Hej bullen..
Jag behöver lite pepp och stöd i letandet efter bil. Situationen är såhär:
Jag har en dieselbil som jag köpte begagnad (ford mondeo 2014) förra året kontant för 85000 kr som jag är väldigt nöjd med, inget krångel än så länge. Billig försäkring och relativt snål (0.55) för en så stor bil som får dra stort släp.
Min sambo har en liten bullrig renault clio som vi tänker sälja snart så vi behöver en till bil och behåller mondeon. (Nej vi kan inte dela på en bil)
Jag pendlar 1700 mil om året tänke ju att det är ett gyllene tillfälle att köpa en elbil men ju mer jag räknar på det så blir det väldigt dyrt i förhållande till min mondeo. Eller investeringen känns väldigt hög för att få ner månadskostnaden några få tusenlappar i bränsle.
De bilar jag kollat på är Nissan Leaf 40Kwh för ca 250-270k eller en Hyundai kona 64kwh för ca 370k. Ja det finns billigare elbilar men renault Zoe lockar inte av många anledningar och jag tycker det känns osäkert att köpa en bil där batterierna hamnar utanför garantitid. Har sett flera annonser på blocket där det skryts med att batterier bytts ut på garanti.
Om man räknar på värdetappet på de två ovan nämda bilar efter tre år så ser de ut att ha tappat 25000 kr per år. Min mondeo ser ut att ha gått upp i värde senaste året snarare än tappat något.
Tankning av min nuvarande bil kostar väl 30.000 (minus avdrag på skatten för pendling) om året men det verkar ju ätas upp nästan helt av värdeminskningen av en nyare elbil och jag slipper punga ut med hundra tusentals kronor initialt.
Självklart kan min nuvarande bil gå sönder och behövas fixas för dyra pengar så småningom men just i nuläget kan jag inte se att en elbil skulle spara oss några pengar alls.
Jämför ni andra som pendlar längre elbilar med nyare bränselbilar för att få kalkylen att gå ihop eller har alla tjänste/förmånsbil (som kanske går att fixa via företaget men får nog rodda i det själv)?
Jag vill ju köra en pigg rolig och miljövänlig elbil men efter att ha läst mycket om att det är så billigt för pendlare så är jag inte så imponerad efter att jag räknat på det.
Väldigt intressant att veta allt om elbilaägande. Så jag tänkte jag kan göra en presentation för skojs skull eftersom jag i våras sålde min Leaf jag ägt i 8 år från att den va 1 år gammal.
Totalägandekostnad per mån blev 2976kr i runda slängar. Plus ca 330 kwh el/mån i hemmaladdningar (ca 3500 mil per år), men tar inte med det i uträkningen eftersom elpriset va lägre då.
Så här såg d ut under de 8 åren sammanlagt:
reparationer (själv och verkstad) 29000kr
Service (4st små och 2 st stora) 17000kr
Däck 6x4 uppsättningar 17000kr
Snabbladdningar de sista två åren då jag ofta va tvungen att stödladda pga degraderat batteri 14400kr
Skatt 3240kr
Halvförsäkring första 2 år 6480kr
Helförs därefter 39600kr
Egen insats vid köp 42000kr
Billån totalt inklusive ränta o avgifter 192000kr (bilen var 1 år gammal när jag köpte den o hade då gått 2500 mil).
Sålde den för 75k i våras o då hade den gått 26600 mil o hade ca 77% batterihälsa kvar.
Thats it. Det blev en ganska billig bil att äga.
I våras köpte jag en Kia e-Niro :-).