[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tyckte Atto 3 kändes riktigt liten att krypa in i efter ett år med Kia Soul som också är liten på utsidan, men väsentligt större på insidan. MG4 kändes mycket bekvämare och mogen än Atto och för ungefär samma pris, beroende på vad man hittar. Dessutom hade klädseln på sätena i Atto börjar tappa fästet i kanterna redan i butik.

Efter att kört leasad id4 i några år börjar det bli dags att hitta nästa bil.

Vi har all infrastruktur för laddning hemma och på landet, så elbil är högst på listan. Dessutom är det så oerhört skönt att slippa motorljud. Elbil är, enligt min subjektiva uppfattning, på i princip alla sätt överlägset bensin/diesel.

Men, för nästa bil är 7-sits ett absolut krav (och fortsatt leasing uteslutet). Tyvärr är utbudet av sjusitsig helel väldigt begränsat (iaf om man ska få plats bak och/eller vill ha räckvidd över 20 mil) - och det finns inte något begagnat att hitta som fyller vår kravspec.

Så frågan är om man är helt dum i huvudet om man satsar alla sina pengar på en id buzz (när den 7-sitsiga kommer i vår) eller en Kia EV9, istället för en bättre begagnad hybrid (typ Kia Sorento)?

Vi har ju alltid trådfavoriten Hongqi också. Men nej…

Vi har all infrastruktur för laddning hemma och på landet, så elbil är högst på listan. Dessutom är det så oerhört skönt att slippa motorljud. Elbil är, enligt min subjektiva uppfattning, på i princip alla sätt överlägset bensin/diesel.

Men, för nästa bil är 7-sits ett absolut krav (och fortsatt leasing uteslutet). Tyvärr är utbudet av sjusitsig helel väldigt begränsat (iaf om man ska få plats bak och/eller vill ha räckvidd över 20 mil) - och det finns inte något begagnat att hitta som fyller vår kravspec.

Så frågan är om man är helt dum i huvudet om man satsar alla sina pengar på en id buzz (när den 7-sitsiga kommer i vår) eller en Kia EV9, istället för en bättre begagnad hybrid (typ Kia Sorento)?

Ja Hongqi är ju det givna svaret om man kan med…
Ekonomiskt lär ju en Kia-Hybrid vara överlägset, men mitt val hade nog varit EV9, utan att ens ha sett en i verkligheten om pengarna finns. Gillar faktiskt Kia nuförtiden och de ligger långt framme med eltekniken.

Jag hade utan tvekan väntat på den 7-sitsiga ID Buzz, nu är jag ju dock kanske lite färgad i frågan eftersom jag jobbar på VW men ID Buzz:n är grymt fin.

EV9an verkar mycket bra. De tidiga testerna/provkörningarna signalerar ju fina egenskaper också. ID Buzz ser ju lite gullig ut på nåt sätt, men invändigt ger ju inte VW någon trivselkänsla direkt enligt mig. Vad jag förstått så laddar den väl rätt segt jämfört med Kias 800V-bilar och har hög förbrukning därtill. Jag skulle tveklöst gått på EV9an om ekonomin tillåter.
Jäv: kör en EV6a sen knappt ett år, men tillfälligt finns en ID4a i hushållet också.

Senast ändrad:
Jag hade utan tvekan väntat på den 7-sitsiga ID Buzz, nu är jag ju dock kanske lite färgad i frågan eftersom jag jobbar på VW men ID Buzz:n är grymt fin.
EV9an verkar mycket bra. De tidiga testerna/provkörningarna signalerar ju fina egenskaper också. ID Buzz ser ju lite gullig ut på nåt sätt, men invändigt ger ju inte VW någon trivselkänsla direkt enligt mig. Vad jag förstått så laddar den väl rätt segt jämfört med Kias 800V-bilar och har hög förbrukning därtill. Jag skulle tveklöst gått på EV9an om ekonomin tillåter.
Jäv: kör en EV6a sen knappt ett år, men tillfälligt finns en ID4a i hushållet också.
Vi har haft vw sen 2014 och tycker de gör riktigt bra bilar. Men tyvärr verkar det som att koncernen hatar mjukvara med en sådan brinnande passion att jag nästan blir skrämd. Vilket är synd när bilarna blir allt mer mjukvaruberoende.

Att det är lite ”torftigt” på insidan behöver inte göra något. Heller enkelt och funktionellt än allt för mycket småpill. En hund kommer komma in i ekvationen också, så mycket yta kommer vara en fördel.

Laddningen kommer vara bättre på ev9 än buzz, men vad jag förstår kommer buzz ändå vara klart bättre än id4.

Kommer såklart bli provkörning och tester innan beslut. Min fråga var nog mer utifrån om någon hade bra inspel på valet mellan begagnad hybrid vs ny helel.

Vi kör mycket korta turer i vardagen. Men också 4-5 ggr/år upp till fjällen (Gbg-Sälen), ett hyfsat antal jobbresor +10 mil enkel väg och landet ett antal ggr/år (knappt 20 mil enkel väg). Så det är ganska många resor där hybridbatteri inte kommer räcka för (full) eldrift.

Varje gång vi ska byta bil försöker jag skaffa en 7-sitsig. Men det blir aldrig så. För dyrt, otillräckligt, skev kompromiss eller opraktiskt i 5-personersvardagen. EV9 ser ju fin ut, kanske en av riktigt få ihop med CX-9 i fossilligan. Men fem meter lång, och otroligt dyr. Det är fortfarande en Kia, som är bra bilar, men inte Mercedes direkt.

EQB finns som sjusits men det verkar trångt och bagaget försvinner nästan helt.

Så är man inte fler än fem i den egna familjen blir det helt enkelt orimligt, åtminstone om det ska vara el. Fossil finns det ju en hel del bra sjusitsigt så det kommer väl med el också till slut.

Varje gång vi ska byta bil försöker jag skaffa en 7-sitsig. Men det blir aldrig så. För dyrt, otillräckligt, skev kompromiss eller opraktiskt i 5-personersvardagen. EV9 ser ju fin ut, kanske en av riktigt få ihop med CX-9 i fossilligan. Men fem meter lång, och otroligt dyr. Det är fortfarande en Kia, som är bra bilar, men inte Mercedes direkt.

Så är man inte fler än fem i den egna familjen blir det helt enkelt orimligt, åtminstone om det ska vara el. Fossil finns det ju en hel del bra sjusitsigt så det kommer väl med el också till slut.
EQB är väldigt trång med alla säten uppfällda. Tror den officiella rekommendationen är att man ska vara max 165 cm för att få plats på tredje raden… Och då har man nästan noll bagageutrymme kvar.

Nuvarande modell har inte dragkrok - vilket kommer med 2024 års version. Så begagnat går bort och bristen på utrymme talar emot den. Ser ut som en vettig bil annars.

Storleken är inte ett problem. Mängden stadskörning är begränsad och fickparkera kan jag undvika helt.

Bortsett från att varumärket är mindre hett än en del andra, finns det något negativt med att det är en Kia? (Uppriktig fråga.) Rätt många i bekantskapskretsen har Kia och är nöjda.
Begagnad tesla model X?
Svårt att se att de är prisvärda - väldigt dyra begagnade även om de gått långt. Jag är lite skeptisk till deras hållbarhet över tid så skulle inte våga köpa någon som gått alltför långt, samt att jag är osäker på hur utrymmet är med sju personer. Någon som vet?

Bortsett från att varumärket är mindre hett än en del andra, finns det något negativt med att det är en Kia? (Uppriktig fråga.) Rätt många i bekantskapskretsen har Kia och är nöjda.

Jag var länge inne på en EV6 innan jag valde Audi. Ser egentligen ingen nackdel med att det är en Kia. Det jag noterade, som jag antar gäller även EV9, är att användargränssnittet inte riktigt kändes 2024, tex saknas några grundläggande funktioner som navigeringshjälp inkluderande laddstopp. Kias upplägg gör att det finns väldigt lite frihet i val av utrustning, detta är ett + eller - beroende på förutsättningarna. Jag kunde ju tex inte få läder/fuskläder tillsammans med en välutrustad bil :-(.
Dragkroken på EV6 är en eftermonterad avtagbar historia, välkommen till 2002…
Men de ligger långt fram med laddteknik och annat, och ger ett gediget intryck.
Edit: att Hedin bil var väldigt ovilliga att ta mina pengar underlättade valet rejält, men det är ju inte bilens fel.

Alla Kia jag testat före EV6an var verkligen dödstråkiga. Plastiga och trista. Typ som Toyota men utan samma grundmurade tillförlitlighetsrykte. KIa var helt enkelt ett märke jag ogillade.
EV6an ger dock en helt annan känsla, plasten känns rimligt ”oplastig”, bra utrustning. Bra kvalitetskänsla och jag gillar utseendet. Rymlig invändigt och bra disponerade utrymmen och förvaringsplatser i bilen. Jag tycker känslan i bilen är betydligt bättre än Mercedes E- och C-klass åtminstone.

Men jag håller med föregående talare om att bilens inbyggda navigation är lite krånglig. Tyvärr måste den användas för att kunna förvärma batteriet inför laddning, men förutom de gångerna kör jag bara på Car play via telefonen så det känns som ett måttligt bekymmer för mig. Vet inte om EV9an har samma?

Min har funkat utan fel men garantin är ju lång och enligt den enormt aktiva EV6-gruppen på FB så verkar de flesta fel som uppstår ändå skötas snyggt av Kia. Men årsmodell 21 och 22 verkar ha haft en del fel. Skulle nog dra mig för att köpa en 21a begagnad. Sen blir ju såna grupper kanske lite missvisande. Mest fanatiker eller de riktigt missnöjda som skriver.

Begagnad tesla model X?

Risk för astronomiska ägandekostnader, det är en komplicerad konstruktion med bakdörrarna och de verkar aldrig kunna få ordning på att drivaxlarna orsakar vibrationer. Bland annat.. Med de begagnatpriserna som fortfarande är så säger jag (som själv är inne på min andra Tesla) att det är en dålig ide om du inte räknar med att meka själv.

Alla Kia jag testat före EV6an var verkligen dödstråkiga. Plastiga och trista. Typ som Toyota men utan samma grundmurade tillförlitlighetsrykte. KIa var helt enkelt ett märke jag ogillade.
EV6an ger dock en helt annan känsla, plasten känns rimligt ”oplastig”, bra utrustning. Bra kvalitetskänsla och jag gillar utseendet. Rymlig invändigt och bra disponerade utrymmen och förvaringsplatser i bilen. Jag tycker känslan i bilen är betydligt bättre än Mercedes E- och C-klass åtminstone.

Men jag håller med föregående talare om att bilens inbyggda navigation är lite krånglig. Tyvärr måste den användas för att kunna förvärma batteriet inför laddning, men förutom de gångerna kör jag bara på Car play via telefonen så det känns som ett måttligt bekymmer för mig. Vet inte om EV9an har samma?

Min har funkat utan fel men garantin är ju lång och enligt den enormt aktiva EV6-gruppen på FB så verkar de flesta fel som uppstår ändå skötas snyggt av Kia. Men årsmodell 21 och 22 verkar ha haft en del fel. Skulle nog dra mig för att köpa en 21a begagnad. Sen blir ju såna grupper kanske lite missvisande. Mest fanatiker eller de riktigt missnöjda som skriver.
Kvalitetskänslan är högre än vad de flesta tror om Kia, men även om Mercedes gått ner sig rejält håller jag inte alls med om att Kian matchar. Tror det är olika förväntningar som spökar. Men med det sagt, Q4:an jag valde har bättre kvalitetskänsla på några ställen, men sämre på andra. Vilken som vinner är nog mest en smaksak. Jag har å andra sidan aldrig uooskattat VAG’s så kallade kvalitetskänsla

Dragkroken på EV6 är en eftermonterad avtagbar historia, välkommen till 2002…
Det är nog risk för samma på ev9…
Vår id4 har inte förvärmning alls. Och mjukvaran (både i bilen och appen) är sämst. Så där kommer allt vara bättre.
Risk för astronomiska ägandekostnader, det är en komplicerad konstruktion med bakdörrarna och de verkar aldrig kunna få ordning på att drivaxlarna orsakar vibrationer. Bland annat.. Med de begagnatpriserna som fortfarande är så säger jag (som själv är inne på min andra Tesla) att det är en dålig ide om du inte räknar med att meka själv.
Meka själv kan jag inte, så då kan jag nog räkna bort den.

Vår id4 har inte förvärmning alls. Och mjukvaran (både i bilen och appen) är sämst. Så där kommer allt vara bättre.
Min Volvo tyckte länge att jag skulle köra inom Hemköps parkering på hemvägen från jobbet (varför?), genvägen som varit spärrad minst 6,5 år tycker den fortfarande jag skall ta, och blinkersen klarar inte av att hålla takten. Dålig mjukvara verkar vara ett alltför vanligt problem nuförtiden.

Vi har haft vw sen 2014 och tycker de gör riktigt bra bilar. Men tyvärr verkar det som att koncernen hatar mjukvara med en sådan brinnande passion att jag nästan blir skrämd. Vilket är synd när bilarna blir allt mer mjukvaruberoende.

Att det är lite ”torftigt” på insidan behöver inte göra något. Heller enkelt och funktionellt än allt för mycket småpill. En hund kommer komma in i ekvationen också, så mycket yta kommer vara en fördel.

Laddningen kommer vara bättre på ev9 än buzz, men vad jag förstår kommer buzz ändå vara klart bättre än id4.

Kommer såklart bli provkörning och tester innan beslut. Min fråga var nog mer utifrån om någon hade bra inspel på valet mellan begagnad hybrid vs ny helel.

Vi kör mycket korta turer i vardagen. Men också 4-5 ggr/år upp till fjällen (Gbg-Sälen), ett hyfsat antal jobbresor +10 mil enkel väg och landet ett antal ggr/år (knappt 20 mil enkel väg). Så det är ganska många resor där hybridbatteri inte kommer räcka för (full) eldrift.
Verkar mer som om du driver en transportfirma snarare än en familj. :-)

Min käpphäst mot Buzz är att den är lika oflexibel som en Passat i sin inredning. Vet inte om det är för att spara vikt eller vad det är, men det är ju ingen Multivan. De har gott om flexiblare avgasbilar i mindre format, både Touran och Sharan har individuella stolar på alla platser och hade de haft lite närmare Multivan i sin inredning så hade jag nog varit sugen jag med. Men det verkar vara en rätt törstig bil - kan ju vara OK när den är så stor dock.

Min käpphäst mot Buzz är att den är lika oflexibel som en Passat i sin inredning. Vet inte om det är för att spara vikt eller vad det är, men det är ju ingen Multivan. De har gott om flexiblare avgasbilar i mindre format, både Touran och Sharan har individuella stolar på alla platser och hade de haft lite närmare Multivan i sin inredning så hade jag nog varit sugen jag med. Men det verkar vara en rätt törstig bil - kan ju vara OK när den är så stor dock.
ja rapporterad räckvidd med buzz på dryga tjugo mil när det blir lite press, är ju förbättringsbart....

Verkar mer som om du driver en transportfirma snarare än en familj. :-)
Är det inte det som är definitionen av en familj..?

Kör inte så mycket i jobbet (cykelavstånd till kontoret), men oftast hyfsat långt när det väl blir. Vi landar totalt på ca 1500 mil/år, vilket är rätt rimligt.
ja rapporterad räckvidd med buzz på dryga tjugo mil när det blir lite press, är ju förbättringsbart....
Jo. Är väl ett måste att de släpper den med större batteri under våren för att det ska bli intressant (ska komma, men osäker när och om det räcker).
—-
Förutom Kia Sorento, finns det några vettiga sjusitsiga laddhybrider?

Senast ändrad:

Jag har kört en Buzz från Malmö till Göteborg (in vid Liseberg) och hade i alla fall 8 mil kvar. Den drog ca 22 mot min Superb som ligger på ca 18. Kändes bra för en fyrkant. Detta var i maj typ så 12-15 grader varmt kanske. Jag körde inte i 120 utan höll mig till 110, pga lite räckviddsnoja men var obefogat.

Bilen har även blixtljus, takräcke och solceller på taket.

Hade den klarat 20 mil till och fått dra 1500 hade jag väldigt gärna haft en.

Det tror jag är det stora problemet. Väldigt många ID4-förare som fick Bridgestonedäcken i början slet ut dem på 1000-1500 mil.. Alla bilar är inte supertunga men vissa har ju allvarliga viktproblem, så är det.

Jag har 5-6 mm kvar på ca 3000 mil varav max 1000 är på vinterdäcken. Vet faktiskt inte vad originaldjupet var.
Fick ut 6000mil på mina Hancook 20” på ID4an, och då pga ett är snedslitet pga felaktig hjulinställning höger fram, övriga 3 har 4-5mm mönster kvar.

Bridgestone tog fram ett däck för elbilar som var en katastrof slitagemässigt, och idag tror jag inga MEB bilar säljs med dessa längre.

Jag har kört en Buzz från Malmö till Göteborg (in vid Liseberg) och hade i alla fall 8 mil kvar. Den drog ca 22 mot min Superb som ligger på ca 18. Kändes bra för en fyrkant. Detta var i maj typ så 12-15 grader varmt kanske. Jag körde inte i 120 utan höll mig till 110, pga lite räckviddsnoja men var obefogat.

Bilen har även blixtljus, takräcke och solceller på taket.

Hade den klarat 20 mil till och fått dra 1500 hade jag väldigt gärna haft en.
Hade den klarat 20 mil till hade den kostat fel sida miljonen och vägt ett par hundra kilo till, med allt det för med sig i begränsad lastvikt, BE-krav med ganska lätta släp mm.
Hade du fortfarande velat ha en?

Hade den klarat 20 mil till hade den kostat fel sida miljonen och vägt ett par hundra kilo till, med allt det för med sig i begränsad lastvikt, BE-krav med ganska lätta släp mm.
Hade du fortfarande velat ha en?

Jag hade velat att den kom 20 mil till precis som den var.

Om man nu ska köpa en Model Y beg… har förstått att det det finns en del varianter, de är från olika fabriker med olika problem i olika generationer osv. Några faktorer man ska hålla koll på, serier att undvika eller föredra?

Hur långt kan de gå innan de börjar kännas som en lite tråkigare beg bil? Jämför en Ford Focus på 3000 mil, nästan ny. Samma bil på 11000 mil, svarte Petter. Var går gränserna på Teslorna ungefär?

Polaren kör EQB som varannanveckaspappa med egna+bonusbarn, då är de 6 pers i familjen. Barnen är ju just barn så de får plats på stolsrad tre. Semester = taxbox.

Köp en ny, de begagnade är för dyra. I nuläget blir försäkringen dubbelt så dyr när vagnsskadegarantin går ut, ta med det i kalkylen. Nu har iofs priserna tickat upp lite igen, men du får nog fortfarande ge 570-580k för en begagnad som närmar sig ett år och frågan är om du inte hellre ger 670 för en ny då.

Köp 2022 eller senare. De tidiga reggades med löjligt låg lastvikt (350 kg typ) vilket teoretiskt kan ställa till problem. Från 2022 finns en del mindre uppgraderingar med AMD Ryzen som driver infotainment, dubbelglas i rutor bak också, inget 12v blybatteri utan ett lithiumbatteri även där och lite andra småsaker. Bilar som är tillverkade från mitten av Q3 2022 och framåt har inga ultraljudssensorer utan backvarnare och dess visualisering görs via kamerorna. Verkar fungera sämre, framför allt framåt så är inte kamerans position vid backspegeln optimal för att se nära framför bilen.

Bilar med chassinummer som börjar på LRW är byggda i Kina. De verkar vara de mest välbyggda men nu verkar det mesta komma från fabriken i Tyskland, chassinummer börjar på XP7.

Kolla noga vid begköp (eller köp av lagerbil på webben) att den har dragkrok, men de hade det inte från början som standard och en del lagerbilar är ursprungligen byggda för andra marknader och kan också sakna drag. Kostar ca 15000 kr att eftermontera original, de kommer hem till dig och gör det.

(Och använd min referal-kod om du köper en ny så får du 5k rabatt och jag får lite krediter att ladda för. Du måste gå via länken, går inte att lägga in efteråt!).

Och jag vill ha en Ferrari som lastar 600 liter och kostar under halvmiljonen men har prestanda som någon av deras befintliga modeller. Både du och jag får väl fortsätta drömma ett tag.

Ja, förhoppningsvis är väl det ena närmre än det andra och det inom inte så lång tid.

Tack för precis sånt svar jag sökte @jomper!

Sen undrar man ju hur handlarna ska göra med sina hallar fyllda med tvåhjulsdrivna Enyaq och ID4, eller beggade e-tron v1 med sina 20-30 mil och samtliga med prislappar på 5-600k, när det här nu händer inte bara på Henriks egna Instagram utan även i verkligheten, at scale:

44 mil, jättesnygg, rymlig, premium, 450k ny tvåhjulsdrivet eller 700k med extra allt, 70 mil och AWD…

Sen undrar man ju hur handlarna ska göra med sina hallar fyllda med tvåhjulsdrivna Enyaq och ID4, eller beggade e-tron v1 med sina 20-30 mil och samtliga med prislappar på 5-600k, när det här nu händer inte bara på Henriks egna Instagram utan även i verkligheten, at scale:

44 mil, jättesnygg, rymlig, premium, 450k ny tvåhjulsdrivet eller 700k med extra allt, 70 mil och AWD…
Fisker är en fin bil, men hur rymlig är den egentligen? Den jag tittade på i showrummet i München i våras imponerade inte, bagageutrymmet såg ungefär ut som i min BMW 3-serie, och nån frunk att tala om fanns inte (sade den representant jag frågade).
899AEB29-7A6B-437B-8687-E700A5E594D3.jpeg

Ja, om man törs lita på att Fisker finns kvar på lite sikt så är Ocean en klart intressant bil.
Snabb googling säger 566 liter bagage. Enyaq ska som jämförelse ha 585. Sen beror det förstås på hur det är utformat och disponerat. Ser fram mot Björn Nylands banankartongtest ?

/Johan

Jag saknar det extra utrymmet under bagaget på min hybrid. Det var guld värt till sånt man alltid vill ha med sig.

Fisker har en bra bit kvar tills de har en färdig bil att leverera.
De gör exakt samma misstag som volkswagen som släppte ut en ID3 som var en ren beta produkt.
Vet 2-3st som hämtat ut Ocean för att inom en vecka returnera dem pga just hur ofärdig bilen är.

När det gäller iD4 och Enyaq så kommer dessa lager ilar vara oerhört svårsålda nu när det släppts en uppdaterad variant för samma pengar.
Sverige är faktiskt ens landet i Europa som ännu inte säljer ”nya” ID4.

Och med tanke på uppdateringarna som är på nya skulle jag aldrig ens fundera på plocka ut en 3.5:a idag. ?

Man får allt vara lite modig när man köper första produkten från en helt ny tillverkare. Lätt att stå där med en i stort sett värdelös bil utan garantier och reservdelar om några år. Det är nog en av de stora orsakerna till att det inte riktigt släpper för de som gör lite finare bilar från Kina (Xpeng, Nio etc), de säljer nästan inget i Sverige trots att de på pappret verkar utmärkta.

Nu när det äntligen är lite prispress så kanske vi får en rimligare begagnatmarknad också.

...
Vet 2-3st som hämtat ut Ocean för att inom en vecka returnera dem pga just hur ofärdig bilen är.
...

Oj, det låter ju inget vidare. Är det problem med mjukvara (kanske fixbart) eller mer relaterat till själva hårdvaran? Det senare är ju inte så kul om det är deal breakers.

/J

Man får allt vara lite modig när man köper första produkten från en helt ny tillverkare. Lätt att stå där med en i stort sett värdelös bil utan garantier och reservdelar om några år. Det är nog en av de stora orsakerna till att det inte riktigt släpper för de som gör lite finare bilar från Kina (Xpeng, Nio etc), de säljer nästan inget i Sverige trots att de på pappret verkar utmärkta.

Nu när det äntligen är lite prispress så kanske vi får en rimligare begagnatmarknad också.
Xpeng är jag grymt imponerad över.
Provkört G9 2ggr och skulle utan tvekan kunna tänka mig en sådan.
Kanske den mest ”prisvärda” elbilen just nu med tanke på vad man får för ganska mycket pengar ändå.

Nio däremot känns som att de prisat sig helt fel och den första versionen jag testade var fan inget vidare någonstans.

Men som du säger har de problem att sälja och allt plingande och pratande från bilarna kan man dessutom explodera över i ren frustration. ??

Känns som att leasing kan vara ganska bra om man är osäker på tillverkarens livskraftighet på sikt.

Oj, det låter ju inget vidare. Är det problem med mjukvara (kanske fixbart) eller mer relaterat till själva hårdvaran? Det senare är ju inte så kul om det är deal breakers.

/J
Problem med displayerna i bilen, DC laddning som inte funkar, en mjukvara som typ saknar all form av funktionalitet.

Den är så långt ifrån färdig om man lyssnar på de som kört de nu några veckor.

Känns som att leasing kan vara ganska bra om man är osäker på tillverkarens livskraftighet på sikt.

Ja, förutsatt att de vågar sätta ett så lågt restvärde att erbjudandet blir attraktivt. Nån ska ju ta risken..

Det verkar gå att privatleasa just ID4 rätt billigt nu, billigare än när det fanns bonuspengar som kunde sponsra månadskostnaden. Det är väl en konsekvens av att de sitter med stora lager som de behöver tömma utan att sänka priserna allt för tydligt.

Fick detta på mail , vore ju kul och få prova nya id7an.

Vill du få en chans att kika in de nya generationerna samt nya elbilen ID.7 före alla andra? Kom till vårt showroom i Stockholm!

Dessa spännande nyheter kommer att finnas på plats från och med tisdagen den 24 oktober efter lunch till och med söndagen den 29 oktober.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp