[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Helt otroligt vad man ändras med åldern, och jag som aldrig trodde jag kunde ändras i mitt sinne när jag var yngre.
Att åldern kan göra så mycket med sinnet?
Man blir verkligen förvånad över vad åldrandet gör. Men ingen verkar prata eller reagera över det

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Scott_Blackstone sa:
Helt otroligt vad man ändras med åldern, och jag som aldrig trodde jag kunde ändras i mitt sinne när jag var yngre.
Att åldern kan göra så mycket med sinnet?
Man blir verkligen förvånad över vad åldrandet gör. Men ingen verkar prata eller reagera över det

Vill du utveckla det där?

[OT] Samlingstråd för OT
Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Antar att det är jättebra om man sitter ensam rakt framför teven, men det borde rimligen vara en försämring för alla som sitter lite vid sidan om, eller? Särskilt om man sitter nära.

[OT] Samlingstråd för OT
Det är värre än skivbromsar på lvg ju!

Men nä jag vet inget om de välvda annat än att jag inte tycker de tillför ngt de jag tittat på de. Skulle inte köpa en sådan själv om den inte var mkt bättre prissatt en en rak tv av motsvarande kvalle.

[OT] Samlingstråd för OT
Anus, det är en fluga som snart är försvunnen likt 3-D, Plus att de är extremt fula där de står och gungar på sina klena fötter, en tv ska upp på väggen.

[OT] Samlingstråd för OT
Det jag hör är samma som makten sa, bra skit om man sitter precis rakt framför. Men som sagt sämre för alla andra.
Däremot ska det var The dogs bollocks på en skärm till datorn, ska se till att få testa på jobbet... ?

[OT] Samlingstråd för OT
Rummet där den ska stå har en ganska liten soffa (har en annan TV i ett större rum) så ingen kommer sitta väldigt snett.

Verkar TV:n jag länkade till OK annars? Har inte hängt med i TV-utvecklingen och orkar inte göra någon research. Detta var en av de billigaste när jag filtrerade på >60" och UHD (vill ha en stor TV). Ljudkvalitet spelar ingen roll (kör via stereon).

[OT] Samlingstråd för OT
Köp om du gillar den. Det är ju elektronik å har väl en livslängd på runt 5 år som max. Om välvd tv är dött 2022 så får det väl bli en platt nästa gång. :)

[OT] Samlingstråd för OT
Nu läste jag recensioner på prisjakt och några tyckte att bilden laggade pga för låg fps. Men jag är ingen hembionörd (har varit men filmintresset har avtagit) så den duger nog.

[OT] Samlingstråd för OT
En film kan inte lagga i den bemärkelsen. En film har 24 fps och en TV klarar 60 eller mer. Möjligtvis fixar inte bildkällan att leverera bilden till TV med rätt frekvens eller tala om rätt bildfrekvens för TVn. Eller så kan TVs bildförstörande funktioner sabba flytet bilden om de är påslagna.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har kört med en välvd 48" som Zwift tv och där fungerar det riktigt bra när jag sitter mitt framför tvn. Men skulle inte köpa en där tv tittandet inte bara kommer ske mitt framför.

//Källis

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har ingen erfarenhet av välvda tv.n men kom att tänka på en tråd för inte så länge sen. Där behandlades olika hjulstorlekar och vinkel mot en 100mm stock med utförliga cad ritningar. Kan någon rita en cadritning som jämför platt tv mot välvd tv vid olika sittlägen? ?

[OT] Samlingstråd för OT
:)

Har inte cadden hemma, men hittade en bild att illustrera fenomenet med
(med reservation att jag är för kort och inte fattar)

skelogd.jpg

Provtitta och köp den om du gillar den.

[OT] Samlingstråd för OT
Såpass?
Tror det blir svårt att hitta en TV du kommer vara missnöjd med.
Mellansegmentet har lyft sig ordentligt vad jag förstått.
Dvs för vanliga ickenördar.
TV är ingen hobby för mig och jag är jättenöjd med vår 55" Philips PUT6400 (utan ambilight) vi hittade på rea hos Dustin för 5995kr.

En sak som kan hjälp dig i valet är praktiska saker som inbyggd Chromecast, wlan och Netflix-knapp på fjärren. Fåniga extrafunktioner, ja. Men bekväma.

Eftersom​ din soffa är ganska liten kommer du inte ha problem med betraktningsvinklar så det blir nära nog skit samma vilken panel TV'n har.
Vår Philips t.ex har bedrövlig bild långt från sidan men vid normala betraktingsvinklar är bilden suverän.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Det var inte vad jag sa, läs igen!
Supertramp sa:
Tack! Vill gärna höra av folk som har köpt en välvd TV (och inte bara de som tycker).

EDIT:
Iofs så skrev jag ju i första inlägget just det som du sa att jag skulle skrivit!
Supertramp sa:
Behöver en ny TV (gamla pajade vid åsknedslag...), hittade en Samsung 65" UHD-TV med välvd skärm som jag tyckte verkade prisvärd: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/samsung-ue65ku6175uxxe/234628.9119/
Men är osäker på om det är bra eller dåligt med en välvd skärm. Vad säger ni som har en sådan, bra eller anus? Ska ha den i ett ganska litet rum så vi kommer sitta rätt nära.

Men de e lugnt, alla får skriva i tråden! :-) Till och med ni som inte är läskunniga! ;-)

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Rattnalle sa:
Fast du uttrycker dig olyckligt då. Vi som sett men tyckte det var dåligt köpte ju inte :)

Allas åsikter är välkomna. Men jag tänkte att det är först när man har köpt en TV med böjd skärm och tittat på den en längre tid och vant sig som man verklugen kan säga om man gillar den eller inte. Så dessa åsikter värderar jag ännu högre.

[OT] Samlingstråd för OT
Köpte ny TV för några veckor sedan.

Denna välva var en klar aspirant då den är ganska cool och matchade högtalarna som skall upp bredvid.

Men efter att ha blivit lite förvarnad och sen sett den "in action" så var det totalsågning delux.

Släpande bild helt utan sync.
Dessutom har andra reflekterat att tex fotbollar mm försvinner ur bild vid snabba klipp för att sen dyka upp på andra sidan skärmen.

Blev en plattis från LG istället är är riktigt nöjd.

[OT] Samlingstråd för OT
fred_sv sa:
Har en 55" välvd kommer ej köpa en platt igen. Även om man sitter lite vid sidan känns den bättre än en platt
Då lär du få problem då jag för inte så länge sedan läste att de stora tillverkarna har lagt ned sin tillverkning av välvda TV-skärmar.
Detta för att efterfrågan inte infunnit sig.

[OT] Samlingstråd för OT
Roger_Edvinsson sa:
Köpte ny TV för några veckor sedan.

Denna välva var en klar aspirant då den är ganska cool och matchade högtalarna som skall upp bredvid.

Men efter att ha blivit lite förvarnad och sen sett den "in action" så var det totalsågning delux.

Släpande bild helt utan sync.
Dessutom har andra reflekterat att tex fotbollar mm försvinner ur bild vid snabba klipp för att sen dyka upp på andra sidan skärmen.

Blev en plattis från LG istället är är riktigt nöjd.

OK det kansle inte vart så lätt att köpa rätt TV som jag trodde... SUCK, jag orkar verkligen inte engagera mig i detta! Vilken TV ska jag ha då? Minst 55" (gärna lite större) och inte onödigt dyr.

[OT] Samlingstråd för OT
Supertramp sa:
OK det kansle inte vart så lätt att köpa rätt TV som jag trodde... SUCK, jag orkar verkligen inte engagera mig i detta! Vilken TV ska jag ha då? Minst 55" (gärna lite större) och inte onödigt dyr.

Jag är extremt nöjd med den här som jag köpte i vintras efter ett tags intensivt internet-researchande: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled55b6v/230782.9118/

Finns i 65'' också, fast då springer prislappen iväg lite.

[OT] Samlingstråd för OT
Jaså. Är det på g igen att ha en välvd bildyta? Jag har iof en sån tv, 14 tum, från 1990, som jag är ganska nöjd med. Börjar det bli poppis igen?

[OT] Samlingstråd för OT
staine sa:
Jaså. Är det på g igen att ha en välvd bildyta? Jag har iof en sån tv, 14 tum, från 1990, som jag är ganska nöjd med. Börjar det bli poppis igen?
Välvd åt fel håll :)

+1 på den där OLED:en för övrigt. Jag hade helt klart tittat ditåt om jag behövde (relativt begrepp.., prioriterade) ny TV.

[OT] Samlingstråd för OT
DT sa:
Jag är extremt nöjd med den här som jag köpte i vintras efter ett tags intensivt internet-researchande: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled55b6v/230782.9118/

Finns i 65'' också, fast då springer prislappen iväg lite.

Om DT ("Nostradamus") rekommenderar en TV så känns det som ett framtidssäkert val! :-) Och alla verkar lyriska när man läser rescensionerna. Det får bli en sån tror jag. 55" eller 65", får sova på saken. Men skriv inget mer nu i tråden så att jag börjar vela! ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
Rattnalle sa:
En film kan inte lagga i den bemärkelsen. En film har 24 fps och en TV klarar 60 eller mer. Möjligtvis fixar inte bildkällan att leverera bilden till TV med rätt frekvens eller tala om rätt bildfrekvens för TVn. Eller så kan TVs bildförstörande funktioner sabba flytet bilden om de är påslagna.

Fast lcd-paneler funkar ju inte som gamla crt-skärmar. De har en fast bildfrekvens som p.g.a vårat valda gamla 50hz PAL-format är en multipel av det. I Sverige har de platt-tv en bildfrekvens av 100hz (ibland 200). För att visa tv med flyt så dubblar man bara varje frame i sändningen. Med en 24fps film så funkar det sämre då man inte kan dela 100 med 24 i jämna antal frames. Lösningarna på det är att vissa frames visas mer än andra och slutresultatet blir att flytet försvinner. Sen läggs alla möjliga sorters bildbehandlingsmagi ovanpå för att försöka dölja det.

På datorskärmar som inte är marknadsbegränsade av gamla tvsändningsstandarder så kör alla på en multipel av 60hz. När man då har 120hz (som tv-panelerna har i staterna bland annat) så får man ett perfekt flyt i 24fps film genom att visa varje frame 5ggr.

TLDR: våra tv-apparater är byggda för perfekt flyt i tvsändningar men inte för blu-ray i 24 fps.

[OT] Samlingstråd för OT
ceel sa:
TLDR: våra tv-apparater är byggda för perfekt flyt i tvsändningar men inte för blu-ray i 24 fps.
Och att det är 24fps beror på en gammal idiotisk standard för hur fort man kan tänkas rulla en cellofanfilm i en projektor i förhållande till hur snabb synen är under mörka ljusförhållanden.
Det är ju synd att klaga på 50fps när problemet beror på något som är ändå mossigare och har rötterna från den tider det inte ens var ljud till eländet...

edit: p.s. Om någon undrar varför det var 50fps (PAL) resp 60fps (NTSC) så kan jag tipsa om att kika valfri gammal nätansluten elprytten. SlutOTat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp