[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En annan möjlig pålaga är ju en särskild skatt på att ladda bilen även vid hemmaladdning. Ställs kravet på att laddare enbart får säljas som har en särskild elmätare för bilen, så går det ju inte att runda om det samtidigt införs på bilarna att dom inte kan laddas utan den funktionen.

Där kan man vara säker på att det finns oändligt med idéer för att pengarna ska komma in :cool:

Ja. Sen är ju skatten typ ingeting på elbilar idag va? Den borde ju kunna va högre än på andra bilar eftersom de väger mer, sen väger ju inte det upp bränslekostanderna iofs om inte skatten är 20 000 eller nåt.

Tjena!

Ju mer avgasar vi slipper desto mindre kostnader för sjukvården. Idag överstiger sjukvårdens kostnader relaterade till skador pga utsläpp, intäkterna från drivmedelsskatt.
Har du några källor till detta? Det väcker ju många frågor. Skiljer studierna på utsläpp fr bilmotorer, övriga partikelutsläpp fr bilism som inte försvinner med elbilar (bromsar, vägslitage, etc), samt övriga utsläpp till luften (värmeverk, vedeldning, etc)? Blir lite nyfiken på metodiken som används isf.

• Gilla
Reactions: rln
Tjena!

Ju mer avgasar vi slipper desto mindre kostnader för sjukvården. Idag överstiger sjukvårdens kostnader relaterade till skador pga utsläpp, intäkterna från drivmedelsskatt.

För att inte tala om dieselrelaterade dödsfall. Fler dog av covid på ett år än av diesel men faktorn är inte så stor som man kunnat vänta.

Har du några källor till detta? Det väcker ju många frågor. Skiljer studierna på utsläpp fr bilmotorer, övriga partikelutsläpp fr bilism som inte försvinner med elbilar (bromsar, vägslitage, etc), samt övriga utsläpp till luften (värmeverk, vedeldning, etc)? Blir lite nyfiken på metodiken som används isf.

Tjena!

Inkomst 2018 i bränsleskatt 48 miljarder.
Samhällskostnader från trafikrelaterade luftföroreningar, över 60 miljarder. Sen hur mycket som är pga däckslitage m.m vet jag ej, men enligt släkting på WSP så är avgaserna den största boven.

Han följde ju bara pilen:) Eller skulle han testa falkvingsdörrarna?
Trycka på fel pedal är inge bra hur som helst

Det är lite gulligt med köerna till laddstationerna vid donken, så kan man också spendera sin semester…

Det jag saknar mest är en bil i andra änden av skalan. Pendla 1-4 mil på el. Behöver inte göra mer än 70 kmh. Plats för 1-2 personer och matkassar för veckohandlingen. Typ mopedbil på el med 70 kmh maxfart. Det finns ju twizzy men den kostar ju som en ny bensinbil. I Japan har de k-car eller vad de heter men de är inte lagliga här.

Det hade kunnat hantera 90% av alla bilresor eller något i den stilen. Hade sparat många mil med körning av kalla Ice-motorer.
Du får ställa dig i kö till en Evetta.

Tankade båten idag, 1734 kr för 68 liter bensin. Tur att det bara brukar bli 1-2 gång per år.. har kört på förra årets sista tankning till nu.

Nej nej, min Merca går 120mil på en tank. Jag klarar mig ett tag.
Ändå står du och hänger vid McDonalds. Antingen är du 19 eller 59 år gammal låter det som. Lycka till med mercan! Mercedes gör typ finaste elbilarna, även om dom ser ut som en bajsande hund (bakdelen). Aero is everything

Tankade båten idag, 1734 kr för 68 liter bensin. Tur att det bara brukar bli 1-2 gång per år.. har kört på förra årets sista tankning till nu.
Sinnessjukt. Jag kan i någon mån förstå att man "tvingar" fram en samhällsförändring men det måste ske i samklang med annan utveckling. Jag bytte in min diesel suv för 7 mån för ett fint inbytespris.. idag hade jag kanske inte alls kunnat byta in den och sannolika bara fått en bråkdel av vad jag fick. Det är inte ok, dvs att ändra spelplanen för vanligt folk så snabbt. Sedan kan man skylla på vad som helst, men egen skuld har man aldrig.

Eller så kör man spanskt! #hybrid #ironi

Bilagor

• 9C04A60D-B4BD-4057-B3E4-5DCD47C8347C.jpeg
    9C04A60D-B4BD-4057-B3E4-5DCD47C8347C.jpeg
    47.2 KB · Besök: 80
Sinnessjukt. Jag kan i någon mån förstå att man "tvingar" fram en samhällsförändring men det måste ske i samklang med annan utveckling. Jag bytte in min diesel suv för 7 mån för ett fint inbytespris.. idag hade jag kanske inte alls kunnat byta in den och sannolika bara fått en bråkdel av vad jag fick. Det är inte ok, dvs att ändra spelplanen för vanligt folk så snabbt. Sedan kan man skylla på vad som helst, men egen skuld har man aldrig.
Gör nu inte detta en politiktråd...

Tjena!

Har du nån koll på bilmarknaden alls? Begagnatpriserna är ju fortfarande skyhöga. Har en dieselslukande SUV som vi köpte för tre och ett halvt år sedan, för 240'. 6500 mil senare så får jag 200' av bilhandlare. (Vad han erbjöd mig förra veckan) Det är en löjligt låg värdeminskning.
Sålde en (dieseldriven) BMW i höstas. Kollar man bilhandlarpriserna nu så kostar den mer med samma miltal än när jag köpte den för tre och ett halvt år sedan. Hade jag låtit den stå så hade den alltså ökat 10-15'. (På en bil som jag köpte för 150')
Jag körde 6000 mil och gick back 10'

Många svär friskt över bränslepriserna men köper ändå den bilen dom vill ha och blundar när dom tankar. Pga bristen på nya bilar så håller sig begpriserna högt fortfarande.

F
Tjena!

Har du nån koll på bilmarknaden alls? Begagnatpriserna är ju fortfarande skyhöga. Har en dieselslukande SUV som vi köpte för tre och ett halvt år sedan, för 240'. 6500 mil senare så får jag 200' av bilhandlare. (Vad han erbjöd mig förra veckan) Det är en löjligt låg värdeminskning.
Sålde en (dieseldriven) BMW i höstas. Kollar man bilhandlarpriserna nu så kostar den mer med samma miltal än när jag köpte den för tre och ett halvt år sedan. Hade jag låtit den stå så hade den alltså ökat 10-15'. (På en bil som jag köpte för 150')

Många svär friskt över bränslepriserna men köper ändå den bilen dom vill ha och blundar när dom tankar. Pga bristen på nya bilar så håller sig begpriserna högt fortfarande.
Har du koll?

Och detta var i april.

Tjena!

Och du har realiserat din försäljning? Vad en mäklare/bilhandlare säger o utfall brukar ju, milt sagt, avvika från verkligheten..

Priserna är fortf höga, men frågan är hur mycket som säljs. Jag tycker det är ganska tjockt i bilhallarna igen nu, i höstas/vintras kunde det ibland vara riktigt glest.

Och du har realiserat din försäljning? Vad en mäklare/bilhandlare säger o utfall brukar ju, milt sagt, avvika från verkligheten..

Tjena!

Nej det har jag inte. Men känner mig väldigt säker på att jag kan lita på vad han säger. Det är inte direkt Benke på hörnet som gav mig det priset. Finns ingen anledning att han skulle ge mig ett lockpris. Ganska få seriösa firmor som skulle säga ett pris som sen inte stämmer.

Jag har koll på dom bilar som är intressanta för mig, ganska bra öga för vad dom ligger ute för och hur fort dom försvinner. Jag känner väldigt många bilförsäljare och enligt dom så hinner bilarna knappt in i hallen innan dom åker ut igen. Att det minskar i år är inte så konstigt med tanke på hur det sköt i taket förra året. Jämför med för två-tre år sedan så är det fortfarande en riktigt bra ruljans i år.

Tjena!

Nej det har jag inte. Men känner mig väldigt säker på att jag kan lita på vad han säger. Det är inte direkt Benke på hörnet som gav mig det priset. Finns ingen anledning att han skulle ge mig ett lockpris. Ganska få seriösa firmor som skulle säga ett pris som sen inte stämmer.

Jag har koll på dom bilar som är intressanta för mig, ganska bra öga för vad dom ligger ute för och hur fort dom försvinner. Jag känner väldigt många bilförsäljare och enligt dom så hinner bilarna knappt in i hallen innan dom åker ut igen. Att det minskar i år är inte så konstigt med tanke på hur det sköt i taket förra året. Jämför med för två-tre år sedan så är det fortfarande en riktigt bra ruljans i år.
Va bra! Kom igen om någon månad om/när du realiserat din försäljning så får vi facit. Jag skulle dock rekommendera de, likt som undertecknad, att om man sitter med en fet diesel suv att omg sälja den om man avser att avyttra detta för nåt annat. En dieselhäck a typ 1 l/milen lär jefligt snart vara helt ovidkommande på marknaden.

Va bra! Kom igen om någon månad om/när du realiserat din försäljning så får vi facit. Jag skulle dock rekommendera de, likt som undertecknad, att om man sitter med en fet diesel suv att omg sälja den om man avser att avyttra detta för nåt annat. En dieselhäck a typ 1 l/milen lär jefligt snart vara helt ovidkommande på marknaden.
Feta suvar och dieselhäckar à 1 l/milen borde varit ovidkommande för marknaden för länge sedan, om ens någonsin.

Tjena!

Det är ju en knepig suck nu som typ aldrig har hänt i bilbranschen. Volvo xcXX säljer som smör för det är en svennebil sade en säljare till mig, annars är det nästan bara elbil folk frågar efter i prisklasserna dyr. Tyvärr är dom ju rätt dyr och inte så vanlig så många blir nöjd med hybrid.

Får man fråga vad för törstig suv du har? Escalade eller liknande? Hoppas inte det är typ en xc40 ?

Det kommer alltid finnas behov av bra dragbilar. Nu har jag inte varit så mycket ute på vägarna denna sommar (bara ca 200 mil än så länge), men hur många elbilar som drar husvagn ser man? Jag kan inte påminna mig om en enda. Är nog både räckvidd och behov av uppklassat körkort (pga att elbilarna är så förbannat tunga) som spelar in.

Tjena!

Låter som att du är bitter på nån bilförsäljare för att du blivit blåst.

Hur gammal/stor bil har du om den drar 1l/mil?? Det är f-n svårt att komma upp i den förbrukningen med en modern diesel. Om man kör lite halvdåligt så går det nog med typ en BMW X5 M50d iofs.

Det är ju en knepig suck nu som typ aldrig har hänt i bilbranschen. Volvo xcXX säljer som smör för det är en svennebil sade en säljare till mig, annars är det nästan bara elbil folk frågar efter i prisklasserna dyr. Tyvärr är dom ju rätt dyr och inte så vanlig så många blir nöjd med hybrid.

Får man fråga vad för törstig suv du har? Escalade eller liknande? Hoppas inte det är typ en xc40 ?

Tjena!

Jo bilbranschen är riktigt snurrig just nu.
Dom jag har pratat med säger att det är rätt bra snurr på det mesta, inte bara XC**. Ja det är en XC60 (fruns bestämmer) som vi har.
Pratade med en som hämtade ut en helt ny Porsche Taycan Turbo S. Han blev erbjuden över 200' över nypris för att sälja den utan att ha suttit i den. ?

Tjena!

Låter som att du är bitter på nån bilförsäljare för att du blivit blåst.

Hur gammal/stor bil har du om den drar 1l/mil?? Det är f-n svårt att komma upp i den förbrukningen med en modern diesel. Om man kör lite halvdåligt så går det nog med typ en BMW X5 M50d iofs.

Xc90 drar ju i verkligheten knappa litern milen av vad jag hört av de som äger en. Angiven bränsleåtgång är ju lägre.

Xc90 drar ju i verkligheten knappa litern milen av vad jag hört av de som äger en. Angiven bränsleåtgång är ju lägre.
Diesel eller bensin? Bensin kan jag tänka mig, men att få en diesel idag att dra 1 liter/milen känns närmast ogörbart.

Har vi pratat om Subaru Solterra / Toyota bz4xrtuzxztvwzqxzr än?

Pris och storleksmässigt verkar de båda rätt ok…Räckvidden i lägsta laget. Hiss eller diss?

Det kommer alltid finnas behov av bra dragbilar. Nu har jag inte varit så mycket ute på vägarna denna sommar (bara ca 200 mil än så länge), men hur många elbilar som drar husvagn ser man? Jag kan inte påminna mig om en enda. Är nog både räckvidd och behov av uppklassat körkort (pga att elbilarna är så förbannat tunga) som spelar in.
Fast sett till det totala antalet bilar som rullar måste det ändå vara rätt få som används till att dra nåt tyngre än gallersläpet till tippen. Många kör ju runt helt utan dragkrok ?
Men ja för den målgruppen lär ju den lilla klicken bilar som får dra vettiga vikter och gör det med värdighet vara attraktiva att köpa ett bra tag till.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp