppas någon orkat läsa detta och kan ge mig lite hjälp på traven.

[OT] Samlingstråd för OT
Det låter som om din chef har allvarliga hävdelseproblem. Vad är det stora problemet med att ta in ett bord, som dessutom varit där tidigare?
Jag vet inte hur det funkar med regler osv, men av det du skriver verkar du ju ha rätten på din sida.
Lycka till!

Tillbaka
Topp