[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha, kan känna igen mig! Jag väljer generellt gärna äldre teknik, då jag tycker det finns så många funktioner i ny teknik som jag inte behöver och bara skapar irritation.

Själv går jag och funderar på att köpa ny elbil, eller billig begagnad fossilbil. Lutar åt det senare då elbil känns dyrt (kör inte så mycket per år) och få känns rätt för mig/oss. Dessutom finns nu ett platsbehov på grund av bakåtvända barnstolar och barnvagn som kommer minska om ca 2 år, och då blir det lättare att finna bil med passande spec

Så, finns det egentligen något som kan konkurrera med Skoda Superb i baksätesplats? Om man nu vill ha bakåtvänd bilstol bakom 1,93 cm chaufför.
ID7 när den kommer (antar i vår) har vad jag förstår liknande utrymmen som Superb.

Det är ju betongblock med många skarvar... Tror se kvittar vad för bil man kör med där.
Alla bilar bullrar där, men just den vägen skulle jag säga gör skillnaden mellan bilar extra stor. Kör där regelbundet och har avverkat några bilar. Min Volvo är helt ok att köra där

Det är ju betongblock med många skarvar... Tror se kvittar vad för bil man kör med där.

Tjena!

Skarvarna är en sak, men betongen skapar ju ett sanslöst muller. När den var ny så var den biten typ helt tyst.
Knepet är att ligga i vänsterfilen, där är det tystare.

Låter som där vid Uppsala. Betongen skulle ju kunna slipas men vet inte om det blev så...

580C84AD-2164-4B93-B34E-8E3A135292EC.jpeg

Men man ska väl försöka undvika att köpa något fram till den här antar jag. Leasa nåt billigt på ett år typ MG4 (som bara finns på 24) och sen se hur det gått med MY2024?

Tesla implementerar förändringar löpande, en del av det som kom på Model 3-highland sägs redan vara infört på iaf de Model Y som byggs i Kina.

Men blinkersspaken ska fortfarande vara kvar..

Så risken är stor att du får vänta för alltid eftersom någon nytt roligt är bakom nästa dörr.

Hojta om du vill titta på en IRL och provköra lite :)

Kör för tillfället i en hyrd ID-4. Måste säga att jag är mycket överraskad hur lågbudget den känns. Allt funkar men allt känns liiite simpelt. Den är lite osnyggt stötig, lite för bullrig, lite plastig, lite ryckig, lite osmidiga hjälpsystem etc. Jag hade förväntat mig mer.
Men förbrukning, räckvidd och utrymmen verkar helt ok.

BYD:en är hämtad nu och har körts typ 20 mil, bekväm att köra och förvånansvärt bra kvalitetskänsla överlag. Det finns dock ett par saker man får EPA-feeling av (epatraktor..) fönsterspolningen är klappkass, går inte att justera sprutet heller, det verkar sitta så löst att det ändras direkt man spolar.

Det ingick inga gummimattor och inte heller tygmattor så det fick bli ett besök på gubbtema igår. Priset efter räntehöjning är nu 3077:-/mån.

Alla bilar bullrar där, men just den vägen skulle jag säga gör skillnaden mellan bilar extra stor. Kör där regelbundet och har avverkat några bilar. Min Volvo är helt ok att köra där
Förlåt men jag kanske är galen. Jag åkte precis den sträckan med en liten stads/pensionärs-Honda. Ingen lyxbil på något sätt. Tyckte inte alls det lät illa. Men då körde den i 80 ;) kanske hjälpte ;)

Förlåt men jag kanske är galen. Jag åkte precis den sträckan med en liten stads/pensionärs-Honda. Ingen lyxbil på något sätt. Tyckte inte alls det lät illa. Men då körde den i 80 ;) kanske hjälpte ;)
Att köra där i 80, då snackar vi wild and crazy! Jag skulle aldrig våga åka i under 100 där om inte vädret eller väglaget ställer till det

Kör för tillfället i en hyrd ID-4. Måste säga att jag är mycket överraskad hur lågbudget den känns. Allt funkar men allt känns liiite simpelt. Den är lite osnyggt stötig, lite för bullrig, lite plastig, lite ryckig, lite osmidiga hjälpsystem etc. Jag hade förväntat mig mer.
Men förbrukning, räckvidd och utrymmen verkar helt ok.
Lite samma med Q4:an, mycket billig plast med tanke på att det är en bil som lätt trillar över 800k. Tyvärr är det svårt att hitta en elbil för under miljonen som inte känns smäckig. BMW är lite mer påkostade men uppfyllde inte andra krav jag hade.
Q4:an är dock lite mindre stötig och definitivt mindre bullrig.

Lite samma med Q4:an, mycket billig plast med tanke på att det är en bil som lätt trillar över 800k. Tyvärr är det svårt att hitta en elbil för under miljonen som inte känns smäckig. BMW är lite mer påkostade men uppfyllde inte andra krav jag hade.
Har inte kört Q4a även om andra Audi aldrig imponerat på mig. Men jag tycker Kia EV-6an jag har känns betydligt mer påkostad och förfinad än ID4an i alla fall. Trots samma prisnivå ungefär. (Inget jag hade förväntat mig före jag testade EV-6an, tidigare Kia jag suttit i har ju inte imponerat.)

Har inte kört Q4a även om andra Audi aldrig imponerat på mig. Men jag tycker Kia EV-6an jag har känns betydligt mer påkostad och förfinad än ID4an i alla fall. Trots samma prisnivå ungefär. (Inget jag hade förväntat mig före jag testade EV-6an, tidigare Kia jag suttit i har ju inte imponerat.)
Jag gillade EV6:an, men valde Audi just för att den kändes lite mer påkostad. Och priset med samma utrustning är nästan identiskt. För tjänstebilsförare kan beroende på upplägg skillnaden bli rejäl eftersom Audis prispolitik är huvudlös tillsammans med svenska förmånstagare.
Då är EV6:an snabbare både på vägen och vid laddaren men Audin känns mer gedigen och genomtänkt IMHO. Båda är rejält plastiga på vissa ställen. Har aldrig gillat VAG, detta blir min första, så vi får väl se efter ett tag…
Edit: nu har man höjt laddningen på Audi till 175 kW, och höjt effekten lite. Innan dess var jag på väg att beställa en EV6:a

Senast ändrad:
Tjena!

Det heter ju EPA-traktor just pga lågprisvarhuset EPA..
"enhetsprisaktiebolaget"

apropå buller körde jag 18 år gammal audi a2 på riktigt grov asfalt igår, däck halvslitna 215 40 17. tycker de börjar låta lite mer därmed, men fortfarande klart inom gränsen. inte som en rav4 eller andra plåthinkar.

så konversation mellan fram- och baksäte i vanlig tyst samtalston, ganska flitig sådan, så som det blir med fyra medföljande kvinnor som varit på musikal i på oscars.

ett ganska bra betyg. en annan tyst bil är sonens tiguan.

Att köra där i 80, då snackar vi wild and crazy! Jag skulle aldrig våga åka i under 100 där om inte vädret eller väglaget ställer till det
Kanske var uppåt 90, var inte jag som körde, men låg tillsammans med övriga husvagnar och lastbilar i högerfilen. Höll samma fart som övriga i den filen :)

Och - förklara gärna hur det är farligt att ligga i Max tillåten hastighet för släpvagn på en bred och fin motorväg? Det är ju inte autobahn. Medtrafikanter bör ha gott om tid att bromsa även om de ligger 25% över hastighetsbegränsningen innan de är ikapp.:)

Senast ändrad:
Kanske var uppåt 90, var inte jag som körde, men låg tillsammans med övriga husvagnar och lastbilar i högerfilen. Höll samma fart som övriga i den filen :)

Och - förklara gärna hur det är farligt att ligga i Max tillåten hastighet för släpvagn på en bred och fin motorväg? Det är ju inte autobahn. Medtrafikanter bör ha gott om tid att bromsa även om de ligger 25% över hastighetsbegränsningen innan de är ikapp.
Visst med släp har man inte så mycket att välja på, men så var jag också vid ett tillfälle bra nära att få in en Subaru i släpet när jag körde ungefär där (någonstans på 120-biten). Finns lite för många som ligger i 120++ där helt enkelt, utan att ha uppmärksamheten där den borde vara.

BYD:en är hämtad nu och har körts typ 20 mil, bekväm att köra och förvånansvärt bra kvalitetskänsla överlag. Det finns dock ett par saker man får EPA-feeling av (epatraktor..) fönsterspolningen är klappkass, går inte att justera sprutet heller, det verkar sitta så löst att det ändras direkt man spolar.

Det ingick inga gummimattor och inte heller tygmattor så det fick bli ett besök på gubbtema igår. Priset efter räntehöjning är nu 3077:-/mån.
Tydligen ska en slang till spolningen klämmas när man stänger huven... därför är spolningen kass. Rätt vanligt fel (på typ alla) men lätt att fixa.
Mattor ska ju ingå... dom har nog bara inte kommit. Eller har dom tänkt sig att man ska köpa till dom? Blev du erbjuden det ens? Vet att många som fick första batchen gick utan mattor. Hur i heövete lyckas man liksom...
Vi har nog kört 1600 mil med våran. Fungerar bra i stort.

Tydligen ska en slang till spolningen klämmas när man stänger huven... därför är spolningen kass. Rätt vanligt fel (på typ alla) men lätt att fixa.
Mattor ska ju ingå... dom har nog bara inte kommit. Eller har dom tänkt sig att man ska köpa till dom? Blev du erbjuden det ens? Vet att många som fick första batchen gick utan mattor. Hur i heövete lyckas man liksom...
Vi har nog kört 1600 mil med våran. Fungerar bra i stort.
Mattor ingick bara på den dyrare, jag har frågat. Dom hade protesterat på firman men så var det, de från biltema passade bra så ingen stor grej.

Okej ja då ska jag kolla om någon slang är knas, är ju den framför föraren som är sämst.

Edit:ommöblering av slangarna gjorde det klart bättre iaf ?

Senast ändrad:
För att hålla oss inom ämnet. Det börjar närma sig dags att byta även andrabilen. Det finns några kinabilar i rätt prisklass, men om jag inte vill ha det? Har idag en Mazda MX-30 som passar perfekt, att köpa ut den är ett alternativ om priset är rätt. Men vad finns mer?
Krav:
* Billig (under 4000kr/mån om det är privatleasing men köp till motsvarande kostnad är möjligt)
* Kan ta fyra vuxna
* Behöver inte lång räckvidd (20 mil har vi i MX-30:n och har inte saknat mer)
* Gärna rolig, sällan eller aldrig långturer
* Ingen kommunistisk lätt psykotisk slogan på bakstammen (Build Your Dreams, vafan)

MG 4 och Byd Atto 3 är ungefär där om man kan leva med kinesiskt, men vad mer finns?

Visst med släp har man inte så mycket att välja på, men så var jag också vid ett tillfälle bra nära att få in en Subaru i släpet när jag körde ungefär där (någonstans på 120-biten). Finns lite för många som ligger i 120++ där helt enkelt, utan att ha uppmärksamheten där den borde vara.

Tjena!

Höger fil på E6 är ju garanterat att man ligger i 80-90 som mest.
I högerfilen är det 120 plus moms som gäller. Men det gäller att ha ögonen med sig för titt som tätt så byter någon med husvagn från högerfilen och lägger sig i 90 för att köra om fyra lastbilar med släp. ??

Tjena!

Höger fil på E6 är ju garanterat att man ligger i 80-90 som mest.
I högerfilen är det 120 plus moms som gäller. Men det gäller att ha ögonen med sig för titt som tätt så byter någon med husvagn från högerfilen och lägger sig i 90 för att köra om fyra lastbilar med släp. ??
Högerfilen går mellan 70 och 130, vänsterfilen 110+, men vissa kan ju inte låta bli att starta en 3 km lång omkörning mitt i en uppförsbacke, då ligger även vänsterfilen i 70...

Den är väldigt anonym på utsidan men det är inget dåligt i mina ögon. Äldre bilar har sålts för 100k mindre. Men den kostar som en miljonbil att äga, det ska man inte glömma. Försäkring, service, reparationer är dyrt och det är ju bara 2 års garanti på VAG-bilar..

Audi E-tron 55 av årets modell gick för 521k på Kvd. De är verkligen inte heta. https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tron-55-quattro-95-kwh-360hk-187130

Den jag kikade på att leasa 2021 behövde de få ut 650k för nu i år för att inte gå med stor förlust på affären enligt min kalkyl.

Frågan är om den säljs för det priset när reservationspris inte uppnåtts? En del gör säkert det, men antagligen inte alla. Men nog verkar en stor del av marknaden ha kraschat.

Frågan är om den säljs för det priset när reservationspris inte uppnåtts? En del gör säkert det, men antagligen inte alla. Men nog verkar en stor del av marknaden ha kraschat.
Nej långt ifrån säkert att den såldes, men det är ju ändå ett mått på marknadsvärde. Om säljaren valde att hålla kvar bilen för att hen har en annan bild av marknadsvärdet säger ju mindre egentligen

Kan det måhända bero på att hela bilbranschen drivs av lånade pengar och att ingen kommer köpa några bilar framöver av den anledningen?

e-tron av lite sämre nivå har i de fall jag hållit koll på dem återkommit med nytt försök på KVD. Och det verkar gå sämre den här gången… också kul att Googla regnumret på bilar i den här klassen, inte sällan har de varit ute tidigare under sommar och höst för 100k högre pris. Känns som ett korthus på konsumtionslån börjar stå ganska ostadigt. Kan inte vara kul att sitta på ett belånat lager av hundra elbilar i 500k+-klassen nu. Men vi får se. Bostadsmarknaden med samma kreditberoende har ju klarat ett decenniums eldprov…

Det troliga är väl ändå att det nu byggs ett uppdämt behov av begagnade bilar. När räntorna faller igen blir det brist på begagnatmarknaden.

Egentligen är det ju bara rimligt att första ägaren får ta den största smällen på en konsumtionsvara som en bil är, 50% på 3 år har det ju varit historiskt och är väl bara bra om även elbilarna rör sig däråt nu. Problemet nu är väl snarare att vår usla valuta gör att många bilar går på export vilket håller uppe priserna.

Man ska nog inte sitta och vänta på en Tesla nu… tydligen nästan hälften av de anställda som är anslutna.
Det där kan nog bli långvarigt, Musk lär inte tillåta svenska Tesla att teckna kollektivavtal hur som helst.

Nypriserna har ju gått upp helt sjukt på de flesta bilar också, det är väl mest det som gör att begagnatpriserna är höga.

Men att kunna köra bilen ett år och sen sälja med lite vinst som man kunde göra med många bilar, det är förhoppningsvis borta. Nuvarande begagnatmarknad är ju helt dysfunktionell.

det blir med tiden uppenbart via upprepade vittnesmål att tesla är en firma att hålla sig långt borta ifrån. de tycks i det här fallet levererat en bil med otätt batteri, och tar inte sitt ansvar.

Husbilar i prisklassen 50-150 tkr verkar nästan ha halverats sedan pandemi-toppen i alla fall såvitt jag kan se i min blocket-bevakning :)
Får man vara petig ska väl rätt i så fall vara att i prisklassen 50-150 tkr får man nu dubbelt så mycket för pengarna?

det blir med tiden uppenbart via upprepade vittnesmål att tesla är en firma att hålla sig långt borta ifrån. de tycks i det här fallet levererat en bil med otätt batteri, och tar inte sitt ansvar.

Det är också min uppfattning efter att ha läst en hel del på Teslaforumet. Oftast går det jättebra att köpa en Tesla (om man står ut med affärsmodellen), men har du otur och får ett måndagsexemplar så lämnas du i skiten. Det hjälper inte ens att få rätt i ARN, de struntar i det också. Och det är ju de tillfällena som avgör om man vill ha med ett företag att göra eller inte.

Det är också min uppfattning efter att ha läst en hel del på Teslaforumet. Oftast går det jättebra att köpa en Tesla (om man står ut med affärsmodellen), men har du otur och får ett måndagsexemplar så lämnas du i skiten. Det hjälper inte ens att få rätt i ARN, de struntar i det också. Och det är ju de tillfällena som avgör om man vill ha med ett företag att göra eller inte.
Om ovan stämmer så skulle jag aldrig komma på tanken att köpa.

Precis tvärt om seriösa företag där det är såpass omfattande garantier så att branchen läcker felaktig info om att det inte täcker allt( ex-vis Kias 7år )

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp