[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ja, det kan det nog vara!Det är nog på andra hållet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det kan det nog vara!Det är nog på andra hållet.
Ja jag har börjat dra i detta också och insåg snabbt att även med 4-åriga avtal har priset skenat. En nästan naken ID4 GTX går inte längre in under 8000:-. För 5-6 mån låg TCO på 6300:-...?Återkoppling på bilvelandet om någon är intresserad.
Lyckades med skohorn klämma in en svart KIA EV6 AWD med pluspaket och drag söder om 8500:- hos ALD, 36 mån med 2500 mil/år.
Färg spelar roll och lämnade in en likadan fast blå, den fick 9200:- i TCO. En Skoda enyaq med sportpaket, drag i solid blå hamnade på 8000:-.
Bästa av allt är att jagat alla Kia åf i SE så fick jag tag på en avbokad bil med leverans i vecka 50 2022 istället för 12-14 månaders leveranstid.
Slutsats är vem som tjänar på detta system med TCO? Jag inbillar mig att det går åt många arbetstimmar att jaga in offerter, kalkylera osv i många led... jag veta själv min insats för att ro ihop detta.
För 6500:- får du kolla elmoped. Har du tur kan en sådan kanske gå in med rätt färg ?Ja jag har börjat dra i detta också och insåg snabbt att även med 4-åriga avtal har priset skenat. En nästan naken ID4 GTX går inte längre in under 8000:-. För 5-6 mån låg TCO på 6300:-...?
Det går nog med lite tur mejsla in en i rätt färg och typ enbart dragpaket. Men jag hoppas man justerar TCO nivån som varit likadan i 3-4 år. Tidigare när det var god marginal var det inte mycket krånglande, då visste man vad som funkade och fixade offerter och skickade in bara. Skillnaden mot tidigare med ett visst pbb blev stor i möjligheten att välja en roligare (dyrare) bil.
Grattis till ägandet av en väldigt dyr bil till bra pris! Glöm inte att du är priviligerad ?Återkoppling på bilvelandet om någon är intresserad.
Lyckades med skohorn klämma in en svart KIA EV6 AWD med pluspaket och drag söder om 8500:- hos ALD, 36 mån med 2500 mil/år.
Färg spelar roll och lämnade in en likadan fast blå, den fick 9200:- i TCO. En Skoda enyaq med sportpaket, drag i solid blå hamnade på 8000:-.
Bästa av allt är att jagat alla Kia åf i SE så fick jag tag på en avbokad bil med leverans i vecka 50 2022 istället för 12-14 månaders leveranstid.
Slutsats är vem som tjänar på detta system med TCO? Jag inbillar mig att det går åt många arbetstimmar att jaga in offerter, kalkylera osv i många led... jag veta själv min insats för att ro ihop detta.
Jag vet att det är ett i-landsproblem och många skulle velat vara i samma sits som mig och välja en bil i +500 000 klassen. Hade aldrig köpt en sådan bil privat, jag hellre valt en trampcykel om det funkat.Grattis till ägandet av en väldigt dyr bil till bra pris! Glöm inte att du är priviligerad ?
Jag har aldrig provat en ev6 men dom är cool!
För 6500:- får du kolla elmoped. Har du tur kan en sådan kanske gå in med rätt färg ?
Visst är det så, blir ju stor skillnad i räntekostnad på så dyra bilar.Räntan lär väl slå på tjänstebilsavtalen också. Har ju gått upp en hel del sedan i somras. Och högre blir det, det väntas väl ytterligare en trippelhöjning (0.75%) på mötet i november.
Kollade på Toyota RAV4 hybrid utan sladd, 6000:- i förmånsvärde, kollegan har en BMW 520D Touring med drag. Den kostar 7800:- i förmånsvärde.Ja i dagsläget så, för bara några månader sedan var det inga problem, I Juni fick jag priser på Polestar 2 och då var TCO på en LRDM med pluspaket 7273 :-.
Klippt från Ald sida på samma bil, stämmer säkert inte utan blir nog ett par 100-lappar till:Ja i dagsläget så, för bara några månader sedan var det inga problem, I Juni fick jag priser på Polestar 2 och då var TCO på en LRDM med pluspaket 7273 :-.
I hyra med fleetavtal ingår finansiering (0:- kontant). Garanterat restvärde, service, underhåll, däckavtal, vinterhjul och försäkring ingår. Priset är ex. moms.| Hyra med fleetavtal | kr. 9.287 |
| Förmånsvärde brutto | kr. 5.526 |
Kollade på Toyota RAV4 hybrid utan sladd, 6000:- i förmånsvärde, kollegan har en BMW 520D Touring med drag. Den kostar 7800:- i förmånsvärde.
Snart är det inte en förmån att ha tjänstebil...
Ett bättre namn på höjning av räntan med 0,75 procent vore en löjligt liten tiondels höjning i förhållande till inflationen.Räntan lär väl slå på tjänstebilsavtalen också. Har ju gått upp en hel del sedan i somras. Och högre blir det, det väntas väl ytterligare en trippelhöjning (0.75%) på mötet i november.
Ja, det finns väl nån teori som säger att räntan bör vara ca 1,5 ggr inflationen för att få bukt med den. Så upp med räntan till 15%, det skulle bli festligt med Sveriges överbelånade folk.Ett bättre namn på höjning av räntan med 0,75 procent vore en löjligt liten tiondels höjning i förhållande till inflationen.
När jag köpte huset 1989 var halva lånet rörlig på 13,5%,och halva låst på 14,25%...helt normalt då och överlevde det fint.?Ja, det finns väl nån teori som säger att räntan bör vara ca 1,5 ggr inflationen för att få bukt med den. Så upp med räntan till 15%, det skulle bli festligt med Sveriges överbelånade folk.
När jag köpte huset 1989 var halva lånet rörlig på 13,5%,och halva låst på 14,25%...helt normalt då och överlevde det fint.?
Dock inget mångmiljonlån som är normalt idag,så kanske skillnad på det..
Samma som idag, väl?Och hur såg ränteavdraget ut?
Tror det låg runt 35%,men kommer ärligt talat inte ihåg...Och hur såg ränteavdraget ut?
Det beror säkert på hur man kör, men det skulle vara intressant att veta vad en ren Superb bensin drog för motsvarande körning.Enligt tankkortet har jag på 4000 mil gjort med 0,47452 liter bensin/mil
Om en vecka har jag haft Polestar 2 i ett år! Senaste 900milen sedan sommardäcken gick på har den snittat 16,4kWh/10mil. Har för mig den snittade 18,5 vinterhalvåret. Har dock släppts lite mjukvarutweaks sedan dess så får se vad det blir i vinter. Single motor.Och det höll nere priserna. Vad har man för val som nystartad familj idag? Det är helt enkelt dyrt med hus. Men nu driftar vi väl lite väl.
Jag har om 1 vecka haft min Superb IV i ett år, men igår slog den om till 4000 mil så det passar väl med en liten sammanställning. Svallvågor efter pandemin har gjort att det blivit en hel del hemarbete ändå och jag har kört mindre än vanligt i år.
Enligt tankkortet har jag på 4000 mil gjort med 0,47452 liter bensin/mil och enligt kördatan 0,895 kWh/mil. Bensinen har kostat ~39 600, vad elen kostat är omöjligt att veta. Lite laddat hemma, lite på jobbet, lite hos kunder, nåt på ikea osv och en hel del är regenererat. Tar man lite höjd på det och räknar 2 kr kWh så blir det rätt bra sammanslaget ändå.
Det beror säkert på hur man kör, men det skulle vara intressant att veta vad en ren Superb bensin drog för motsvarande körning.
På ren el drar den 18-20kWh/100km så det är bara att räkna lite. Men när jag jämför med vad det brukar stå i datorn så tycker jag att 0,89 låter väldigt väldigt högt som snitt på alla mil.
Långtid (360 mil) på datorn säger just nu 4,5L och 4,5kwh/100km ?
Du menar 45kwh/100km väl? 1 liter bensin räknas normalt innehålla ca 10kwh energi
Hur många mil ren el är det av det? Och hur ligger din förbrukning i förhållande till reklamsiffror/Spritmonitor?Långtid (360 mil) på datorn säger just nu 4,5L och 4,5kwh/100km ?
Du har en överföringsförlust vid laddningTill er som kan det här med elbil....om en elbil drar t.ex 20Kwh/100km,laddar man EXAKT lika mycket,dvs tar man ut 20Kwh ur eluttaget hemma när man laddar?
Misstänker att laddaren inte har 100% verkningsgrad,eller har den det?
1Kwh in i laddaren = 1Kwh in i bilbatteriet?
Bara nyfiken när man räknar t.ex milkostnaden,om elen kostar 5 spänn/Kw i eluttaget,är det exakt den siffran som man räknar med i bilförbrukningen?
Som sagt,bara nyfiken,inte dags för elbil än,men bra att veta lite om det....
Precis vad jag misstänker....hur räknar man då ut exakta milkostnaden vid eldrift?Du har en överföringsförlust vid laddning
Helt omöjligt att veta exakt. Jag har inte haft min Zoe på vintern så jag räknar på det jag kollat ungefär. 13kWh/100km laddförlust ca 10% på det. I mitt fall billigare än alternativen.Precis vad jag misstänker....hur räknar man då ut exakta milkostnaden vid eldrift?
Inget väsentligt,mest nyfiken hur man räknar skillnad mot en dieselbil?
Hur många mil ren el är det av det? Och hur ligger din förbrukning i förhållande till reklamsiffror/Spritmonitor?
För 0,45 l/mil för en laddbar bil tycker jag låter lit mkt, särskilt jmf med min (dåvarande) granne jafg skrev om här.
Jag med en granne som har en Kia Niro Hybrid (HEV) ej laddbar
Han använder bilen mest till jobbet, ~15km enkel väg varav ~10km motorväg, och han hade nollställt färddatorns bensinmätare vid årsskiftet
Han berättade att han nu har en årsförbrukning på 0,4 l/mil!
Batteriet i en ren hybrid (icke laddningsbar) som min grannes Niro HEV har jag läst endast orkar driva bilen max 2km.Ingen aning om hur många mil som är ren el, inte så många eftersom batteriet är så litet samt att det oftast bara laddas en gång om dagen.
+1Det är väl ~300 mil med tävlingsbilen på släp efter och hälften till med hästtransport efter som såklart drar upp det lite och att jag använder hela registret.
Den exakta kostnaden för drivmedel baseras nästan enbart på elpriset som svänger vilt. Jag fattar att det kan vara intressant att räkna på, men i praktiken är förluster etc irrelevant om man jämför med svängningarna i elpris.Precis vad jag misstänker....hur räknar man då ut exakta milkostnaden vid eldrift?
Inget väsentligt,mest nyfiken hur man räknar skillnad mot en dieselbil?
Är nog så...Den exakta kostnaden för drivmedel baseras nästan enbart på elpriset som svänger vilt. Jag fattar att det kan vara intressant att räkna på, men i praktiken är förluster etc irrelevant om man jämför med svängningarna i elpris.
Vad det gäller exakta milkostnaden vid eldrift så lär värdeminskningen vara dominerande, och den är typ lika svår att förutspå :)
Utveckla gärna.Eldriven skåpbil är inget som är intressant,funkar inte för mitt behov i dagsläget.?
Fungerar inte rent praktiskt för mej helt enkelt.?Utveckla gärna.