[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag behöver skaffa ny bil. Har fundererat på att privatleasa. Gillar tanken på att inte äga.
vi skulle klara 19 av 20 resor på även en hybrids batteri. Bör man kika på elbilar ändå?
Var inne på samma sak, priskillnaden mellan full el vs hybrid är svår att räkna hem ekonomiskt om man inte kör rätt mycket. Alternativet till hybrid kan ju vara en snål diesel på hvo om man vill få med miljöaspekten
Kör man mycket korta sträckor är inte diesel det bästa valet. El eller bensin är bättre
Känns som att det inte hänger ihop riktigt.

Det var någon i tråden som länkade en sida där man kunde beräkna sin elbilsrutt men hittar inte den länken.

Någon som kan länka den sidan igen.

Det var någon i tråden som länkade en sida där man kunde beräkna sin elbilsrutt men hittar inte den länken.

Någon som kan länka den sidan igen.

För min del är den inget vidare, räknar fel jämfört med bilens navigator.

Jag byter ju potentiell bil som underkläder ungefär men nu lutar det åt Enyaq sportline 80x. Hinner säkert ändra mig tio ggr till innan det är dags men den känns rimlig nu.

Fisker är fortfarande kvar som bubblare.

Tackar , det är bara för att få ett ungefär hur mycket den kommer och dra och vart jag kommer behöva ladda.

Jag byter ju potentiell bil som underkläder ungefär men nu lutar det åt Enyaq sportline 80x. Hinner säkert ändra mig tio ggr till innan det är dags men den känns rimlig nu.

Fisker är fortfarande kvar som bubblare.
Är inte sportline 80x som en id4a?, kört id4 ett tag, makalöst buggig display och en hel del irriterande fel. Bland annat frös handtagen så man tar sig inte in i bilen.

Är inte sportline 80x som en id4a?, kört id4 ett tag, makalöst buggig display och en hel del irriterande fel. Bland annat frös handtagen så man tar sig inte in i bilen.
Jo det är ju typ samma bil, iaf plattform. Men Skoda har lyckats bättre med mycket på sin variant. Hur jag än gör blir det en kompromiss och iaf just nu, känns Enyaq som den bästa kompromissen.

Du behöver logga in och koppla den till bilen, då brukar det stämma bättre än med bilens navigator. Men jag orkar inte längre, bilens nav gör jobbet. ABRP är mest användbar om man till äventyrs ska åka utanför Supercharger-land och det är sällsynt för min del iaf.

Är det per bilmärke? Det skiljer ju en hel del mellan modeller av samma märke. Hyundais gamla Ioniq t.ex är otroligt snål.

Är det per bilmärke? Det skiljer ju en hel del mellan modeller av samma märke. Hyundais gamla Ioniq t.ex är otroligt snål.
Ja, tror de viktat ihop det så. Tanken är inte att jämföra bilmodeller, utan mer se ett mönster hur bra tillverkarna är. Sedan har de rankat alla i de 4 olika kategorierna, slagit ihop placeringarna i resp kategori för att få slutliga listan. Lite intressant att de iaf tittat även på energieffektivitet och inte bara förbrukning.

Hur energieffektiva är bensin- och dieselbilar?
Jag tog upp något ur marken som inte gick att använda direkt. Transporterade det långt, förädlade det hårt med mycket energiåtgång. Transporterade det igen och hällde ner det i marken. Tog upp det igen med en pump. Sen satsade jag mindre än 30% på framdrift och komfort. Resten slösade jag bort i atmosfären.

Jag tog upp något ur marken som inte gick att använda direkt. Transporterade det långt, förädlade det hårt med mycket energiåtgång. Transporterade det igen och hällde ner det i marken. Tog upp det igen med en pump. Sen satsade jag mindre än 30% på framdrift och komfort. Resten slösade jag bort i atmosfären.
Precis! Medan elen bara kommer ur två hål i väggen, den finns bara där. Helt magiskt!

Ja, tror de viktat ihop det så. Tanken är inte att jämföra bilmodeller, utan mer se ett mönster hur bra tillverkarna är. Sedan har de rankat alla i de 4 olika kategorierna, slagit ihop placeringarna i resp kategori för att få slutliga listan. Lite intressant att de iaf tittat även på energieffektivitet och inte bara förbrukning.
Men det där är WLTP-baserat, eller?

Tycker det här testet ger en bättre bild då det baseras på faktisk körning på såväl sommaren som vintern, och inte något som gjorts i en testmiljö:

Intressant ur mycket förbrukningen ökar med hastighet och under dåliga förhållanden också.

Men det där är WLTP-baserat, eller?

Tycker det här testet ger en bättre bild då det baseras på faktisk körning på såväl sommaren som vintern, och inte något som gjorts i en testmiljö:

Det är både och. De två vänstra kolumnerna är WLTP, de två högra är verklig körning (om jag minns rätt var det datat tagit ur nån stor databas med massor av inrapporterad data). Så det ger ju även en bild vilka tillverkare som i verklig körning ligger närmast WLTP, och vilka vars WLTP-siffror är helt off.

Edit: hittar förresten inget om effektivitet i det du länkar, bara räckvidd, dvs förbrukning.
Edit 2: så testerna har ju delvis olika syften, det du länkar jämför bilmodeller utifrån räckvidd, det jag länkar är mer ute efter att jämföra tillverkare utifrån hur långt fram de är tekniskt i att bygga energieffektivt.

Senast ändrad:
Så det ger ju även en bild vilka tillverkare som i verklig körning ligger närmast WLTP, och vilka vars WLTP-siffror är helt off.

Det är synd att körcykeln ofta visar så fel, det ger ju helt fel förväntningar. EPA-siffrorna brukar stämma bättre med verkligheten. Inte tillverkarnas fel, de är ju tvingade att ange WLTP-förbrukningen.

Det är både och. De två vänstra kolumnerna är WLTP, de två högra är verklig körning (om jag minns rätt var det datat tagit ur nån stor databas med massor av inrapporterad data). Så det ger ju även en bild vilka tillverkare som i verklig körning ligger närmast WLTP, och vilka vars WLTP-siffror är helt off.

Edit: hittar förresten inget om effektivitet i det du länkar, bara räckvidd, dvs förbrukning.
Edit 2: så testerna har ju delvis olika syften, det du länkar jämför bilmodeller utifrån räckvidd, det jag länkar är mer ute efter att jämföra tillverkare utifrån hur långt fram de är tekniskt i att bygga energieffektivt.
Effektiviteten redovisas under respektive bil, exvis:

Sen kan jag tycka att den officiella siffran är rätt betydelselös, verklig förbrukning är mkt intressantare. En annan bra källa där är spritmonitor.de där man kan hitta massa data från verkligheten.

Sen kan jag tycka att den officiella siffran är rätt betydelselös, verklig förbrukning är mkt intressantare. En annan bra källa där är spritmonitor.de där man kan hitta massa data från verkligheten.
Jag ser fortfarande bara förbrukning där.
Det intressanta med att se både WLTP och verklig förbrukning är att man lär sig vilka märken som är att lita på, och vilka som inte är det. Fuskar man där, fuskar man säkert på andra sätt också.
Men som jag sagt, det beror vad man är ute efter - jämföra specifika bilar eller tillverkare.

Det förutsätter att man inte försöker hålla nere sin förbrukning. Tillämpar man bara halvdan ecodriving (som numera e krav för körkort) så hamnar man enkelt under billtillverkarnas förbrukningssiffror. Tillämpar man helhjärtad ecodriving så kommer man en bra bit under.

Det förutsätter att man inte försöker hålla nere sin förbrukning. Tillämpar man bara halvdan ecodriving (som numera e krav för körkort) så hamnar man enkelt under billtillverkarnas förbrukningssiffror. Tillämpar man helhjärtad ecodriving så kommer man en bra bit under.
Är det skillnad på elbil och förbränningsmotorbil här? Min bild är snarare precis tvärtom, redovisad förbrukning är den största glädjekalkylen i världshistorien

/R

Är det skillnad på elbil och förbränningsmotorbil här? Min bild är snarare precis tvärtom, redovisad förbrukning är den största glädjekalkylen i världshistorien

/R
Jag har aldrig haft problem att komma under redovisad förbrukning men de bilar jag haft om man tillämpar ecodrivingtekniker. Det gäller såväl bensin / disel samt nuvarande elbil.

/R
Jag tror det beror på körmönster och körstil. Min bil (en 2009:a) stämmer väldigt bra med redovisad förbrukning (som är NEDC, vilken anklagats för att vara mindre realistisk än WLTP). Tittar jag på spritmonitor.de så ligger jag långt under vad många andra där uppger.
Jag tror som sagt det beror på körmönster och körstil. Jag har antagligen lite mer landsväg i mitt körmönster än andra (även om jag kör en hel del i stad också) men kör nog också ganska ekonomiskt. Kan tänka mig att många som har höga siffror troligtvis har väldigt mycket stadskörning (i Sverige är det ju bilarna i storstadsområdena som körs mest) i förhållande till den standardiserade cykeln och kanske inte heller kör jätteekonomiskt.
Detta sagt för ICE-bilar. Elbilar är ju tvärtom, de är ju generellt snålare i stadstrafik så har ingen bra förklaring där, men kan tänka mig att körstil påverkar mycket och även yttre omständigheter som vi vet (temperatur, väglag, m.m.).

Skiljer det något mellan hur man kör ekonomiskt med en förbränningsbil resp en elbil?

Skiljer det något mellan hur man kör ekonomiskt med en förbränningsbil resp en elbil?

På elbil kostar det på mer över 100 km/h. Men min upplevelse är att det kostar mindre att accelerera, start/stopp.
Motorbroms / regenerering är också lite annorlunda.

Senast ändrad:

/R
D e lite skillnad på hur man kör ecodriving mellan el o fossil, automat o manuell. Min peugeot 406 hdi va specad till 0,46, jag körde på 0,37 (snitt över hundratals pendlingsmil). Mitt rekord på en tank var 0,34.
Min gamla Leaf, gen1, (som jag sålde i våras) snittade jag 1,4 kwh/mil över hela året. Den va specad till 1,6 tror jag. Min nu 2021a e-niro är specad till 1,57. Har inte ägt den så länge men i somras var det inga bekymmer att snitta 1,1-1,2.
Jag gillar att tävla mot mig själv i ekonomisk körning (inte samma som krypkörning) o har ett intresse i d. D händer att jag upptäckr nya sätt som funkar bättre. Men man måste inte om man inte vill, e såklart upp till var o en att skapa ett egenintresse i ecodriving.

Jag har aldrig haft problem att komma under redovisad förbrukning men de bilar jag haft om man tillämpar ecodrivingtekniker. Det gäller såväl bensin / disel samt nuvarande elbil.
Oj. Vår V70 D3 2016 skall enligt vi bilägare har en blandad förbrukning på 0.43l/mil. Vår snittar just nu på 0.61 och jag tror inte vi är under 0.5 på långresor heller.

Jag skulle faktiskt vara rätt imponerad om du kommer under 0.4 för min känsla är att den inte drar fullt så lite på landsväg i jämn fart i 90 heller. Jag är inte ett under av eco-driving men är ändå hyffsad på att hantera motorbromsning och sånt.

Oj. Vår V70 D3 2016 skall enligt vi bilägare har en blandad förbrukning på 0.43l/mil. Vår snittar just nu på 0.61 och jag tror inte vi är under 0.5 på långresor heller.

Jag skulle faktiskt vara rätt imponerad om du kommer under 0.4 för min känsla är att den inte drar fullt så lite på landsväg i jämn fart i 90 heller. Jag är inte ett under av eco-driving men är ändå hyffsad på att hantera motorbromsning och sånt.
Kan ju vara att Volvo är en tillverkare som har svårt att nå sina officiella siffror i verklig körning, också (vet inte om det är så, men kan ju vara det).

• Gilla
Reactions: RN

/R
Det blir ju så om man inte kör som Farmor Anka. Elbilar är tyvärr ännu värre.

Det blir ju så om man inte kör som Farmor Anka. Elbilar är tyvärr ännu värre.
Upplever det inte så. Min Tesla Model 3 är otroligt effektiv i stadstrafik och hastigheter upp till 70-90km/h även om man kör aggressivt. Det är vid motorvägshastighet det blir svårare att hålla nere förbrukningen.

Kan ju vara att Volvo är en tillverkare som har svårt att nå sina officiella siffror i verklig körning, också (vet inte om det är så, men kan ju vara det).
Lite det jag menade med "redovisad förbrukning är den största glädjekalkylen i världshistorien" :)

De större Volvomotorerna brukar gå att köra på specad förbrukning eller under.
Ingen koll på d2/3an.

Det går ju inte att köra ecodriving med en modern bil... Alla system som gör allt åt en dödar det helt.

Upplever det inte så. Min Tesla Model 3 är otroligt effektiv i stadstrafik och hastigheter upp till 70-90km/h även om man kör aggressivt. Det är vid motorvägshastighet det blir svårare att hålla nere förbrukningen.

Det är ju tvåans fel i formeln för luftmotstånd, hastighetens inverkan ökar ju med kvadraten och då slår det ju hårt, speciellt på elbil.

5A82EE01-47BE-41CC-81B9-062025E99A9E.jpeg

Edit: Snapshoten blev onödigt stort så krympte lite..

Senast ändrad:
Jag ser fortfarande bara förbrukning där.
Det intressanta med att se både WLTP och verklig förbrukning är att man lär sig vilka märken som är att lita på, och vilka som inte är det. Fuskar man där, fuskar man säkert på andra sätt också.
Men som jag sagt, det beror vad man är ute efter - jämföra specifika bilar eller tillverkare.
Wh/km är väl ett effektivitetsmått om något?
OK, förstår vad du menar. Den faktorn är oinstressant för mig när jag jämför bilmodeller inför ett potentiellt köp, men kan säkert vara högintressant för andra och särskilt om man ställer märken mot varandra och huruvida de lever upp till sina löften. Men nu glider vi från ämnet, tråden handlar väl om vilken trimmad race-pickis man ska ha om man vill leka med Teslor..? :sneaky::LOL:

Det är ju tvåans fel i formeln för luftmotstånd, hastighetens inverkan ökar ju med kvadraten och då slår det ju hårt, speciellt på elbil.

Visa bilaga 598945

Edit: Snapshoten blev onödigt stort så krympte lite..
Visst är det så. Såhär på vintern får även "p" en större påverkan. Man glömmer ibland hur otroligt effektiva elbilar är. Exempelvis är batteriet i min bil på 54kwh vilket i energimängd motsvarar 6 liter bensin. Och på det tar man sig runt 40+ mil ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp