[OT]Sibirisk katt - erfarenheter? Nu med katt.

JojjeM

Aktiv medlem
Det smids kattplaner i familjen och funderingarna går mot Sibirisk Katt. De verkar trevliga och även rätt allergivänliga.

Nån som har erfarenheter?
Hoppas på att det kan bli en schysst trail cat ;)

/Johan

Senast ändrad:
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Det smids kattplaner i familjen och funderingarna
> går mot Sibirisk Katt. De verkar trevliga och
> även rätt allergivänliga.
>
> Nån som har erfarenheter?
> Hoppas på att det kan bli en schysst trail cat
> ;)
>
> /Johan

Rent allmänt kan jag väl säga att de flesta katter jag har träffat är väldigt trevliga. Några små tips.

Kan inte katten vara utekatt så lär den att gå i koppel, förslagsvis flexikoppel tidigt. Det har både du och katten stor glädje av.

Ska katten resa så lär den även det tidigt.

Var bestämd och konsekvent med regler och liknande redan från början. Många menar att katter inte kan dresseras, jag menar att det går att få hyfsad pli på sina katter. En sprejvattenflaska kan vara till stor hjälp för att freda cykeldelar strumpor etc.

Vi har två katter som klarar av att ha julgran på jul utan att klättra i den. Reagerar när man säger nej och dessutom har jag lärt den yngsta katten sitt!

Senast ändrad:
Sibiriska katter har någorlunda samma temperament som Main Coon(en sådan ligger och värmer mina fötter nere vid sänggaveln). Båda raserna är lugna och väldigt trevliga. Vår var väldigt enkel att uppfostra och påminner grymt mycket om en hund i beteendet(kommer när man ropar, vet skillnad på ja/nej, kommer med en leksak och vill att man ska vara med etc.)

Sen är det ju viktigt att tänka på att ett visst beteende inte är något som med automatik kommer med en visa ras.

Allergivänliga, nja säger jag. Vissa skillnader viss såklart mellan raser men eftersom det inte är själva katthåret man är allergisk mot utan hudpartiklarna så finns inte riktigt allergivänliga katter/hundar.

Brando skrev:
> Prio nr.1 Var helt beredd att behålla katten
> livet ut! Nog med hemlösa i katthemmen :)

Antar att du menar kattens liv om nu inte TS är väldigt gammal ;)

Cerb skrev:
> Brando skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prio nr.1 Var helt beredd att behålla katten
> > livet ut! Nog med hemlösa i katthemmen :)
>
>
> Antar att du menar kattens liv om nu inte TS är
> väldigt gammal ;)

+1 ;)

Kul med bra input. Låter mysigt med en fotvärmare Cerb :)

Bara den inte är mer hundlik än hunden :)

/JOhan

De går att lära katter vissa saker. Föräldrarnas katt har ja lärt att närhan sitter på baksidan av huset och vill in och ja inte orkar hämta nyckeln till altandörren så visslar ja genom glaset då springer han runt huset till ytterdörren där ja släpper in han.

Ja har lärt han att om ja ger han en klapp på bröstet när ja ger han mat så sätter han sig och väntar vid matskålen till ja klappar han igen, även om ja går bort från matskålen en stund.

Om ja ska gå ut genom dörren och han vill ut räcker det att skärpa rösten så fattar han att han inte får gå ut. De går att lära dom lite gran iaf.

Det är klart att det går att lära katter lite hyfs
Mina får inte gå upp på bord och bänkar i köket. Det vet de. (Så de gör det när jag inte ser) De vet vad "nej" är och de kommer när jag ropar.
Katter och hundar är ungefär lika läraktiga men katter är inte lika fjäskiga

Jag.

Hur som, vår katt är en vanlig bondkatt. Störtmysig och coollugn. Leker vi med henne så leker hon, vankas det mat kommer hon som ett skott, kissar och skiter ute samt klöser inte på annat än hallmattan, som tål att få stryk. Vi har också en julgran med 40'000 miljarder kulor i. Hittills har dottern haft sönder en kula och katten noll.

Vad mer... hon sover gärna med oss och kommer på kommando. Konverterad från innekatt till inne-/utekatt.

Koppel är en lättare form av djurplågeri i mina ögon.

Ja, just ja... hon reagerar på gudfadernlåten :-S Hon kommer lunkandes varenda gång, nyfiken och sätter sig över armen och trampar tills låten är över. Hon sitter väldigt konstigt dessutom. Ser ut som hon ska skita.. vi har aldrig förstått varför riktigt men det är ett kul partytrick :)

Överväg definitivt att kanske släppa på raskravet och istället ta hand om en katt från ett katthem, det finns massor av katter och kattungar som ingen vill ha och katthemmen svämmar över av katter som saknar hem. Gör en god gärning _och_ få en kompis för livet, bättre kan det väl inte bli? :)

fredrikw skrev:
> Överväg definitivt att kanske släppa på
> raskravet och istället ta hand om en katt från
> ett katthem, det finns massor av katter och
> kattungar som ingen vill ha och katthemmen
> svämmar över av katter som saknar hem. Gör en
> god gärning _och_ få en kompis för livet,
> bättre kan det väl inte bli? :)

+1

Mina katter jag haft och min hund är alla adopterade, ångrar det inte en sekund. :)

lovet skrev:
> De går att lära katter vissa saker.
> Föräldrarnas katt har ja lärt att närhan
> sitter på baksidan av huset och vill in och ja
> inte orkar hämta nyckeln till altandörren så
> visslar ja genom glaset då springer han runt
> huset till ytterdörren där ja släpper in han.
>
> Ja har lärt han att om ja ger han en klapp på
> bröstet när ja ger han mat så sätter han sig
> och väntar vid matskålen till ja klappar han
> igen, även om ja går bort från matskålen en
> stund.
>
> Om ja ska gå ut genom dörren och han vill ut
> räcker det att skärpa rösten så fattar han att
> han inte får gå ut. De går att lära dom lite
> gran iaf.

+g

Jag förstår verkligen adoptionstanken men vi får lite småallergiska gäster ibland och även om det inte finns garantier så förbättrar vi oddsen att de tål katten så här.

Om jag förstått det rätt så producerar katter ett antal allergener, främst i mjäll och saliv men genom att de tvättar sig hamnar det i pälsen också. Sibirisk har förhållandevis låga halter av ett visst protein i saliven (lågt uttryck av den genen) vilket hjälper vissa, men inte alla, allergiker.

Har för övrigt haft hittekatt. En bondkatt som blev 17 år och var riktigt smart. Han kunde öppna dörrar inåt. Hoppade upp och hängde sig på handtaget och tog spjärn med baktassarna mot karmen. Han lärde sig även att hitta in via balkongen själv fast vi bodde i lägenhet på tredje våningen :)

/johan

s skrev:
> Finns dom i chokladbrunt så köp!

Du menar att om den finns i kolfiber så köp?

Har haft några Norska skogskatter och dom är väldigt lika Sibiriska till sätt och utseende. sociala och trevliga, lugna, lagom med lek, mat och kärlek och man har en kompis för livet.
Men dom gillar inte att va ensamma, så man ska inte lämna dom själv allt för många timmar utan sällskap.
Dom gillar att klättra och ha liggplatser högt för att ha överblick, så bygg gärna upp någon form av klätterträd i vardagsrummet där ni själv brukar slappa.
En lustig sak med sibiriska är dom inte jamar som andra katter utan har ett mer kvittrande läte.

Nackdel, om man nu måste hitta någon. Man får inte va känslig mot katthår överallt..

Klabbapan skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Överväg definitivt att kanske släppa på
> > raskravet och istället ta hand om en katt
> från
> > ett katthem, det finns massor av katter och
> > kattungar som ingen vill ha och katthemmen
> > svämmar över av katter som saknar hem. Gör
> en
> > god gärning _och_ få en kompis för livet,
> > bättre kan det väl inte bli? :)
>
>
> +1
>
> Mina katter jag haft och min hund är alla
> adopterade, ångrar det inte en sekund. :)

+1 Själv adopterat 2 katter :)

Snel kat

siberian-tiger-breaks-free-transporting-truck-russia.jpg

Ett tips är att inte göra för stora förändringar i katternas liv, om det inte kan undvikas. Själv när jag sover hos en tjej jag träffar, så får inte hennes två katter plats i sängen ibland. Då kan det hända att dom är ute i köket och är oroliga istället. Jobbigt när dom iaf hoppar upp i sängen vid fel tillfälle ;). Försöker dock göra plats vid fötterna för dom när vi sover; så de brukar ligga och spinna där och använda mina fötter som kudde =)

Förr eller senare ska kattfan ha medicin, lika bra att vara förberedd:

Sit on sofa. Pick up cat and cradle it in the crook of your elbow as though you were going to give a bottle to a baby. Talk softly to it.

With right hand, position right forefinger and thumb on either side of cat's mouth and gently apply pressure to cheeks while holding pill in right hand. (be patient) As cat opens mouth pop pill into mouth. Allow cat to close mouth and swallow. Drop pill into mouth. Let go of cat, noticing the direction it runs.

Pick the pill up off the floor and go get the cat from behind sofa. Cradle cat in left arm and repeat process. Sit on floor in kitchen, wrap arm around cat as before, drop pill in mouth. Let go of cat, noticing the direction it runs.

Retrieve cat from bedroom, and throw soggy pill away. Scoot across floor to pick up pill, and go find the cat. Bring it back into the kitchen. Take new pill from foil wrap, cradle cat in left arm holding rear paws tightly with left hand. Force jaws open and push pill to back of mouth with right forefinger. Hold mouth shut for a count of ten. Drop pill into mouth.

Pry claws from back legs out of your arm. Go get the cat, pick up half-dissolved pill from floor and drop it into garbage can.

Retrieve pill from goldfish bowl and cat from top of closet. Call spouse from backyard. Kneel on floor with cat wedged firmly between knees, hold front and rear paws. Ignore low growls emitted by cat. Get spouse to hold head firmly with one hand while forcing wooden ruler into mouth. Drop pill down ruler and rub cat's throat vigorously.

Retrieve cat from curtain rod, get another pill from foil wrap. Make note to buy new ruler and repair curtains. Carefully sweep shattered Doulton figures from hearth and set to one side for gluing later.

Get spouse to lie on cat with head just visible from below armpit. Put pill in end of drinking straw, force mouth open with pencil and blow down drinking straw.

Check label to make sure pill not harmful to humans, drink glass of water to take taste away. Apply Band-Aid to spouse's forearm and remove blood from carpet with cold water and soap.

Retrieve cat from neighbor's shed. Get another pill. Place cat in cupboard and close door onto neck to leave head showing. Force mouth open with dessert spoon. Flick pill down throat with rubber band.

Fetch screwdriver from garage and put door back on hinges. Apply cold compress to cheek and check records for date of last tetanus shot. Throw T-shirt away and fetch new one from bedroom. Make note to buy new furniture.

Call fire department to retrieve cat from tree across the road. Apologize to neighbor who crashed into fence while swerving to avoid cat. Take another pill from foil wrap.

Tie cat's front paws to rear paws with garden twine and bind tightly to leg of dining table, find heavy duty pruning gloves from shed, force cat's mouth open with small spanner. Push pill into mouth followed by large piece of fillet steak. Hold head vertically and pour one cup of water down throat to wash pill down.

Get spouse to drive you to the emergency room, sit quietly while doctor stitches fingers and forearm and removes pill remnants from right eye. Call at furniture shop on way home to order new table.

Get last pill from bottle. Go into bathroom and get a fluffy towel. Stay in the bathroom with the cat, and close the door.

Sit on bathroom floor, wrap towel around kitty, leaving only his head exposed. Cradle kitty in the crook of your arm, and pick up pill off of counter.

Retrieve cat from top of shower door (you didn't know that cats can jump 5 feet straight up in the air, did you?), and wrap towel around it a little tighter, making sure its paws can't come out this time. With fingers at either side of its jaw, pry it open and pop pill into mouth. Quickly close mouth (his, not yours).

Sit on floor with cat in your lap, stroking it under the chin and talking gently to it for at least a half hour, while the pill dissolves.

Unwrap towel, open bathroom door. Wash off scratches in warm soapy water, comb your hair, and go find something to occupy your time for 7-1/2 hours.

Arrange for SPCA to get cat and call local pet shop to see if they have any hamsters.

How to feed your dog a pill:
Wrap pill in bacon, toss it in the air.

Vi har en katt som visserligen är fin men som alldeles säkert har en tresiffrig tatuering nånstans under pälsen. Fyfan vad jag sovit dåligt sista året. Vill du ha? :-)

Pfaff skrev:
> Förr eller senare ska kattfan ha medicin, lika
> bra att vara förberedd:

Haha. Får memorera detta för nu är katt paxad. Beräknad ankomst vid nästa månadsskifte :)

/Johan

schture skrev:
> Vad säger Ester om saken Jojje?

Ja, det blir "intressant" :).
Hon är lite farlig på att jaga katt ute men blir mest bekymrad av att träffa dem på nära håll. Håller tummarna för att det funkar bra.
Hoppas kunna översvämma forumet med övergulliga katt+hund-bilder (får väl fotoshoppa ihop nåt om de inte drar jämnt).

/Johan

Haha, jag tror det ordnar sig. Buffy har alltid kommit överens med katter när de blivit en del av "vardagen".

JojjeM skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Vad säger Ester om saken Jojje?
>
> Ja, det blir "intressant" :).
> Hon är lite farlig på att jaga katt ute men blir
> mest bekymrad av att träffa dem på nära håll.
> Håller tummarna för att det funkar bra.
> Hoppas kunna översvämma forumet med övergulliga
> katt+hund-bilder (får väl fotoshoppa ihop nåt
> om de inte drar jämnt).
>
> /Johan

Kolla på han "kattviskaren", han med gitarrfodralet, det går på någon "natur" kanal. Jag tycker han är grym. Många bra tips. Gillar att han alltid börjar med att kolla var går gränsen, klöst, sen kikar han på vad som motiverar kisse att komma ut ifrån sin slutna personlighet och analyserar vidare. Får ordning på kissar som har fått avlivningssprutan fylld men inte tömd.

schture skrev:
> Vad säger Ester om saken Jojje?

Nu har kattskrället flyttat in. Ester tyckte att det var jäkligt onödigt men hon håller sig i skinnet mot att hon får sno kattens mat då och då.

estermasja.JPG

masja_small.JPG

Ingen kattcykling än.

/Johan

Människor är värdelösa djur. Ett helt gäng härliga katter som jag inte längre hälsar på för deras ägare är idioter.

Eveningstar skrev:
> Människor är värdelösa djur. Ett helt gäng
> härliga katter som jag inte längre hälsar på
> för deras ägare är idioter.

+1
// Larsa

Tillbaka
Topp