Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför? Det har väl varit känt i 20-30år att man bör välja en bensinsnål bil. Har man skitit i det får man skylla dig själv.Det bör ju finnas rimliga alternativ innan man straffskattar bränslet ännu mer iaf.
Tror jag inte att en v8 får stå i skamvrån.Man kan vara emot elbilar men körupplevelsen kan man inte vara emot. Innan Teslan körde vi runt i en Audi A6 diesel, det var ingen rolig upplevelse vid rondeller och korsningar när man behövde vänta på att turbon skulle spola upp innan man kom iväg. Elbilen med sitt vridmoment och omedelbara kraft får alla bilar med ottomotorer att ställa sig i skamvrån, oavsett om det är bensin eller diesel 4,6 eller 8 cylindrar.
Det finns folk som är emot eldrift men många är det pga någon påhittad ideologi som jag inte förstår mig på!
Nu menar jag ju alternativ som i elbil, det tar ju tid innan det kommer att finnas en begmarknad.Varför? Det har väl varit känt i 20-30år att man bör välja en bensinsnål bil. Har man skitit i det får man skylla dig själv.
Och vet man om hur kostnadsökningen kommer att slå kan man ju ta långsiktiga beslut, tex vid val av bostsdsort och arbetsplats, baserat på reskostnaden.
För övrigt är ju inte bränslepriserna högre idag än för 20 år sedan, justerat för inflation, löneökningar och bilars lägre förbrukning.
Det bör ju finnas rimliga alternativ innan man straffskattar bränslet ännu mer iaf.
Det finns redan en begagnatmarknad. Vill man forcera fram den mer skulle man tex kunna tänka sig en subvention på nya elbilar som gör att andelen elbilar av nybilsförsäljningen maximeras...Nu menar jag ju alternativ som i elbil, det tar ju tid innan det kommer att finnas en begmarknad.
Rav4 med syskonen Lexus och SuzukiTillbaka till köptråden: Vilka större SUV laddhybrider har värmepump?, Kias och Hyundai verkar sakna det, finns det några andra i samma prisklass (max 500k) som har det?
Verkar inte vara nån värme o tala om i Rav 4:Rav4 med syskonen Lexus och Suzuki
Edit, kan finnas fler.
Eftersom ett argument för el konstigt nog ibland är responsivitet så vill jag göra ett klargörande: ottomotor har minst lagg(obs halvskämt)Ska man vara anal så är det inte ottomotor om det är en dieselmotor. Inte för att det spelar någon roll för resonemanget, men ändå ;-)
Subventionera nya bilar funkar inte, dom kommer att exporteras så fort det är möjligt till en osubventionerad marknad.Det finns redan en begagnatmarknad. Vill man forcera fram den mer skulle man tex kunna tänka sig en subvention på nya elbilar som gör att andelen elbilar av nybilsförsäljningen maximeras...
Min bror har en RAV-4. Hade jag behov av att dra ibland men helst vill köra det dagliga på el är den ett bra alternativ. Skulle lätt ta på mig lite mer kläder om det var enda bristen. Min bror har inte nämnt något om att han och familjen fryser.Verkar inte vara nån värme o tala om i Rav 4:
![]()
Toyota Rav4 phev: Imponerande räckvidd men inget för kalla vinterdagar
Toyota Rav4 är på många sätt en trevlig laddhybrid med en elräckvidd som imponerar. Men bilen är inte byggd för svenska vintrar.m3.idg.se
Livslängd på motorn innan total demontering är väl ca 5 minuter. Eller är det mindre nu för tiden? Men visst går det undan.Eftersom ett argument för el konstigt nog ibland är responsivitet så vill jag göra ett klargörande: ottomotor har minst lagg(obs halvskämt)
1 repa= 3,5 s tyvärrLivslängd på motorn innan total demontering är väl ca 5 minuter. Eller är det mindre nu för tiden? Men visst går det undan.
Idealisk bil för långresor med famlijen!Eftersom ett argument för el konstigt nog ibland är responsivitet så vill jag göra ett klargörande: ottomotor har minst lagg(obs halvskämt)
Elbil är som rutschkana, ibland med katapult. V8, helst manuell låda, är som att rida in en häst i jämförelse.Tror jag inte att en v8 får stå i skamvrån.
Bil för den lilla blåsan.1 repa= 3,5 s tyvärr
Jag skulle nog pissa på mig oavsett hur lite jag hade i blåsan om jag skulle fara iväg på det där sättet.Bil för den lilla blåsan.
Då kanske regelverket ska ses över. Det är ju ett ganska tydligt problem som ganska enkelt borde kunna motverkas. Tex återbetalningsskyldighet om man vill exportera en bil som är mindre än 5-8* år gammal.Subventionera nya bilar funkar inte, dom kommer att exporteras så fort det är möjligt till en osubventionerad marknad.
Katastrofal användning av skattemedel.
Eftersom man når ca 500km/h på samma tid så är det en snabb och effektiv familjebil om bsra motorvägen är rak.Idealisk bil för långresor med famlijen!
Edit. Mazda cx-60 har inte värmepump.Tillbaka till köptråden: Vilka större SUV laddhybrider har värmepump?, Kias och Hyundai verkar sakna det, finns det några andra i samma prisklass (max 500k) som har det?
Tror även Mazda cx-60 har det.
Men nog måste väl tyskarna ha värmepump?
Nu vet jag inte var gränsen för större SUV laddhybrid går för digTillbaka till köptråden: Vilka större SUV laddhybrider har värmepump?, Kias och Hyundai verkar sakna det, finns det några andra i samma prisklass (max 500k) som har det?
Jag måste pudla, är ett PTC-element. Ej värmepump."Bilen är också utrustad med ett värmeelement, vilket gör att den går att köra på enbart el även i kallt klimat."![]()
Är det pump eller bara ett elelement tro?
Ja, om man anser att en sänkning av en skatt är en subvention, då har man en lite skev syn på resurserna i samhället, kan jag tycka.Det bör ju finnas rimliga alternativ innan man straffskattar bränslet ännu mer iaf.
Närmare 7600 per år bara i Sverige.Vi är tydligen tillbaka där man dör av avgaser som inte är sotpartiklar. Tack för idag då.
Inga siffror, men John Hassler hade en bra artikel på ämnet i SvD för några veckor sedan. Det finns även en hel del att läsa av Ellen Gustafsson.Om Sverige skulle genomföra den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att nå klimatmålen till samma kostnad som elbilssubventionerna haft vad gäller kr/minskad mängd koldioxid, vad skulle då totalräkningen landa på?
(Obs! Ärligt ställd fråga och inte något insinuant.)
Jo, jag läste Hasslers debattartikel i SvD. Just i detta fallet var jag dock intresserad av om någon satt inne med den summa som jag nämnde. Tycker det säger något om rimligheten i åtgärden och då om man t.ex. relaterar den till Sveriges BNP. Jag väntar mig inget precist värde, men någon slags storleksordning skulle för mig vara belysande. Är det en promille, en procent, tio procent eller hundra procent av BNP?Inga siffror, men John Hassler hade en bra artikel på ämnet i SvD för några veckor sedan. Det finns även en hel del att läsa av Ellen Gustafsson.
Provkör en elbil, det finns inget som slår den direkta kraften då har jag en manuell V8 att jämföra med.Tror jag inte att en v8 får stå i skamvrån.
Det går väl att räkna på, givetvis väldigt grovt, utifrån kosnaderna i kapitel 4 i den riksrevisionrapport jag tipsade om föut?Om Sverige skulle genomföra den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att nå klimatmålen till samma kostnad som elbilssubventionerna haft vad gäller kr/minskad mängd koldioxid, vad skulle då totalräkningen landa på?
(Obs! Ärligt ställd fråga och inte något insinuant.)
istället för att subventionera bilarna. Så förhoppningsvis börjar nu den verkliga flaskhalsen att åtgärdas. Det är ju rätt meningslöst att trycka ut bilar när folk inte har möjlighet att ladda dem.
Fredagsmys med pellets och lite skitved i ett durkslag från IKEA i öppna spisen. Går väl hyfsat men kräver viss känsla.Vedeldning är nog ett större problem. Röken ligger tät i många villaområden nu..
Tabellen på sid 40 anger den samhällsekonomiska kostnaden till 5 miljarder kr för att åstadkomma en koldioxidreduktion på 1 miljon ton koldioxid över bilarnas livslängd. Då jag tolkar det som att både kostnad och reduktion är över hela bilens livslängd spelar livslängden ingen roll där utan det blir väsentligen 5 kkr/ton koldioxid,Det går väl att räkna på, givetvis väldigt grovt, utifrån kosnaderna i kapitel 4 i den riksrevisionrapport jag tipsade om föut?
(Obs. Mina tips om källor, då som nu, är baserade på en önskan om att hjälpa till.)
Jag brukar leka med Teslor. Och ännu har ingen åkt i från mig.Provkör en elbil, det finns inget som slår den direkta kraften då har jag en manuell V8 att jämföra med.
...och du kör en Rover 3500?Jag brukar leka med Teslor. Och ännu har ingen åkt i från mig.
Nä, han kör väl en sån här?...och du kör en Rover 3500?
Jag höll mig i alla fall till kriteriet V8. Buick 215 cui om man skall vara lite mer precis.Nä, han kör väl en sån här?
Visa bilaga 598550
Har någon av teslorna varit medveten om att du "lekt" med dem?Jag brukar leka med Teslor. Och ännu har ingen åkt i från mig.
Det var väl ingen som ville va med på din töntiga lek. Testa med en BMW-förare istället!Jag brukar leka med Teslor. Och ännu har ingen åkt i från mig.
Jodå.Har någon av teslorna varit medveten om att du "lekt" med dem?
Visst om man får ner 602 kubiktum i en sån....och du kör en Rover 3500?
Låter inte riktigt som en ekonomisk daily driver, snarare en gubbputsad sommarbil (vid rätt väder). Har jag fel?Visst om man får ner 602 kubiktum i en sån.
Upp till 500 cui är rimligt i äldre bilar. 602 cui låter ganska mycket som en motor i en pickup. En mindre lastbilsmotor.Låter inte riktigt som en ekonomisk daily driver, snarare en gubbputsad sommarbil (vid rätt väder). Har jag fel?
Vad är det för bil?