[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I tider av påstådda förbrukningsuppgifter som inte stämmer för elbilar. Här är min morgon i 10 gr C. Tog en timme ungefär vilket är normalt. Lite fel hastighet för färja.Visa bilaga 625851
Men vad är det för bil? En liten mopedbil eller en suv? En förbrukningssiffra är ganska meningslös utan att veta vilket faktiskt arbete/nytta som utfördes.

Den här tråden har varit nyttig för mig. Insett att elbil faktiskt fungerar även för mig och min familj med frekventa resor till lantställe 50 mil bort. Lurkat runt i tråden men inte skrivit något. Är inte direkt bilintresserad och har inte haft mycket att bidra med. Tryckte på köpknappen i lördags (dyraste nätshoppingen ever..). Går från dieselkombi till helt elektriskt. Tack #Hälsingland för trådstart, #Jomper för saklig information (framförd på ett sätt så att tom jag fattar) och #Ooms för att du vågat ställa alla kritiska frågor.

Den här tråden har varit nyttig för mig. Insett att elbil faktiskt fungerar även för mig och min familj med frekventa resor till lantställe 50 mil bort. Lurkat runt i tråden men inte skrivit något. Är inte direkt bilintresserad och har inte haft mycket att bidra med. Tryckte på köpknappen i lördags (dyraste nätshoppingen ever..). Går från dieselkombi till helt elektriskt. Tack #Hälsingland för trådstart, #Jomper för saklig information (framförd på ett sätt så att tom jag fattar) och #Ooms för att du vågat ställa alla kritiska frågor.
Du glömde ju det viktigaste, vilken köpte du?! ?

Senast ändrad:
En annan sak om någon går i bilbytartankar. Det verkar vara ganska stort intresse för 3-4 år gamla dieslar på beg marknaden. Bilen jag ska avyttra har jag iofs haft på finansiell leasing (ej momssmittad), vilket kanske höjer värdet något.

Hoppas du använde en referenslänk, då får du massa gratis supercharging på köpet. Tyvärr går det inte att lägga till i efterhand :(

Du kommer bli jättenöjd. 500 km blir ett laddstopp men rätt flexibelt var!

Jag pratade precis med en säljare på Tesla i Uppsala och frågade hur man ska göra som förmånsförare som inte får ta emot en bil före ett visst datum, men ska beställa 6mån innan den gamla går ut enligt policyn. Men det fanns möjlighet för oss lite krångligare kunder att få hjälp med en leveransspärr från Tesla. Så jag ska skicka ett mail bara när det är dags så får jag en offert med leveransspärrat datum.

Vetetusan hur man går tillväga för att kunna nyttja en referenslänk men det får jag väl fråga säljaren om det är möjligt.

Hoppas du använde en referenslänk, då får du massa gratis supercharging på köpet. Tyvärr går det inte att lägga till i efterhand :(

Du kommer bli jättenöjd. 500 km blir ett laddstopp men rätt flexibelt var!
Nej, jag tabbade mig där, upptäckte först efter beställningen att det finns ett Teslaforum där bla den informationen finns. Jag är inte överdrivet bilintresserad som sagt.

Jag är en typisk sträck-körare. Men både hustrun och labben blir nog glada över laddstoppet. Med stigande ålder inser man ju också att det är helt galet att hetsa i trafiken. Bilen känns helt rätt för oss utrymmesmässigt och bilen var en fröjd att provköra.

Jag pratade precis med en säljare på Tesla i Uppsala och frågade hur man ska göra som förmånsförare som inte får ta emot en bil före ett visst datum, men ska beställa 6mån innan den gamla går ut enligt policyn. Men det fanns möjlighet för oss lite krångligare kunder att få hjälp med en leveransspärr från Tesla. Så jag ska skicka ett mail bara när det är dags så får jag en offert med leveransspärrat datum.

Vetetusan hur man går tillväga för att kunna nyttja en referenslänk men det får jag väl fråga säljaren om det är möjligt.
Det finns mycket information på http://teslaclubsweden.se bl a såg jag lite om leveransspärr där. MY LR kommer bli dyrare på finansiell leasing efter 30/6, det är fn ett väldigt förmånligt ränteavtal. Men om du är anställd och företaget betalar kanske det bara är grundpriset som är intressant?

Det finns mycket information på http://teslaclubsweden.se bl a såg jag lite om leveransspärr där. MY LR kommer bli dyrare på finansiell leasing efter 30/6, det är fn ett väldigt förmånligt ränteavtal. Men om du är anställd och företaget betalar kanske det bara är grundpriset som är intressant?

Vi leasar via ALD eller Arval och jag antar de har sina egna val av banker de finansierar bilarna via. Mitt nuvarande kontrakt går ut i slutet av Jan -24 så i slutet av Juli ska jag beställa nästa bil.

@iMats om du köper en pre faceliftbil så har jag lite prylar till den, låda till mittkonsolen och trådlös mobilladdare.

@iMats om du köper en pre faceliftbil så har jag lite prylar till den, låda till mittkonsolen och trådlös mobilladdare.
Så trevligt! :-) Har funderat hit och dit ganska länge nu och risk att det fortsätter så. Men numera kör jag betydligt mer och med milersättning dessutom så jag borde kanske ta tag i det men jag tycker inte det är kul...

Prisläget är ju klart bättre nu än för bara ett år sen på begagnade bilar. Model 3 2020 SR+ med runt 4000 mil sålde jag till bilhandlare för 458k i Juni förra året - de lade ut den för 520 (!) och den såldes på nån vecka. Nu ligger de nog på 350k hos bilhandlare.

Hur långt kör du per dag?

Du kommer verkligen behöva en leveransspärr. Min bil beställd 13/5. Leveransbesked idag, 21/5-1/6! Nu ska man kanske inte ropa hej... men det verkar som att Tesla ligger i hyfsad fas. Annars kan du beställa en röd, då får man tydligen vänta ett år.

Du kommer verkligen behöva en leveransspärr. Min bil beställd 13/5. Leveransbesked idag, 21/5-1/6! Nu ska man kanske inte ropa hej... men det verkar som att Tesla ligger i hyfsad fas. Annars kan du beställa en röd, då får man tydligen vänta ett år.

Dom har ju ett upplägg med få valmöjligheter och pumpar ut vita och svarta bilar i massor. Att kunna göra 711 olika val begränsar ju det hos andra tillverkare såklart.

Prisläget är ju klart bättre nu än för bara ett år sen på begagnade bilar. Model 3 2020 SR+ med runt 4000 mil sålde jag till bilhandlare för 458k i Juni förra året - de lade ut den för 520 (!) och den såldes på nån vecka. Nu ligger de nog på 350k hos bilhandlare.

Hur långt kör du per dag?
Ja det är lite andra priser nu ?
Per dag är högst varierande, normalt kanske 5-15 mil men ibland kanske 30 mil, även vintertid. Räknar med ca 1500-2000 mil i tjänsten och 700-800 mil privat.

5-15 mil fixar du oavsett förhållanden med en SR+, 30 mil fixar du inte när det är som sämst. Fördelen med en LR i det läget är att du kommer kunna ladda hemma till nästan 100% och då blir ju kalkylen med milersättning rätt bra ändå.

Har bestämt mig nu. Blir en sådan här när Aygon och Corollan gjort sitt

Hur långt kommer man med husvagn på draget?

Bidrar med lite mer anekdotisk bevisföring/data från verkligenheten:

PXL_20230518_150106883.jpg

Fordon: Kia e-niro
Sträcka: Göteborg - Idre
Laddstopp/lunchpaus: Tesla i Torsby
Laddprocent: 100% (Göteborg), 30% - 78% (Torsby), 23% (Idre)
Hastighet: som skyltat

Du måste skämta?!?

Helt rätt! Hur löser du transport av cykel på den bilen?

Tjena!

På skoj provade jag en Nio EL7 idag.. Shit pommes vilket lyxåk, som passagerare fram så är det verkligen lyx på hög nivå.
Trist effekt på snabbladdningen dock. Men dom verkar ju satsa mer på batteribyte längs vägen.
En pratande och snurrande boll med robotansikte på instrumentpanelen var väl ingen höjdare heller.

Som köpare hade jag varit en aning orolig för tillgången på reservdelar i framtiden, speciellt om det inte håller hela vägen för tillverkaren. Och batteribyte är en felsatsning, om det mot förmodan blir lite tryck på försäljningen så kommer det aldrig kunna bli samma omsättning som på en Supercharger med många platser - Mantorp har 40 platser nu, Jönköping byggs precis ut med ytterligare 20 så det blir totalt 40.

Det finns inte en teknisk möjlighet att de hinner byta 40 batterier på ca 30 minuter som jag gissar på att snitt-stoppet är. Och i nuläget kan du inte lämna bilen när du står i kö som jag förstått det - och kö blir det ju så fort det pågår ett byte och någon mer kommer.

Men Nio verkar bygga helt OK bilar! Strax under 100 bilar sålda i Sverige hittills så det lär väl inte bli någon trängsel på de 3 batteribytesstationerna i nuläget.

Tjena!

På skoj provade jag en Nio EL7 idag.. Shit pommes vilket lyxåk, som passagerare fram så är det verkligen lyx på hög nivå.
Trist effekt på snabbladdningen dock. Men dom verkar ju satsa mer på batteribyte längs vägen.
En pratande och snurrande boll med robotansikte på instrumentpanelen var väl ingen höjdare heller.
Prismässigt som en Taycan (som kan ladda med 270kW). Så det bör vara ett lyxåk.

Som köpare hade jag varit en aning orolig för tillgången på reservdelar i framtiden, speciellt om det inte håller hela vägen för tillverkaren. Och batteribyte är en felsatsning, om det mot förmodan blir lite tryck på försäljningen så kommer det aldrig kunna bli samma omsättning som på en Supercharger med många platser - Mantorp har 40 platser nu, Jönköping byggs precis ut med ytterligare 20 så det blir totalt 40.

Det finns inte en teknisk möjlighet att de hinner byta 40 batterier på ca 30 minuter som jag gissar på att snitt-stoppet är. Och i nuläget kan du inte lämna bilen när du står i kö som jag förstått det - och kö blir det ju så fort det pågår ett byte och någon mer kommer.

Men Nio verkar bygga helt OK bilar! Strax under 100 bilar sålda i Sverige hittills så det lär väl inte bli någon trängsel på de 3 batteribytesstationerna i nuläget.
Fantastiskt att dom lyckats sälja 100 st. ?

Hur fungerar de när man har en hyr bil (el) o vid laddning, både i Sverige men även utomlands?

Jag har inga abonnemang idag eller nåt avtal med några av de företag som erbjuder elbilsladdning.

Hur fungerar de när man har en hyr bil (el) o vid laddning, både i Sverige men även utomlands?

Jag har inga abonnemang idag eller nåt avtal med några av de företag som erbjuder elbilsladdning.
Det får man nog ordna själv om du vill hyra en elbil. Det är väl ingen skillnad mot fossil? Du får ju tanka den själv också om soppan tar slut.

Man får skaffa någon app som visar alla stationer och sedan kan man ibland betala med kort i stationen. Men det blir ju lite startsträcka såklart :) vi hyrde elbil och det svåra var att fatta hur den biten funkade. Äger man bilen lär man sig ju på första veckan dagar men hyr man en bil i tre dagar varje år tar det ju ett tag innan man lär sig :) själva laddningen är inte svår, det kluriga har varit alla olika appar och stationers olika system :)

Det är väldigt klokt att sätta sig in i vilka laddstationer som finns och hur man betalar innan man ger sig iväg. Det är verkligen inte kul att stå och ladda ner appar, registrera sig och verifiera sig för att kunna börja ladda. Därefter är det inte annorlunda mot att tanka.

Det är väldigt klokt att sätta sig in i vilka laddstationer som finns och hur man betalar innan man ger sig iväg. Det är verkligen inte kul att stå och ladda ner appar, registrera sig och verifiera sig för att kunna börja ladda. Därefter är det inte annorlunda mot att tanka.
När vi hyrt och haft möjlighet att ladda hemma hos de vi åkt till har det ju varit magiskt smidigt!

Såg att en av OKQ8-stationerna här i stan nu hade kWh-priset angivet på skylten tillsammans med literpriserna för bensin och diesel. De verkar även ha vanliga kreditkortsläsare för betalning, dvs inget krav på appar och registrering/medlemskap hit och dit. Kör in och ladda, helt enkelt. Förhoppningsvis blir det vanligare framöver.

Men de finns inga "abonnemang" som följer med hyrbilen?
Ex om jag hyr en Tesla, behöver jag ett abonnemang med Tesla isf? Eller får jag köra de "vanliga"

Såg att en av OKQ8-stationerna här i stan nu hade kWh-priset angivet på skylten tillsammans med literpriserna för bensin och diesel. De verkar även ha vanliga kreditkortsläsare för betalning, dvs inget krav på appar och registrering/medlemskap hit och dit. Kör in och ladda, helt enkelt. Förhoppningsvis blir det vanligare framöver.
På alla deras lär det bli så i alla fall

det har väl kommit en lag som säger att man skall kunna betala med kort rakt av. men vet inte från när?

kritik som framförts är väl att man i det läget valt att överprisa strömmen ännu mer:(

det har väl kommit en lag som säger att man skall kunna betala med kort rakt av. men vet inte från när?

kritik som framförts är väl att man i det läget valt att överprisa strömmen ännu mer:(
Tyvärr tror jag att de här j-a app-företagen kommer runt det genom att du kan betala med kort i appen. Så det blev ett slag i luften.

Förstår inte varför inte de tre stora mackarna varit snabbare på pucken. Är ju inte som så att detta kom som en blixt från klar himmel. Med sin storlek hade de dessutom kunnat få bra elpriser också tänker jag. Utrymme och betallösningar har de ju redan. Bakåtsträvande, sega jäklar.

Och det är ju egentligen konstigt. Redan idag så tjänar de mer på merförsäljning av annat än på bensinen och laddkunderna stannar antagligen lite längre = ännu större möjlighet att tjäna pengar.

Men OKQ8 och Circle-K är ju på bollen nu i alla fall. Men det är väldigt många lycksökare på en gång nu så vi får se vilka som går vinnande ur striden. Ionity som var tidiga verkar helt ha tappat initiativet nu.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp