[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla LCA:er jag har sett fr elbilslobbyn har bara tittat på GHG. En komplett LCA omfattar mycket mer som resource depletion och skulle även kunna omfatta hälsoaspekter som det ni lyfter här. Om partikelutsläpp tailpipe är viktigt bör ju även hälsoaspekter för de som arbetar i gruvorna där jordartsmetaller och annat till batterierna utvinns. Sedan finns ju mätningar i Sverige som visar att av vägtrafikens partikelutsläpp så är ju bara 5% tailpipe, medan över 90% är vägslitage (där fordonens vikt är en viktig faktor).

Edit: och om man kör dieselbilen på HVO så är det ju tveksamt om elbilen nånsin kommer ikapp även om man bara tittar på GHG.
Men i nuläget finns det ju andra problem med HVO (tillgång, etc).

Tjena!

För dieseldrivna bilar kräver ingenting från gruvor. Batterier utan kobolt finns redan i produktion, vilket väl är där det talats om mest problem. När det kommer till litium så är väl problemet mest att man kan ta upp för mycket grundvatten.

Tjena!

För dieseldrivna bilar kräver ingenting från gruvor. Batterier utan kobolt finns redan i produktion, vilket väl är där det talats om mest problem. När det kommer till litium så är väl problemet mest att man kan ta upp för mycket grundvatten.
Nja, en katalysator innehåller ädelmetaller och dessa tas från gruvor.

Tjena!

Även vattenförbrukning ingår i en komplett LCA.

Det är en Y.
Tror han sa tre laddstopp och det pallar man ju inte. Pengarna är helt irrelevanta.
Körde en trip häromveckan med min Y. -10 grader, massor med snö på vägen. 60 mil, tre laddstopp på totalt 23 min. Men laddade för mycket och kom hem med 40% i batteriet. Så jag borde kunnat ladda mindre.

57 mil, 4 laddstopp på totalt 56 min med rådande väglag och temperaturer.
7 timmar enligt ABRP, 6h 16 min enligt googlemaps (utan stopp) I min värld genererar en 6-7 timmar bilresa minst 30 min stopp. Så tidsvinsten med fossilbil är mindre än 15 min jämfört med en model Y.
Jag kan leva med det. Men är de 15 minuterna helt omöjliga?

Vilket tror du har minst miljöpåverkan: behålla dieselbilen o köra på HVO eller köpa en elbil?
Om ingen byter till en ny bil så ser bilparken snart ut som den på Kuba. Men alla måste inte köpa nytt, låt en del göra det, andra kan köpa beg eller behålla sina gamla ras tills de går till skroten.

Alla bilar innehåller stål i varierande grad. När får vi se verkliga alternativ på den vanliga marknaden? Den här faktaspäckade poden om drömmen om fossilfritt stål gör ju en lite stum. Faen också...liksom:

Körde en trip häromveckan med min Y. -10 grader, massor med snö på vägen. 60 mil, tre laddstopp på totalt 23 min. Men laddade för mycket och kom hem med 40% i batteriet. Så jag borde kunnat ladda mindre.

57 mil, 4 laddstopp på totalt 56 min med rådande väglag och temperaturer.
7 timmar enligt ABRP, 6h 16 min enligt googlemaps (utan stopp) I min värld genererar en 6-7 timmar bilresa minst 30 min stopp. Så tidsvinsten med fossilbil är mindre än 15 min jämfört med en model Y.
Jag kan leva med det. Men är de 15 minuterna helt omöjliga?

I min värld genererar det 3 minuter tankning om det stora släpet är efter, utan det inget alls.
Tror inte heller han stannar på en så kort resa. Men vi värderar alla tid olika och långt för nån är kort för nån.

Den där varutransporten från Kalikahalde till Laharepauwa kommer nog aldrig gå på el, vi får klart vara med och ta smällen för att kompensera för det.

Alla bilar innehåller stål i varierande grad. När får vi se verkliga alternativ på den vanliga marknaden? Den här faktaspäckade poden om drömmen om fossilfritt stål gör ju en lite stum. Faen också...liksom:

Energi går åt till all industri. Vårt lokala raffinaderi använder vätgas för att göra värme, vätgasen görs av naturgas från (bland annat) ryssland. Inte särskilt fossilfri vätgas med andra ord..

I min värld genererar det 3 minuter tankning om det stora släpet är efter, utan det inget alls.
Tror inte heller han stannar på en så kort resa. Men vi värderar alla tid olika och långt för nån är kort för nån.

Den där varutransporten från Kalikahalde till Laharepauwa kommer nog aldrig gå på el, vi får klart vara med och ta smällen för att kompensera för det.

Tjena!

Perfekt med eldrivet på höga höjder, där är ju fossildrivet riktigt dåligt i effekthänseende.
Ser inte varför det inte skulle kunna hända.

Boomer alert! ?

Perfekt med eldrivet på höga höjder, där är ju fossildrivet riktigt dåligt i effekthänseende.
Verkligen! Har varit med om lite roliga grejor när vi bodde i Bolivia och bilen hoppade, dog och hade andra roliga saker för sig när man rörde sig över och runt 4000m. Som mest körde vi på 5200 m över havet, utmaning.

Tjena!

För att jag jobbar med distributionsnät. Jag tror inte vi kommer ha elektrifierat obygden till den graden innan vi kör på något annat istället.

I kylan nu så är kapaciteten för regenereringen nere på runt 20%. Gissar att batterierna är för kalla, någon annan med samma upplevelse? Inte haft så kallt i Skåne på länge, -14,5 nu.

Så nu får man använda bromspedalen, den slits inte mycket så annars.

Fördelen med stål är att det kan återvinnas, man måste kanske inte som bilfabrikant köpa malmbaserat stål utan skulle kunna köpa skrotbaserat återvunnet stål, kanske tillverkat med el skapad av vattenkraft :)

Finns såklart massa problem med detta med skrottillgång etc. Men vattenfall och SSAB har varit duktiga på att trumma ut det ”fossilfria stålet” när det redan finns en produktionsväg som är mer fossilfri.

I kylan nu så är kapaciteten för regenereringen nere på runt 20%. Gissar att batterierna är för kalla, någon annan med samma upplevelse? Inte haft så kallt i Skåne på länge, -14,5 nu.

Ja så är det, vill man lösa det problemet när man är hemma så värmer man bilen och laddar i några procent innan avfärd då har man full regen från start.

Bra för bromsskivorna :cool:

MAn kan ju ha olika åsikter om hur långa pass man skall köra utan raster. Det finns en anledning till att yrkesförare skall stanna med jämna mellanrum.

Å andra sidan skall vi minska våra utsläpp så måste vi göra uppoffringar någonstans.Alla måste offra något, kör vi alla på så blir vår värld inte bättre.
Hur vill du bidra? (När du uppenbarligen inte är redo att göra det med dina resor!)

• Gilla
Reactions: .A.
För att jag jobbar med distributionsnät. Jag tror inte vi kommer ha elektrifierat obygden till den graden innan vi kör på något annat istället.

Tjena!

Då tog du fel exempel för Laharepauwa har både el och internet.
Ser ju solpanel kopplade till batteriparker som ett väldigt enkelt sätt att elektrifiera "obygden". Solpaneler på hög höjd och i svalt klimat är fantastiskt bra då dom blir riktigt effektiva.

Mycket batterier blir det…
Nu har du ju varit anti elbilar i runt 2 år bara här på forat, så jag tror du aldrig kommer ändra dig.
Vad är framtiden då? Snåla dieselbilar som går på olja som är en begränsad resurs? Tar man in barn och barnbarn i ekvationen då, hur ska dom ha det? Med tanke på hur bilifierat Sverige blivit på så kort tid så lär det gå snabbt att ändra.

Tjena!

Då tog du fel exempel för Laharepauwa har både el och internet.
Ser ju solpanel kopplade till batteriparker som ett väldigt enkelt sätt att elektrifiera "obygden". Solpaneler på hög höjd och i svalt klimat är fantastiskt bra då dom blir riktigt effektiva.

Nå, det var såklart bara ett exempel på orter som ligger otillgängligt jämfört med vårt lilla land enkla land, Kalikahalde ser lite simplare ut. Om vi säger mellan Kangerlussauq och Jaithara istället? Poängen är att det finns många ställen där ute som det är väldigt långt mellan möjligheterna till ett stabilt nät, där kommer vi behöva använda ett annat bränsle än el under en lång tid framöver.
Solpaneler och batteri är jättebra, men jag tror inte vi har det i varenda by där de knappt ens får ihop mat för dagen på väldigt länge.

Ja så är det, vill man lösa det problemet när man är hemma så värmer man bilen och laddar i några procent innan avfärd då har man full regen från start.

Laddade inte den i natt så det är nog så.

Å andra sidan skall vi minska våra utsläpp så måste vi göra uppoffringar någonstans.Alla måste offra något, kör vi alla på så blir vår värld inte bättre.
Hur vill du bidra? (När du uppenbarligen inte är redo att göra det med dina resor!)

Inte? Jag har kör ju el redan idag och har inga barn. Hur bidrar du? :)

Jag skrev väl att vi behöver göra dessa uppoffringar för att vi har möjligheten att göra dem, de har de inte överallt annars i världen.

Det är egentligen ingen ide att försöka övertala den som "inte tror" på elbilar. Det kommer ge sig med tiden ändå och de flesta som testat vill inte byta tillbaka. Själva tipping pointen har redan hänt.

Sen är det tveklöst så att avgasbilar kommer finnas kvar länge än. Det säljs ju fortfarande nya och de kommer säkerligen rulla minst 10-15 år. Övergången sker inte över en natt.

Nå, det var såklart bara ett exempel på orter som ligger otillgängligt jämfört med vårt lilla land enkla land, Kalikahalde ser lite simplare ut. Om vi säger mellan Kangerlussauq och Jaithara istället? Poängen är att det finns många ställen där ute som det är väldigt långt mellan möjligheterna till ett stabilt nät, där kommer vi behöva använda ett annat bränsle än el under en lång tid framöver.
Solpaneler och batteri är jättebra, men jag tror inte vi har det i varenda by där de knappt ens får ihop mat för dagen på väldigt länge.

Laddade inte den i natt så det är nog så.

Inte? Jag har kör ju el redan idag och har inga barn. Hur bidrar du? :)

Jag skrev väl att vi behöver göra dessa uppoffringar för att vi har möjligheten att göra dem, de har de inte överallt annars i världen.
Kör elbil, har solceller, flyger inte, bidrar med lösningar för förebyggande underhåll i våra elnät.

Det är egentligen ingen ide att försöka övertala den som "inte tror" på elbilar. Det kommer ge sig med tiden ändå och de flesta som testat vill inte byta tillbaka. Själva tipping pointen har redan hänt.

Sen är det tveklöst så att avgasbilar kommer finnas kvar länge än. Det säljs ju fortfarande nya och de kommer säkerligen rulla minst 10-15 år. Övergången sker inte över en natt.

Ute i stora världen låter 10-15 år väldigt lite i mina öron. När kör de elbil i Bangladesh?
Det är bara en väldigt liten sak i det stora arbetet med miljön.
Men vi kan klart bara gissa.

91,3% av alla bilar som såldes på jorden första halvåret 2022 hade någon form av bränslemotor så det lär dröja lång tid innan alla dessa är utfasade.

Hur var det med ID Buzz? Någon som testat? Synpunkter?
Kan man enkelt plocka ut baksätet i femsitsarn så lastutrymmet blir gigantiskt och plant?
Vad gäller laddningshastighet och räckvidd verkar den ju skaplig.

Kan man enkelt plocka ut baksätet i femsitsarn så lastutrymmet blir gigantiskt och plant?
Inte testat. Soffa 2+1 gör ju att baksätet måste vara ordentligt tungt. Så även om de går att få lös så är de för tunga för kravet "enkelt".
Däremot går det att få plant lastgolv med ett dubbelgolv i bagaget.

Ute i stora världen låter 10-15 år väldigt lite i mina öron. När kör de elbil i Bangladesh?

Jo jag tänkte ur ett rent svenskt perspektiv. Vi har helt klart globala utmaningar också, men den kortsiktiga vinsten med elbilar är att även lokala utsläpp ur avgasrör och från bromsar minskar.

Nej, det kan du inte. Tyvärr. Hade inredningen varit mera flexibel hade den varit intressant men nu är den mer som en ID4 än en Sharan/Touran eller Multivan i den aspekten.

Ganska törstig också men nånting kostar det väl att köra stor bil även om den är elektrisk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp