[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst är det så. Såhär på vintern får även "p" en större påverkan. Man glömmer ibland hur otroligt effektiva elbilar är. Exempelvis är batteriet i min bil på 54kwh vilket i energimängd motsvarar 6 liter bensin. Och på det tar man sig runt 40+ mil ?
Ja det är ju ruskigt bra egentligen, blir intressant att se hur långt utvecklingen kan gå där på några år.

Ja det är ju ruskigt bra egentligen, blir intressant att se hur långt utvecklingen kan gå där på några år.
Troligen inte sådär enormt långt (även om förbättringar lär ske). Det stora steget togs när man slutade värma för kråkorna, dvs. gick ifrån förbränningens värmeförluster. Själva framdriften drar ungefär samma energimängd.

Troligen inte sådär enormt långt (även om förbättringar lär ske). Det stora steget togs när man slutade värma för kråkorna, dvs. gick ifrån förbränningens värmeförluster. Själva framdriften drar ungefär samma energimängd.
Det är en annan sak som gör att elbilen tappar på vintern jämfört med en bil med förbränningsmotor, extravärmen används för att värma upp kupén bl.a.

På elbil kostar det på mer över 100 km/h. Men min upplevelse är att det kostar mindre att accelerera, start/stopp.
Motorbroms / regenerering är också lite annorlunda.

Delar din uppfattning. Accelleration kostar nästan inget i förbrukning ligga och pressa i hög fart kostar mer. Men även där är det skillnad på olika bilar, en del är bättre i hög fart än andra.

De större Volvomotorerna brukar gå att köra på specad förbrukning eller under.
Ingen koll på d2/3an.

Tjena!

Min V70 1,6D (samma som D2) kunde jag köra under angiven. Dock pendlar jag sex mil 100väg varje dag.
XC60 D4 2015 kör jag precis på angiven om jag anstränger mig extremt

Det är en annan sak som gör att elbilen tappar på vintern jämfört med en bil med förbränningsmotor, extravärmen används för att värma upp kupén bl.a.
Jag skulle uttrycka det som att "ICE tappar lite mindre på vintern" tack var det, men du har rätt i sak. ? Hur mycket energi drar uppvärmningen av en bil på vintern, någon som sitter på siffror?

Tänkte mest på vad man kan åstadkomma med batterier och dess utveckling. Där lär det nog finnas en del kvar att göra.

Jag skulle uttrycka det som att "ICE tappar lite mindre på vintern" tack var det, men du har rätt i sak. ? Hur mycket energi drar uppvärmningen av en bil på vintern, någon som sitter på siffror?
Diskuterades i en ID-grupp igår med siffror, ska se om jag hittar det.

Hm, nä hittade inte..?

Som tumregel kan man säga att det går åt ungefär 10km räckvidd för att värma upp batteri och kupé. Efter detta är energiåtgången för att hålla värmen i det närmaste försumbar.

Kör man många korta resor vid låga temperaturer blir det betydande.

Senast ändrad:

Tror inte heller vi kommer se så mycket förbättringar där eller mer räckvidd utanför transportsektorn / arbetsfordon. Blir batterierna bättre så krymper de nog i samma takt. Men det kanske kommer erbjudas long range på riktigt för oss som behöver det.

Som tumregel kan man säga att det går åt ungefär 10km räckvidd för att värma upp batteri och kupé. Efter detta är energiåtgången för att hålla värmen i det närmaste försumbar.

Kör man många korta resor vid låga temperaturer blir det betydande.
Tänker bara på att en kupévärmare som faktiskt värmer vettigt ligger på 1200-1500W och att hålla temp lagom borde vara runt 400-500W kanske? (beror så klart på hur kallt det är ute men tänker fjälltrip)

Det är ju saker i en elbil som får kylning, undrar om det kylvattnet går förbi kupëfläkten.

Här hävdar de 5-6kW https://elbilen.se/artiklar/sa-funkar-elbilar-i-riktig-kyla/ det låter lite mycket kan jag tycka.

Jobbat ett tag för Mahle, typiskt effektbehov för värme i bil är 3-5 kW, beror på vilken volym som ska värmas

Tänker bara på att en kupévärmare som faktiskt värmer vettigt ligger på 1200-1500W och att hålla temp lagom borde vara runt 400-500W kanske? (beror så klart på hur kallt det är ute men tänker fjälltrip)

Det är ju saker i en elbil som får kylning, undrar om det kylvattnet går förbi kupëfläkten.

Här hävdar de 5-6kW https://elbilen.se/artiklar/sa-funkar-elbilar-i-riktig-kyla/ det låter lite mycket kan jag tycka.

Tror du spekulerar ganska rätt. Har för mig att värmaren i alla fall i vår förra bil maxade på 6kW men då blir den ju varm jättefort även i iskyla, sen drar den inte märkbart. Ofta har man dessutom sätes- och rattvärme som minskar behovet av jättevarm kupe.

Tror du spekulerar ganska rätt. Har för mig att värmaren i alla fall i vår förra bil maxade på 6kW men då blir den ju varm jättefort även i iskyla, sen drar den inte märkbart. Ofta har man dessutom sätes- och rattvärme som minskar behovet av jättevarm kupe.
Jag vet inte om jag håller med om "inte märkbart". Enligt artikeln i elbilen.se så drar en bil 15-20kW i landsvägsfart, vilket låter galet mycket om ett 56kWh-batteri ska räcka 40 mil. Nu är frågan vad landsvägsfart är. Är det 70 så är det typ 30mil, är det 90 så är börjar vi närma oss 40. (räknat på lite mer än 15kW då).
Visst 500W till på 15 kanske är "försumbart" iom att det inte är 10% (mer 3) men det är ändå 2kWh om man lyckas köra 4h.

Anledningen att jag räknar på 70 är att det är standardfart utanför tätbebyggt område vad jag minns från div förarutbildningar, mitt minne kan ha fel och/eller det kan ha ändrats

Jag vet inte om jag håller med om "inte märkbart". Enligt artikeln i elbilen.se så drar en bil 15-20kW i landsvägsfart, vilket låter galet mycket om ett 56kWh-batteri ska räcka 40 mil. Nu är frågan vad landsvägsfart är. Är det 70 så är det typ 30mil, är det 90 så är börjar vi närma oss 40. (räknat på lite mer än 15kW då).
Visst 500W till på 15 kanske är "försumbart" iom att det inte är 10% (mer 3) men det är ändå 2kWh om man lyckas köra 4h.

Anledningen att jag räknar på 70 är att det är standardfart utanför tätbebyggt område vad jag minns från div förarutbildningar, mitt minne kan ha fel och/eller det kan ha ändrats
Hur många mil kommer man om den drar 1,5 då? You do the math.

Om man har kört en elbil så vet man att det som kräver mest är att värma upp den, sen drar det mycket mindre.

Tjena!

Min V70 1,6D (samma som D2) kunde jag köra under angiven. Dock pendlar jag sex mil 100väg varje dag.
XC60 D4 2015 kör jag precis på angiven om jag anstränger mig extremt

Vill minnas att det var något skumt med de där motorerna kring 15/16...samt att det spelade roll om det var 4 eller 2wd.
D4 alltså. Kan också komma ihåg helt fel.

Vill minnas att det var något skumt med de där motorerna kring 15/16...samt att det spelade roll om det var 4 eller 2wd.
D4 alltså. Kan också komma ihåg helt fel.
Dom årsmodellerna har olika motorer i D4:an beroende på om det är 2- eller 4wd.
4wd har gamla 5:an medans 2 hjulsdrivna har den nya 4-cylindriga VEA-motorn. Jag har en Xc70 med VEA som drar 0,7 i stadstrafik och 0,55 när andelen landsväg är större.

Edit: sen på bollen

Många nyare bilar har värmepump, så länge det inte är riktigt kallt gör det stor skillnad. Jag upplevde nog att värmen i bilen drog mer på förra bilen som saknade VP.

Men det är fantastiskt stor skillnad i förbrukning när man kör en lång sträcka jämfört med flera små, då drar det iväg rejält. Det hade inte varit helt fel med varmgarage faktiskt.

Kollegans Zoe ska in på batteribyte efter 11 månader. Utan garanti hade det gått på ”runda slängar 300k”, väntetid 6 månader, minst.

Låter inte så lockande med begagnad el-bil.

Kollegans Zoe ska in på batteribyte efter 11 månader. Utan garanti hade det gått på ”runda slängar 300k”, väntetid 6 månader, minst.

Tjena!

För det har aldrig hänt att en motor eller växellåda har rasat... Som i nio fall av tio har sämre garanti än ett batteri/elmotor.

Skit kan hända med alla bilar. Batteri går att punktreparare genom att byta ut enbart dom skadade cellerna då blir det mycket billigare. Men görs idag bara att oauktoriserad verkstäder.

300 är väl fan vad bilen kostar. Orimligt… sen sälja ju batterierna iväg till andra med lagade celler så…
Här kan du läsa: https://elbilen.se/nyheter/99-procent-av-batterierna-i-alla-renault-zoe-funkar-fortfarande/ Renault Zoe är ju en riktigt bra elbil, men just nu är dom väl lite dyr kanske.

Låter konstigt att det skulle kosta 3 gånger så mycket att byta batteri på en Zoe som på en Tesla.

När bilar är utom garanti brukar man kunna laga batteripacket genom att byta ut en eventuellt trasig cell istället för att byta hela dessutom. Vet inte om det finns någon som gör det i Sverige ännu men i Norge finns det några verkstäder som jobbar med sådant, blir rimligen vanligare när bilarna inte längre har garanti som täcker.

300 är väl fan vad bilen kostar. Orimligt… sen sälja ju batterierna iväg till andra med lagade celler så…
Här kan du läsa: https://elbilen.se/nyheter/99-procent-av-batterierna-i-alla-renault-zoe-funkar-fortfarande/ Renault Zoe är ju en riktigt bra elbil, men just nu är dom väl lite dyr kanske.
Det är ju generellt hur det funkar idag. Köpte en platta för ett antal år sedan för låt oss säga 3000 (minns inte). Vecka ett så åkte den i klinken med sprucken skärm som resultat. Repkostnaden var typ 2700.

Det är ju generellt hur det funkar idag. Köpte en platta för ett antal år sedan för låt oss säga 3000 (minns inte). Vecka ett så åkte den i klinken med sprucken skärm som resultat. Repkostnaden var typ 2700.
en surfplatta är väl inte direkt jämförbar med en bil.
Jag tror knappast att bytet kostar 300, men du får gärna motbevisa mig, och som sagt är batterierna eftertraktade så de säljs vidare med reparerad cell.
Garantijobb brukar det vara tight räknat på också så jag tror ännu mindre på det. Låter som hörsägen. Men nu gick det på garanti!

Som skrivit innan, kolla Volvos alla garantijobb på trötta d-motorer…

Tror id3 drar 6 för att värma bil plus kupe om det är smällkallt. Om boken är helt kall alltså.
Fast det är ju rätt viktigt att hålla isär om bilen har värmepump eller inte, vilket man bör ha i på en elbil Sverige. Nu vet jag inte vad en värmepump i bilar har för COP men säg ett medelvärde på 3. Om då värmepumpen drar 2 kW så får du ut 6 kW värmeeffekt.

Precis. Jag kräver att den som är ansvarig börja producera mer tid. Då kommer priset på tid att falla enligt regeln om tillgång och efterfrågan.

Ja det hade varit fint, men det har glidit mellan tid och material som gör att man hellre slänger än reparerar. Det är lite trist.

Fast det är ju rätt viktigt att hålla isär om bilen har värmepump eller inte, vilket man bör ha i på en elbil Sverige. Nu vet jag inte vad en värmepump i bilar har för COP men säg ett medelvärde på 3. Om då värmepumpen drar 2 kW så får du ut 6 kW värmeeffekt.
Id3 har värmepump men den uppfyllde inte helt vad den lovade så alla ägare fick eller får ersättning. 2000 för mig trots leasing.
Den drar ”6” när man står still med kall bil.

en surfplatta är väl inte direkt jämförbar med en bil.
Jag tror knappast att bytet kostar 300, men du får gärna motbevisa mig, och som sagt är batterierna eftertraktade så de säljs vidare med reparerad cell.
Garantijobb brukar det vara tight räknat på också så jag tror ännu mindre på det. Låter som hörsägen. Men nu gick det på garanti!

Som skrivit innan, kolla Volvos alla garantijobb på trötta d-motorer…
Att det kostar lika mycket att reperarera som att köpa nytt kanske är likadant? Jag har för mig att reservdelen "skärm" kostade typ 2500 av de 2700 som reparationen kostade så reservdelspriserna är löjliga kan jag tycka

Ja det hade varit fint, men det har glidit mellan tid och material som gör att man hellre slänger än reparerar. Det är lite trist.

Jag håller i princip med, alltså att ”det är för dyrt att reparera”, men jag håller inte med om att det är tiden som är för dyr = de som jobbar med reparation som får för mycket pengar.

Imho är systemfelet att prylarna i många fall inte är designade för reparation eftersom den som köper prylen som ny sällan tänker på (eller prioriterar) den aspekten.

Velar som fasiken mellan bilar. Behöver plats för 3 sittande bak utan kardantunnel, budgeten tar stopp runt 500kkr. Ingen VAG. Stort plats för bagage är plus. Lång räckvidd på el om elbil är viktigt. Vad ska vi köpa för nått?

Velar som fasiken mellan bilar. Behöver plats för 3 sittande bak utan kardantunnel, budgeten tar stopp runt 500kkr. Ingen VAG. Stort plats för bagage är plus. Lång räckvidd på el om elbil är viktigt. Vad ska vi köpa för nått?

Hur stora är de som ska sitta? Model 3 lätt beg har trillat ner bra i pris nu men baksätet är inte bäst. Bra benutrymme men låg sitthöjd. Tre barn får plats, men tre vuxna vill inte åka några längre sträckor.

Önskemål om räckvidd?

Hur stora är de som ska sitta? Model 3 lätt beg har trillat ner bra i pris nu men baksätet är inte bäst. Bra benutrymme men låg sitthöjd. Tre barn får plats, men tre vuxna vill inte åka några längre sträckor.

Önskemål om räckvidd?
40-45 mil iallafall, kört en del model 3 och baksätet är inte så kul, ungarna ser inte ut riktigt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp