[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Prestanda är primärt, kvalitet sekundärt, snygg oviktigt. Status fullkomligt oväsentligt.
För mig är bilar en ren leksak. Jag cyklar eller åker tåg för alla vardagssysslor. Tycker det är helt efterblivet att bygga upp sin vardag kring jobbpendling med bil.
Så jag håller nästan med. Prestanda, utseende och kvalitet är primärt. Status helt ointressant.
Fast sedan jag började köra hoj igen för ett par år sen har hobbybilarna blivit stående. 2 hjul och +200hk V4 mellan benen är såå mycket roligare. ?

För mig är bilar en ren leksak. Jag cyklar eller åker tåg för alla vardagssysslor. Tycker det är helt efterblivet att bygga upp sin vardag kring jobbpendling med bil.
Så jag håller nästan med. Prestanda, utseende och kvalitet är primärt. Status helt ointressant.
Fast sedan jag började köra hoj igen för ett par år sen har hobbybilarna blivit stående. 2 hjul och +200hk V4 mellan benen är såå mycket roligare. ?
Nu kommer det snart ett gubbigt inlägg att man inte får köra fortare än 90 km/h.

110 får man väl köra ibland iaf..?

Nä, huga...!

Folk som skryter och ryggdunkas över att de begår brott.

Det är för övrig emot forumreglerna om någon råkat missa det. Trafikbrott är minst lika allvarligt många andra brott och precis lika lite okej. Sen att förövaren ofta är vit medelålders man och att cykeltjuven oftare inte är det lägger bara på en rassistisk tolkning värderingen av gärningen. Inte speciellt fräsht.

Vem har skrivit något om att begå brott? Jag ser bara ett par som skrivit om vilka egenskaper de uppskattar när de väljer bil.

Håller f.ö. med om att klistra etiketter på folk och blanda in hudfärger är ofräscht. Ser dock bara en här i tråden som gör det.

Folk som skryter och ryggdunkas över att de begår brott.

Det är för övrig emot forumreglerna om någon råkat missa det. Trafikbrott är minst lika allvarligt många andra brott och precis lika lite okej. Sen att förövaren ofta är vit medelålders man och att cykeltjuven oftare inte är det lägger bara på en rassistisk tolkning värderingen av gärningen. Inte speciellt fräsht.
Suck

Hittade av en slump en relaterad bild från innan jag byggde turbo på Blackbirden

PICT3196.JPG

Bad iaf om en elbil till låns när min nuvarande ska in på service. Får passa på att göra någon medellång resa de timmar jag har den under dagen.

Skulle egentligen testat en resa till ett projekt, har ett lämpligt jag reser till ofta 17 mil enkel på motorväg. Minsta kravet blir ju att jag kan göra den resan ToR utan laddning.

Du skulle behöva rationalisera bort mindre än du tror, är min gissning.

Du skulle behöva rationalisera bort mindre än du tror, är min gissning.
Precis. Det räcker antagligen med att lämna bara ett barn med packning hemma.

Skämt åsido. Man blir bortskämd med kombi. Jag är nu nära att välja mindre bil och tvingas bli bra på att rationalisera och packa. Jag minns när mina föräldrar tog oss tre barn på bilsemester i en Alfa Sud, det gick det också.

Precis. Det räcker antagligen med att lämna bara ett barn med packning hemma.

Skämt åsido. Man blir bortskämd med kombi. Jag är nu nära att välja mindre bil och tvingas bli bra på att rationalisera och packa. Jag minns när mina föräldrar tog oss tre barn på bilsemester i en Alfa Sud, det gick det också.
Takbox är ju ett alternativ om man sällan behöver utrymme. Packar man lätta saker där så är det inte så illa även om det ökar buller och energiförbrukning.

Takbox är ju ett alternativ om man sällan behöver utrymme. Packar man lätta saker där så är det inte så illa även om det ökar buller och energiförbrukning.
Om du tittar lite närmare på Hälsinglands bil så ser du att den sitter där. Liksom den gör på min Passat till fjällsemestrarna. Den är liksom redan medräknad i kalkylen.

Takboxen är full med 8 par skidor och annat.. ?

Men jag har en lösning och det är att koppla på skotersläpet och åka sambons dieselbil...

• Haha
Reactions: BJS
Har sett många börjat använda sådana. Finns ju dom som passar till cykelstället.

Men jag lämnade skotern hemma i år och börjar redan ångra mig ?

Nu kör vi en klassiker, lunch i östersund, passar på att gratisladda och köpa mer grejer på xxl...

ja så var vw buzz presenterad officiellt. formfaktorn känns för mig ok, även om instrumentpanelen inte eggar direkt.

men. ett stort jävla men.

har ni suttit bak i en vw t6 eller liknande caravelle någon gång? de upphöjda framstolarna bildar en effektiv vägg mot att kunna titta ut framåt vägen. otrevligt som fan.

man tycks ha gjort samma misstag på buzzen. toppat med att det inte finns en siktlinje framåt från yttre platserna i mellanraden. de är för långt förskjutna inåt mitten av bilen, och framstolarna för lite.

så ingen familjevagn direkt. har inte vw någon användarpanel som kan sätta stopp för såna här plumpar i protokollet??

41FB57E8-7EA0-4DF7-9B0D-25928E3FDF5F.jpeg
3EE8097F-F99C-4396-9F31-449DF1EB0941.jpeg
FD082E9B-7B01-4A1D-BC54-C9933F59B30E.jpeg

men. ett stort jävla men.

har ni suttit bak i en vw t6 eller liknande caravelle någon gång? de upphöjda framstolarna bildar en effektiv vägg mot att kunna titta ut framåt vägen. otrevligt som fan.

man tycks ha gjort samma misstag på buzzen. toppat med att det inte finns en siktlinje framåt från yttre platserna i mellanraden. de är för långt förskjutna inåt mitten av bilen, och framstolarna för lite.
Var sitter du när du åker buss?

Var sitter du när du åker buss?
är det lång resa; så jag ser framåt. antingen någon av de främre platserna, eller något upphöjda baktill i bussen.

en annan mer happynära nackdel med den nya buzzen tycks vara att mittplatsen bak inte verkar kunna lyftas ut. mao svårt backa in en cykel i bilen. med min gamla evasion kunde man även backa in en tandem, eftersom det var fritt också mellan framstolarna. förutom det såg alla passagerare framåt utan problem, även de i bakersta raden. vw sharan hade samma goda egenskap.

ett grundkrav på den här typen av bil.

Senast ändrad:
Skynda och tjöp ny elbil, nu har det lovats mer pengar till klimatbonussystemet.

Elbil är väl ingen riktig bil?...

Startpris på drygt 600000:- är nog största hindret för ett eventuellt köp för de allra flesta...

Beror ju på hur mycket man tankar för varje måndag med. Min kostnad för drivmedel har varit <500kr/månad i snitt i snart ett år.

Beror ju på hur mycket man tankar för varje måndag med. Min kostnad för drivmedel har varit <500kr/månad i snitt i snart ett år.
Och hur mycket man vill låsa upp i fasta kostnader. För många finns nog ett stort värde i att snabbt kunna skala ner vid ev arbetslöshet, och inte sitta fast i dyr leasing eller lån.

Så... Jag har blivit erbjuden tjänstebil.
Kör idag en Renault Espace - vi har tre barn och den är väldigt praktisk - men diesel, och drar ca 6,5 liter.
Kör en del privat och en del i jobbet (förmodligen blir det mer om jag nu "får" tjänstebil). Inga jättelånga jobbresor, men Skåne - Göteborg ToR samma dag förekommer.
Tjänar så att jag har 55% marginalskatt.
Får inget löneavdrag för bilen, varken brutto eller netto.
Vår nuvarande bil kostar ca 3000 kr / månad med avbetalning, skatt osv - ej inräknat värdeminskning.
Tankar för ca 2500 / månad privat (det var 2000 förra året...)
Tittar på Polestar 2 single motor long range eller VW ID4.
Hur blir kalkylen?
Kan man trycka in tre barn i en Polestar 2? (de är 11, 9 och 6 och ganska smala ;) )

Och hur mycket man vill låsa upp i fasta kostnader. För många finns nog ett stort värde i att snabbt kunna skala ner vid ev arbetslöshet, och inte sitta fast i dyr leasing eller lån.

Så är det tveklöst, det är ju inte självklart att få lösa finansiering på de beloppen heller. I nuläget är det lätt att sälja begagnade elbilar men sånt kan ju ändra över natten både pga världsläge och att regelverken som tycks vara högst flyktiga ändras återigen.

Tittar på Polestar 2 single motor long range eller VW ID4.
Hur blir kalkylen?
Kan man trycka in tre barn i en Polestar 2? (de är 11, 9 och 6 och ganska smala ;) )

Tror tre kids i en Polestar är trångt om det inte bara är en vuxen som ska med. Men det lär ju inte vara omöjligt.

ID4 fungerar det nog bättre med. Sen beror det ju helt på vad du har för behov av att ta med bagage osv.

Tror tre kids i en Polestar är trångt om det inte bara är en vuxen som ska med. Men det lär ju inte vara omöjligt.

ID4 fungerar det nog bättre med. Sen beror det ju helt på vad du har för behov av att ta med bagage osv.
Takbox finns. Men den påverkar förmodligen räckvidden något..

Ja, det går på PS2 också. Men jag tänkte mest på baksätesutrymme och bagageutrymme PS2 jämfört med ID4.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp