OT: Science Fiction tips?
Det här verkar ju vara en bra lbs för den här tråden: https://www.facebook.com/sthlmsf/
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
zodah sa:Ingen har heller tipsat om Rendezvous with Rama av Arthur C Clarke.
SL-kort!? På ett cykelforum!? :) men ok, kan hålla med, rätt långtråkigt, men ändå så bra idé och udda så man ville inte sluta.thomaslundstrom sa:Luthman Photography sa:Sen om du gillar lite mer dystopisk icke-rymdig sci-fi är ju Dmitri Gluchovskijs Metro-serie en klassiker.
Han har en väldigt bra idé på ämne, men jag tyckte böckerna var lite kasst skrivna och dessutom rätt långtråkiga. Ettan är bättre än tvåan dock. Jag ger ettan tre sl-kort av fem och tvåan två sl-kort.
Sambal Oelek sa:Kan rekommendera en bok som är lite utanför genren men som är rätt bra ändå. Handlar om alternativa framtider, högvetenskapliga problemlösningar. Osv. Max Tegmarks "Liv 3.0".
Mathias sa:Neal Stephensons Snow Crash är ju en klassiker. The Diamond Age av honom är också riktigt bra.
Snuten sa:Har läst mycket science fiction och upprepar något jag tipsat om förut här: Michel Houellebecqs bok Refug är genialisk. Vet inte om den klassas som sfi-fi av alla, men om man inte förstår att detta är högklasdig sci-fi, så beror det på att man har en grund och banal förståelse för begreppet sci-fi.
Läs den!
Neuromancer är första i en trilogi. Count zero och Mona lisa overdrive når i mina ögon inte riktigt upp i till samma höjd men är läsvärda de också.Gano sa:Tack för alla tips!
Börjar med Neuromancer och några Arthur C Clarke.
Roligt att se hur många som fortfarande läser böcker!
grondahl sa:Snuten sa:Har läst mycket science fiction och upprepar något jag tipsat om förut här: Michel Houellebecqs bok Refug är genialisk. Vet inte om den klassas som sfi-fi av alla, men om man inte förstår att detta är högklasdig sci-fi, så beror det på att man har en grund och banal förståelse för begreppet sci-fi.
Läs den!
Eller "The possibility of an Island" på engelska, den är inte så lätt att hitta på svenska. Mycket bra.
Luthman Photography sa:Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.
Jag läste just ut den första. Lite trevande, men det är hans debutroman om jag fattar det rätt. Del två och tre ska vara bättre enligt ryktena, jag ska strax ge mig på dom.jonte987 sa:På tal om tv serier så hade jag tänkt läsa altered carbon och de andra böckerna av Richard Morgan.
Magnus K sa:Jag läste just ut den första. Lite trevande, men det är hans debutroman om jag fattar det rätt. Del två och tre ska vara bättre enligt ryktena, jag ska strax ge mig på dom.jonte987 sa:På tal om tv serier så hade jag tänkt läsa altered carbon och de andra böckerna av Richard Morgan.
Mvh
Magnus
lundatok sa:Har jag tipsat om Hannu Raijaniemi?
Simpa85 sa:För er som alltid undrat hur elefanter rör sig i rymden, hur en kärnvapens(ej kärnkraft)-driven rymdraket styrs i rymden samt hur dålig 80-tals sci-fi ter sig med dagens prepper-kultur, så kan jag rekommendera Footfall (Invasion på svenska) av Larry Niven.
Trotts det ganska tveksamma innehållet så är det en ganska enkel och snabbläst bok utan krav på förkunskap eller fortsättning.