[OT] Schack-VM Carlsen vs Karjakin

Supertramp

Aktiv medlem
Nån som känner till någon (gratis) live-stream med live-kommentering? Har kollat några efterhands-analyser på youtube tex
men skulle vilja följa kvällens match live.

Och, ännu bättre om det finns, någon sida som live visar datorbrräknad värdering på ställning och potentiella drag (finns som betaltjänst har jag sett)?

NRK visar alla matcher live ackompanjerat av ett stort gäng kommentatorer. Kommentatorerna verkar duktiga men flamsnivån är kanske litt hög ibland (jag kan inget som schack).
Så om du använder dig av en proxy kanske du får det till?

Intressant tycker jag att se hur kommentatorerna (som jämfört med spelarma har fördelen att testa sig fram genom att flytta pjäser) ganska snabbt och enkelt kan hitta vinnande drag som spelarna missar. Tex så hittade dom för några drag sedan en möjlighet för Karjakin att få en remi (vilket han med all sannolikhet skulle tagit om han såg den).

Bäst av 12 matcher är det (1p för vinst, 1/2 för oavgjort).

5-5 står det efter 10 matcher (8 oavgjorda och varsin seger).

Två matcher återstår där de spelar vit varsin gång (vet inte vem som står på tur för man har inte kört varannan hela tiden).

Om det slutar oavgjort blir det ett antal (4?) omgångar blixt-schack.

Och slutar även dom oavgjort blir det ett direkt avgörande parti där vit har lite mer tid än svart (typ 4 min mot 3min) men måste vinna (om oavgjort går segern till svart).

Normalt sett har spelarna sett otroligt mycket mer än kommentatorerna (även om Peter Svidler tillhör världseliten) helt enkelt därför att de är mycket mer fokuserade. Använder kommentatorerna datorer så "ser" de förstås mer då datorprogrammen numera är helt överlägsna. Partiet igår var dock som sagt lite speciellt och det ska bli intressant att höra spelarnas syn på de varianter som Svidler pratade om.

Det är nog svårt att hitta vassare kommentatorer än Svidler och den där tysken (också fd GM) men jag tycker det är svårt att hänga med när dom testar massa drag fram och tillbaka i högt tempo. Skulle föredra någon som i stället gör mer teoretiska analyser av dragen som spelarna gör, styrkor och svagheter i den aktuella ställningen, värderingar av de olika pjäsernas placeringar etc. En bra TV-sändning med kommentering för en bredare publik skulle nog passa mig bättre. Kanske skulle testa NRK (även om jag har svårt för norska språket), finns det något enkelt sett att fejka IP så att jag kan glo på NRK play?

Jag vet tyvärr inget enkelt sätt att fejka ip. Men har du försökt kolla på det på nrk.no? Jag surfade igenom NRK:S hemsida och hittade alla sjakkdirektsändningarna på en lista över program som ska vara möjliga att se från utlandet:
https://tv.nrk.no/programmer/utland under "sjakk".
Det ges andra bud på andra platser på hemsidan. Jag kan inte kontrollera att det funkar för dig eftersom jag måste ha en fejkad ip för det...

knaper sa:
Jag vet tyvärr inget enkelt sätt att fejka ip. Men har du försökt kolla på det på nrk.no? Jag surfade igenom NRK:S hemsida och hittade alla sjakkdirektsändningarna på en lista över program som ska vara möjliga att se från utlandet:
https://tv.nrk.no/programmer/utland under "sjakk".
Det ges andra bud på andra platser på hemsidan. Jag kan inte kontrollera att det funkar för dig eftersom jag måste ha en fejkad ip för det...

Det finns diverse VPN-tjänster som fixar detta.
En betaltjänst som fungerar kanon är WiTopia där man kan koppla sig mot servrar i en herrans massa länder vilket gör att man t ex kan titta på tv från de länderna. Det finns också en del fria VPN-tjänster men där har jag inga rekommendationer.

Snygg seger, men han har lite att jobba med på det nerviga planet. Trots det att ta tre vm är rätt sjukt.

Tips för icke intresserade är ju att se dokumentären om han på svtplay.

Dagens schackutmaning:
Vit mattar på två drag (det var detta spelet som Magnus gjorde i sista matchen med mindre än tio minuter kvar på klockan)
Screenshot_20161205-214757.jpg

EDIT: Kan behövas 5-6 drag ser jag nu om svart spelar som första motdrag löpare F8.

Senast ändrad:
Mini_me sa:
marr sa:
Snygg seger, men han har lite att jobba med på det nerviga planet. Trots det att ta tre vm är rätt sjukt.

http://www.svtplay.se/video/11250522/magnus-schackgeniet/dox-magnus-schackgeniet-magnus?info=visa

Otroligt fascinerande dokumentär!
Jag har precis kommit fram till avsnittet när han spelar schack med förbundna ögon mot tio av världens bästa schakspelande advokater. Han håller alltså reda på alla pjäsernas positioner i huvudet på tio stycken bräden (totalt 320 pjäser)!

EDIT: Tror han vann alla tio partierna? Framgick inte men jag tror det.
Och efteråt skrev han ner alla drag i partiet till en av motståndarna han besegrade.

Häftigt också när han spm 13-åring mötet Kadparov (då världsetta) och Kasparov sitter och ler och skakar på huvudet (blev remi). Jag fick gåshud...

Senast ändrad:
Supertramp sa:
Mini_me sa:
marr sa:

http://www.svtplay.se/video/11250522/magnus-schackgeniet/dox-magnus-schackgeniet-magnus?info=visa

Otroligt fascinerande dokumentär!
Jag har precis kommit fram till avsnittet när han spelar schack med förbundna ögon mot tio av världens bästa schakspelande advokater. Han håller alltså reda på alla pjäsernas positioner i huvudet på tio stycken bräden (totalt 320 pjäser)!

EDIT: Tror han vann alla tio partierna? Framgick inte men jag tror det.
Och efteråt skrev han ner alla drag i partiet till en av motståndarna han besegrade.

Häftigt också när han spm 13-åring mötet Kadparov (då världsetta) och Kasparov sitter och ler och skakar på huvudet (blev remi). Jag fick gåshud...

Ja den var riktigt intressant. Kul att se hur han växt som fungerande människa med, samt blivit en bättre spelare med. Inte lika insnöad, de gynnar nog.

Ja vilken fantadtisk historia (som är långt ifrån slut ännu, han är bara 26 år gammal).
Men han hade probplem med nerverna i VM-matcherna mot Karjakin också. Han kanske kunde ta hjälp av en idrottspsykolog?

Supertramp sa:
Ja vilken fantadtisk historia (som är långt ifrån slut ännu, han är bara 26 år gammal).
Men han hade probplem med nerverna i VM-matcherna mot Karjakin också. Han kanske kunde ta hjälp av en idrottspsykolog?

Jag skulle nästan förutsätta att det finns minst en sån i hans "stab" vorr konstigt annars på den nivån.

marr sa:
Supertramp sa:

Jag skulle nästan förutsätta att det finns minst en sån i hans "stab" vorr konstigt annars på den nivån.

http://www.dn.se/sport/carlsen-arrangerade-fest-med-sin-svenske-kock-mitt-under-schack-vm/
"Mannen som kallats schackets Mozart berättar att han aldrig använt sig av idrottspsykologer, men efter det som hände i New York funderar han på att tänka om."

Ja, en väldigt intressant dokumentär.

Jag tror knappt jag kan ställa upp pjäserna på ett schackbräde men har nu sett "Magnus" två gånger på en vecka.

Jag brukar använda catch phrasen "endurance sport is a mind game", så kanske finns det faktiskt paralleller mellan cykling och schack?

Lite sen till partyt, men läste i tråden när den var aktuell. Slumpade sig att jag såg Pawn sacrifie i samma veva. Film om Bobby Fischer. Var väldigt skeptisk när jag såg att det var Tobey Maguire i huvudrollen, men han var suverän tycker jag. Dom visar lite av den riktiga Bobby Fischer i filmen, och antingen är det en slump eller så är Tobey en grym skådespelare, samma ansiktsuttryck runt ögonen eller hur man skall uttrycka det.

Rekommenderar filmen varmt, ganska gripande faktiskt, och lite tragisk. Sen är det kanske roligare om man minns lite av det hela. Jag har några svaga minnen om matchen på Island när Bobby Fischer utmanade Spassky. Då var det ju den fria världens kamp mot Mordor.

Tillbaka
Topp