OT: Science Fiction tips?

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Svårt med sådana här tips. Det beror mkt på person, är man smart och har läst mkt SciFi tidigare så krävs det mkt mer annorlunda berättelser & fantasi för att det skall fortsätta att vara intressant ... !

Gillade Avatar & Ready Player One !

Avslutade just ”A deepness in the sky” av Vernor Vinge (namnet är inte en pseudonym). Ger den fem blazarer av fem möjliga.

Heinlein är en gammal favorit ! Jag läste just den här igen, från bokhyllan, cool story. Den är skriven 1982, innan internet, och mkt som han beskriver är på väg att bli verklighet nu. En del har redan inträffat, en del kommer snart, andra ideer ligger kanske långt bort i framtiden ---

9789100179830.jpg

Mer sifi blir det inte.

Får man tipsa om en tv-serie. Jag gillar ju sci-fi (mest på TV), och tänkte smyga in något för att kolla på med tjejen också. Testade den här, det funkade bra. Lite trög i början men sedan är man fast. Grymt bra och välgjord!

The Expanse, kom 2015 och snurrar fortfarande

1605517001353.png

...ok :) den verkar speciell, ja vi får se. Får nog ta något mer jordnära emellan först :)
Jo var lite av skämt :). Är mest en humor serie som råkar vara i rymden.

Men här är några förslag i trolig ordning hon gillar dom:

Doctor Who (2005) <- Mest rolig
Torchwood (bör sett season 1-2 av Doctor Who först) <- Mera "gritty" än doctor who
Lost In space - <- Förvånads värt bra och ja dom lämnar planeten dom är på efter ett par avsnitt (första avsnitten är sämst).
Star Trek Enterprise <- Doppa tårna för future-to-be-treckys
Battlestar Galactica <- Mera drama men gott om action, Närmast Expanse i känsla.

Firefly <- Mest rolig
Babylon 5 <- Mera politik men intressanta karaktärer och välskriven story
Stargate SG1 <- Har Jack O'neill

Jag tyckte Enterprise var ganska seg, den kom i samband med 9/11 så det blev mycket terroristanalogier. Voyager tyckte jag var OK och Discovery tyckte jag var rätt bra.

tyvärr så är den ingen hit. Mer underhållande att se Redlettermedias reviews av avsnitten på youtube. Gäller också för Star trek Discovery.
Jag är ju ingen äkta Trekkie, kanske därför jag tycker Discovery är helt ok. Har iofs tittat på en del gammal Star Trek också men tappar intresset ibland när det blir lite för inåtriktat.

Letade igenom tråden och där var Scalzi. ?
Om man gillar Old man's war så finns ytterligare 5 böcker i den serien att plöja. Ghost division (nr 2) är riktigt bra och The last colony (nr 3) behöver den udda Zoë's tale (nr 4) som fyller i luckorna lite...

/Magnus

Ja precis, lyssnade igenom det som fanns på Storytell, men dom har inte alla i serien tyvärr.
Audible har jag för mig har alla delarna, men man får ju pynta för varje bok, och inte som med storytell, där man kan lyssna på allt.

Letade igenom tråden och där var Scalzi. ?
Om man gillar Old man's war så finns ytterligare 5 böcker i den serien att plöja. Ghost division (nr 2) är riktigt bra och The last colony (nr 3) behöver den udda Zoë's tale (nr 4) som fyller i luckorna lite...

/Magnus

Tar inte slut vid zoës tale utan finns ett par till fast inte samma huvud karaktär. bäst är faktisk hans fristående böcker.

Androids Dream
Fuzzy Nation
Lock in
Red shirts

Får man tipsa om en tv-serie. Jag gillar ju sci-fi (mest på TV), och tänkte smyga in något för att kolla på med tjejen också. Testade den här, det funkade bra. Lite trög i början men sedan är man fast. Grymt bra och välgjord!

The Expanse, kom 2015 och snurrar fortfarande

Visa bilaga 453530

Har läst alla böckerna, men bara sett 2(?) säsonger.
Kanske borde börja igen.

Cibola Burn var ju den boken jag tyckte var sämst.
Kan bli spännande och så hur dom tacklar den.

Tyckte att det kunde vara värt att väcka liv i den här tråden eftersom jag verkligen tycker att jag har ett bra tips.
Har nyss "läst" (lyssnat) ut Orest Lastows "Vårt liv är inte vårt" och därefter "Världen är min" och jag måste säga att det var länge sedan jag blev så underhållen i scifi-genren! Fascinerande handling, flera vändningar. Kanske lite styltiga och oskönlitterära förklaringar av vissa ideer ibland, man märker att förf tycker det är viktigt att förklara exakt hur han tänkt att vissa saker fungerar, men det kan jag förlåta. Fascinerande scifi!

Jag vill tipsa om att akta sig för den överprententiösa serien Jaktrymdskepp X12 av Olof Möller som jag råkade plöja genom en gång i slutet av 90-talet. Värre skräp finns inte. Som tur var hann författaren bara med tre delar av den efterföljande serien, Futura 3000, innan han dog.

Gardens of the Moon.... hänger ni med i den? Helvete vad många namn som är nästan samma. kanske olämpligt som ljudbook men första av x 1000 som är ett problem då.

The Martian av Andy Weir, för att komma undan alla dystopier.

Artemis av samma författare är också okej.
Har snart tagit mig igenom Hail Mary, Artemis och Martian är näst på tur, men ska nog ta något annat i mellan så det inte blir så mycket av samma.

Läste Dan Brown när han var på tapeten, och har man läst en av hans böcker har man läst alla, pageturners med samma recept. Vore synd att få samma känsla av Weir

Jag läser mycket från Star wars universumet, det är trams jämfört med annat, men jag gillar det. Timmoty Zahn är favoriten och hans 3 trilogier om Thrawn.
Dune serien av Herbert är också bra, en dag ska jag ta mig igenom God Emperor.

Gömd lite guldklimp är Poor Man's Fight serien av elliott kay.

Lite uppfriskande med en militär scifi bok där ”staten” inte är helt inkompetent.

Annars en väldig intressant karaktärs ark av huvud personen.

Jag gillade Hyperion-serien, tror den nämnts tidigare.
Uppskattade också Hamiltons Void-trilogi och även The Reality Dysfunction.

Vill man läsa gammaldags korta sci-fi historier finns Worlds of IF på Internet Archive.
Jag gillade både Dan Simmons Hyperion och Peter F Hamiltons böcker i ovan nämnda bokserier.

Skulle vilja lyfta Neil Ashers "The Owner" som börjar lite som en deckare i en dystopiskframtid kombinerat med lite Neuromance inluencer.

Kan även rekommendera Murderbot-serien av Martha Wells.
Kanske värt att notera att senaste (sista?) delen av denna serie kom ut i november 2023:

Tyckte att det kunde vara värt att väcka liv i den här tråden eftersom jag verkligen tycker att jag har ett bra tips.
Har nyss "läst" (lyssnat) ut Orest Lastows "Vårt liv är inte vårt" och därefter "Världen är min" och jag måste säga att det var länge sedan jag blev så underhållen i scifi-genren! Fascinerande handling, flera vändningar. Kanske lite styltiga och oskönlitterära förklaringar av vissa ideer ibland, man märker att förf tycker det är viktigt att förklara exakt hur han tänkt att vissa saker fungerar, men det kan jag förlåta. Fascinerande scifi!

Hittade förresten nyss den tredje och avslutande delen av Orest Lastows triologi! Den heter "Tvåhundra år förgäves" och jag kan knappt vänta innan jag har tid att lyssna på den. Passar perfekt som tröst på pendeltåget imorgon då det är första arbetsdagen efter semestern...

Tillbaka
Topp