GoranS
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Du missar poängen.Läs orginalinlägget istället för fri tolkning.
Elbilar är ok för happyister men elcyklar inte. Lite dubbelmoral
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du missar poängen.Läs orginalinlägget istället för fri tolkning.
Nu blev det lite ditt användarnamn+t när du tänkte va?Läs orginalinlägget istället för fri tolkning.
Fram för fler trampbilar på vägarna.Lustigt att så många på happy förordar elbil men hatar elhoj ;)
mycket utsläpp av metan och koldioxid med muskelkraft?Tänkte mer på cykel vs elcykel.
Haft en sån sen 2017, nöjd med bilen och riktigt billigt ägande (360kr årsskatt). Förvånansvärt pigg med tanke på förutsättningarna (1.0L motor).Kommit fram till att Skoda Octavia kombi är min nya bil, bensin 2017 -2019 där, manuell. 0.4l milen. Tillräckligt stort bagage för barnvagn osv, cyklarna får åka på ställ :(
Målet är billigare ägande, lite skeptisk till manuell, mest för att det skulle avskräcka andrahandsvärdet på sikt, va tror ni?
Går från Transporter T5, bara i skatt skulle jag komma ner 5000kr per år.
Som redan har skrivits är nog 0,4 l/mil lite optimistisktKommit fram till att Skoda Octavia kombi är min nya bil, bensin 2017 -2019 där, manuell. 0.4l milen.
Efterblivet. Inte för att det påverkar mig. Men sjukt dåligt för omställningen.Se där! Fr.o.m. imorgon!
![]()
Chocken för industrin: ”Gör precis tvärtom”
Regeringen har beslutat att slopa den bonus som betalas ut vid köp av nya bilar med låg klimatpåverkan. Beslutet möter nu kritik från oppositionen och fordonsindustrin. – Vi är mäkta förvånade över det här beslutet, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen Mobility...www.expressen.se
Hur är det med eltrampbilar, hatar vi dom?Fram för fler trampbilar på vägarna.
Det är väl en prioritering, de ska ju lägga mer pengar på att bygga ut laddinfrastrukturen istället. Klokt enligt mig, för det är ju den som är den stora showstoppern för många idag.Efterblivet. Inte för att det påverkar mig. Men sjukt dåligt för omställningen.
Precis!Det är väl en prioritering, de ska ju lägga mer pengar på att bygga ut laddinfrastrukturen istället. Klokt enligt mig, för det är ju den som är den stora showstoppern för många idag.
Någon som vet hur mkt bang-for-the-buck klimatbonusen ger/gett, d.v.s. hur mkt minskning av utsläpp av koldioxid har den gett per investerad krona och hur förhåller det sig till andra saker satsningar/möjliga satsningar?
Riksrevisionen har iaf denna, inte helt färsk.Någon som vet hur mkt bang-for-the-buck klimatbonusen ger/gett, d.v.s. hur mkt minskning av utsläpp av koldioxid har den gett per investerad krona och hur förhåller det sig till andra saker satsningar/möjliga satsningar?
Precis!
Vill man köpa elbil för dess klimatvänlighet är väl inte bonusen det som avgör valet mellan fossilbil/elbil?
Och mycket bättre som du säger lägga dom kulorna på att få till mer laddmöjligheter,är väl där som kommer krävas stora investeringar för att klara målen?
Låter ju, om man ska vara försiktig, som att det inte solklart är en bra användning av pengarna.Riksrevisionen har iaf denna, inte helt färsk.
![]()
Statliga åtgärder för fler miljöbilar
www.riksrevisionen.se
Du har imorgon på dig. Skynda ?Se där! Fr.o.m. imorgon!
![]()
Chocken för industrin: ”Gör precis tvärtom”
Regeringen har beslutat att slopa den bonus som betalas ut vid köp av nya bilar med låg klimatpåverkan. Beslutet möter nu kritik från oppositionen och fordonsindustrin. – Vi är mäkta förvånade över det här beslutet, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen Mobility...www.expressen.se
Nu vet jag i och för sig inte vad "räkna hem" innebär vad gäller elcykelpremien. Att extrapolera utfall för elcykelpremien till klimatbonus för miljöbilar känns dock oavsett något vågat i mina ögon.Det gick ju att räkna hem elcykelpremien om jag inte minns fel så det är nog bra pang för pengarna i slutändan.
Hittade även denna från Konjunkturinstitutet. Verkar vara mer modellbaserad, bara det kan ju göra den intressant om man har det intresset.Låter ju, om man ska vara försiktig, som att det inte solklart är en bra användning av pengarna.
Låter ju inte heller så positivt kring systemet. Om de har rätt så låter det ju vettigt att man försöker hitta och använda mer träffsäkra metoder.Hittade även denna från Konjunkturinstitutet. Verkar vara mer modellbaserad, bara det kan ju göra den intressant om man har det intresset.
Styrning mot energi- och fossilsnåla fordon – en analys av det svenska bonus-malus-systemet - Konjunkturinstitutet
En analys av det svenska bonus-malus-systemetwww.konj.se
Kan ju vara så att det ändå är/var bra nog, sen är detta två källor som Google gav mig. Kan ju finnas fler med andra resultat.Låter ju inte heller så positivt kring systemet. Om de har rätt så låter det ju vettigt att man försöker hitta och använda mer träffsäkra metoder.
Analys från 2019Låter ju inte heller så positivt kring systemet. Om de har rätt så låter det ju vettigt att man försöker hitta och använda mer träffsäkra metoder.
Finns det någon senare gjorde analys då?
Diagrammet visar väl inget om bonus/malus, enbart antal laddbara bilar (av olika typer). Man kan ju se att det växt ganska rejält, och då är det ju rimligt att ställa sig frågan om det är värt att fortsätta subventionera. Som jag förstått är väl i princip hälften av alla bilar som säljs idag laddbara, och det är lång väntetid på att få en, så man kan ju dra slutsatsen att alla elbilar redan säljs. Många här i tråden vittnar ju också om hur fantastiskt det är med elbil, även det är väl en indikation på att tekniken börjar bli så bra att den kan stå på egna ben.Finns det någon senare gjorde analys då?
Får erkänna att jag inte inser vad diagrammet säger om bonus-malus-systemet, vare sig vad det gäller dess påverkan på försäljningen av nya bilar eller systemets effektivitet kontra andra möjliga åtgärder. Och för tydlighets skull, jag säger inte att det med nödvändighet skulle vara dåligt. Jag säger bara att jag inte tycker grafen i sig är något tydligt argument för att det är bra.
Man gör väl alltid så. Det är ju pengar som man vill ha till annat i budgeten, att då annonsera i förväg skulle leda till rusch och att pengarna (och kanske mer därtill) intecknas med följd att man inte kan göra det man tänkt göra istället.Varför så otroligt bråttom med just detta? Regeringen måste verkligen hata bonusen... Årsskiftet hade väl varit ok om man nu vill slopa systemet. Det hade gett människor med vanliga inkomster som inte kör tjänstebil som funderar på att köpa EV en ok tid att ställa om/fatta beslut. Men detta...är väl ett sätt att visa handlingskraft som inte kommer att gå hem i stugorna...
Ber om ursäkt.Släpp det, gå vidare. Att skriva att man inte vill glida in i politik, för att direkt göra det? En hel del inlägg tidigare med från flera medlemmar.
Läste nånstans att det ska skjutas till pengar så att alla som beställt t.o.m. 8 november garanterat kommer att få sin bonus. Däremot ligger redan beslutade bonusregler för bilar levererade fr 1/1 2023 kvar, dvs att färre bilar omfattas och att max.bonus sänks till 50k.Redan börjat se reklam att det är sista dagen imorgon att beställa sin elbil.
Men är inte den kassan redan tom egentligen? Det kommer ju inte skjutas till mer pengar, så nu handlar det väl om att få leverans innan kassan är helt tom. Man är väll inte garanterad något bidrag oavsett.
Nja....blir väl även ett högre restvärde? Blir väl inte 50 papp som rakt av fördelas ut på 24 månader?Om du spanat på en bil som över en natt blev 50000kr dyrare eller om du tänkt leasa en bil i två år som blir 5000/24=2083kr dyrare i månaden så är det många som kommer kolla lite mer på dieselalternativet, det fattar vi väl allihop med röven.
Inte lika mycket knivkastning då iallafallLäste nånstans att det ska skjutas till pengar så att alla som beställt t.o.m. 8 november garanterat kommer att få sin bonus. Däremot ligger redan beslutade bonusregler för bilar levererade fr 1/1 2023 kvar, dvs att färre bilar omfattas och att max.bonus sänks till 50k.
Oh, en BYD. Jag åkte i en BYD-taxi när det var tyfon i Shenzhen 2017, det rann in vatten genom bakdörren. Jag fick sitta på sniskan för att undvika att det rann vatten ner på mitt knä? Top quality ?Blir ännu dyrare då det räknas på något vis med ränta och moms. En bil för 2990 kostade ca 750 mer per månad efter årsskiftet (70 till 50k). Lite osäker här dock. Bokade en fullsmetad BYD atto i 12 månader för 2990 nyligen. Leverans snart.
Vad attans är en BYD?Oh, en BYD. Jag åkte i en BYD-taxi när det var tyfon i Shenzhen 2017, det rann in vatten genom bakdörren. Top quality ?
Vad attans är en BYD?