[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Funderar väldigt brett, allt från en lastcykel eller Renault Twizzy, via Citroën C-zero till Renault Ze-kangoo av olika årgångar. Men byter både jobb, stad och boende så behöver visa sig lite vilka behov som uppstår :)
Jag har kunskap av ägande från Ion (C-Zero), Fiat 500e (US, 24 kWh), Zoe (41 kWh), Opel Ampera (ca 8,5-9 kWh + bensin). Utöver det har jag haft en helelektrisk skåpbil med NiCd-batterier. Den hade fördelen med liten kupe och bensinvärmare. Resten var för dåligt.

Nu har jag fått leverans av BYD atto 3. Trevlig bil men den har några egenheter som tydligen ska fixas snart… väldigt välutrustad om inte annat.
Det är ju en suv så det är väl sådär för den lilla körglädje man hade kunnat ha men…

Nu har jag fått leverans av BYD atto 3. Trevlig bil men den har några egenheter som tydligen ska fixas snart… väldigt välutrustad om inte annat.
Det är ju en suv så det är väl sådär för den lilla körglädje man hade kunnat ha men…

Hur ser det ut med serviceverkstäder för alla nya Kinesiska märken? Fisker är förvisso inte Kinesiskt men ska tydligen ha skrivit avtal med mekonomen.

Kinesbilarna är inte anpassade för Sverige tyvärr. Vår MG ZS EV går billigt och är tillräcklig i utrymme. Men. Mycket fukt inne i kupén och det kondenserar på glastaket. Ska in på rostfix då de troligen inte behandlat lyftpunkterna på underredet. Galonsätena håller inte heller måttet.

Snart halvvägs på leasingen (6000 mil totalt) och elbil lär det bli framgent, helst en Tesla men behöver plats för hund och bur.

Fin bil?

Kinesbilarna är inte anpassade för Sverige tyvärr. Vår MG ZS EV går billigt och är tillräcklig i utrymme. Men. Mycket fukt inne i kupén och det kondenserar på glastaket. Ska in på rostfix då de troligen inte behandlat lyftpunkterna på underredet. Galonsätena håller inte heller måttet.

Snart halvvägs på leasingen (6000 mil totalt) och elbil lär det bli framgent, helst en Tesla men behöver plats för hund och bur.

AC:n gör susen mot fukt i kupén, den kanske inte används så mycket i en elbil om det inte är varmt ute?
Aircirkulationen är väl i öppet läge?
Dum fråga för dom mesta,
men jag har åkt med många som inte vetat vad detta är..

nej, tyskarna når helt enkelt inte i närheten av upp i samma klass när det gäller bekymmersfri kvalitet.?

(kör själv audi. frun kör toyota)
Bäst är mör de som kör Toyota är så malliga över det, sen visar det sig att deras bil är byggd typ i England.

Hedin bil verkar ha hand om en del, men varierar från ort till ort ser det ut som
Dom har både MG och BYD så dom passar väl på att plocka märken när dom kan... Kan ju bli bra, eller så blir det kasst men Hedin finns ju på rätt många ställen iaf.

Visste du att Teslas sämsta frabrik är ett gammal Toyotasamarbete? ;)
Nu utelämnar du iofs lite. NUMMI var ett toyotasamarbete, men afaik har/hade tesla noll och intet med det att göra. De köpte fabriken pga huset.

Jag köper gärna en el-Toyota när de lär sig bygga vettiga elbilar. Den där bxzbxzn4xåäö verkar tyvärr inte vara så hemskt vettig. Nästa generation kanske?

Nu utelämnar du iofs lite. NUMMI var ett toyotasamarbete, men afaik har/hade tesla noll och intet med det att göra. De köpte fabriken pga huset.

Jag köper gärna en el-Toyota när de lär sig bygga vettiga elbilar. Den där bxzbxzn4xåäö verkar tyvärr inte vara så hemskt vettig. Nästa generation kanske?
Man tycker att Toyota om någon borde kunna bygga en bra bil, men dom håller nog hårt i Asien istället. Känns lika döende som en 45årog ungkarl som bor hemma i den fd bra ekonomin japan liksom.
Nästa generation kanske blir 2024-2025?

En fråga som kanske redan varit uppe och vänt(?), hur tänker ni som går i elbilstankar kring tillgången på el? Alltså inte hur många stolpar man gräver ned utan själva elen, tillgång och pris? Kan det vara värt att fundera på solceller bara för bilens skull? Finns det en risk att elpriset spårar ur så mkt att man får låta bilen stå periodvis, tex på vintern? Behöver man väga in den risken ens?

Jag blir bara mer och mer svartsynt ju mer jag tar del av olika perspektiv och betraktelser av hur vi har hamnat där vi är nu när det gäller energiförsörjningen. Å andra sidan lär ju inte heller bensin och diesel bli billigare, så den vägen känns trots allt stängd på sikt.

En fråga som kanske redan varit uppe och vänt(?), hur tänker ni som går i elbilstankar kring tillgången på el? Alltså inte hur många stolpar man gräver ned utan själva elen, tillgång och pris? Kan det vara värt att fundera på solceller bara för bilens skull? Finns det en risk att elpriset spårar ur så mkt att man får låta bilen stå periodvis, tex på vintern? Behöver man väga in den risken ens?

Jag blir bara mer och mer svartsynt ju mer jag tar del av olika perspektiv och betraktelser av hur vi har hamnat där vi är nu när det gäller energiförsörjningen. Å andra sidan lär ju inte heller bensin och diesel bli billigare, så den vägen känns trots allt stängd på sikt.
Jag planerar för solceller men vill avvakta den här boomen som är nu. Gillar inte att handla på överhettade marknader (Gillar fälgbroms också), Jag ser det som en möjlighet att vara mer självförsörjande på tex drivmedel, men också avlasta nätet lokalt. Gör många det blir det möjligt att spara på en del andra energislag vissa årstider. Det kan också bli möjligt att ge toppeffekt till industrier om övriga förbrukare har egen stödel.

Det är högre effektivitet att producera el från ett kraftvärmeverk och ladda elbilen än att köra på bensin/diesel pga kolvmotorns låga verkningsgrad, så jag tänker att så länge det finns tillgång till olja så borde tillgången till el inte vara ett problem.
En annan fördel är att köra med V2G dvs ladda på natten och nyttja på dagen då man sällan nyttjar hela batterikapaciteten för sina dagliga turer man gör med bilen.

Det är högre effektivitet att producera el från ett kraftvärmeverk och ladda elbilen än att köra på bensin/diesel pga kolvmotorns låga verkningsgrad, så jag tänker att så länge det finns tillgång till olja så borde tillgången till el inte vara ett problem.
En annan fördel är att köra med V2G dvs ladda på natten och nyttja på dagen då man sällan nyttjar hela batterikapaciteten för sina dagliga turer man gör med bilen.
Glöm bara inte den lilla jobbiga faktorn energilagring. När det flytande bränslet omvandlats till elektricitet, är det åtminstone än så länge både dyrare och mera komplicerat att lagra det. Öht verkar det som att energilagring är den stora haken då det gäller el.

Jag tror mig se att man kan reglera på vattenkraft i viss mån. Genom att minska utflöde vid god tillgång på alternativ kan man öka igen när alternativen tryter, tex på natten. Att ha vattenkraft verkar vara den stora skillnaden mellan att vara exportör eller importör och att kunna "lagra". Men framöver lär man lagra i vätgas. Krisläget gör oss ju även mer benägna att optimera alla förutsättningar vi kan påverka. Om det även händer i Europa, och det gör det, så kan vi minska förbrukningen och flytta uttagen.

Edit. Vi minskar förbrukningen hemma markant trots att vi laddar elbilar på abonnemanget. Vägen dit går genom att sänka temp inne, minska volym inne med övervåning avgränsad och på sparlåga i vinter. Stödelda vid köldknäppar och köra så lite bil som möjligt. Solpaneler kan göra det ännu bättre på sikt.

Senast ändrad:
Det är lite intressant att jämföra Sverige och Finland nu när elbehovet ökar markant. Sverige har länge varit elexportör (på årsbasis) medan Finland varit importör. Men under perioden 2024-2027 kommer dessa roller att bytas enligt Svenska kraftnäts prognoser, Sverige kommer då att bli elimportör pga ökat elbehov medan Finland blir elexportör pga ökad elproduktion (och trots ökat elbehov).

Senast ändrad:
Glöm bara inte den lilla jobbiga faktorn energilagring. När det flytande bränslet omvandlats till elektricitet, är det åtminstone än så länge både dyrare och mera komplicerat att lagra det. Öht verkar det som att energilagring är den stora haken då det gäller el.
Det är den stora haken för icke-planerbar el. Planerbar el har inte det problemet.

Det är lite intressant att jämföra Sverige och Finland nu när elbehovet ökar markant. Sverige har länge varit elexportör (på årsbasis) medan Finland varit importör. Men under perioden 2024-2027 kommer dessa roller att bytas enligt Energimyndighetens prognoser, Sverige kommer då att bli elimportör pga ökat elbehov medan Finland blir elexportör pga ökad elproduktion (och trots ökat elbehov).
Var hittar du den informationen?
Fram till åtminstone 2025 förväntas elexporten öka enligt energimyndigheten
https://www.energimyndigheten.se/ny...elexport-och-en-transportsektor-i-omvandling/

Fast produktion av el från flytande bränsle borde vara ganska planerbar, eller?
Mest planerbart blir det om jag bränner soppan direkt i min bil. Fast kass verkningsgrad som sagt.

Vätgasideerna är väl behäftade med verkningsgradproblem också? Minns inte exakt siffra jag läst nu, men går man från el till vätgas och tillbaka till el, blir den väl ganska kass?

Fast produktion av el från flytande bränsle borde vara ganska planerbar, eller?
Ja, kraftvärme är planerbar. Sedan finns det diverse experiment med vätgas, verkar dock ha låååång väg kvar innan nåt i större kommersiell skala finns.

När elbilsmarknaden exploderade i början, såg jag aldrig någon diskussion om tillgången på el skulle bli en faktor att räkna med. Tycker inte den diskussionen blivit jättemycket större ännu yrots kris. Kanske det inte är en så stor faktor att räkna med? En fullt elektrifierad fordonsflotta skulle kanske inte påverka tillgången till el så mycket?

När elbilsmarknaden exploderade i början, såg jag aldrig någon diskussion om tillgången på el skulle bli en faktor att räkna med. Tycker inte den diskussionen blivit jättemycket större ännu yrots kris. Kanske det inte är en så stor faktor att räkna med? En fullt elektrifierad fordonsflotta skulle kanske inte påverka tillgången till el så mycket?
Rent teoretiskt går det ju att tvångsinlösa all olja och bränna i kraftvärmeverk (om man har några) istf i bilar, så det går ju att hävda att det är en ickefråga. I praktiken kan det ju dock bli vissa problem.

Rent teoretiskt går det ju att tvångsinlösa all olja och bränna i kraftvärmeverk (om man har några) istf i bilar, så det går ju att hävda att det är en ickefråga. I praktiken kan det ju dock bli vissa problem.
Hittade lite kring detta på Allt om elbil:

"Om alla bilar i Norge byttes ut till en elbil över en natt räknar föreningen med att runt 4 till 5 procent av landets energiproduktion skulle gå till att driva landets elbilar.

Motsvarande siffra i Sverige, beräknat på fem miljoner elbilar, skulle vara 7,6 procent av vår elproduktion. Men det lära dröja flera decennier innan vi har fem miljoner elbilar i Sverige. Då lär vår energiproduktion och energiförbrukning se mycket annorlunda ut. Det finns ingen anledning att tro att elbilen skulle vara orsaken till en elkris i vinter."

Verkar inte som att de tycker att förbrukningstoppar och effektbrist kommer att bli något problem pga elfordonsladdning. Åtminstone tar de inte upp den frågan.

Bollen är i rullning. Problem kommer hanteras efter hand. Genomsnittssvensken kör inte mycket bil per dag och det är sannolikt inte bråttom att fylla upp den lilla mängden el. Lite intressant runt energilagring är att titta på Norge som inte är med i EU. De här dagarna när det blåste har de importerat mängder med billiga kWh. Nu när priserna stiger har de börjat exportera igen. Sverige har konstant exporterat trots lågt pris.

"Om alla bilar i Norge byttes ut till en elbil över en natt räknar föreningen med att runt 4 till 5 procent av landets energiproduktion skulle gå till att driva landets elbilar.

Motsvarande siffra i Sverige, beräknat på fem miljoner elbilar, skulle vara 7,6 procent av vår elproduktion. Men det lära dröja flera decennier innan vi har fem miljoner elbilar i Sverige. Då lär vår energiproduktion och energiförbrukning se mycket annorlunda ut. Det finns ingen anledning att tro att elbilen skulle vara orsaken till en elkris i vinter."

Verkar inte som att de tycker att förbrukningstoppar och effektbrist kommer att bli något problem pga elfordonsladdning. Åtminstone tar de inte upp den frågan.
Vore intressant att räkna på vilken energibesparing en omställning om 5 miljoner elbilar skulle göra för lilla Sverige.

Bollen är i rullning. Problem kommer hanteras efter hand. Genomsnittssvensken kör inte mycket bil per dag och det är sannolikt inte bråttom att fylla upp den lilla mängden el. Lite intressant runt energilagring är att titta på Norge som inte är med i EU. De här dagarna när det blåste har de importerat mängder med billiga kWh. Nu när priserna stiger har de börjat exportera igen. Sverige har konstant exporterat trots lågt pris.
Elmarknaden fungerar inte i Sverige. Om det är skäl nog att välja bort elbil tror jag iofs kanske inte. Bara att hålla tummarna att man skall få ordning på skiten även om det ser dystert ut nu.

Elmarknaden fungerar inte i Sverige. Om det är skäl nog att välja bort elbil tror jag iofs kanske inte. Bara att hålla tummarna att man skall få ordning på skiten även om det ser dystert ut nu.
Jag är också en smula pessimistisk. Inte bara för sverige, utan hela eu. Europeiska elmarknaden har designats av lobbyister från energibolagen och inkompetenta alt. korrupta politiker i Bryssel.
Det är ett gigantiskt problem, eftersom tillgång till billig energi är grunden för nationernas välstånd. Elbolagen kommer att göra fina vinster, men europa riskerar att avindustrialiseras.

Nej, det är elektrifieringen av industrin som står för det största framtida elbehovet. Med det sagt, så är den källa du hittat en lobbysajt för elbilar (som så många andra ”källor” som länkas när problem lyfts), som säkerligen har en agenda bakom sina artiklar kring såna här frågor. Säger inte att de har nåt direkt fel här, men jag skulle titta efter mer neutrala källor om jag var intresserad av den fullständiga bilden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp