[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
All form av subventionering oavsett bransch håller som regel upp priserna och/eller dopar försäljningen, därför så tycker jag att det är bra att bonusen avskaffas. Framöver så kommer priserna att justeras till vad de potentiella köparna är villiga att betala. Om det också blir en justering av bilarnas utförande mot billigare alternativ eller ej återstår att se, det beror på hur stora marginaler tillverkarna/försäljarna har i dagsläget.

Att sedan elbilsägarna fortfarande betalar mindre i vägskatt än vad som motsvarar vägslitage och väghållningskostnaden för elbilarna är en skandal, den förhöjda skatten på bränslebilar borde gå till miljövårdande åtgärder och inget annat.

Normalt ja, men eftersom de verkar ha svårt att leverera så är det kanske så att priserna är trögrörliga nedåt.

:D Skönt se att i alla fall en marknad fungerar som den ska
1667914903194.png

Tror inte det kommer få priserna att sjunka inom det närmaste året ändå. Det mesta som går att beställa har 12+ månaders leveranstid. Vi får väl se om ett par år, både med leveranstider och vad fossila bränslen kostar då. Elprischocken verkar också utgå ryktas det.

Det verkar råda lite osäkerhet kring vad som räknas som en beställning, VW-handlare har gått ut till beställare av ID Buzz och förklarat att det antagligen inte kommer bli nån bonus för de bilarna då de bara reserverats, inte beställts. Riskerar ju att bli en följetång detta.

Bakom betalvägg, men…
Ja, media älskar den typen av rubriksättning runt privatleasing. Det står i nästan alla villkor att uteblir utbetalning får man betala mer.

Men redan levererade eller beställda bilar ska ju få bonus, så då spelar det ju ingen roll. Så någon smäll för befintliga kunder är det ju inte fråga om. På samma sätt som det inte påverkar kontantköparna som redan beställt eller fått leverans.

Ja, media älskar den typen av rubriksättning runt privatleasing. Det står i nästan alla villkor att uteblir utbetalning får man betala mer.

Men redan levererade eller beställda bilar ska ju få bonus, så då spelar det ju ingen roll. Så någon smäll för befintliga kunder är det ju inte fråga om. På samma sätt som det inte påverkar kontantköparna som redan beställt eller fått leverans.
Har nån påstått nåt annat? Däremot spelar det ju roll framöver, tråden handlar om att köpa bil, inte vad som gällt historiskt.

Har nån påstått nåt annat? Däremot spelar det ju roll framöver, tråden handlar om att köpa bil, inte vad som gällt historiskt.
Rubriken med ordet ”kostnadssmäll” skulle jag säga antyder något i den riktningen. Men ok, jag var kanske lite snabb där.

Senast ändrad:
Va? Har du fått det från ALD? Jag har en kollega som precis fått sin GTX levererad , typ 6500:- i TCO, vi använder ALD och ARVAL. Dom kan ju såklart ha gjort någon kovändning senaste månaden men annars har ID4/Enyag haft lågt TCO.

Flera kollegor har Enyaq.
Hur räknar de TCO? (kan skilja på mil osv)

Har beställt en Skoda Enyaq 80x idag, TCO via Arval på den är strax över 10.000

Hur räknar de TCO? (kan skilja på mil osv)

Har beställt en Skoda Enyaq 80x idag, TCO via Arval på den är strax över 10.000
Det berättar dom inte men det är ju totala kostnaden för att äga bilen under kontraktstiden. Finansiering, service, däck värdeminskning, tvätt, spolarvätska.

Ett estimerat restvärde och diverse kalkyler dom samlat på sig ligger väl till grund för priset.

All form av subventionering oavsett bransch håller som regel upp priserna och/eller dopar försäljningen, därför så tycker jag att det är bra att bonusen avskaffas. Framöver så kommer priserna att justeras till vad de potentiella köparna är villiga att betala. Om det också blir en justering av bilarnas utförande mot billigare alternativ eller ej återstår att se, det beror på hur stora marginaler tillverkarna/försäljarna har i dagsläget.

Att sedan elbilsägarna fortfarande betalar mindre i vägskatt än vad som motsvarar vägslitage och väghållningskostnaden för elbilarna är en skandal, den förhöjda skatten på bränslebilar borde gå till miljövårdande åtgärder och inget annat.
Så kan du inte resonera, det är ju allmänt känt att fossilbilar kör minst hundra mil i sträck med skittunga släp, bilarna är fullastade med hela familjen och samtliga behov till en sommarstuga och fjällsemester, höll på att glömma, hunden också. Hantverkare kör asstora Dodgepickisar för att få med sig en hammare och kunna ladda mobilen. Alla bilar tyngre än en Zoe kan komma ifråga men inte mindre och lättare. Sen är det ju allmänt känt att elbilar mest står still i kö och väntar på laddning. Usla bilar som måste ha låg skatt då de i praktiken är oanvändbara.

Hej bullen..
Jag behöver lite pepp och stöd i letandet efter bil. Situationen är såhär:
Jag har en dieselbil som jag köpte begagnad (ford mondeo 2014) förra året kontant för 85000 kr som jag är väldigt nöjd med, inget krångel än så länge. Billig försäkring och relativt snål (0.55) för en så stor bil som får dra stort släp.
Min sambo har en liten bullrig renault clio som vi tänker sälja snart så vi behöver en till bil och behåller mondeon. (Nej vi kan inte dela på en bil)
Jag pendlar 1700 mil om året tänke ju att det är ett gyllene tillfälle att köpa en elbil men ju mer jag räknar på det så blir det väldigt dyrt i förhållande till min mondeo. Eller investeringen känns väldigt hög för att få ner månadskostnaden några få tusenlappar i bränsle.
De bilar jag kollat på är Nissan Leaf 40Kwh för ca 250-270k eller en Hyundai kona 64kwh för ca 370k. Ja det finns billigare elbilar men renault Zoe lockar inte av många anledningar och jag tycker det känns osäkert att köpa en bil där batterierna hamnar utanför garantitid. Har sett flera annonser på blocket där det skryts med att batterier bytts ut på garanti.
Om man räknar på värdetappet på de två ovan nämda bilar efter tre år så ser de ut att ha tappat 25000 kr per år. Min mondeo ser ut att ha gått upp i värde senaste året snarare än tappat något.
Tankning av min nuvarande bil kostar väl 30.000 (minus avdrag på skatten för pendling) om året men det verkar ju ätas upp nästan helt av värdeminskningen av en nyare elbil och jag slipper punga ut med hundra tusentals kronor initialt.
Självklart kan min nuvarande bil gå sönder och behövas fixas för dyra pengar så småningom men just i nuläget kan jag inte se att en elbil skulle spara oss några pengar alls.
Jämför ni andra som pendlar längre elbilar med nyare bränselbilar för att få kalkylen att gå ihop eller har alla tjänste/förmånsbil (som kanske går att fixa via företaget men får nog rodda i det själv)?
Jag vill ju köra en pigg rolig och miljövänlig elbil men efter att ha läst mycket om att det är så billigt för pendlare så är jag inte så imponerad efter att jag räknat på det.
Väldigt intressant att veta allt om elbilaägande. Så jag tänkte jag kan göra en presentation för skojs skull eftersom jag i våras sålde min Leaf jag ägt i 8 år från att den va 1 år gammal.
Totalägandekostnad per mån blev 2976kr i runda slängar. Plus ca 330 kwh el/mån i hemmaladdningar (ca 3500 mil per år), men tar inte med det i uträkningen eftersom elpriset va lägre då.
Så här såg d ut under de 8 åren sammanlagt:
reparationer (själv och verkstad) 29000kr
Service (4st små och 2 st stora) 17000kr
Däck 6x4 uppsättningar 17000kr
Snabbladdningar de sista två åren då jag ofta va tvungen att stödladda pga degraderat batteri 14400kr
Skatt 3240kr
Halvförsäkring första 2 år 6480kr
Helförs därefter 39600kr
Egen insats vid köp 42000kr
Billån totalt inklusive ränta o avgifter 192000kr (bilen var 1 år gammal när jag köpte den o hade då gått 2500 mil).
Sålde den för 75k i våras o då hade den gått 26600 mil o hade ca 77% batterihälsa kvar.
Thats it. Det blev en ganska billig bil att äga.
I våras köpte jag en Kia e-Niro :-).

Slängde in en order idag på en Kia EV6, beställd och klar på några timmar så skatteåterbäringen räddad.
Behöver tips på bra företag för installation av box hemma. Tibbler vill ha 9980:- inkl tillbehör för ett paket med Easee home, samma på Eways 8990:-
Dock verkar omdömena på Eways vara sisådär.
Någon här som har erfarenhet att beställa från dessa företag eller tips på firma som sätter upp boxar och har bra service?

Senast ändrad:
Det brukar väl var ganska samma/lika med installation?

Min easee sattes upp av lokal elektriker via efuel- så kolla med bra lokal elfirma isf att köpa över nätet? Se till att ta i angående kabeln både sett till ampere och längd. Tråkigt att behöva slänga upp 3500kr till för en ny kabel för att man råkat beställa för kort eller ändrar placering etc.

Är Tibble samma som Tibber? Gillade inte att lastbalanseringen var låst till Tibber så jag tog Easee Equaliser då den matchade vår norska elmätare, mycket smidigt.

Kanske inte så mycket i servicekostnad på det antalet mil. Men av nyfikenhet- vad innehöll / ingick i servicen ungefär?
Stora innehöll bromsvätskebyte o kylarvätskebyte. Lilla va som en rekond tyckte jag. Dom kopplade in läsaren, o kollade bromsar o skivor, o batteristatus typ

Slängde in en order idag på en Kia EV6, beställd och klar på några timmar så skatteåterbäringen räddad.
Behöver tips på bra företag för installation av box hemma. Tibbler vill ha 9980:- inkl tillbehör för ett paket med Easee home, samma på Eways 8990:-
Dock verkar omdömena på Eways vara sisådär.
Någon här som har erfarenhet att beställa från dessa företag eller tips på firma som sätter upp boxar och har bra service?

Jag köpte det här paketet, är väl iofs endast intressant om man har fått sin elmätare utbytt. Men jag vill kunna ha med min laddare på tjänsteresor, till stugan etc.

Funkar klockrent https://kwatt.quickbutik.com/products/easee-smarbracket-inkl-lastbalansering

Mycket spännande att se hur det nya läget påverkar både utbud och efterfrågan. Också intressant att läsa på forum hur detta påverkar folks sätt att resonera kring sitt kommande bilköp. Det här borde ju någon forska på så vi slapp gissa.
Jag ser positivt på det nya läget. Det blir bra!

Skulle vara kul att se hur många bilar som ”såldes” igår också…
Det här kommer drabba försäljningen väldigt mycket tror jag. I led med ekonomiskt läge så är det väl rimligt.

En beg som kan inrymma en cykel. Kör så lite som möjligt.
Kör också så lite som möjligt, men det blir en sväng till Malmö på sommaren och en/två vändor till fjällen på vintern samt några cykeltävlingar under hösten. Utgår från Stockholmsområdet. Lastar oftast cykel i bilen, ibland på kroken och mest sällan på taket nu för tiden. VW Golf Sportscombi räcker långt för det. Finns i ditt närområde om du vill titta.

Det här kommer drabba försäljningen väldigt mycket tror jag. I led med ekonomiskt läge så är det väl rimligt.
Ja och hur många av dessa som avbeställs innan leverans. Det räckte väl med att boka, sen kan man ångra sig.

En handlare i Uppsala som normalt säljer 2000 bilar per år säger att de sålde 300 igår.

Ja och hur många av dessa som avbeställs innan leverans. Det räckte väl med att boka, sen kan man ångra sig.
Ja, när regeringen inser att ”fan, det här blir för dyrt, vi stoppar bonusutbetalningar fr 1/1 2023”. Då blir det rusning för att avbeställa?

Väldigt intressant att veta allt om elbilaägande. Så jag tänkte jag kan göra en presentation för skojs skull eftersom jag i våras sålde min Leaf jag ägt i 8 år från att den va 1 år gammal.
Totalägandekostnad per mån blev 2976kr i runda slängar. Plus ca 330 kwh el/mån i hemmaladdningar (ca 3500 mil per år), men tar inte med det i uträkningen eftersom elpriset va lägre då.
Så här såg d ut under de 8 åren sammanlagt:
reparationer (själv och verkstad) 29000kr
Service (4st små och 2 st stora) 17000kr
Däck 6x4 uppsättningar 17000kr
Snabbladdningar de sista två åren då jag ofta va tvungen att stödladda pga degraderat batteri 14400kr
Skatt 3240kr
Halvförsäkring första 2 år 6480kr
Helförs därefter 39600kr
Egen insats vid köp 42000kr
Billån totalt inklusive ränta o avgifter 192000kr (bilen var 1 år gammal när jag köpte den o hade då gått 2500 mil).
Sålde den för 75k i våras o då hade den gått 26600 mil o hade ca 77% batterihälsa kvar.
Thats it. Det blev en ganska billig bil att äga.
I våras köpte jag en Kia e-Niro :-).

Vad blir det för milkostnad på ett ungefär? Inkl hemmaladdningen?

Värt att notera (för övriga läsare, du har säkerligen koll) om batteridegradering är att Leaf är en av de modeller som det ändå degraderas mest på, och med bara 24kWh (som jag antar att du hade) från start så blir det märkbart ganska fort eftersom marginalerna är små.

Vad blir det för milkostnad på ett ungefär? Inkl hemmaladdningen?

Värt att notera (för övriga läsare, du har säkerligen koll) om batteridegradering är att Leaf är en av de modeller som det ändå degraderas mest på, och med bara 24kWh (som jag antar att du hade) från start så blir det märkbart ganska fort eftersom marginalerna är små.
D e lite svårt att räkna på iom att de senaste 2 åren snabbladdade jag för ca 600kr i mån. Med det i huvet så blrv kotnaden sammantaget lite lägre än vad jag får fram eftersom jag redan inkl den kostnaden i uträkningen.
Kostnaden per mån blev 2976kr (som tidigare beskrivit) plus 357kr för el (baserat på ett genomnittspris på 110 öre per kWh, inkl nät o avgifter). Jag fick oxå tillbaka ca 3000kr per år i resa till o från arbete. Så bipbopblipblop det blir en kostnad på ca 12,2kr per körd mil.

Ja, batteriteknologin var inte så avancerad när Leafen kom. Jag har haft tur o fick ett batt me bra kemi så min degradering är väldigt liten jämfört me andra leafägare.

Har en manuellt växlad Peugeot 508 årsmodell 2013. (Samma motor) Helt otroligt hur man kan få en så stor bil att dra så lite soppa.
Otroligt eller så är grejen att det är lite svårt att greppa hur mycket energi det faktiskt är bundet i en liter bensin/diesel och hur ineffektiv en förbränningsmotor är egentligen...0,35 liter innehåller lågt räknat 3 kWh som tex kan driva en värmefläkt på 2 kWh 1,5 timmar. Eller om vi säger att en svenne-banancyklist kan utveckla 200 w kontinuerligt så är det 15 timmars jobb på hojen för den energimängden. Den energimängden gör bilen av med på lite under 7 minuter om du kör i 90 knutar.

Otroligt eller så är grejen att det är lite svårt att greppa hur mycket energi det faktiskt är bundet i en liter bensin/diesel och hur ineffektiv en förbränningsmotor är egentligen...0,35 liter innehåller lågt räknat 3 kWh som tex kan driva en värmefläkt på 2 kWh 1,5 timmar. Eller om vi säger att en svenne-banancyklist kan utveckla 200 w kontinuerligt så är det 15 timmars jobb på hojen för den energimängden. Den energimängden gör bilen av med på lite under 7 minuter om du kör i 90 knutar.
Lite så. Om man jämför hur mycket man får för en liter bensin när man kör det i ett bensinkök eller en motorsåg så gör den väldigt mycket.. Eller så är det kroppen som är klen..

En cyklist som får ned 200 watt i pedalerna avger även 600 till 800 watt i värme, så upp mot 1 000 watt för att cykla så.

En cyklist som får ned 200 watt i pedalerna avger även 600 till 800 watt i värme, så upp mot 1 000 watt för att cykla så.
Det är nästa steg som absolut inte ingick i mitt resonemang, hur mycket energi måste cyklisten få i sig för att utveckla de här 200 watten i 15 timmar. Tycker inte att det tillför nåt i försöket att illustrera energimängden i 0,35 liter bensin/diesel att blanda in kroppens verkningsgrad.

Nu har jag inte synat den i fläsket. Men det förvånar mig är den inte har så flexibel inredning, behöver ju inte vara Multivanklass men i alla fall i nivå med Touran och Sharan med 7 säten, individuellt justerbara stolar i baksätet osv.

Men det kanske väger för mycket.

Ska spana in vid tillfälle, nu när bonusen förvinner och priserna gått upp 50k utöver det lär ju inte andrahandsvärdet på nuvarande bil vara sämre.

Det är nästa steg som absolut inte ingick i mitt resonemang, hur mycket energi måste cyklisten få i sig för att utveckla de här 200 watten i 15 timmar. Tycker inte att det tillför nåt i försöket att illustrera energimängden i 0,35 liter bensin/diesel att blanda in kroppens verkningsgrad.
Föredrar vitargo framför diesel i vattenflaskan.

Tänk om man kunde dricka en liter diesel och få ut all den energin på en timme..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp