[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
det är viktigt att de ser till packboxarna vid kamremsbyte, så den nya remmen inte livstidsförkortas av oljestänk. sen är min erfarenhet att verkstäderna tendensvis spänner remmen i hårdaste laget. ett vinande ljud hörs. om det inte snart normaliseras be gärna om en efterkontroll.

MEB-bilarna verkar kunna ladda med max 125kW?

Enligt denna video från Teslabjörn verkar ju MEB-plattformen klara mer (och stå sig bra mot en M3). 185 kW för ID.Buzz och 175 kW för ID.5 GTX. Kanske olika beroende på exakt modell. Sen är det ju som du säger maxeffekten till stor del akademisk. Laddkurva och temperaturtolerans avgör ju mer i praktiken.

Dock verkar Hyundai/Kias claim om 10-80% på 18 minuter (på rätt laddare) inte vara bara marknadsfluff. Ser en hel del nöjda ägare som verifierar det i FB-grupper. Även vintertid då de nu fått förvärmning vid navigering till snabbladdare som OTA-uppdatering.

/J

ID Buzz verkar ladda på bra, men jag har sett flera tester där ID.4 och Enyaq med stora batteriet toppar ut på 125kW.

Model 3 SR+ (iaf den vi hade) maxade på 170kWh en VÄLDIGT kort stund när allt var perfekt men LR-bilarna kommer upp i 250kW och håller sig långt över 150kW ganska länge. Det gör stor skillnad!

Nackdelen med Ioniq5 och Kia EV6 är att de måste ha 800v-laddare, annars blir det inte mer än max 150kW för dem heller tyvärr. Men de lär ju ta över så småningom.

Nej, oavsett vilken märkesgrupp man läser i på facebook så verkar det vara väldigt vanligt med problem. Nu är det förstås de som har problem som skriver. Nu har du ju valt bort Tesla men ranger-servicen är en grym fördel, de kom hem till mig och monterade dragkroken, var inte ens hemma.

MEB-bilarna verkar kunna ladda med max 125kW? Om det dessutom är en toppeffekt vid varmt, tomt batteri så är det rätt dåligt.

Valmöjligheterna är ärligt talat fortfarande rätt risiga. Att betala norr om en halv mille för att få en duglig familjebil verkar vara det nya normala..
Ja tesla hade gärna fått varit ett alternativ men det är på sin höjd M3 som funkar och antagligen bara SR. Har varit med i många fb-grupper som marknadsundersökning och MEB verkar klara högre hastighet än 135kW. Vi får betala själva på TCO över 7500:-/mån, vi kör 4 år så man får in rätt mycket på det ändå men tesla m3 kostar 10400:- blank utan utrustning.

Jag får se vart det tar vägen under vintern, laddhybrid är ju inte avskriven heller. Idag åkte jag ~40 mil nonstop till Värmland, -17,5 som lägst. Inte optimalt del av landet för elbil, hade fått åkt en skaplig omväg för att kunna ladda.

En nära bekant köpte för ett par månader sedan en nyare beggad fullservad pasat med knappa 19000 mil på mätaren och den har kamremmen precis gått av på trots att det är 2000 mil kvar på intervallet. Så inte verkar det så grönt på VAG sidan heller.
Ja, det kan vara brunt lite varstans. Men i min värld funkar inte nyare och 19000 mil bra i samma mening, det är en sketgammel bil.

Om man tänker Tesla, lägg även in att de har stora problem med reservdelar till sina bilar. En relativt enkel plåtskada kan ta 6 mån att få fixat. Vi har väntat i snart 2 månader för att få en skada fixad (Model 3). Blir inte så kul om man har en obrukbar bil i 6månader!

Nu när Elon håller på att sänka både Twitter, sig själv och Tesla kanske det är lika bra GM tar över helt. Jänkarbil som jänkarbil liksom…

Nu när Elon håller på att sänka både Twitter, sig själv och Tesla kanske det är lika bra GM tar över helt. Jänkarbil som jänkarbil liksom…

Ja, Tesla som företag skulle nog må bäst av att han lämnade över hatten till någon mer affärsmässig person nu.

Lite för många sidor i den här tråden för att jag ska orka mig igenom, så hoppar rakt in i stället.

Nytt jobb på g där det ingår förmånsbil (el ska det vara enligt kontraktet, men mer än så vet jag ännu inte). Vad ska man tänka på? Har ca 26 mil till jobbet, minst så långt måste alltså bilen klara av att gå även när det är -27. Åker väl 3-4000 mil per år. Åker näst intill bara längre resor, försöker klara kortare resor med cykel eller undvika genom planering. Laddning ska inte vara några problem hemma eller på arbetsplatserna.

Lite för många sidor i den här tråden för att jag ska orka mig igenom, så hoppar rakt in i stället.

Nytt jobb på g där det ingår förmånsbil (el ska det vara enligt kontraktet, men mer än så vet jag ännu inte). Vad ska man tänka på? Har ca 26 mil till jobbet, minst så långt måste alltså bilen klara av att gå även när det är -27. Åker väl 3-4000 mil per år. Åker näst intill bara längre resor, försöker klara kortare resor med cykel eller undvika genom planering. Laddning ska inte vara några problem hemma eller på arbetsplatserna.
Du bör tänka på att flytta. 3-4000 mil per år i bil låter ju helt galet.

Du bör tänka på att flytta. 3-4000 mil per år i bil låter ju helt galet.
Den tanken har jag försakat för mååånga år sedan. Visst vore färre mil i bil önskvärt, men det skulle komma på bekostnad av annat som varken jag eller familjen är villiga att ge upp (i nuläget).

Om man inte bor bredvid en motorväg är det ju nästan en arbetsdag i bilen om man åker Tor.
Åker sällan ToR, utan ner en dag och tillbaka nästa eller nästnästa. Blir totalt ca 5,5 timmar bilpendling per vecka, vilket inte är enormt mycket jämfört med vad många andra har. Av de 26 milen är stor del motorväg, så snittfarten brukar landa på mellan 90–95 nånting och då är jag en sån där jobbig jäkel som håller hastighetsbegränsningarna.

Det är många bilar som fixar den sträckan, men du kommer ha klart fler att välja mellan om du kan leva med att du kanske får stanna och ladda några få gånger om året på vägen. Cykel får du nog in i de flesta bilar om du fäller bagaget, fick in två i min Polo utan problem. :)

Vad har du för begränsningar i val? Och vad finns det för laddmöjligheter på vägen (kolla chargefinder.com)? Inga andra preferenser och behov i form av andra egenskaper och antal personer som det ska funka med till vardags?

Om man överslagsräknar lite och säger att du landar på 2.5 kWh / 10 km när det är som sämst så behöver du ha en bil där du har 75 kWh tillgänglig kapacitet i batteriet. Under normala förhållanden kommer det användas klart mindre än så.

Det är många bilar som fixar den sträckan, men du kommer ha klart fler att välja mellan om du kan leva med att du kanske får stanna och ladda några få gånger om året på vägen. Cykel får du nog in i de flesta bilar om du fäller bagaget, fick in två i min Polo utan problem. :)

Vad har du för begränsningar i val? Och vad finns det för laddmöjligheter på vägen (kolla chargefinder.com)? Inga andra preferenser och behov i form av andra egenskaper och antal personer som det ska funka med till vardags?

Om man överslagsräknar lite och säger att du landar på 2.5 kWh / 10 km när det är som sämst så behöver du ha en bil där du har 75 kWh tillgänglig kapacitet i batteriet. Under normala förhållanden kommer det användas klart mindre än så.
Kombi är ju trevligt så man får med sig två tweens, fru och packning de få gånger man ska någonstans. Drag vore också bra men inget måste då det finns en bil till som har detta. Har inget jättebehov av fyrhjulsdrift och markfrigång deluxe.

Vill däremot absolut inte behöva stanna och ladda på färden till jobbet, så tack för uppskattningen om nödvändig batteristorlek.

Har i nuläget ingen koll på vad i bilväg som kommer att erbjudas. Det blir ju klart en faktor att förhålla sig till. Det enda jag vet är att bilen inte får kosta hur mycket som helst då det finns ett tak på 11 prisbasbelopp.

Kombi är ju trevligt så man får med sig två tweens, fru och packning de få gånger man ska någonstans. Drag vore också bra men inget måste då det finns en bil till som har detta. Har inget jättebehov av fyrhjulsdrift och markfrigång deluxe.

Vill däremot absolut inte behöva stanna och ladda på färden till jobbet, så tack för uppskattningen om nödvändig batteristorlek.

Har i nuläget ingen koll på vad i bilväg som kommer att erbjudas. Det blir ju klart en faktor att förhålla sig till. Det enda jag vet är att bilen inte får kosta hur mycket som helst då det finns ett tak på 11 prisbasbelopp.
Du har ju många bra ställen att ladda på efter vägen också, för jag antar du åker till Stockholm ? kul med nytt jobb.

@Peth Långresekungen är Tesla Model 3 LR helt klart. Den kostar dock lite mer och du får leva med de egenheter Teslorna har + att bagaget är lite bökigt att packa. Hade jag inte haft barn hade jag hellre kört den än Model Y.

Om du under inga omständigheter kan tänka dig en fem-minuters paus under resans sista fjärdedel så kommer det begränsa vad du kan välja på helt klart. Kan du tänka dig att eventuellt göra det några gånger per år så öppnar det upp för VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och säkert ännu fler. 99% av alla gånger kommer det gå alldeles utmärkt med god marginal även med dem.

Du stannar aldrig och kissar eller köper en kaffe? :) Det är iofs en sådan sträcka att jag nog oftast kört den helt utan paus.

Peth får börja lägga in ett laddstopp i Tönnebro på hemvägen. Verkar ju finnas iaf två platser där, med lite tur är säkert nån av dem ledig.

Peth får börja lägga in ett laddstopp i Tönnebro på hemvägen. Verkar ju finnas iaf två platser där, med lite tur är säkert nån av dem ledig.
IONITY med mera i Uppsala, gulf i Tierp, tesla SC Gävle bro, IONITY, Gävle västra, e-center Söderhamn (tesla), tönnebro. Ja det finns snabbladdare på rutten. Just i Gävle finns det ju både vid södra, västra avfarten.

@Peth Långresekungen är Tesla Model 3 LR helt klart. Den kostar dock lite mer och du får leva med de egenheter Teslorna har + att bagaget är lite bökigt att packa. Hade jag inte haft barn hade jag hellre kört den än Model Y.

Om du under inga omständigheter kan tänka dig en fem-minuters paus under resans sista fjärdedel så kommer det begränsa vad du kan välja på helt klart. Kan du tänka dig att eventuellt göra det några gånger per år så öppnar det upp för VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och säkert ännu fler. 99% av alla gånger kommer det gå alldeles utmärkt med god marginal även med dem.

Du stannar aldrig och kissar eller köper en kaffe? :) Det är iofs en sådan sträcka att jag nog oftast kört den helt utan paus.
Kissar gör man ju en gång på morgonen och en gång innan sängdags, vare sig det behövs eller inte. Om det bara krävs ett femminutersstopp så går det ju att klämma in. Finns en del lämpliga ställen längs med E4 att stanna vid.

Eller svänga in i Bergby/Heden. Där finns det 3 st laddare och en bubbelpool.

IONITY med mera i Uppsala, gulf i Tierp, tesla SC Gävle bro, IONITY, Gävle västra, e-center Söderhamn (tesla), tönnebro. Ja det finns snabbladdare på rutten. Just i Gävle finns det ju både vid södra, västra avfarten.
Bara Tönnebro ligger på sista fjärdedelen. Och vad ska han till Söderhamn att göra? Verkar dumt att köra omvägar.

Kissar gör man ju en gång på morgonen och en gång innan sängdags, vare sig det behövs eller inte. Om det bara krävs ett femminutersstopp så går det ju att klämma in. Finns en del lämpliga ställen längs med E4 att stanna vid.

Orsaken till att göra det på sluttampen är mest att du då kommer ha lågt och varmt batteri = det går lite fortare. Men visst, det är synd att kissa i onödan. :)

Det är rätt många Tesla-stationer på den sträckan också, men jag vet inte vilka som är öppna för alla.

Vet inte om du får in BMW i4 på 11 basbelopp, men det är en trevlig bil. Teslabjörn körde 67 mil på en laddning sommartid. Halvkombi men med trångt baksäte.

Vet inte om du får in BMW i4 på 11 basbelopp, men det är en trevlig bil. Teslabjörn körde 67 mil på en laddning sommartid. Halvkombi men med trångt baksäte.
Från 639k hittar jag på i4, pbb för 2023 blir 52,5k så ser svårt ut.

Ja, I4 verkar vara riktigt kompetent. Glömmer ofta bort den av någon anledning. Behövs det väljas till massa utrustning för att få den normalutrustad, eller är den OK redan från start?

På range-fliken finns Björn Nylands testdata, alla testade bilars förbrukning och räckvidd i 90 resp 120 km/h.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp