[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Återkoppling på bilvelandet om någon är intresserad.
Lyckades med skohorn klämma in en svart KIA EV6 AWD med pluspaket och drag söder om 8500:- hos ALD, 36 mån med 2500 mil/år.
Färg spelar roll och lämnade in en likadan fast blå, den fick 9200:- i TCO. En Skoda enyaq med sportpaket, drag i solid blå hamnade på 8000:-.
Bästa av allt är att jagat alla Kia åf i SE så fick jag tag på en avbokad bil med leverans i vecka 50 2022 istället för 12-14 månaders leveranstid.

Slutsats är vem som tjänar på detta system med TCO? Jag inbillar mig att det går åt många arbetstimmar att jaga in offerter, kalkylera osv i många led... jag veta själv min insats för att ro ihop detta.

Lyckades med skohorn klämma in en svart KIA EV6 AWD med pluspaket och drag söder om 8500:- hos ALD, 36 mån med 2500 mil/år.
Färg spelar roll och lämnade in en likadan fast blå, den fick 9200:- i TCO. En Skoda enyaq med sportpaket, drag i solid blå hamnade på 8000:-.
Bästa av allt är att jagat alla Kia åf i SE så fick jag tag på en avbokad bil med leverans i vecka 50 2022 istället för 12-14 månaders leveranstid.

Slutsats är vem som tjänar på detta system med TCO? Jag inbillar mig att det går åt många arbetstimmar att jaga in offerter, kalkylera osv i många led... jag veta själv min insats för att ro ihop detta.
Ja jag har börjat dra i detta också och insåg snabbt att även med 4-åriga avtal har priset skenat. En nästan naken ID4 GTX går inte längre in under 8000:-. För 5-6 mån låg TCO på 6300:-...?

Det går nog med lite tur mejsla in en i rätt färg och typ enbart dragpaket. Men jag hoppas man justerar TCO nivån som varit likadan i 3-4 år. Tidigare när det var god marginal var det inte mycket krånglande, då visste man vad som funkade och fixade offerter och skickade in bara. Skillnaden mot tidigare med ett visst pbb blev stor i möjligheten att välja en roligare (dyrare) bil.

Ja jag har börjat dra i detta också och insåg snabbt att även med 4-åriga avtal har priset skenat. En nästan naken ID4 GTX går inte längre in under 8000:-. För 5-6 mån låg TCO på 6300:-...?

Det går nog med lite tur mejsla in en i rätt färg och typ enbart dragpaket. Men jag hoppas man justerar TCO nivån som varit likadan i 3-4 år. Tidigare när det var god marginal var det inte mycket krånglande, då visste man vad som funkade och fixade offerter och skickade in bara. Skillnaden mot tidigare med ett visst pbb blev stor i möjligheten att välja en roligare (dyrare) bil.
För 6500:- får du kolla elmoped. Har du tur kan en sådan kanske gå in med rätt färg ?

Grattis till ägandet av en väldigt dyr bil till bra pris! Glöm inte att du är priviligerad ?
Jag har aldrig provat en ev6 men dom är cool!

Räntan lär väl slå på tjänstebilsavtalen också. Har ju gått upp en hel del sedan i somras. Och högre blir det, det väntas väl ytterligare en trippelhöjning (0.75%) på mötet i november.

Grattis till ägandet av en väldigt dyr bil till bra pris! Glöm inte att du är priviligerad ?
Jag har aldrig provat en ev6 men dom är cool!
Jag vet att det är ett i-landsproblem och många skulle velat vara i samma sits som mig och välja en bil i +500 000 klassen. Hade aldrig köpt en sådan bil privat, jag hellre valt en trampcykel om det funkat.

Räntan lär väl slå på tjänstebilsavtalen också. Har ju gått upp en hel del sedan i somras. Och högre blir det, det väntas väl ytterligare en trippelhöjning (0.75%) på mötet i november.
Visst är det så, blir ju stor skillnad i räntekostnad på så dyra bilar.

Ja i dagsläget så, för bara några månader sedan var det inga problem, I Juni fick jag priser på Polestar 2 och då var TCO på en LRDM med pluspaket 7273 :-.
Kollade på Toyota RAV4 hybrid utan sladd, 6000:- i förmånsvärde, kollegan har en BMW 520D Touring med drag. Den kostar 7800:- i förmånsvärde.
Snart är det inte en förmån att ha tjänstebil...

Ja i dagsläget så, för bara några månader sedan var det inga problem, I Juni fick jag priser på Polestar 2 och då var TCO på en LRDM med pluspaket 7273 :-.
Klippt från Ald sida på samma bil, stämmer säkert inte utan blir nog ett par 100-lappar till:
No imageI hyra med fleetavtal ingår finansiering (0:- kontant). Garanterat restvärde, service, underhåll, däckavtal, vinterhjul och försäkring ingår. Priset är ex. moms.

Månadskostnad​

Hyra med fleetavtalkr. 9.287
Förmånsvärde bruttokr. 5.526

Kollade på Toyota RAV4 hybrid utan sladd, 6000:- i förmånsvärde, kollegan har en BMW 520D Touring med drag. Den kostar 7800:- i förmånsvärde.
Snart är det inte en förmån att ha tjänstebil...

Näe det är galet vad det dragit iväg, det är ju än så länge iaf därför man nästan är tvingad åt en elbil för det är ju enbart då man får något så när skapliga förmånsvärden.

Blir det för dåligt går jag tillbaka till produktionsbil eller hyrbil.

Ett bättre namn på höjning av räntan med 0,75 procent vore en löjligt liten tiondels höjning i förhållande till inflationen.

Dessvärre kommer väl räntan inte höjas med 0,75% utan med 0,75 procentenheter, vilket isf skulle motsvara en höjning med ca 43% jfrt m dagens nivå…

Ett bättre namn på höjning av räntan med 0,75 procent vore en löjligt liten tiondels höjning i förhållande till inflationen.
Ja, det finns väl nån teori som säger att räntan bör vara ca 1,5 ggr inflationen för att få bukt med den. Så upp med räntan till 15%, det skulle bli festligt med Sveriges överbelånade folk.

Ja, det finns väl nån teori som säger att räntan bör vara ca 1,5 ggr inflationen för att få bukt med den. Så upp med räntan till 15%, det skulle bli festligt med Sveriges överbelånade folk.
När jag köpte huset 1989 var halva lånet rörlig på 13,5%,och halva låst på 14,25%...helt normalt då och överlevde det fint.?
Dock inget mångmiljonlån som är normalt idag,så kanske skillnad på det..

• Gilla
Reactions: ers

Möjligheterna till ränteavdrag har minskat sedan 1980-
talet. 1980 till 1982 kunde räntorna dras av mot marginalskatten som i
genomsnitt var mellan 60 och 70 procent. Värdet underskottsavdragen
begränsades 1983 till 50 procent, för att 1989 och 1990 ytterligare redu-
ceras till 45 respektive 35 procent. Efter skattereformen 1991 gäller för
de allra flesta att 30 procent av räntekostnaden kan dras av.

Något högre avdrag 1989/1990 än det varit sedan 1991, alltså.
Har för mig att vi fick 8,7% ränta när vi köpte 1996 och har haft samma avdrag sedan dess. Tyckte då det var en billig ränta. Nu tycker vi det är dyrt med över 2%.

Och det höll nere priserna. Vad har man för val som nystartad familj idag? Det är helt enkelt dyrt med hus. Men nu driftar vi väl lite väl.

Jag har om 1 vecka haft min Superb IV i ett år, men igår slog den om till 4000 mil så det passar väl med en liten sammanställning. Svallvågor efter pandemin har gjort att det blivit en hel del hemarbete ändå och jag har kört mindre än vanligt i år.

Enligt tankkortet har jag på 4000 mil gjort med 0,47452 liter bensin/mil och enligt kördatan 0,895 kWh/mil. Bensinen har kostat ~39 600, vad elen kostat är omöjligt att veta. Lite laddat hemma, lite på jobbet, lite hos kunder, nåt på ikea osv och en hel del är regenererat. Tar man lite höjd på det och räknar 2 kr kWh så blir det rätt bra sammanslaget ändå.

Och det höll nere priserna. Vad har man för val som nystartad familj idag? Det är helt enkelt dyrt med hus. Men nu driftar vi väl lite väl.

Jag har om 1 vecka haft min Superb IV i ett år, men igår slog den om till 4000 mil så det passar väl med en liten sammanställning. Svallvågor efter pandemin har gjort att det blivit en hel del hemarbete ändå och jag har kört mindre än vanligt i år.

Enligt tankkortet har jag på 4000 mil gjort med 0,47452 liter bensin/mil och enligt kördatan 0,895 kWh/mil. Bensinen har kostat ~39 600, vad elen kostat är omöjligt att veta. Lite laddat hemma, lite på jobbet, lite hos kunder, nåt på ikea osv och en hel del är regenererat. Tar man lite höjd på det och räknar 2 kr kWh så blir det rätt bra sammanslaget ändå.
Om en vecka har jag haft Polestar 2 i ett år! Senaste 900milen sedan sommardäcken gick på har den snittat 16,4kWh/10mil. Har för mig den snittade 18,5 vinterhalvåret. Har dock släppts lite mjukvarutweaks sedan dess så får se vad det blir i vinter. Single motor.

Det beror säkert på hur man kör, men det skulle vara intressant att veta vad en ren Superb bensin drog för motsvarande körning.

På ren el drar den 18-20kWh/100km så det är bara att räkna lite. Men när jag jämför med vad det brukar stå i datorn så tycker jag att 0,89 låter väldigt väldigt högt som snitt på alla mil.

Långtid (360 mil) på datorn säger just nu 4,5L och 4,5kwh/100km ?

På ren el drar den 18-20kWh/100km så det är bara att räkna lite. Men när jag jämför med vad det brukar stå i datorn så tycker jag att 0,89 låter väldigt väldigt högt som snitt på alla mil.

Du menar 45kwh/100km väl? 1 liter bensin räknas normalt innehålla ca 10kwh energi

Hur många mil ren el är det av det? Och hur ligger din förbrukning i förhållande till reklamsiffror/Spritmonitor?
För 0,45 l/mil för en laddbar bil tycker jag låter lit mkt, särskilt jmf med min (dåvarande) granne jafg skrev om här.
Jag med en granne som har en Kia Niro Hybrid (HEV) ej laddbar
Han använder bilen mest till jobbet, ~15km enkel väg varav ~10km motorväg, och han hade nollställt färddatorns bensinmätare vid årsskiftet
Han berättade att han nu har en årsförbrukning på 0,4 l/mil!

Till er som kan det här med elbil....om en elbil drar t.ex 20Kwh/100km,laddar man EXAKT lika mycket,dvs tar man ut 20Kwh ur eluttaget hemma när man laddar?
Misstänker att laddaren inte har 100% verkningsgrad,eller har den det?
1Kwh in i laddaren = 1Kwh in i bilbatteriet?
Bara nyfiken när man räknar t.ex milkostnaden,om elen kostar 5 spänn/Kw i eluttaget,är det exakt den siffran som man räknar med i bilförbrukningen?

Som sagt,bara nyfiken,inte dags för elbil än,men bra att veta lite om det....

Till er som kan det här med elbil....om en elbil drar t.ex 20Kwh/100km,laddar man EXAKT lika mycket,dvs tar man ut 20Kwh ur eluttaget hemma när man laddar?
Misstänker att laddaren inte har 100% verkningsgrad,eller har den det?
1Kwh in i laddaren = 1Kwh in i bilbatteriet?
Bara nyfiken när man räknar t.ex milkostnaden,om elen kostar 5 spänn/Kw i eluttaget,är det exakt den siffran som man räknar med i bilförbrukningen?

Som sagt,bara nyfiken,inte dags för elbil än,men bra att veta lite om det....
Du har en överföringsförlust vid laddning

Precis vad jag misstänker....hur räknar man då ut exakta milkostnaden vid eldrift?
Inget väsentligt,mest nyfiken hur man räknar skillnad mot en dieselbil?
Helt omöjligt att veta exakt. Jag har inte haft min Zoe på vintern så jag räknar på det jag kollat ungefär. 13kWh/100km laddförlust ca 10% på det. I mitt fall billigare än alternativen.

Bil 120kkr kontant. Skatt 360kr/år Helförsäkring ca 5000kr/år. Underhåll och service, vet inte, men inte mycket, garanti slut. Servar vid behov. Säg 15kWh/100km i snitt på helår. Elkostnad 53,5öre/kWh plus avgifter.

Senast ändrad:
Har för mig att man brukar räkna på runt 10-15% i förlust på det du tar ut.

Hur många mil ren el är det av det? Och hur ligger din förbrukning i förhållande till reklamsiffror/Spritmonitor?
För 0,45 l/mil för en laddbar bil tycker jag låter lit mkt, särskilt jmf med min (dåvarande) granne jafg skrev om här.
Jag med en granne som har en Kia Niro Hybrid (HEV) ej laddbar
Han använder bilen mest till jobbet, ~15km enkel väg varav ~10km motorväg, och han hade nollställt färddatorns bensinmätare vid årsskiftet
Han berättade att han nu har en årsförbrukning på 0,4 l/mil!

Ingen aning om hur många mil som är ren el, inte så många eftersom batteriet är så litet samt att det oftast bara laddas en gång om dagen. Inte kollat mot andras siffror.
Hade jag bara kört 30 km om dagen hade jag klarat mig på bara batteriet, men det är vad jag har till närmsta Ica typ.
Det är väl ~300 mil med tävlingsbilen på släp efter och hälften till med hästtransport efter som såklart drar upp det lite och att jag använder hela registret.

Ingen aning om hur många mil som är ren el, inte så många eftersom batteriet är så litet samt att det oftast bara laddas en gång om dagen.
Batteriet i en ren hybrid (icke laddningsbar) som min grannes Niro HEV har jag läst endast orkar driva bilen max 2km.
Det är väl ~300 mil med tävlingsbilen på släp efter och hälften till med hästtransport efter som såklart drar upp det lite och att jag använder hela registret.
+1
Tungt och aeroförstörande släp skulle jag gissa drar upp det en hel del.
Släpkörandet gör det ju också ganska meningslöst att jmf din förbrukning med tillverkarens reklamsiffror/Spritmonitor över förbrukningen.

Beträffande laddhybrid. Har man som vår Ampera valet att bara köra el utan att bensin går in mellan hamnar man som långmätningen, ungefär 5000mil på 800liter bensin. Väldigt många hamnar på 0,5-2 liter bensin per 100km. Vi har 1,3-1,6liter/100km beroende på antal längre utflykter. Ingoräkningen i år, ackumulerad mängd inköpt bensin 136 liter.

Precis vad jag misstänker....hur räknar man då ut exakta milkostnaden vid eldrift?
Inget väsentligt,mest nyfiken hur man räknar skillnad mot en dieselbil?
Den exakta kostnaden för drivmedel baseras nästan enbart på elpriset som svänger vilt. Jag fattar att det kan vara intressant att räkna på, men i praktiken är förluster etc irrelevant om man jämför med svängningarna i elpris.
Vad det gäller exakta milkostnaden vid eldrift så lär värdeminskningen vara dominerande, och den är typ lika svår att förutspå :)

Den exakta kostnaden för drivmedel baseras nästan enbart på elpriset som svänger vilt. Jag fattar att det kan vara intressant att räkna på, men i praktiken är förluster etc irrelevant om man jämför med svängningarna i elpris.
Vad det gäller exakta milkostnaden vid eldrift så lär värdeminskningen vara dominerande, och den är typ lika svår att förutspå :)
Är nog så...
Nu är ju eldrift inget som kommer hända i närtid för oss,speciellt inte som skåpbil i firman,men intressant att jämföra.?

ID Buzz Cargo finns ju nu. Men s-tan vad dyra de är - det är å andra sidan T7:orna med avgasmotor också!

Eldriven skåpbil är inget som är intressant,funkar inte för mitt behov i dagsläget.?

@1888 du hade rätt. Här är beviset. Volvo SUV är inget annat än premium.
IMG_20221024_173459.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp