[OT] Sär skrivnings tråden!

Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Triviala världsliga problem.

Ge oss ett mer värdigt problem som du anser får stryka på foten när vi ägnar oss åt språkvård.

JNA skrev:
> En mörk hårig flicka stod vid en bar disk och
> pratade med en sjuk gymnast!

det börjar likna robban broberg-ordlekeri:)

TigerMale skrev:
> JNA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En mörk hårig flicka stod vid en bar disk och
> > pratade med en sjuk gymnast!
>
>
> det börjar likna robban broberg-ordlekeri:)

Inga galler i mitt galleri

Usch, han för käck till en ny nivå

Skum tomte...

Jag är inte rädd att visa fram fötterna!

Jag skriver just nu på min doktors avhandling

Jag har bra grund men ingen vidare utbildning

finns ett byggföretag här i stan som haren särskrivning i sitt namn, Bygg Kompaniet.
jag gråter nästan en skvätt varje gång jag ser deras bilar köra förbi..

/ Jonas.

shuffle skrev:
> finns ett byggföretag här i stan som haren
> särskrivning i sitt namn, Bygg Kompaniet.
> jag gråter nästan en skvätt varje gång jag ser
> deras bilar köra förbi..
>
>
> / Jonas.

En snabb sökning i Bolagsverkets register på "bygg kompaniet" ger sex träffar varav fem är särskrivna.

https://snr3.bolagsverket.se/snrgate/default.jsp

plumse skrev:
> Jilster skrev:
> -----
> > Meh för fan lägg ner!
>
>
> Jilster, du har för högt "vänsterben" på
> tredje tecknet i ordet "Men"
>
He, he, det missade jag så jag fick gå tillbaka och titta en gång till ;-)

Jag läser tydligen lika illa som jag skriver.

Jag hör nog till syndarna när det gäller särskrivningar...

Skriver på engelska för det mesta i jobbet, utan att för den delen vara speciellt bra på det språket.
Men jag tror att jag därför koncentrerar mig mer när jag skriver på engelska och slappnar av när jag skriver på svenska, med riktiga språkvurpor som följd.
Å andra sidan använder jag för många kommatecken när jag skriver på engelska.

Lyckligtvis sover jag gott ändå :-)

/putte

Bara för att jag känner mig extra snäll och trevlig(?), vill jag lyfta fram denna samhällsnyttiga tråd i rampljuset ett tag. På´t igen!

Gamla trådar om särskrivning förtjänar att dras fram lite då och då;) Det jag saknar i den här tråden är en hetsig diskussion om användningnen av "de" och "dem". T.ex. "Var är dem?" eller "Jag undrar vad dem sa?"

Grammar_Nazi.gif ht=300

Jag kan inte reglerna, var det på sida 4 sånt här skulle in ;-)

Det fascinerande är att ingen verkar intresserad att lära sig skriva ordentligt. Killarna bakom www.skrivihop.nu la ner efter ett stort antal hot (!) och påpekar man något så lider helt pllötsligt alla av dyslexi...

Finns ett bra engeslkt citat om detta.
On the internet, we mainly communicate through writing. Therefore if you write like an idiot, the risk it quite high that you will be perceived like one as well.

Välj själva hur ni vill bli uppfattade. Själv kan jag skriva under på CV-granskningen. Orkar någon inte ens granska sin egen CV lär resten se ut därefter...

Skönt att veta att vi kan dela in mänskligheten i 2 delar: 1.de som hatar särskrivningar och 2.de som hatar de som hatar.
Är det här särskrivning förresten?
P8050355.JPG ht=544

Det här är en festlig variant i Kungens Kurva.
P8050357.JPG ht=544

Lite Quest över det hela. Dom är i alla fall konsekventa och särskriver på samtliga sina reklamskyltar. Själv blir jag inte särskilt sugen på att leta.

Kontentan är väl att det är helt ok att skriva lite hur man vill i ett cykelforum. Vad spelar några stavfel för roll där? Men om man vill sälja nåt eller attrahera köpare/arbetsgivare eller så eller öht verka trovärdig ska man kanske be om lite hjälp om man är osäker på sin stavning, särskriving o.s.v.

Intressant är ju teorin om att orsaken till särskrivningar är att det tillämpas i engelskan, ett språk som används mer och mer i Sverige. Frågan är ju då varför folk följer engelska regler bättre än svenska, när svenska borde vara det språk man använder mest? Hade den teorin stämt så borde ju det yttrat sig i att svenskar skriver ihop i engelskan istället för att skriva isär på svenska. Särskilt med tanke på hur mycket snack det är om särskrivningar överallt.

systembolaget gör rätt: knubbig skylt är snyggare än avlång skylt och bindestreck på skylt finns inte. finn soffan har tappat konceptet helt från början.

man använder mycket engelska uttryck när man pratar om moderna saker på internet. tänk på att duktiga svenskar ser ut som idioter när de skriver typ machineheadrootsreggaetelephonecall

Senast redigerad av en moderator:
JT skrev:
> Intressant är ju teorin om att orsaken till
> särskrivningar är att det tillämpas i
> engelskan, ett språk som används mer och mer i
> Sverige. Frågan är ju då varför folk följer
> engelska regler bättre än svenska, när svenska
> borde vara det språk man använder mest? Hade den
> teorin stämt så borde ju det yttrat sig i att
> svenskar skriver ihop i engelskan istället för
> att skriva isär på svenska. Särskilt med tanke
> på hur mycket snack det är om särskrivningar
> överallt.

jag postade innan jag såg ditt inlägg. folk gör väl båda och hamnar mitt emellan.

Obed skrev:
> Inte blir det lättare av att ordbehandlarna(MS
> Word osv) dåliga på sammanslagna ord.

Det ahr du rätt i...så därför skyller jag alal mina felsrkivningar på Bill Gates!

För massa år sedan talade man latin i den katolska kyrkan. Latin kunde man prata om man var fin.
Kunde man inte latin så var man ofin.
Ganska praktiskt för adeln och de fina, som tack vare det kunde lätt känna igen nån som var ofin. De gillar att kunna göra det.

Nån gång för massa år sedan också bestämdes massa skrivrelger för franskan (mitt modersmål). Vad gjorde man då? Jo, man bestämde sig för massor av konstiga stavningsregler, krångliga böjningar och högar med undantag. Med mening!
Varför då, då? Självklart för att man fortfarande skulle kunna skilja fint folk från ofint folk.
Hade man tid att studera alla dessa konstiga regler så var man fin. Mer sannolikt fin, i alla fall.

Det är det samma med särskrivningar, de är en social markör (även om det inte var meningen med det).
Ser du ett mail som är fel stavat, sär skrivade, eller använder till exempelvis komma tecken i stället för punkt, så bedömmer man den som skrev.
I dagens sammhälle där alla ska vara lika värda - "alla ska med" - så skär det att se att det är så lätt att skilja fint folk från ofint folk.
Fy, man får ju inte tycka att nån är mer värd än nån annan.

För min del retar jag mig (om jag, som misshandlar svenskan rätt ofta, får reta mig) på utelämnandet av "jag" i till exempel presentationer eller annonser.
"Hej, vill bara påpeka att..."
"Precis bytt kassett..."
"Har precis köpt nya hjul, ..."
Det tycker jag är ofint. Jag vet inte varför. Är jag ensam om det?

Det samma gäller svenskkursen (inte svenskAkursen). Vem kallar en flaggstång en flaggastång?

Det anses även ofint att jämt framhålla sig själv med jag, jag, jag.... Vi blyga ochtimida väsen, vågar därför inte skriva ut det så ofta. Speciellt inte omt det kan verka skrytigt. Så det så! :-p

särskrivning är inget att bry sig om, det är väl nästan enbart i svenskan som man skall skriva ihop till förbannelse. I engelskan så skriver man inte ihop likväl kan man, även som svensk, förstå de skrivna texterna. Att hävda att man inte kan förstå texter pga särskrivning eller att särskrivning skapar förvirring kan bara bero på att mottagaren vill anmärka eller missförstå det som kommuniceras.

@happy >> Jag fattar inte! Varför får man inte tycka/påpeka att särskrivning är väldigt jobbigt på ett forum? Varför får man inte bry sig om korrekt skriven svenska?

Får man bara uttala sig om hutruvida det är fult med svarta strumpor eller barends på riser-styre, allt annat är snorkigt/fånigt?

Jag kommer fortsätta att IRRITERA mig på särskrivningar trots att jag förstår vad som skrivits, oavsett forum eller vad du och andra tycker.

/G, numera 50+

Jag som har amerikanskt påbrå borde ju alltså särskriva allt enligt vissa här (USA skola överlag är kanske inget att jubla över)? Konstigt nog uppfattas man som dryg och otrevlig om man hjälper någon med språket men lär man samma person bygga en pannlampa hamnar man under läsvärt. Man kan ju fråga sig vilket man har mest nytta av här i livet...

Oden XT..@happy säger väll inte att man itne får tycka något om särksrivning, däremot skriver han vad han tcyekr om det...och det verkar han itne få för dig?...:)

ething, är det med detta inlägg du tycker att du hjälper folk med språket..;)

"Det fascinerande är att ingen verkar intresserad att lära sig skriva ordentligt. Killarna bakom www.skrivihop.nu la ner efter ett stort antal hot (!) och påpekar man något så lider helt pllötsligt alla av dyslexi...

Finns ett bra engeslkt citat om detta.
On the internet, we mainly communicate through writing. Therefore if you write like an idiot, the risk it quite high that you will be perceived like one as well.

Välj själva hur ni vill bli uppfattade. Själv kan jag skriva under på CV-granskningen. Orkar någon inte ens granska sin egen CV lär resten se ut därefter..."

Det är väl ingen ursäkt att hävda att det nästan bara är i svenskan man skriver ihop för sitt dåliga språkbruk.
Däremot behöver man inte använda sitt högre kunnande om språket som en stövel att trampa ner på folk. Det är ju rätt fult och oartigt. Språkförbistringen är sällan så stor att man inte begriper vad som sägs. Skulle man inte begripa så kan man fråga på ett subtilare sätt än att klaga på språkbruket.

Men en viss språklig nivå bör enligt min enkla obetydliga åsikt ändå upprätthållas för att inte sjunka ner i ett ovärdig skick.

Störs man av sär skrivningar så tycker jag att man ska skriva ett bra svar på inlägget där man snyggt och prydligt skriver ihop det särskrivna ordet.

Att klaga på stavning och irritera sig hit och dit är bara ohyffsat.

/Fredde

språkvårdare borde kanske betona att 2008 är det korrekt att skriva ihop. en del verkar tro att ihopskrivandet är äkta vikingasvenska från stenåldern och därför bör bevaras i en ny ond engelsktalande värld. bläddra i galet gammal bok och du får se särskrivningar + skrattretande engelska/tyska/franska stavningar. bellman är ungefär som ali g när han drar till med ett "mon frère" (inget fel med det)

ething skrev:
> Konstigt nog uppfattas man som dryg och otrevlig
> om man hjälper någon med språket men lär man
> samma person bygga en pannlampa hamnar man under
> läsvärt. Man kan ju fråga sig vilket man har
> mest nytta av här i livet...

Människor är underliga, otrevliga och egoistiska.

Saxat från cyclecomponents:
"
Övrigt:
# Inbyggd expansions behållare för att klara temperatur skillnader i oljan
"

Det roliga är att folk som skriver isär som idioter i svenskan, skriver ihop ännu värre i engelskan. Att skylla på dyslexi eller komma med andra rent fåniga ursäkter håller därför inte, tycker jag...

Jag tycker det är dålig respekt mot övriga forumläsare att inte skriva korrekt svenska. Det handlar inte om att inte förstå vad som menas, utan om att göra det lite trevligare för alla andra. Det är ju alla andra som måste läsa den förbannade skiten!

Jag står helt bakom er som dömer ut folk hårt och obarmhärigt på grund av dåligt språk i CV. Det är fasiken inte mer än rätt att göra så...

För övrigt heter det faktiskt svenskAkurs, och inte svenskkurs. Det är kurs i svenska, inte hur man blir svensk. :)

/Micke - Otroligt trött på att se svenska språket förfalla. KOLFIBER, inte karbon!

Mirke skrev:
> Det roliga är att folk som skriver isär som
> idioter i svenskan, skriver ihop ännu värre i
> engelskan. Att skylla på dyslexi eller komma med
> andra rent fåniga ursäkter håller därför
> inte, tycker jag...
>
> Jag tycker det är dålig respekt mot övriga
> forumläsare att inte skriva korrekt svenska. Det
> handlar inte om att inte förstå vad som menas,
> utan om att göra det lite trevligare för alla
> andra. Det är ju alla andra som måste läsa den
> förbannade skiten!
>
> Jag står helt bakom er som dömer ut folk hårt
> och obarmhärigt på grund av dåligt språk i CV.
> Det är fasiken inte mer än rätt att göra
> så...
>
>
> För övrigt heter det faktiskt svenskAkurs, och
> inte svenskkurs. Det är kurs i svenska, inte hur
> man blir svensk. :)
>
>
> /Micke - Otroligt trött på att se svenska
> språket förfalla. KOLFIBER, inte karbon!

Du glömde ett "t" i obarmhärtigt.

/Pelle

Mirke skrev:
> För övrigt heter det faktiskt svenskAkurs, och
> inte svenskkurs. Det är kurs i svenska, inte hur
> man blir svensk. :)

Menar du att en flaggstång är en stång för att hålla en flagg? Eller heter det flaggastång?
Och dina skjortor har skjortaärmar?
Har du kedjaolja i väskan, eller heter det kedjeolja (e:et kom för kedjolja är lite svårt att säga, precis som vätskebrist, brist på vätskA)?
Vad sägs om klippkanten, örhängen, näsborren?

När ord som slutar på -a är del av ett sammansatt ord (inte sista delen) så använder man dess stam ensam, utan a:et.
Detsamma gäller vissa ord på -e (äppleträd blir äppelträd, arbetarelön blir arbetarlön).

Google:s första träff på "svenskkurs svenskakurs":
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1629&a=578047
http://www.journalisten.se/kronika/13416/spalterna-aer-inte-mogna-foer-sandladesprak-aen
inte sagt att nätet alltid har rätt, men ändå.

(edit för rättning av sökorden)

Tänk vad smidigt det varit, med ett litet bindestreck istället! Då hade det blivit klart och förståeligt!
Svenska-kurs. Kurs om den söta lilla svenska...

dontiego skrev:
> Mirke skrev:
> -----
> > För övrigt heter det faktiskt svenskAkurs,
> och
> > inte svenskkurs. Det är kurs i svenska, inte
> hur
> > man blir svensk. :)
>
> Menar du att en flaggstång är en stång för att
> hålla en flagg? Eller heter det flaggastång?
> Och dina skjortor har skjortaärmar?
> Har du kedjaolja i väskan, eller heter det
> kedjeolja (e:et kom för kedjolja är lite svårt
> att säga, precis som vätskebrist, brist på
> vätskA)?
Svenskan innehåller riktigt mycket undantag. Detta är ett av dem. Jag ifrågasätter inte dina övriga exempel, men i det här fallet är det ju bara att läsa så begriper du att det inte kan heta svenskkurs, eftersom de olika orden betyder helt olika saker.

/M

haha, underhållande måste jag säga. Jag är en människa som blivit anklagad för att missbrukat, slagit, misshandlat och spottat på svenskan. Och jag står för det i allra högsta grad :) Hur praktiskt är det inte med obra grejjer, samt störiga saker. Men visst på vissa grejjor kan man ju försöka vara lite oslarvig och sätta kommatecken och se upp för sär-skrivningar(!) så att man tas lite på allvar av chefen osv. Min svenska är dokumenterat dålig som sagt.. Vg franska, Mvg engelska, G- svenska :P
Och jag slår ett slag för O:et det mest universella bokstaven som rullat från min tunga. Och ni bessror får ju klaga lite nu om jag ska översätta till internationell fjoll svenska... svenskan ska missbrukas den pratas ju nästan bara här också :P inte som franskan och engelskan som är ett erkännt internationellt språk. haha :P såja, nu var min åsikt sagd.. kan översättas till engelska om nån vill :P

Mirke skrev:
> Svenskan innehåller riktigt mycket undantag.
> Detta är ett av dem. Jag ifrågasätter inte dina
> övriga exempel, men i det här fallet är det ju
> bara att läsa så begriper du att det inte kan
> heta svenskkurs, eftersom de olika orden betyder
> helt olika saker.
>
> /M

Ursäkta om jag verkar envis, det är jag också :)

Svenska akademien håller inte med dig.
Här finns en länk till deras ordbok SAOB (inte ordlistan):
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Svar för "svenskkurs":
"SVENSK-KURS .
( svensk- 1987 osv. svenska- 1990 ) kurs (se d. o. 7 ) i svenska. SDS 2 ⁄ 9 1987 , s. 30. -- ( 2 c ) "

Svar för "svenskakurs":
"Inga träffar i SAOB"

Med all respekt, jag håller hellre med dem.

edit: jag lägger på "svensktalande".

Tillbaka
Topp