[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick hem mina favorit-italienskor från renovering idag ?

w.jpg

Bara en liten notis, men jag läste nyss att Rimac Nevera slagit hastighetsrekord för elbilar med 412 km/h. Vansinnigt men också kul:

Ny Teknik: Rimac slår nytt hastighetsrekord för elbilar.

Bara en liten notis, men jag läste nyss att Rimac Nevera slagit hastighetsrekord för elbilar med 412 km/h. Vansinnigt men också kul:

Ny Teknik: Rimac slår nytt hastighetsrekord för elbilar.
Elbilar är tråkiga och saknar både känsla och prestanda.... ?

Elbilar är tråkiga och saknar både känsla och prestanda.... ?
Jag har ingen erfarenhet av att köra elbil (förutom radiobil på Tivoli), men kollar man effekt/vikt på Nevera så verkar den ju inte helt tråkig att köra med. Att man sedan har extremt vrid ända från början, brukar ju inte heller vara särskilt negativt för körglädjen.

Åkte kollegans nya E-niro idag, åkte bekvämt och verkar ha ok räckvidd. Ingen sportlovsdroska kanske, men helt ok att åka runt själv i som jag gör 90% av tiden.

Min tolkning var att du menade att det är vanligt att människor säger att elbilar saknar känsla och prestanda och att den där bilen visar att så inte är fallet. Vidare gjorde du det via en ironisk kommentar där du vänder på det hela och indikerar att den aktuella bilen bekräftar avsaknaden av känsla och prestanda.

I princip finns det dock två aspekter. För det första, möjligheten att bygga en elbil med dessa egenskaper. För det andra, om elbilar i stort har dessa egenskaper. Då denna bil egentligen bara visar att det går, d.v.s. handlar om det första fallet tycker jag att ironin kräver att folk faktiskt säger att det inte går att bygga en sådan elbil. Jag misstänker dock att det inte är fallet. Och då blir för mig ironin lite ”avslagen”. Om det över huvud taget är så att folk säger det misstänker jag att det är ett uttalande om mer normala elbilar och då skulle jag säga att det inte hjälper ironin.

Min tolkning var att du menade att det är vanligt att människor säger att elbilar saknar känsla och prestanda och att den där bilen visar att så inte är fallet. Vidare gjorde du det via en ironisk kommentar där du vänder på det hela och indikerar att den aktuella bilen bekräftar avsaknaden av känsla och prestanda.

I princip finns det dock två aspekter. För det första, möjligheten att bygga en elbil med dessa egenskaper. För det andra, om elbilar i stort har dessa egenskaper. Då denna bil egentligen bara visar att det går, d.v.s. handlar om det första fallet tycker jag att ironin kräver att folk faktiskt säger att det inte går att bygga en sådan elbil. Jag misstänker dock att det inte är fallet. Och då blir för mig ironin lite ”avslagen”. Om det över huvud taget är så att folk säger det misstänker jag att det är ett uttalande om mer normala elbilar och då skulle jag säga att det inte hjälper ironin.
Nu fick jag ont i huvudet.

Accelleration är ju inte automatiskt körglädje på samma sätt som en avgasbil med manuell växellåda. MX5:an med 116 hk och riktigt bra väghållning som jag hade tidigare var rolig att köra även om den egentligen var rätt slö.

Model 3 var kul på ett helt annat sätt, en otroligt klinisk och direkt körkänsla. Definitivt inte tråkig att köra. Model Y är lite mindre vass i körkänslan men fortfarande riktigt direkt i framför allt drivlinan. Och för att vara så pass hög som den är så är den ju inte direkt instabil i känslan heller, men trean var definitivt snäppet vassare och mindre bussig.

Vad är definitionen av körglädje? E d samma definition för alla?

Jag har nog aldrig upplevt körglädje i en bil, kanske säger mer om vad jag kört för bilar inte vet jag.. Men jag kör bara bil för att ta mig från a->b.

Däremot skoter, det kör jag enbart för att det är roligt. Responsen i gasen och kraften liksom ??

Vad är definitionen av körglädje? E d samma definition för alla?

Antagligen inte. Men vår senaste avgasbil, en VW Touran med automat och 150 hk var inte rolig att köra. Högst funktionell dock.

Och jag är inte övertygad om att körglädje är positivt i alla lägen heller..

De allra flesta elbilar är vad jag förstått rätt kvicka ur startblocken dock.

Fortfarande ingen som säger vad körglädje är.
Jag gissar att det är någon slags glädje eller njutning som uppstår då man kör. I någon mån kanske kopplat till accelerationer, lite på likartat sätt som en bergochdalbana.

/icke-bilförare

Fortfarande ingen som säger vad körglädje är.

En bil med glädjande vägegenskaper helt enkelt.
Lågt rollcenter, lite eftertanke på cambergain, Kingpin, Ackermann osv så bilen styr in på ett trevligt sätt. Tillräckligt med effekt och bromsprestanda samt helst i alla fall under 1300 kg.

Det har inget med hur snabbt den rör sig från ett rödljus eller om den går i 400 km/h att göra imho. Det ena är ganska och det andra helt irrelevant och ointressant.
Men om den snällt går att vrida upp på en långsladd i 140 eller om man kan ta Lito med bara ett litet uppsläpp så brukar den ge mig körglädje.

Därför faller elbilar bort för mig, jag tyckte t ex tantens Modell Y var väldigt trist, fast mätaren sa att den ändå rörde sig rätt bra framåt. Tunga, sega bilar med märklig viktfördelning som plogar sig fram. Men utmärkta att pendla med om man har lämpligt körmönster.

Det är inte konstigare än skillnaden i cykelglädje mellan en tre-växlad Monark damcykel och en ny Canyon Aeroad.
Ska man upp och ner för Piuggen är den sistnämnda betydligt roligare imho.

Nu saknas det ju en del info om Rimac här. Är det en tråkig bil om man inte åker fort rakt fram?

Nu saknas det ju en del info om Rimac här. Är det en tråkig bil om man inte åker fort rakt fram?

Tror nog den är rätt rolig, den är minst sagt rätt avancerad och purpose built som man säger. Otroligt låg vikt för sin klass.
Fast insugningsljudet är garanterat kass.

Där kan vi nog snacka körglädje! Ett med föraren liksom.

Nu känner jag mig gammal och hävdar att Ducati att ska se ut enligt bild nedan. Kanske en åldersfråga samt att skriften ”Alla bilar/mc 1998/1999/2000” ger inspiration.

Bilagor

• 5F5482C5-F740-4795-A2C0-C555D8520FD0.jpeg
    5F5482C5-F740-4795-A2C0-C555D8520FD0.jpeg
    271.6 KB · Besök: 45
916 Senna är peak imho, kom väl strax innan. Sannolikt hänger det ihop med när man själv var 20 :). Något man får kämpa med att hålla tillbaka varje vår.

Nu känner jag mig gammal och hävdar att Ducati att ska se ut enligt bild nedan. Kanske en åldersfråga samt att skriften ”Alla bilar/mc 1998/1999/2000” ger inspiration.
Om vi ändå skall ge oss ned på den nostalgiska stigen så varför inte denna, kom samma år som jag tog tungt kort. Minns The Battle of the Twins tävlingar man var och kollade, nej, lyssnade på.
20201226-1986-ducati-750-f1b-left-front-730x649-1.jpg

Man skulle lätt kunna raljera en massa här, men jag tror inte det behövs det talar för sig själv på något vis ?

Tjena!

För första gången hade jag inte fått på vinterpuckarna innan snön kom. Men å andra sidan så behövde jag inte göra mer än att gå in i verkstaden och skicka in domkraften under bilen för att göra det.
Frugans bil får nog stå stilla några dagar dock. Den är på andra sidan stan från verkstaden. Tänker inte prova att köra idag, lite för många som sitter fast här och var.

Tjena!

För första gången hade jag inte fått på vinterpuckarna innan snön kom. Men å andra sidan så behövde jag inte göra mer än att gå in i verkstaden och skicka in domkraften under bilen för att göra det.
Frugans bil får nog stå stilla några dagar dock. Den är på andra sidan stan från verkstaden. Tänker inte prova att köra idag, lite för många som sitter fast här och var.
Det kan ju hända den bäste, men tillhör man skaran som löser det själv genom att gå ut och rulla in domkraften under bilen och sedan skiftar är ju ingen större skada skedd. Jag har faktiskt inte bytt på släpet men det är ju bara att skifta när behov uppstår att köra det.

Är man beroende av någon annans tumme är det ju bra att ligga lite före ?

Jag brukar alltid byta själv och då kan man ju avvakta tills det är dags. Tar en halvtimme. Förra veckan var det +10 och folk paddlade SUP.

I år har jag dock lösa däck som behöver läggas om på fälgarna som kom med bilen. Beställde däck i somras när det snackades om däcksbrist så jag skulle ha dem säkrade. Var ute och åkte i förmiddags, dock bara på 30-40-vägar men lite småhalt var det allt.

Bra framförhållning?
Som sagt, man häpnar varje år. Körde nyss förbi ett sånt där ställe här i Uppsala, verkade vara minst 100 meter kö, kön tog ju upp halva parkeringen vid det köpcentrum de håller till. Måste ju ta längre tid att sitta i den där kön än att skifta själv, plus stuva in och ut de skitiga hjulen ur bilen, etc. Men det blir ju ändå lite underhållande med dessa stadsbor med tummen mitt i näven ?
Det är ju ändå inte så att det varit okänt att snön slår till nu i helgen, har ju legat i prognoserna sedan i tisdags-onsdags iaf.

Som sagt, man häpnar varje år. Körde nyss förbi ett sånt där ställe här i Uppsala, verkade vara minst 100 meter kö, kön tog ju upp halva parkeringen vid det köpcentrum de håller till. Måste ju ta längre tid att sitta i den där kön än att skifta själv, plus stuva in och ut de skitiga hjulen ur bilen, etc. Men det blir ju ändå lite underhållande med dessa stadsbor med tummen mitt i näven ?

Många tycker det är enkelt och smidigt, men som sagt.. det går fortare att byta själv hemma. Med garagedomkraft och mutterpicka går det dessutom fort.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp