Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur dyr bil får du välja?Så... Jag har blivit erbjuden tjänstebil.
Kör idag en Renault Espace - vi har tre barn och den är väldigt praktisk - men diesel, och drar ca 6,5 liter.
Kör en del privat och en del i jobbet (förmodligen blir det mer om jag nu "får" tjänstebil). Inga jättelånga jobbresor, men Skåne - Göteborg ToR samma dag förekommer.
Tjänar så att jag har 55% marginalskatt.
Får inget löneavdrag för bilen, varken brutto eller netto.
Vår nuvarande bil kostar ca 3000 kr / månad med avbetalning, skatt osv - ej inräknat värdeminskning.
Tankar för ca 2500 / månad privat (det var 2000 förra året...)
Tittar på Polestar 2 single motor long range eller VW ID4.
Hur blir kalkylen?
Kan man trycka in tre barn i en Polestar 2? (de är 11, 9 och 6 och ganska smala ;) )
över 7500 förmånsvärde så blir det nettolöneavdrag, så helst inte över det.Hur dyr bil får du välja?
En model Y får du väl in då? Skillnad är ju att allt ingår på en förmånsbil, tvätt, slitage etc. Det är ju sådant som är värt en hel del.över 7500 förmånsvärde så blir det nettolöneavdrag, så helst inte över det.
Men min break-even är en nettokostnad på ca 3500 / månad för en elbil.
Finns liksom ingen mening med att betala *mer* för en tjänstebil än jag gör för min nuvarande bil.
Hoppas ingen knuffat in pengar i det där och gick och väntade på att få sig en elbil…
En model Y får du väl in då? Skillnad är ju att allt ingår på en förmånsbil, tvätt, slitage etc. Det är ju sådant som är värt en hel del.
Sen har du väl milersättning när du kör i tjänsten för drivmedel?
Du kan precis få in en E-tron 55 också, men nästan inget utrymme för utrustning om du inte vill gå över 7500. Y är nog det vettigaste valet skulle jag säga. EQE vet jag inte när den lanseras, men skulle kunna va ett alternativ. i4 får du inte i år, ix3 kanske kan funka också. Av VAG-syskonen hade jag kollat mest på Enyaq även om jag själv beställt en Q4.Jo, jag har milersättning när jag kör privat.
Ska kolla på Y... har kollat på 3-an.
Provkörde VW ID4 igår, den var rymlig men ganska spartansk
Polestar ska testas idag.
Man får ju räkna med det i kalkylen tänker jag. Vi har ca 15:- netto milen även på elbil. Laddar jag hemma eller gratis på jobbet blir ju det en slant per år.Jo, jag har milersättning när jag kör privat.
Ska kolla på Y... har kollat på 3-an.
Provkörde VW ID4 igår, den var rymlig men ganska spartansk
Polestar ska testas idag.
Du kan precis få in en E-tron 55 också, men nästan inget utrymme för utrustning om du inte vill gå över 7500. Y är nog det vettigaste valet skulle jag säga. EQE vet jag inte när den lanseras, men skulle kunna va ett alternativ. i4 får du inte i år, ix3 kanske kan funka också. Av VAG-syskonen hade jag kollat mest på Enyaq även om jag själv beställt en Q4.
Bil med enbart förmånsvärde som kostnad är ju extremt billigt jämfört med att äga privat. Vi köpte en ny passat 2011, värdeminskningen per mil var 35:- när vi sålde den sex år senare.
vi kör ju en Espace idag, diesel som drar ca 6,5Jag tycker det är rätt kul att räkna på vad det kostar att äga bil. Både privatägd Audi A6 köpt begagnad för 100k och körd 6000 mil på 4 år och leasad VW Touran i tre år och 4500 mil landade på runt 40 kr milen inkl värdeminskning/leasing, reparationer, service, däck, skatt, försäkring, bränsle osv. Audin strax över och VW strax under.
Jag tycker det är rätt kul att räkna på vad det kostar att äga bil. Både privatägd Audi A6 köpt begagnad för 100k och körd 6000 mil på 4 år och leasad VW Touran i tre år och 4500 mil landade på runt 40 kr milen inkl värdeminskning/leasing, reparationer, service, däck, skatt, försäkring, bränsle osv. Audin strax över och VW strax under.
Jepp gällande E-tron, men lite mer än förmånsvärdet kanske man är villig att lägga för att köra den istället för en Espace tänker jag.E-tron 55 saknar tyvärr en del grundläggande prylar som basutrustad, precis som alltid med Audi. Backkamera t.ex - går att eftermontera för ca 12000 kr. Och är tämligen törstig.
Enyaq verkar ju vara den populäraste av MEB-bilarna. Q4 tror jag inte ens jag sett någon "på stan".
Y har precis prishöjts med 10K (mindre än treorna som dragit iväg rejält i pris) och beställer man nu är risken stor att man blir utan bonus.
En Y är nog ingen fara att få innan 1/7. Enligt hemsidan ligger dom på april-maj på lev och nu kommer Berlin igång.
Ja, beställer man en P i rätt färg (Svart/vit) så verkar de hoppas på att kunna leverera snabbt från Berlin. LR däremot måste man välja till 20" fälgar för att få snabb leverans. 3:orna verkar dröja däremot.
Min beställdes dock i mars förra året men jag bestämde mig inte för att ta leverans förrän de höjde lastvikten nu vid årsskiftet, lite andra uppdateringar som bonus också - lite större batteri, laminerade rutor bak och AMD Ryzen -CPU i mediadatorn. Inga tillval alls så en vit bil med svart inredning - men det är ändå en hel del skillnad jämfört med 3:an jag kör nu, det har hänt en del på de två åren.
Min ligger nog på ca 13 kr/mil värdeminskning nu. Totalt med service, rep, däck, skatt, försäkring, bränsle får jag det till ca 30 kr/mil. Köpte den när den var 3 år gammal och har kört den ca 13 000 mil nu.Värdeminskningen på min bil ligger just nu på ca 11 kr/mil (med inköpspris och en kvd-algoritm-värdering som parametrar). Har ägt den i ca 7 år och kört ungefär 7000 mil. Förväntar mig att värdeminskningen/mil minskar över tid.
Vad är det för åk?11 kr milen kostar mitt förmånshybridskrot mig per mil ink allt allt och sen utslaget per månad blandningen av el och bensin rätt prick 10 kr milen. Långkörningarna drar upp snittet för mig, men det fasta blir billigt per mil som kör en del.
25-30% mer batterikapacitet hade varit perfekt för mig.
Den här frågan får vi väl inte tappa bort?Jag börjar med att fråga vilken dragvikt du behöver.Jaha. Jag vill också ha en ny (för mig) bil. Den ska kunna lasta hundbur och dubbelbarnvagn (Chariot/Thule), kunna dra husvagn till sommarstugan, inte gå på diesel (har tröttnat på det) och rymlig att packa i övrigt.
Pristak, runt 150 000.
Ej fransk. Ej dansk. Ej skit.
volkswagen Caddy Life med gasdrift?Den här frågan får vi väl inte tappa bort?Jag börjar med att fråga vilken dragvikt du behöver.
Vad är det för åk?
Gasdrift på äldre bil är väl en risk? Tankar med begränsad teknisk livslängd och ev annat bök vid besiktningen? Annars tycker jag gas har en poäng om man har tillgång till biogas.volkswagen Caddy Life med gasdrift?
Edit: förresten gasdrift kanske är dumt att satsa på just nu…
Gasdrift på äldre bil är väl en risk? Tankar med begränsad teknisk livslängd och ev annat bök vid besiktningen? Annars tycker jag gas har en poäng om man har tillgång till biogas.
Jo, gasdrift på begbil känns väl chansartat. Men Caddy Life finns med bensin också även om den är ovanligare än diesel om jag minns rätt.Gasdrift på äldre bil är väl en risk? Tankar med begränsad teknisk livslängd och ev annat bök vid besiktningen? Annars tycker jag gas har en poäng om man har tillgång till biogas.
Ja jäklar vad priset har gått upp på 3:an ?E-tron 55 saknar tyvärr en del grundläggande prylar som basutrustad, precis som alltid med Audi. Backkamera t.ex - går att eftermontera för ca 12000 kr. Och är tämligen törstig.
Enyaq verkar ju vara den populäraste av MEB-bilarna. Q4 tror jag inte ens jag sett någon "på stan".
Y har precis prishöjts med 10K (mindre än treorna som dragit iväg rejält i pris) och beställer man nu är risken stor att man blir utan bonus.
Har den inte lite drag av Panamera?Äntligen en kombi på gång! Iofs en DKW, men ändå…
![]()
Nya eldrivna Audi A6 har 70 mils räckvidd
Räckvidd på över 70 mil och laddning med 270 kW. Audis nästa generation elbilar börjar ta form och efter flera suvar är det dags för en kombi.www.di.se
Lär ju kosta mina och fruns njurar ?Har den inte lite drag av Panamera?
Äh, sätt in pengarna bara!Lär ju kosta mina och fruns njurar ?
Äsch, sälj ett barn - d går ju att göra nya. Ungefär som när man ska lufta bromsar på cykel.Lär ju kosta mina och fruns njurar ?
Äh, sätt in pengarna bara!
Mera rimligt att sälja frun och byta årgång, men möjligtvis sämre betalt ??Äsch, sälj ett barn - d går ju att göra nya. Ungefär som när man ska lufta bromsar på cykel.
mjo, men den kommer ju först 2024...Äntligen en kombi på gång! Iofs en DKW, men ändå…
![]()
Nya eldrivna Audi A6 har 70 mils räckvidd
Räckvidd på över 70 mil och laddning med 270 kW. Audis nästa generation elbilar börjar ta form och efter flera suvar är det dags för en kombi.www.di.se
Jag tror inte att man skall fatta några beslut på något som påstås komma om flera år. För allt i världen är det inte säkert att det kommer, om det kommer - ser det ut som utlovat eller ens om firman finns kvar då.mjo, men den kommer ju först 2024...
Borde det göra, men åk till en säljare och testa?Sitter med fingret på knappen på en ID4, då frågar frun om det går i en barnvagn i bagaget, helst en dubbelvagn?