[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför inte införa höga skatter på alla bilar, mindre trafik vore väl det bästa.
Ta halva gatan och gör om den till cykelväg :)

Det bör ju finnas rimliga alternativ innan man straffskattar bränslet ännu mer iaf.
Varför? Det har väl varit känt i 20-30år att man bör välja en bensinsnål bil. Har man skitit i det får man skylla dig själv.

Och vet man om hur kostnadsökningen kommer att slå kan man ju ta långsiktiga beslut, tex vid val av bostsdsort och arbetsplats, baserat på reskostnaden.

För övrigt är ju inte bränslepriserna högre idag än för 20 år sedan, justerat för inflation, löneökningar och bilars lägre förbrukning.

Tillbaka till köptråden: Vilka större SUV laddhybrider har värmepump?, Kias och Hyundai verkar sakna det, finns det några andra i samma prisklass (max 500k) som har det?

Man kan vara emot elbilar men körupplevelsen kan man inte vara emot. Innan Teslan körde vi runt i en Audi A6 diesel, det var ingen rolig upplevelse vid rondeller och korsningar när man behövde vänta på att turbon skulle spola upp innan man kom iväg. Elbilen med sitt vridmoment och omedelbara kraft får alla bilar med ottomotorer att ställa sig i skamvrån, oavsett om det är bensin eller diesel 4,6 eller 8 cylindrar.
Det finns folk som är emot eldrift men många är det pga någon påhittad ideologi som jag inte förstår mig på!
Tror jag inte att en v8 får stå i skamvrån.

Varför? Det har väl varit känt i 20-30år att man bör välja en bensinsnål bil. Har man skitit i det får man skylla dig själv.

Och vet man om hur kostnadsökningen kommer att slå kan man ju ta långsiktiga beslut, tex vid val av bostsdsort och arbetsplats, baserat på reskostnaden.

För övrigt är ju inte bränslepriserna högre idag än för 20 år sedan, justerat för inflation, löneökningar och bilars lägre förbrukning.
Nu menar jag ju alternativ som i elbil, det tar ju tid innan det kommer att finnas en begmarknad.

Nu menar jag ju alternativ som i elbil, det tar ju tid innan det kommer att finnas en begmarknad.
Det finns redan en begagnatmarknad. Vill man forcera fram den mer skulle man tex kunna tänka sig en subvention på nya elbilar som gör att andelen elbilar av nybilsförsäljningen maximeras...

Och att det blir dyrare med bränsle betyder ju bara att folk måste prioritera mer. Inte att möjligheterna försvinner.

Ska man vara anal så är det inte ottomotor om det är en dieselmotor. Inte för att det spelar någon roll för resonemanget, men ändå ;-)
Eftersom ett argument för el konstigt nog ibland är responsivitet så vill jag göra ett klargörande: ottomotor har minst lagg(obs halvskämt)

Det finns redan en begagnatmarknad. Vill man forcera fram den mer skulle man tex kunna tänka sig en subvention på nya elbilar som gör att andelen elbilar av nybilsförsäljningen maximeras...
Subventionera nya bilar funkar inte, dom kommer att exporteras så fort det är möjligt till en osubventionerad marknad.
Katastrofal användning av skattemedel.

Verkar inte vara nån värme o tala om i Rav 4:
Min bror har en RAV-4. Hade jag behov av att dra ibland men helst vill köra det dagliga på el är den ett bra alternativ. Skulle lätt ta på mig lite mer kläder om det var enda bristen. Min bror har inte nämnt något om att han och familjen fryser.

Eftersom ett argument för el konstigt nog ibland är responsivitet så vill jag göra ett klargörande: ottomotor har minst lagg(obs halvskämt)

Livslängd på motorn innan total demontering är väl ca 5 minuter. Eller är det mindre nu för tiden? Men visst går det undan.

Subventionera nya bilar funkar inte, dom kommer att exporteras så fort det är möjligt till en osubventionerad marknad.
Katastrofal användning av skattemedel.
Då kanske regelverket ska ses över. Det är ju ett ganska tydligt problem som ganska enkelt borde kunna motverkas. Tex återbetalningsskyldighet om man vill exportera en bil som är mindre än 5-8* år gammal.

*eller annan lämplig nivå.

Tillbaka till köptråden: Vilka större SUV laddhybrider har värmepump?, Kias och Hyundai verkar sakna det, finns det några andra i samma prisklass (max 500k) som har det?
Edit. Mazda cx-60 har inte värmepump.
Men nog måste väl tyskarna ha värmepump.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte var gränsen för större SUV laddhybrid går för dig
men den nya utgåvan av Kia Niro skall ha om inte värmepump åtminstone eldriven värme (Gen 1 skall inte ha det).

Om Sverige skulle genomföra den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att nå klimatmålen till samma kostnad som elbilssubventionerna haft vad gäller kr/minskad mängd koldioxid, vad skulle då totalräkningen landa på?

(Obs! Ärligt ställd fråga och inte något insinuant.)
Inga siffror, men John Hassler hade en bra artikel på ämnet i SvD för några veckor sedan. Det finns även en hel del att läsa av Ellen Gustafsson.

Inga siffror, men John Hassler hade en bra artikel på ämnet i SvD för några veckor sedan. Det finns även en hel del att läsa av Ellen Gustafsson.
Jo, jag läste Hasslers debattartikel i SvD. Just i detta fallet var jag dock intresserad av om någon satt inne med den summa som jag nämnde. Tycker det säger något om rimligheten i åtgärden och då om man t.ex. relaterar den till Sveriges BNP. Jag väntar mig inget precist värde, men någon slags storleksordning skulle för mig vara belysande. Är det en promille, en procent, tio procent eller hundra procent av BNP?

Om Sverige skulle genomföra den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att nå klimatmålen till samma kostnad som elbilssubventionerna haft vad gäller kr/minskad mängd koldioxid, vad skulle då totalräkningen landa på?

(Obs! Ärligt ställd fråga och inte något insinuant.)
Det går väl att räkna på, givetvis väldigt grovt, utifrån kosnaderna i kapitel 4 i den riksrevisionrapport jag tipsade om föut?

(Obs. Mina tips om källor, då som nu, är baserade på en önskan om att hjälpa till.)

istället för att subventionera bilarna. Så förhoppningsvis börjar nu den verkliga flaskhalsen att åtgärdas. Det är ju rätt meningslöst att trycka ut bilar när folk inte har möjlighet att ladda dem.

Kan man inte ladda hemma ska man inte köra elbil idag om man inte verkligen vill. Men på resa är det verkligen inget problem idag, det har byggts ut enormt mycket senaste 1-1.5 åren. Det behöver däremot läggas krut på att det ska vara enkelt att ladda.

Vedeldning är nog ett större problem. Röken ligger tät i många villaområden nu..
Fredagsmys med pellets och lite skitved i ett durkslag från IKEA i öppna spisen. Går väl hyfsat men kräver viss känsla.
IMG20221216214239.jpg

Det går väl att räkna på, givetvis väldigt grovt, utifrån kosnaderna i kapitel 4 i den riksrevisionrapport jag tipsade om föut?

(Obs. Mina tips om källor, då som nu, är baserade på en önskan om att hjälpa till.)
Tabellen på sid 40 anger den samhällsekonomiska kostnaden till 5 miljarder kr för att åstadkomma en koldioxidreduktion på 1 miljon ton koldioxid över bilarnas livslängd. Då jag tolkar det som att både kostnad och reduktion är över hela bilens livslängd spelar livslängden ingen roll där utan det blir väsentligen 5 kkr/ton koldioxid,

Enligt grafen på denna sida ser det ut som utsläppen ligger på runt 50 miljoner ton/år.

Därmed skulle man landa på grovt räknat 5 kkr/ton * 50 miljoner ton/år = 250 miljarder kr/år, eller givet SCB:s värde att BNP ligger på 5500 miljarder kr/år i runda slängar 5% av BNP.

Detta skrivet med en enorm brasklapp för att jag inte läst rapporten utan bara skummat fram värden och inte vet vare sig om jag verkligen tolkat värdena rätt eller vilka antaganden som ligger bakom och hur känsliga värdena är för störningar i antaganden och ev. fel i ingångsdata.

• Gilla
Reactions: Bsk
Låter inte riktigt som en ekonomisk daily driver, snarare en gubbputsad sommarbil (vid rätt väder). Har jag fel?
Vad är det för bil?
Upp till 500 cui är rimligt i äldre bilar. 602 cui låter ganska mycket som en motor i en pickup. En mindre lastbilsmotor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp