[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ni 3x25A så går det ju inte ens att maxa en 22kW-box. Men så länge alla lär sig att plugga in "jämt" när de är parkerade så kommer det räcka alldeles utmärkt, de flesta kör inte så mycket. Det man får acceptera är att det kan ta ett par dagar att ni sin önskade laddnivå om man har stort batteri och kommer hem med nästan tomt från en långresa.

Men vi har fyra som laddar i nuläget och delar på 3x32A (fiktiv huvudsäkring för lastbalanseringen, egentligen har vi 3x120A men vill hålla ner pga effektavgift) och det räcker utmärkt bra - och då går även all gemensam förbrukning med tvättstuga, fläktar och övrig fastighetsel på samma.

Hela Easee-debaklet är intressant i sig. Det är ju inte bara Easee de granskat och inte bara Easee som fått frågor från ESV, men av någon anledning är det just det dokumentet som läckt till media. Är självklart intresserad av utslaget själv eftersom vi har en Easee Charge-anläggning i BRF men är övertygad om att det kommer lösa sig på endera viset. De flesta anmärkningarna är ändå av det mera teoretiska slaget.

Det där är väl en vanlig 3-fas-säkring? Det lär man vilja ha oavsett jordfelsbrytare eller ej.
Jag vet inte. Därför jag frågar. Jag vill bara kunna stoppa i sladden och att det sen funkar utan att något börjar brinna.

Du behöver inte vara orolig. Easee har jfb och detektering av DC-läckströmmar, bara inte utformat exakt som ESV är vana vid och kanske inte helt enligt de föreskrifter de själva hävdar att de följer, t.ex. att det inte finns ett manuellt testförfarande. Men ditt hus kommer inte brinna ner för det.

Om det förelåg en akut risk hade ESV slagit på en klart större trumma för länge sedan.

Hela Easee-debaklet är intressant i sig. Det är ju inte bara Easee de granskat och inte bara Easee som fått frågor från ESV, men av någon anledning är det just det dokumentet som läckt till media. Är självklart intresserad av utslaget själv eftersom vi har en Easee Charge-anläggning i BRF men är övertygad om att det kommer lösa sig på endera viset. De flesta anmärkningarna är ändå av det mera teoretiska slaget.
Det var nåt inlägg på Teslaforumet där alla testade boxar och utfall listades. Det var bara en som fått helt godkänt, men också bara Easee som blivit tillsynsärende. De övriga med anmärkningar hade nån status som innebar att de förväntades åtgärda bristerna själva utan ytterligare kontroll fr ESV.
Lite som 1:a eller 2:a på Bilprovningen fick jag intryck av.

Bilagor

• 4C90F0F2-D655-40A2-A454-C69C82F5EBD6.jpeg
    4C90F0F2-D655-40A2-A454-C69C82F5EBD6.jpeg
    99.3 KB · Besök: 153
Jag vet inte. Därför jag frågar. Jag vill bara kunna stoppa i sladden och att det sen funkar utan att något börjar brinna.

Det är säkringar.
Jag fick också en box installerad för tre veckor sedan och då frågade jag elektriken.

När vi fick boxen installerad tror jag det sattes in en separat jfb för en sån måste man ha... Jaja den fungerar klockrent och jag är inte ett dugg orolig.

@ooms hänger du på teslaforat inför stundande köp? :D:D

Kan bekräfta, ryktet sa att det var minst 6 timmars kö. Flera laddare trasiga också.

Spännande, nu ser jag ju inte hela kön men det ser ut att vara väldigt många icke-tesla. Även om jag av princip tycker det är bra att de öppnat upp så blir det ju enklare att fördela lasten på stationerna när man har koll på hela kedjan och kan rekommendera bilar till att ladda tidigare eller senare genom navigationen för att sprida ut belastningen. Undrar om det var lika trångt runtomkring eller om folk helt enkelt köar för att de "måste" följa sin uppgjorda plan. Finns ju rätt många Tesla-laddare (och kanske andra med) längs med rutten.

Har sett liknande (men inte lika långa) köer vid Ionity där det samtidigt funnits lediga platser hos andra operatörer intill. Men många har bra pris hos Ionity första åren och kanske hellre köar en timme för att spara ett par kr/kWh.

Jag har aldrig råkat ut för kö men knipit sista platsen i Arboga några gånger i samband med storhelg. Då var det dock bra rotation så ingen behövde vänta mer än max 10 minuter.

Det är ju sånt här som ger bensinupproret bensin på sin eld. Tur det bara sker "någon gång ibland".

Det är ju sånt här som ger bensinupproret bensin på sin eld. Tur det bara sker "någon gång ibland".
Snarare så är det ju bra att det händer så att bilpendlande Svensson i villaghettot förstår att bara för att hen fått sin Easee-box så är INTE laddproblrmet löst.

Det här problemet kommer inte kunna lösas bara med utbyggnad. Det byggs massor nu och beläggningsgraden är inte jättehög, att bygga så det klarar stugbytesdagarnas peakar under sportlovet känns orimligt. Vi som kör behöver lära oss lite hur det fungerar också.

Det hade varit väldigt intressant att veta hur det såg ut på de andra stationerna i närheten främst längs med RV45. Har filtrerat bort allt som är lägre än 50kW (tror det går fortare att ladda på såpass långsamt än att stå i den där kön).

Pinnen sitter i Grums.

1676637685921.png

Model Y LR höjd med 5000 kr idag. RWD och P oförändrade.

Mycket rykten om att HW4 och diverse sensorer och radar ska återinföras i samband med det också, eventuellt försöker de pusha folk till att beställa bilar nu ändå genom att skrämmas lite.

Tja, det är väl samma som med en bränslebil antar jag, är det slut så är det slut. Har aldrig fått bensinstopp heller även om det varit nära (bilen dog på motorvägsavfarten en gång, lyckades rulla till bensinpumpen på en mack i närheten. 99.9% tur!).

Vet inte alls hur det är i andra bilar men Tesla har rätt bra verktyg för att prognosticera hur långt man kommer med en graf (lite om den här: https://electrek.co/2022/10/12/tesla-new-energy-app-gives-range-advices-more/) där prognos och verklig förbrukning visas så man får snabbt en känsla för utfallet. Och orkar man inte nörda ner sig så är det bara att navigera till destinationen så tar bilen dig dit med (onödigt) stora marginaler.
men med en elbil är det inte tomt när den säger det. den stannar för att algoritmen säger att det med hänsyn till batteriernas livslängd är olämpligt att ladda ur mer.

när det var orkan i florida för några år sedan lär tesla tillåtit mer urladdning än normalt. så om läget är prekärt nog finns alltså mer kraft att hämta.

frågan är hur man kommer åt den?

Model Y LR höjd med 5000 kr idag. RWD och P oförändrade.

Mycket rykten om att HW4 och diverse sensorer och radar ska återinföras i samband med det också, eventuellt försöker de pusha folk till att beställa bilar nu ändå genom att skrämmas lite.

Musken får lugna sig nu så jag hinner beställa innan det blir för dyrt.

Vi har batteripack på vissa kraftstationer modell stora, man ersätter dieselgeneratorer med batteripack i vissa fall och även som extra snabbladdare nu i sportlovstider har man batteripack. Efterfrågan är sannolikt stor på många håll för stora batterier.

Fördelen att kunna rulla ner ett batteri istället för en diesel i en slutet utrymme där det krävs kräm är ju gigantisk. I somras körde man en stadfest här på batteri istället för dieselgeneratorer.

men med en elbil är det inte tomt när den säger det. den stannar för att algoritmen säger att det med hänsyn till batteriernas livslängd är olämpligt att ladda ur mer.

när det var orkan i florida för några år sedan lär tesla tillåtit mer urladdning än normalt. så om läget är prekärt nog finns alltså mer kraft att hämta.

frågan är hur man kommer åt den?
Nej du har missuppfattat den händelsen. Det var Model S och X med de minsta batterierna som i själva verket var mjukvarulåsta större batterier. Så på dom så kunde de få ca 15kWh mer med en upplåsning.

Nej du har missuppfattat den händelsen. Det var Model S och X med de minsta batterierna som i själva verket var mjukvarulåsta större batterier. Så på dom så kunde de få ca 15kWh mer med en upplåsning.
ok:) hursom är det inte tomt i batteriet -egentligen- när bilen stoppas.

eller så kan man ha med sig en powerbank modell lite större..
.B212F7CF-D509-4E85-B8E3-E91EC368CB1C.jpeg

Tycker det här är lite spännande.
Från DNs hybridbilstest av en BMW och en Peugeot.
32446AAD-71DB-4CA9-BDD6-7CEC2D0B7EDF.jpeg
9D1F7D49-EDF4-46CA-9799-FD29C6124749.jpeg

Väldigt stor skillnad mellan uppgiven och testad förbrukning blandad körning.
Så stor skillnad blir det väl ändå inte på en ren elbil eller bensin/diesel (l/100km)?

Tycker det här är lite spännande.
Från DNs hybridbilstest av en BMW och en Peugeot.
Visa bilaga 608847Visa bilaga 608848
Väldigt stor skillnad mellan uppgiven och testad förbrukning blandad körning.
Så stor skillnad blir det väl ändå inte på en ren elbil eller bensin/diesel (l/100km)?
Nog för att det brukar vara lite glädjekalkyl, men det där är ju på gränsen till bedrägeri.

0,07 låter för lite, men WLTP-testerna är det ju inte tillverkarna som hittat på och tyvärr är de extremt felvisande jämfört med verklig körning. Det gynnar knappast någon. EPA-siffrorna är bättre.

Jag tror de skrivit knasigt, men rätt siffror. Det ska nog vara typ "Blandad körning: 0,11kWh el + 0,71l bensin per mil".

De skriver så här om Peugeoten
Screenshot_20230218-095340249~2.jpg

0,07 kWh/mil låter extremt lite. DN som står för misstaget?
Ja, det måste väl vara liter/mil de menar? Har aldrig sett en hybrids förbrukning anges i kWh/mil… dessutom skriver ju klåparna på DN kW/mil på den ena och kWh/mil på den andra… ?

För 225e Xdrive anges ju också förbrukningen till 0,6-0,8 liter/100km, dvs ~0,07 liter/mil

Just för en hybrid är det väl välkänt att WLTP-siffrorna är en glädjekalkyl. Körcykeln verkar vara utformad på ett sätt att bilen går väldigt mycket på el, och man ska nog ha en väldigt speciell körprofil för att träffa den.

Ja, det måste väl vara liter/mil de menar? Har aldrig sett en hybrids förbrukning anges i kWh/mil… dessutom skriver ju klåparna på DN kW/mil på den ena och kWh/mil på den andra… ?

För 225e Xdrive anges ju också förbrukningen till 0,6-0,8 liter/100km, dvs ~0,07 liter/mil

Just för en hybrid är det väl välkänt att WLTP-siffrorna är en glädjekalkyl. Körcykeln verkar vara utformad på ett sätt att bilen går väldigt mycket på el, och man ska nog ha en väldigt speciell körprofil för att träffa den.
För hybrider kör man cykeln gång på gång tills batteriet är tömt, sen kör man en gång till och drar snittet på alla körningar. Så större batteri=lägre uppgiven bränsleförbrukning.

Laddhybrider är ett knepigt kapitel när man beskriver förbrukning. Liter/100km är missvisande när man inte kan köra 100km på el. Sanningen kan vara 0,00 l/60km, 2,5l/100km och 60l/1000km om det är en resa som började med el och slutförs med bensin. Det ligger i sakens natur att man måste ha ett givet behov för att få en förbrukning. Det är därför jag oftast anger antal liter på en jättelång körsträcka för min laddhybrid. I mitt fall ca 1,3l/100km

Edit: senast var mätningen 1,6l/100km, 5000 mil på 800 liter. Vi har alltså behövt åka något längre oftare än tidigare.

Senast ändrad:
Vore det inte lättast att ange bränslemotorns förbrukning/mil och räckvidden på el?
Ja, det blir ju enklare då att mappa in det mot sin egen körprofil. Nu anges ju iofs elräckvidden, men bränsleförbrukningen per mil säger ju i princip nada. Man hör ju många som kommer fr diesel som är missnöjda med sina hybrider pga hög förbrukning; har man inte mycket kortpendling så blir ju ofta förbrukning högre än en bra diesel.

Men om man vet hur långt batteriet räcker är det ju lätt att räkna ut vad det kostar efter det, om bränsleförbrukningen anges.

Sitter här med en offert på en id4 Pensionärsperformance. Vad tycker ni som levt med den bilen ett tag?

Netto blir den en tusenlapp billigare än nuvarande volvo enligt kalkylen, och jag slipper ju köpa bensin för 12 kr per mil... Å andra sidan tappar jag en del pensionsavsättning pga bruttolöneavdraget som jag måste täcka upp för på annat sätt.

Vore det inte lättast att ange bränslemotorns förbrukning/mil och räckvidden på el?
Det är inte riktigt så enkelt i praktiken, eftersom en laddhybrid blir en vanlig hybrid när batteriet är urladdat, eller åtminstone när det inte är endast batteriet som ger drivning (batteriet blir väl aldrig helt urladdat i en hybrid).
Och som jag har skrivit här tidigare hade jag där jag bodde tidigare en granne som med en Kia Niro Hybrid, (HEV) ej laddbar, och då i Augusti hade han en årsförbrukning på 0,4 l!
Så även med en en vanlig hybrid går det att köra snålt.

Ja, jag vet för lite om ämnet eg, har bara ett praktiskt tänk. Laddar en laddhybrid upp batteriet vid bränsledrift så det går att köra på el igen efter x antal mil isf?

Ja, jag vet för lite om ämnet eg, har bara ett praktiskt tänk. Laddar en laddhybrid upp batteriet vid bränsledrift så det går att köra på el igen efter x antal mil isf?
Nja. Ofta används bromsregenerering för att ladda batteriet, så lite laddas det upp, men inte jättemycket. Precis som en mildhybrid.

Ofta går det att aktivera laddning med hjälp av förbränningsmotorn om man vill. Men det är oftast en förlustaffär tycker jag det verkar som.

Både och. Den laddar batteriet men det blir aldrig fulladdat och det är mer mot slutet av batteriets kapacitet som förbränningsmotorn laddar på batteriet. Sen laddas det ju vid broms osv. men i regel är mönstret med phev att man kör sina mil med primärt el tills batteriet nästan är tomt, sen växeldrar el och bensinmotor tills tanken är tom :)

Nja. Ofta används bromsregenerering för att ladda batteriet, så lite laddas det upp, men inte jättemycket. Precis som en mildhybrid.

Ofta går det att aktivera laddning med hjälp av förbränningsmotorn om man vill. Men det är oftast en förlustaffär tycker jag det verkar som.
Ja och ja.

Både och. Den laddar batteriet men det blir aldrig fulladdat och det är mer mot slutet av batteriets kapacitet som förbränningsmotorn laddar på batteriet. Sen laddas det ju vid broms osv. men i regel är mönstret med phev att man kör sina mil med primärt el tills batteriet nästan är tomt, sen växeldrar el och bensinmotor tills tanken är tom :)
Eller så är man väldigt taktisk och planerande och sparar lite mer bränsle. Har man tre olika sträckor, i början landsbygd, i mitten samhälle, sist landsbygd igen kan det vara bäst att använda elen i samhället och när bilen är varm. Förutsatt då att sträckan är tvingande för att använda bränsle också.

Man har med sig det man laddat upp i kWh. Till det kan det finnas en buffert i ett hybridbatteri. Det beror mycket på konstruktionen vad som är bäst. Till det kan man få igen nån kWh på sin höjd genom att regenerera istället för att bromsa bort energi som värme. Att göra el av bränsle är ineffektivt, dyrt och endast motiverat om du skall köra genom en zon där bränsledrift är förbjuden samtidigt som laddad energi från nätet tagit slut.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp