weldion
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Är nog bara vattnet i bränslet som ryker när jag kör.Men, spinner den där ens på blött gräs trots att den ryker som en disel? ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är nog bara vattnet i bränslet som ryker när jag kör.Men, spinner den där ens på blött gräs trots att den ryker som en disel? ?
Det intressanta är ju vad man gjort för antaganden. I studien du länkar till har man räknat med att batteriet skall hålla i 27260 mil. Då blir det ju inte så många koldioxidekvivalenter i utsläpp från batteriproduktionen per körd kilometer.https://carboncounter.com är rätt kul. Det är MIT som ligger bakom så jag räknar den som trovärdig.
Här är en jämförelse av co2-utsläpp mellan en Tesla Model 3 LR och en BMW 330i, de är antagligen rätt jämförbara som bilar även om Teslan har ca 100hk mer och är fyrhjulsdriven: https://www.carboncounter.com/#!/details?cars=36713;36310
Det som syns tydligt är att utsläppen under körning står för den allra största delen av utsläppen när det gäller co2 under livscykeln för fossilbilen.
(Sen tror jag att det kanske finns andra utsläpp att titta på än bara co2 också)
Är nya bilar så mycket bättre komfortmässigt? Breda lågprofildäck och hård stötdämpning för "roliga" köregenskaper.Det står en 855 på vårt lantställe, tvärs över sjön från @weldion, så punkt 3 och 4 är mer än uppfyllda.
Den används iofs inte som vardagsbil, bara för lokala transporter de ggr en av oss är där utan den "moderna" bilen. Skatt, försäkring och besiktning kostar mer per år än bensinen.
Men punkt ett är den långt ifrån, punkt två passar jag på.
JaÄr nya bilar så mycket bättre komfortmässigt?
JaLänge sedan jag åkte i en 850 men minns det som att de var väldigt tysta och komfortabla för sin tid? Är de verkligen sämre än tex en Kia idag?
Tesla: "I genomsnitt har batterierna kvar ungefär 90 procent av sin kapacitet efter 32 000 mil."I studien du länkar till har man räknat med att batteriet skall hålla i 27260 mil. Då blir det ju inte så många koldioxidekvivalenter i utsläpp från batteriproduktionen per körd kilometer.
Är det realistiskt?
+1Blir som sagt intressant att se hur EU kommer att räkna. :)
Låter som min 850 t5r jag hade ett tag, var inte optimalt med ca 300hk och framhjulsdrift heller! men en bra bil helt klart.Breda lågprofildäck och hård stötdämpning för "roliga" köregenskaper.
Det intressanta är ju vad man gjort för antaganden. I studien du länkar till har man räknat med att batteriet skall hålla i 27260 mil. Då blir det ju inte så många koldioxidekvivalenter i utsläpp från batteriproduktionen per körd kilometer.
Är det realistiskt?
Blir som sagt intressant att se hur EU kommer att räkna. :)
När produktionen av syntetiska bränslen skalas upp så kommer vinden att vända nästan lika snabbt. Försäljningen av elbilar inom vissa segment kommer då att falla dramatiskt.
Grabbar, grabbar, ni glömmer att EU inte förbjuder bilar med förbränningsmotorer, utan att bilarna går på fossila bränslen(!)
Läs långsamt och upprepa ett par gånger för dig själv: syntetiska bränslen med minimala netto-utsläpp.
När produktionen av syntetiska bränslen skalas upp så kommer vinden att vända nästan lika snabbt. Försäljningen av elbilar inom vissa segment kommer då att falla dramatiskt.
Jag gillar liknelsen. Men är övertygad att syntetiska bränslen har en given plats i framtiden. Min övertygelse delas att de som pumpar in miljarder i dess forskning.Det går inte åt någon energi vid produktionen av syntetiska bränslen då? Jag tror att skiftet från förbränningsmotorer redan skett, även om det skulle ske utveckling där så är de frånsprungna inom så många andra områden. Vi kör ju inte dumtelefoner idag trots att de hade batteritid på en vecka på slutet, 99% av försäljningen är ändå smartphones.
Lite som vätgasbilarna som varit på gång i 20 år eller så.
Syntetiska drivmedel och fusion så är vi i hamn sedan. Då löser vi nog flygande bilar och världsfattigdomen också ;) Mer seriöst är väl frågan hur man ska lösa *energieffektiv* produktion av syntetiska bränslen? Där har jag inte hört något. Men tar gärna mer info :)
Jag gillar liknelsen. Men är övertygad att syntetiska bränslen har en given plats i framtiden. Min övertygelse delas att de som pumpar in miljarder i dess forskning.
![]()
eFuels pilot plant in Chile officially opened
Porsche and international partners working with the Chilean operating company Highly Innovative Fuels (HIF) have started the industrial production of synthetic fuels.newsroom.porsche.com
I länder med vattenkraft och kärnkraft är det en ickefråga, elbilens utsläpp blir i princip noll under användningsfasen av livscykeln
Map | Electricity Maps
Track real-time and historical electricity data worldwide — see production mix, CO2 emissions, prices, cross-border exports, and much more.app.electricitymaps.com
I länder som Polen, Kina, vissa stater i Usa kan man gott köra vidare på fossilbilar
Lite som vätgasbilarna som varit på gång i 20 år eller så.
framtiden är tveklöst elektrisk, men med bränslecell i bilen behövs inte batterier mer än för en begränsad sträcka.
Nu har jag kört v90 recharge. Visserligen bara 3 mil hem från Volvohandlaren men ändå ett par reflektioner.
150 hk elmotor räcker gott för att transportköra på ren el. Räckvidden verkar hyfsat rimlig också, lär inte vara några problem att jobbpendla på ren el året om. Tyst och bekväm bil. Sjukt rymligt bagage (jippi). Provade nästan inte att köra med båda motorerna men kraft att knuffa iväg bilen rejält finns iaf. Rätt stor skillnad mot vår gamla Avensis med 150 hk bensinmotor och v90n som har 350 hk i systemeffekt. Även om det är fånigt mycket kan det vara skönt när man kör fullastad bil och fortfarande har effekt kvar för att kunna accelerera.
Så till några negativa saker. Den viktigaste först:
För att kunna köra på endast el måste man välja körläge "Pure". Gott så. Men det finns ingen snabbknapp för att växla körläge. Man kan inte ställa in den på att automatiskt starta bilen i "pure". Och google röstassistent verkar inte klara kommandot "välj körläge Pure". Så varje gång bilen startas får man göra tre klick på touchskärmen på olika ställen för att byta körläge. Segt.
Kardantunneln. Jag visste att den var stor. Men satan vad stor den är.
Dragkroken. Testade den när jag gick runt och inspekterade bilen. Funkade fint. När jag rullar ut från hallen tänds servicelampan och upplyser mig om att släpvagnssystemet behöver service och det visar sig att den utfällningsbara dragkroken är stendöd och inte vill funka. Så nu är första service bokad, 30 min efter att jag hämtat bilen. Ridå.
Ja, det är ju så man vill ha det. Alla korta resor vill man göra på el och de gånger man ska långköra är de där klicken inte så jobbiga. Men varje jobbpendling innebär tre starter för min del. Hemma, förskola och skola. Så det blir mkt klickande för att hålla den i elläget. Kommer man orka med det i längden?GTE:n startar alltid i elläget och man får göra valet för att köra i hybrid via en fysisk knapp.
Ja, det är ju så man vill ha det. Alla korta resor vill man göra på el och de gånger man ska långköra är de där klicken inte så jobbiga. Men varje jobbpendling innebär tre starter för min del. Hemma, förskola och skola. Så det blir mkt klickande för att hålla den i elläget. Kommer man orka med det i längden?
Volvohandlaren upplyste mig om att det är bättre att köra "pure"-läget än "hybrid" om man vet att man kommer kunna köra på enbart el. Detta eftersom man då inte bränner el till att förkonditionera bensinmotorn.Samma på min Skoda fast där är en fysisk knapp att först trycka på och sen pricka en liten ruta på touchskärmen. Det tar också typ en minut från det man startar innan touchskärmen tänkt färdigt och det går att byta. Enormt segt och frustrerande. Ibland lyckades den komma ihåg förra körläget om man bara stannat kort, men det går inte att se utan att man först ändå trycker på knappen.
När batteriet sen är tomt och man kör på bensin måste man trycka på fysiska knappen (eller fyra touchclick) och sen kryssa ur autoläget annars kör den och laddar batteriet med bensin.
Edit: Hade hellre startat i bensinläge alltid men bäst vore om det gick att ställa in själv, kan väl inte vara så svårt att få med den funktionen?
Ja som hybrid har faktiskt VW lyckats bra med Passaten även om min haft vissa kvalitets-problem minst sagt. Något jag stör mig på nu är att uppkoppling till appen bara ingick i tre år och vi har bilarna i fyra så nu kan jag inte använda appen pga att jag är för snål att betala för ett år till..Ja, det är ju så man vill ha det. Alla korta resor vill man göra på el och de gånger man ska långköra är de där klicken inte så jobbiga. Men varje jobbpendling innebär tre starter för min del. Hemma, förskola och skola. Så det blir mkt klickande för att hålla den i elläget. Kommer man orka med det i längden?
Om jag får spekulera lite om körläget där.Nu har jag kört v90 recharge. Visserligen bara 3 mil hem från Volvohandlaren men ändå ett par reflektioner.
150 hk elmotor räcker gott för att transportköra på ren el. Räckvidden verkar hyfsat rimlig också, lär inte vara några problem att jobbpendla på ren el året om. Tyst och bekväm bil. Sjukt rymligt bagage (jippi). Provade nästan inte att köra med båda motorerna men kraft att knuffa iväg bilen rejält finns iaf. Rätt stor skillnad mot vår gamla Avensis med 150 hk bensinmotor och v90n som har 350 hk i systemeffekt. Även om det är fånigt mycket kan det vara skönt när man kör fullastad bil och fortfarande har effekt kvar för att kunna accelerera.
För att kunna köra på endast el måste man välja körläge "Pure". Gott så. Men det finns ingen snabbknapp för att växla körläge. Man kan inte ställa in den på att automatiskt starta bilen i "pure". Och google röstassistent verkar inte klara kommandot "välj körläge Pure". Så varje gång bilen startas får man göra tre klick på touchskärmen på olika ställen för att byta körläge. Segt.
Dragkroken. Testade den när jag gick runt och inspekterade bilen. Funkade fint. När jag rullar ut från hallen tänds servicelampan och upplyser mig om att släpvagnssystemet behöver service och det visar sig att den utfällningsbara dragkroken är stendöd och inte vill funka. Så nu är första service bokad, 30 min efter att jag hämtat bilen. Ridå.
Problemet är att det alltid kommer vara extremt mycket mindre effektivt.alla väntar på alla. det krävs att någon framsynt aktör har muskler att satsa på riktigt. elon musk satsade på batterier. hade han valt vätgas var det möjligen den tekniken vi hade idag.
nu verkar det som stålindustrins vätgassatsning blir det som efterhand öppnar dörren och ger förutsättningar för en vätgasinfrastruktur. förstås stora fördelar dels att kunna lagra den ojämnt producerande vind- och solkraften, dels slippa att varje bil behöver medföra typ ett ton faktiskt inte miljövänligt producerade batterier, dels kunna tanka på några minuter.
framtiden är tveklöst elektrisk, men med bränslecell i bilen behövs inte batterier mer än för en begränsad sträcka.
Nu har jag kört v90 recharge. Visserligen bara 3 mil hem från Volvohandlaren men ändå ett par reflektioner.
Den startar i hybrid.På Eu/ Norden (m.fl) startar alltid bilen i El-läge om batteriet är laddat. Minns inte om i hybrid eller pure.
Där har vi det, gengas! Sticker ut i skogen och skaffar fast biobränsle.Vätgas funkar nog i stadsmiljö men för längre sträckor tar det för mycket plats, man får åka med ett släp bakom om man ska få vettig räckvidd.
Inte ens bussar verkar effektiva: https://www.energinyheter.se/202201...t-satsar-istallet-pa-batterielektriska-bussarDär har vi det, gengas! Sticker ut i skogen och skaffar fast biobränsle.
Snackade med ett par brandmän innan jul. De verkade lite bekymrade över batteribränder. Fast det verkade som att åtminstone en av dem var lite negativt inställd till elbilar i största allmänhet.För min del känns det också mer skrämmande med högst explosiv gas under högt tryck i en tank jämfört med ett batteri. Men det är ett känsloargument, egentligen inte så relevant eftersom jag inte är påläst.
Jag läste det. Märkte inget själv - normalt sett fungerar det bra. Och det går ju i alla fall att komma in i bilen och köra utan att appen funkar :) Twitter har jag inte och är inte så sugen på att skaffa heller, är det bra?
Ni som har andra bilar, hur funkar era appar?
På mitt förra jobb var det en speciell parkeringsapp, men det gick inte att betala i den, för det behövdes ytterligare en speciell app. Jättekul då detta infördes precis innan jag skulle sluta där, så jag fick inleda min sista arbetsdag med att installera dessa j-a appar…Det är ju tur att det finns massor av appar, hur skulle det gå att parkera enkelt om det bara fanns en parkeringsapp...
Samma här med Parkster. Den funkar ju.Tycker vissa delar av Skodas app är utmärkta. Sätta igång värmen mm, trist bara att den fungerar så otroligt dåligt.
Parkster är numera mycket bra även om jag var emot det i början.
Ja precis, man ska visa att man har råd?Parkeringsapp? Varför skall man ha det för?
Får ju fakturan fastsatt på vindrutan lagom när man kommer tillbaka till bilen. Gul och fastklämd under ena torkarbladet, det är service!