[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
De som var snabba på bollen kan nog få det svårt nu när de stora drakarna börjar konkurrera. Fossilbilägare som byter till elbil kommer ju inte behöva lära om med appar och mög längre utan bara fortsätta med sitt gamla tankkort. I alla fall om de har någorlunda konkurrenskraftigt pris.

Jag tror att en del av satsningarna räknat från start med att bli uppköpta.

Lite chansning i biltråden... min mor har en merca 190 diesel från 2001 och den är i nära nyskick. Det är dags att sälja hon undrar vad den ska kosta. Jag har ingen aning... nån merca-nerd här som kan ha en uppfattning?

Lite chansning i biltråden... min mor har en merca 190 diesel från 2001 och den är i nära nyskick. Det är dags att sälja hon undrar vad den ska kosta. Jag har ingen aning... nån merca-nerd här som kan ha en uppfattning?
Är det säker att det är en 190? Den (alltså W201) byggdes ju mellan 1982 och 1993. Det kanske är en W202, alltså första C-klass. Sannolikt inte lika eftertraktad som en 190 men jag har dålig koll. Kika lite på något motor/Mercaforum.

Tack för svar! Jag antar också att diesel är mindre intressant, jag själv skulle inte vilja ha en gammal diesel. Håller ni med?
Om den är i nära nyskick så kan den ju så småningom bli intressant för en samlare, och de bryr sig nog mindre om bensin/diesel. Men är troligtvis lite ung än, behöver kanske gå 5-10 år till.

Tack för svar! Jag antar också att diesel är mindre intressant, jag själv skulle inte vilja ha en gammal diesel. Håller ni med?
Tror att en gammal mercadiesel som inte gått så långt kan vara rätt intressant för många, inte minst i norrland. Populär bland ungdomar eller de som vill ha en billig bil för långpendlingar året om i glesbygd.

Min far har fått pris på service för en kia soul elbil.
9200:-
Är det verkligen rimligt?

Kia och Hyundai har ett beryktat dyrt kylvätskebyte. Men jag vet att det är längre intervall i Norge, kanske är det på gång i Sverige också.

Köper bil typ var tionde år, nu dax igen. Subaru outback kommer det bli, blir det en helt ny Outback tittar jag nog på nästan all in i utrustning, alternativet blir en som gått typ 500 mil.
Finns det något jag bör tänka på gällande denna modell?
Vad behöver jag inte, och vad behöver jag verkligen?

Köper bil typ var tionde år, nu dax igen. Subaru outback kommer det bli, blir det en helt ny Outback tittar jag nog på nästan all in i utrustning, alternativet blir en som gått typ 500 mil.

X-fuel sparar man väl snabbt in på skatten? Även om man inte tänk tanka nån etanol.
Outbacken finns väl inte med den värdelösa E-boxern? Rekommenderar att provköra den först om det är aktuellt i så fall.

Byte av någon glykol.
Nu vet jag inte vad det är för årsmodell men Kia har haft nån återkallelse på kylarvötskan till batteriet i E-Niro vilket gjorde att första bytet gick på garanti.
Tror E-Niro och soul är byggda på samma platform(?) så kanske är samma på Soul.

X-fuel sparar man väl snabbt in på skatten? Även om man inte tänk tanka nån etanol.
Outbacken finns väl inte med den värdelösa E-boxern? Rekommenderar att provköra den först om det är aktuellt i så fall.
Dåligt insatt, men värt att kika på kombo drift X-fuel och bensin, får läsa på! Ren elbil är inte intressant, såg någonstans att deras Solterra elbil tydligen låg långt ner i klassen på kapacitet med Toyotabatterier.

Toyotas (och Subarus) elbil verkar inte vara helt lyckad, men det har nyligen kommit en mjuvaruuppdatering som verkar förbättra räckvidden i alla fall.

En del av orsaken till den korta räckvidden tror jag är att de ger extremt bra garantier på batteriet och då behöver de stora marginaler. Dels för att mindre cykler sliter mindre på batteriet och dels för att ett degraderat batteri kan "maskeras" genom minskad buffer och därmed fortfarande leverera "som vanligt".

Vilken typ av takräcken du vill ha. Vissa utrusningsnivåer har inbyggda räcken.

Ja, det är kylvätskan för batteripacket som jag skrev om ovan. De är väldigt dyra på det och har korta intervaller. Det har skrivits en hel del kritik om kostnaden.

Skulle det vara olika kylvätskor mellan fossilbil o batteribil? Eller är det bytet på en batteribil som är dyrt? Luktar bluff o båg.

Toyotas (och Subarus) elbil verkar inte vara helt lyckad, men det har nyligen kommit en mjuvaruuppdatering som verkar förbättra räckvidden i alla fall.

En del av orsaken till den korta räckvidden tror jag är att de ger extremt bra garantier på batteriet och då behöver de stora marginaler. Dels för att mindre cykler sliter mindre på batteriet och dels för att ett degraderat batteri kan "maskeras" genom minskad buffer och därmed fortfarande leverera "som vanligt".
Hmmm. Intressant men inte helt lätt det där för den novise, speciellt då jag nu kommer lämna en tysk dieselhunk för något annat.

Jag tycker den inbyggda verkar praktisk, den ser lite klumpig ut, men vad gör väl det, vi har ju alltid takbox eller cykelställ på.
Tycker samma men ej prövat dom.

Bilen har jag prövat, tyst och bekväm, tror jag har nämt det tidigare tråden.

En fundering är om bränslevärmaren levererar fullgott? Den kostar en del som tillval. Men har man inget garage och bor i Bergslagen med många turer till Rörbäcksnäs, då är bränslevärmare riktigt fint att ha.

Kommer fortfarande sist i alla räckviddstester. Man ska inte köpa elbil av bolag som inte vill bygga elbilar är lärdomen här.

Jag tycker den inbyggda verkar praktisk, den ser lite klumpig ut, men vad gör väl det, vi har ju alltid takbox eller cykelställ på.
Nuff said, men om tio år lär väl en outback vara endast för asiatiska marknaden, typ :)

Bilagor

• IMG_0659.png
    IMG_0659.png
    260.1 KB · Besök: 49
Kommer fortfarande sist i alla räckviddstester. Man ska inte köpa elbil av bolag som inte vill bygga elbilar är lärdomen här.

Ja, jag säger inte emot. Och när det kommer till Subaru så har jag alltid gillat dem, men det verkar gå utför även för dem. Forestern från -99 är fortfarande den bästa bil jag haft rent hållbarhetsmässigt. Dessutom var den kul att köra (I princip en lite högre Impreza GT). Men den var ful och hade urusel kvalitetskänsla, såg ut som en tio år äldre Camry inuti. Men jag gillade den!

En annan intressant sak med Toyota är att de ganska länge påstått att de "snart" kommer med Solid State-batterier med överlägsen räckvidd. Det märkliga är att när snart är skjuts framåt hela tiden..

Toyota kommer väl aldrig särskilt bra i några tester ö.h.t. men ändå är de altjämt världens största biltillverkare. Finns säkert någon lärdom man kan dra av det.

Är det verkligen en Mercedes 190? Alltså en W201, som @Espressionist skriver? OM det är har jag svårt att påstå att jag är helt ointresserad... ;-)

Kollegans RAV4 hybrid säger inte till när det är dags för service, finns det några fler tillverkare som inte kör med den funktionen idag?

Till och med min VW Polo från -96 sa till. OEL stod det på displayen.. :)

Kollegans RAV4 hybrid säger inte till när det är dags för service, finns det några fler tillverkare som inte kör med den funktionen idag?
Tjejens Toyota från omkring 2015 säger inte till när det är slut på spolarvätska. En rätt obetydlig funktion egentligen men jag har förstått att den fanns på äldre modeller och man undrar ändå hur de resonerade när de plockade bort den.

Japaner. ?

Kulturfråga kanske. Tror inte någon av de japanska bilarna jag haft varnat för spolarvätskan.

Svärföräldrarnas Mazda säger inte till. De missade en service och fick stå för en ny motor....

Kan passa på att varna för Habil i Jönköping, mycket dålig service där. Det tog närmare ett halvår innan bilen blev fixad, jättedålig kommunikation under tiden.

En grej på samma tema är att någon VW-ÅF lade in fel intervall på ett gäng Passat GTE, de har inte long life-service men varnade som om de hade det. Vet inte om något hann rasa men garantin gick åt skogen på bilarna.

Är det verkligen en Mercedes 190? Alltså en W201, som @Espressionist skriver? OM det är har jag svårt att påstå att jag är helt ointresserad... ;-)
Förlåt, inte en 190 utan "Mercedes-Benz C 270 CDI Manuell, 170hk, 2001". Strax över 6000 mil, nyskick på insidan och typ på utsidan men lite rost under en list vänster bak nån stans om jag minns rätt. car.info verkar vara en väldigt bra sida men hade "för lite underlag" för värdering av den här kärran. Kanske het för nån som behöver nåt billigt bekvämt att åka långt med i Norrland... :)

Verkar vara en bra funktion. Min bil kräver service efter ett år, även om man bara kört några hundra mil. Ett sätt för verkstan att få in stålar, dom hotar såklart med garanti och bärgning osv. Blodsugare !!

Det är något med det samtida bilägandet i västvärlden som känns lite skruvat (he he). Jag fattar ju stt tillverkarna och alla andra som är inblandade, vi tjäna pengar, men jag undrar hur stor del av den privatekonomiska kakan man kan ta för en familj innan det börjar bli ointressant att äga bil.

Fast det var säkert extremare förr, låt säga på 50-talet. Kan tänka mig att det kanske var en ännu större ekonomisk uppoffring att köpa och driva en ny bil för en vanlig svensk familj. Eller,?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp