[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Nej, det är för att få en chans att Sär Skriva.Jag fick en Easee-box installerad för 3-4 veckor sen. Elektrikern satte in även denna då - är det pga kritiken?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är för att få en chans att Sär Skriva.Jag fick en Easee-box installerad för 3-4 veckor sen. Elektrikern satte in även denna då - är det pga kritiken?
Jag vet inte. Därför jag frågar. Jag vill bara kunna stoppa i sladden och att det sen funkar utan att något börjar brinna.Det där är väl en vanlig 3-fas-säkring? Det lär man vilja ha oavsett jordfelsbrytare eller ej.
Det var nåt inlägg på Teslaforumet där alla testade boxar och utfall listades. Det var bara en som fått helt godkänt, men också bara Easee som blivit tillsynsärende. De övriga med anmärkningar hade nån status som innebar att de förväntades åtgärda bristerna själva utan ytterligare kontroll fr ESV.Hela Easee-debaklet är intressant i sig. Det är ju inte bara Easee de granskat och inte bara Easee som fått frågor från ESV, men av någon anledning är det just det dokumentet som läckt till media. Är självklart intresserad av utslaget själv eftersom vi har en Easee Charge-anläggning i BRF men är övertygad om att det kommer lösa sig på endera viset. De flesta anmärkningarna är ändå av det mera teoretiska slaget.
Såg förresten detta på Teslaforumet. Sportlovs-laddkö i Grums i söndags ?
Sportlov Gbg-Sälen - Tesla Club Sweden
teslaclubsweden.se
Jag vet inte. Därför jag frågar. Jag vill bara kunna stoppa i sladden och att det sen funkar utan att något börjar brinna.
Kan bekräfta, ryktet sa att det var minst 6 timmars kö. Flera laddare trasiga också.
Snarare så är det ju bra att det händer så att bilpendlande Svensson i villaghettot förstår att bara för att hen fått sin Easee-box så är INTE laddproblrmet löst.Det är ju sånt här som ger bensinupproret bensin på sin eld. Tur det bara sker "någon gång ibland".
men med en elbil är det inte tomt när den säger det. den stannar för att algoritmen säger att det med hänsyn till batteriernas livslängd är olämpligt att ladda ur mer.Tja, det är väl samma som med en bränslebil antar jag, är det slut så är det slut. Har aldrig fått bensinstopp heller även om det varit nära (bilen dog på motorvägsavfarten en gång, lyckades rulla till bensinpumpen på en mack i närheten. 99.9% tur!).
Vet inte alls hur det är i andra bilar men Tesla har rätt bra verktyg för att prognosticera hur långt man kommer med en graf (lite om den här: https://electrek.co/2022/10/12/tesla-new-energy-app-gives-range-advices-more/) där prognos och verklig förbrukning visas så man får snabbt en känsla för utfallet. Och orkar man inte nörda ner sig så är det bara att navigera till destinationen så tar bilen dig dit med (onödigt) stora marginaler.
Model Y LR höjd med 5000 kr idag. RWD och P oförändrade.
Mycket rykten om att HW4 och diverse sensorer och radar ska återinföras i samband med det också, eventuellt försöker de pusha folk till att beställa bilar nu ändå genom att skrämmas lite.
Nej du har missuppfattat den händelsen. Det var Model S och X med de minsta batterierna som i själva verket var mjukvarulåsta större batterier. Så på dom så kunde de få ca 15kWh mer med en upplåsning.men med en elbil är det inte tomt när den säger det. den stannar för att algoritmen säger att det med hänsyn till batteriernas livslängd är olämpligt att ladda ur mer.
när det var orkan i florida för några år sedan lär tesla tillåtit mer urladdning än normalt. så om läget är prekärt nog finns alltså mer kraft att hämta.
frågan är hur man kommer åt den?
ok:) hursom är det inte tomt i batteriet -egentligen- när bilen stoppas.Nej du har missuppfattat den händelsen. Det var Model S och X med de minsta batterierna som i själva verket var mjukvarulåsta större batterier. Så på dom så kunde de få ca 15kWh mer med en upplåsning.

Nog för att det brukar vara lite glädjekalkyl, men det där är ju på gränsen till bedrägeri.Tycker det här är lite spännande.
Från DNs hybridbilstest av en BMW och en Peugeot.
Visa bilaga 608847Visa bilaga 608848
Väldigt stor skillnad mellan uppgiven och testad förbrukning blandad körning.
Så stor skillnad blir det väl ändå inte på en ren elbil eller bensin/diesel (l/100km)?
0,07 låter för lite, men WLTP-testerna är det ju inte tillverkarna som hittat på och tyvärr är de extremt felvisande jämfört med verklig körning. Det gynnar knappast någon. EPA-siffrorna är bättre.
Ja, det måste väl vara liter/mil de menar? Har aldrig sett en hybrids förbrukning anges i kWh/mil… dessutom skriver ju klåparna på DN kW/mil på den ena och kWh/mil på den andra… ?0,07 kWh/mil låter extremt lite. DN som står för misstaget?
För hybrider kör man cykeln gång på gång tills batteriet är tömt, sen kör man en gång till och drar snittet på alla körningar. Så större batteri=lägre uppgiven bränsleförbrukning.Ja, det måste väl vara liter/mil de menar? Har aldrig sett en hybrids förbrukning anges i kWh/mil… dessutom skriver ju klåparna på DN kW/mil på den ena och kWh/mil på den andra… ?
För 225e Xdrive anges ju också förbrukningen till 0,6-0,8 liter/100km, dvs ~0,07 liter/mil
![]()
BMW 2-serie Active Tourer | Bilia
Köp eller leasa BMW 2-serie Active Tourer hos oss på Bilia. Läs mer, hitta nya och begagnade bilar i lager och boka provkörning idag.mbilargroup.nu
Just för en hybrid är det väl välkänt att WLTP-siffrorna är en glädjekalkyl. Körcykeln verkar vara utformad på ett sätt att bilen går väldigt mycket på el, och man ska nog ha en väldigt speciell körprofil för att träffa den.
Laddhybrider är ett knepigt kapitel när man beskriver förbrukning. Liter/100km är missvisande när man inte kan köra 100km på el. Sanningen kan vara 0,00 l/60km, 2,5l/100km och 60l/1000km om det är en resa som började med el och slutförs med bensin. Det ligger i sakens natur att man måste ha ett givet behov för att få en förbrukning. Det är därför jag oftast anger antal liter på en jättelång körsträcka för min laddhybrid. I mitt fall ca 1,3l/100kmJa, det måste väl vara liter/mil de menar? Har aldrig sett en hybrids förbrukning anges i kWh/mil… dessutom skriver ju klåparna på DN kW/mil på den ena och kWh/mil på den andra… ?
För 225e Xdrive anges ju också förbrukningen till 0,6-0,8 liter/100km, dvs ~0,07 liter/mil
![]()
BMW 2-serie Active Tourer | Bilia
Köp eller leasa BMW 2-serie Active Tourer hos oss på Bilia. Läs mer, hitta nya och begagnade bilar i lager och boka provkörning idag.mbilargroup.nu
Just för en hybrid är det väl välkänt att WLTP-siffrorna är en glädjekalkyl. Körcykeln verkar vara utformad på ett sätt att bilen går väldigt mycket på el, och man ska nog ha en väldigt speciell körprofil för att träffa den.
Ja, det blir ju enklare då att mappa in det mot sin egen körprofil. Nu anges ju iofs elräckvidden, men bränsleförbrukningen per mil säger ju i princip nada. Man hör ju många som kommer fr diesel som är missnöjda med sina hybrider pga hög förbrukning; har man inte mycket kortpendling så blir ju ofta förbrukning högre än en bra diesel.Vore det inte lättast att ange bränslemotorns förbrukning/mil och räckvidden på el?
Det blir svårt om man siktar på att företrädesvis åka på el, men får en delinblandning av bränsle. Att bara åka på bränsle är ju att inte nyttja det man köpt.Vore det inte lättast att ange bränslemotorns förbrukning/mil och räckvidden på el?
Så är det nog. Jag har bara haft laddhybrid 6-7 år. Har inte lärt mig ännu. ?Men om man vet hur långt batteriet räcker är det ju lätt att räkna ut vad det kostar efter det, om bränsleförbrukningen anges.
Det är inte riktigt så enkelt i praktiken, eftersom en laddhybrid blir en vanlig hybrid när batteriet är urladdat, eller åtminstone när det inte är endast batteriet som ger drivning (batteriet blir väl aldrig helt urladdat i en hybrid).Vore det inte lättast att ange bränslemotorns förbrukning/mil och räckvidden på el?
Nja. Ofta används bromsregenerering för att ladda batteriet, så lite laddas det upp, men inte jättemycket. Precis som en mildhybrid.Ja, jag vet för lite om ämnet eg, har bara ett praktiskt tänk. Laddar en laddhybrid upp batteriet vid bränsledrift så det går att köra på el igen efter x antal mil isf?
Både och. Den laddar batteriet men det blir aldrig fulladdat och det är mer mot slutet av batteriets kapacitet som förbränningsmotorn laddar på batteriet. Sen laddas det ju vid broms osv. men i regel är mönstret med phev att man kör sina mil med primärt el tills batteriet nästan är tomt, sen växeldrar el och bensinmotor tills tanken är tom :)Ja, jag vet för lite om ämnet eg, har bara ett praktiskt tänk. Laddar en laddhybrid upp batteriet vid bränsledrift så det går att köra på el igen efter x antal mil isf?
Ja och ja.Nja. Ofta används bromsregenerering för att ladda batteriet, så lite laddas det upp, men inte jättemycket. Precis som en mildhybrid.
Ofta går det att aktivera laddning med hjälp av förbränningsmotorn om man vill. Men det är oftast en förlustaffär tycker jag det verkar som.
Eller så är man väldigt taktisk och planerande och sparar lite mer bränsle. Har man tre olika sträckor, i början landsbygd, i mitten samhälle, sist landsbygd igen kan det vara bäst att använda elen i samhället och när bilen är varm. Förutsatt då att sträckan är tvingande för att använda bränsle också.Både och. Den laddar batteriet men det blir aldrig fulladdat och det är mer mot slutet av batteriets kapacitet som förbränningsmotorn laddar på batteriet. Sen laddas det ju vid broms osv. men i regel är mönstret med phev att man kör sina mil med primärt el tills batteriet nästan är tomt, sen växeldrar el och bensinmotor tills tanken är tom :)
Man har med sig det man laddat upp i kWh. Till det kan det finnas en buffert i ett hybridbatteri. Det beror mycket på konstruktionen vad som är bäst. Till det kan man få igen nån kWh på sin höjd genom att regenerera istället för att bromsa bort energi som värme. Att göra el av bränsle är ineffektivt, dyrt och endast motiverat om du skall köra genom en zon där bränsledrift är förbjuden samtidigt som laddad energi från nätet tagit slut.Ja, jag vet för lite om ämnet eg, har bara ett praktiskt tänk. Laddar en laddhybrid upp batteriet vid bränsledrift så det går att köra på el igen efter x antal mil isf?