Jag har en klättermusenryggsäck (ratatosk) o känner flera som har deras jackor o även andra produkter. Grejerna är apdyra (men idag finns det faktiskt flera märken som ligger i samma prisklass, för några år sedan var de klart dyrast på de flesta produkterna). Hur som helst så sedan de flyttade tillverkningen från portugal till vietnam har de haft massor med kvalitetsproblem (tydligen en del även när de hade tillv. i portugal men det har jag inte så stor koll på, problemen lär iaf ha ökat rejält efter flytten till vietnam för några år sedan). Jag har haft en del småstrul med min ryggsäck och flera jag känner har haft småstrul med produkter men alltid fått bra service och inga problem med reklamationsärenden, MEN för en jacka för 5-6000 så tycker jag inte att man ska behöva kontakta återförsäljaren pga småsaker som är felaktiga/ickefungerande, oavsett hur bra kundservicen är. Tex har (frilufts)butiken Fjällskog i uppsala haft ett ett uppehål o inte sålt klätermusengrejer för att de tycker att kvaliteten sjunkit. Jag vet inte om klättemusen repat sig de senaste 2 åren kvalitetmässigt men jag hoppas det och att de återigen kan bli "den svenska pansarjackan". Om detta är en + eller ett - för köp låter jag vara osagt, jag hoppas bara att företaget bättrat sig!