[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När vi bytte bil senast knappade jag in fel regnummer i Easypark, tog ett halvår innan jag fick böter och upptäckte det. Som tur var på jobbets personalparkering där felparkeringsavgiften inte är så svidande hög.

När vi bytte bil senast knappade jag in fel regnummer i Easypark, tog ett halvår innan jag fick böter och upptäckte det. Som tur var på jobbets personalparkering där felparkeringsavgiften inte är så svidande hög.

Tjena!

Topp då vet jag var jag ska parkera bilen gratis centralt i fortsättningen om det är så liten risk att åka dit. Ställer man sig på gatan utanför hinner man ju inte nysa förens lapplinus är där.

Tjena!

Topp då vet jag var jag ska parkera bilen gratis centralt i fortsättningen om det är så liten risk att åka dit. Ställer man sig på gatan utanför hinner man ju inte nysa förens lapplinus är där.

Jag hade stått på massa olika ställen men det var nog första gången på just personalparkeringen. Och den är inhägnad och bevakad (skyddsobjekt) så där kommer du inte in ändå :-)

Men faktum är att jag stod i flera år utan att betala på Valhallavägens förlängning längs med Ladugårdsgärdet, fick böter ett fåtal gånger under de åren, klart billigare än att betala. Det verkade som att de som kollade Valhallavägen inte fortsatte efter rondellen.

Samma bil duckade också trängselskatt pga orsak, skyltarna var delvis skymda snett uppifrån helt utan att jag gjort något med flit. Riktigt billig bil att köra trots att den drog dryga litern milen :-) (Forester Turbo-S -99).

Finns dock uppenbara nackdelar. Dels att det går att framställa vätgas från fossil råvara och det är det vanligaste idag. Dels att totala förlusterna är så stora jämfört med en ren batteribil. Tror inte det kommer bli ett alternativ för personbilar, pendeln har redan svängt, det byggs otroligt mycket laddinfrastruktur nu.

Kostnadsmässigt finns det också frågetecken, både för att bygga infrastruktur och själva konsumentpriset på bränslet. Men jag förstår att det kan ses positivt från många håll att hålla "åka och tanka"-beteendet vid liv :-)

Vi får väl se hur det går framåt. Jag tror fortsatt på batteribilar men det behöver läggas mer fokus på lätta, snåla bilar som klarar sig med mindre batterier!
dock har det hävdats att för just små bilar är det svårt att överhuvudtaget svårt att räkna hem koldioxidutsläppet för batteritillverkningen sett till bilens livslängd.

nu är ju inte det en ursäkt att köra runt i stora batteribilar, men även dessa hampas med ett koldioxidhandikapp som det lär ta typ 8000 mil att räkna hem. om vi antagligen optimistiskt räknar laddcykelmässigt med en livslängd på batteripacken på 24 000 mil blir som du påpekar den måttliga verkningsgraden för väteproduktion inte lika tveksam.

jämför med småbilen närmast lysande:)

Kanske fattar fel men min tolkning är inte att dom återkallar något utan att dom släpper en ny mjukvara då dom märkt en säkerhetsbrist?
Känns lite som "click bait"
Nu är det ju inte Tesla som märkt flera säkerhetsbrister (bilen kan köra rakt fram i korsning, köra för fort, och köra mot gult), utan kontrollmyndigheterna. Tesla håller inte med står det, men viker sig under galgen.

Lite mer kött på benen. Det rör inga bilar utanför USA och det är en ren mjukvaruuppdatering som ska göras, att kallad det för recall är lite clickbait kanske, och att utelämna det faktum att det inte rör bilar här också.

Personligen tycker jag Tesla hanterar sina betatester lite väl omdömeslöst.

Tesla kallar sin FSD för L2-autonomi vilket definieras enl detta:

"While the driver has to keep their hands on the wheel, the car navigates, centers, accelerates, and brakes on select highways. The key with level 2 is that the human driver is still in full control, has their hands on the wheel, and drives most of the time"

Stora problemet tycks vara att den till 99% klarar mycket mer vilket gör att föraren inte tar det ansvar denne förväntas göra.

Senast ändrad:
Sen skrotas sällan eller aldrig batterierna med bilen heller utan lever vidare som ren energilagring. Det sägs vara ett stort problem för de som vill återvinna innehållet - det finns för få batterier att återvinna.
vore kul om det fanns irl exempel på detta? verkligen ett bra ändamål.

jag har snarare åtminstone tidigare haft intrycket att de asiatiska där skrotas för att sedan säljas som enkelceller med uppgiven kapacitet kring det dubbla vad de hade som nya, under ett namn där namnet innehåller 'fire'.

men det där kan ju bli bättre, kanske redan är det?

BMW är väl en av de som är mer aktiva än så länge tror jag.

https://fuelsave-global.com/bmw-is-turning-used-i3-batteries-into-home-energy-storage-units/ är en artikel t.ex. men de nämner också att de använder nya batterier - tillgången på begagnade är antagligen inte tillräcklig ännu. (Nu tog jag en artikel i mängden, det finns massor)

Om du får fel på batteriet i en bil under garanti (vilket de allra flesta elbilar fortfarande är) så brukar du få ett "refurbished" batteripaket och lämnar ditt i utbyte, sen repareras det och används i en annan bil. Att batteripaketen byts pga dålig kapacitet har jag nästan inte hört talas om förutom gamla Nissan Leaf som körts i varmt klimat. De har ingen kylning eller värmning av batteriet så de klarar det lite sämre.

ja som antyds i posterna här har batteriernas kvalitet förbättrats, och kanske ffa hur de behandlas vid laddning. det gör väl att inte så mycket batterier kommer ut på tredjehandsmarknaden. verkar mest teoretisk än så länge?

(ot1) ett par av ett antal 18 volts makitabatterier jag misshandlat med 22 minuters laddning i femton års tid börjar först nu tröttna. kommer att skrota dem och ta vara på de celler som fortsatt är ok. och använda till mtb-lampor.

(ot2) två högst imponerande nimh-batterier av aa-storlek är fast inbyggda i en panasonic rakapparat jag köpte för snart 25 år sedan, med induktiv laddning. dagligt bruk sedan dess. kapaciteten är kring hälften, ett bra facit för batteritypen. fortfarande kring 10 dagar per laddning. bytt skär en gång. whao.

Batterier i bilarna sköts ju också om på ett helt annat sätt, BMS som inte låter dig ladda varken fullt eller tomt, och står inte alltid parkerade fulladdade som ett Makitabatteri gärna gör. Jag vill tro att det inte är i närheten av jämförbart.

Toyota gjorde väl bort sig lite dock och satte 0% på batteridisplayen väl högt vilket gjort att de får väldigt dålig räckvidd när det testas. I verkligheten kan man dock köra 50+ km mer än vad som visas men syns förstås inte i testerna. De ska göra om..

Brukar sikta på att ha 10% när jag kommer hem, då finns det god marginal för oförutsedda händelser. Med förra bilen kom vi hem från julfirande med 1% kvar, -20, felkörning + olycka på vägen som krävde omväg. Trots att jag vet att det går att köra 10-20 km även med Teslan vid 0% så var det en aning stressande :)

vad är rutinen med tesla om man verkligen torskar då? finns det en hemlig reboot...? vänta en stund och få någon mil till? eller får man fråga elon om tillstånd att tömma vidare? för det lär vara bra mycket kräm kvar. även om det är onyttigt för batterierna.

med min a2 tdi och risken för oförutsedda hinder i vinterkyla går jag iaf ogärna under 15 mils återstående verklig räckvidd. men i det läget säger bilens dator cirka fyra mil kvar.

Tja, det är väl samma som med en bränslebil antar jag, är det slut så är det slut. Har aldrig fått bensinstopp heller även om det varit nära (bilen dog på motorvägsavfarten en gång, lyckades rulla till bensinpumpen på en mack i närheten. 99.9% tur!).

Vet inte alls hur det är i andra bilar men Tesla har rätt bra verktyg för att prognosticera hur långt man kommer med en graf (lite om den här: https://electrek.co/2022/10/12/tesla-new-energy-app-gives-range-advices-more/) där prognos och verklig förbrukning visas så man får snabbt en känsla för utfallet. Och orkar man inte nörda ner sig så är det bara att navigera till destinationen så tar bilen dig dit med (onödigt) stora marginaler.

Tja, det är väl samma som med en bränslebil antar jag, är det slut så är det slut. Har aldrig fått bensinstopp heller även om det varit nära (bilen dog på motorvägsavfarten en gång, lyckades rulla till bensinpumpen på en mack i närheten. 99.9% tur!).

Vet inte alls hur det är i andra bilar men Tesla har rätt bra verktyg för att prognosticera hur långt man kommer med en graf (lite om den här: https://electrek.co/2022/10/12/tesla-new-energy-app-gives-range-advices-more/) där prognos och verklig förbrukning visas så man får snabbt en känsla för utfallet. Och orkar man inte nörda ner sig så är det bara att navigera till destinationen så tar bilen dig dit med (onödigt) stora marginaler.
Har fått intrycket att ruttplanering och optimering med diverse appar verkar viktigt vid längre resor med elbil. Vad händer då om man gör en oplanerad avstickare nånstans längs vägen? Eller är det bara att glömma såna spontana infall och inrätta sig i ledet?
Som jag skrivit tidigare, jag blir trött bara jag hör ordet app, jag vill bara köra dit jag ska och det kan bli olika vägar olika gånger, och beslutet kan tas längs vägen baserat på lust och trafiksituation. Hatar att köra på marginalen, utan det är tvärtom sällan jag låter det gå under kvarts tank innan jag tankar.

Hade för övrigt hit en säljare av laddboxar idag som kollade över hur våra förutsättningar såg ut. Det skulle inte vara nåt problem alls att byta ut våra 10 st mv-uttag (5 stolpar) till 22kW kombiboxar med typ2-uttag plus shuko (1 av varje per plats) inkl lastbalansering. Total kostnad ca 65k (dvs 6500kr per plats) efter bidraget på 50%. Jag blev förvånad att det inte var dyrare än så.

Fan den var ju inte så saftig att leasa endå, billigare än en tesla.

Toyota Aygo miljövänligaste 360 kr årskatt kom nästan 3 mil/liter om kör mjukt, innan solcell på taket och litium batterierna är klart utvecklade och man kan ta hand om allt giftiga tungmetaller..

Apropå laddboxar ser det pyrt ut för Easee.

Hade för övrigt hit en säljare av laddboxar idag som kollade över hur våra förutsättningar såg ut. Det skulle inte vara nåt problem alls att byta ut våra 10 st mv-uttag (5 stolpar) till 22kW kombiboxar med typ2-uttag plus shuko (1 av varje per plats) inkl lastbalansering. Total kostnad ca 65k (dvs 6500kr per plats) efter bidraget på 50%. Jag blev förvånad att det inte var dyrare än så.
Är det för ren installation eller kommer dom administrera elförsäljningen och tjäna pengar där också?

Är det för ren installation eller kommer dom administrera elförsäljningen och tjäna pengar där också?
Man kan välja till sådana tjänster, men det är inget krav. Man kan sköta det själv, låta dem sköta det, eller annan aktör (ex.vis fastighetsförvaltare). Om man ändå låter dem sköta det, är det vi som anläggningsägare som sätter priset för elen.

Har dock inte fått skriftlig offert än, men ovanstående var svar jag fick muntligt på mina frågor.

Räcker installerad elinfrastruktur till då?
Det kan nog bli lite dyrare att fixa.
Åtminstone var det så i min BRF när någon började titta på kostnader för att byta ut motorvärmaruttag och installera elbilsladdare.

Apropå laddboxar ser det pyrt ut för Easee.
Som jag frstår det är det väl olika sätt att tolka kraven på som ställt till det, men med tanke på hur många tusen easee det finns i Sverige och man aldrig har hört några konstigheter, snarare tvärt om är jag förvånad. Det är just nu marknadens bästa box tror jag... Var även det för två år sedan.
Här finns mer info från easee https://easee.com/se/artiklar/uttalande-angaende-elsakerhetsverket/ . Man antar ju att elinstallatören vill sälja GARO för själva installatörerna brukar ha mest marginal på den boxen :)

Som jag frstår det är det väl olika sätt att tolka kraven på som ställt till det, men med tanke på hur många tusen easee det finns i Sverige och man aldrig har hört några konstigheter, snarare tvärt om är jag förvånad. Det är just nu marknadens bästa box tror jag... Var även det för två år sedan.
Här finns mer info från easee https://easee.com/se/artiklar/uttalande-angaende-elsakerhetsverket/ . Man antar ju att elinstallatören vill sälja GARO för själva installatörerna brukar ha mest marginal på den boxen :)
Det handlar om att Easee jordfelsbrytare saknar en manuell återställningsknapp.
“Om man, i sin EU-försäkran om överensstämmelse, anger att produkten uppfyller kraven för en viss harmoniserad standard ska produkten uppfylla alla krav i nämnda standard och inte endast valda delar” skriver myndigheten i sin kritik. “Den lösning av jordfelshantering som ni implementerat i er produkt följer inte kraven som ställs på jordfelsbrytare och kan därför inte anses vara en jordfelsbrytare.”

Det handlar om att Easee jordfelsbrytare saknar en manuell återställningsknapp.
“Om man, i sin EU-försäkran om överensstämmelse, anger att produkten uppfyller kraven för en viss harmoniserad standard ska produkten uppfylla alla krav i nämnda standard och inte endast valda delar” skriver myndigheten i sin kritik. “Den lösning av jordfelshantering som ni implementerat i er produkt följer inte kraven som ställs på jordfelsbrytare och kan därför inte anses vara en jordfelsbrytare.”
Precis. De har gjort sin egen tolkning av standarden, och som du säger därmed bara implementerat valda delar. I sitt svar till verket erkänner de dessutom detta med motiveringen att deras lösning ”är bättre”. Och ”vi har sålt massor”. Tacka fan för det, den är billig…

Så som exporten i artikeln säger, godkänns detta så öppnar det upp för rena rama vilda västern. Och det gäller ju inte bara el, harmonierade EU-standarder finns ju inom massvis av områden.

Säljstopp innebär väl också att de måste återkalla och åtgärda redan sålda boxar. Lär ju komma att kosta massor för dem.

Precis. De har gjort sin egen tolkning av standarden, och som du säger därmed bara implementerat valda delar. I sitt svar till verket erkänner de dessutom detta med motiveringen att deras lösning ”är bättre”. Och ”vi har sålt massor”. Tacka fan för det, den är billig…

Så som exporten i artikeln säger, godkänns detta så öppnar det upp för rena rama vilda västern. Och det gäller ju inte bara el, harmonierade EU-standarder finns ju inom massvis av områden.

Säljstopp innebär väl också att de måste återkalla och åtgärda redan sålda boxar. Lär ju komma att kosta massor för dem.
Ja, det lär bli ruskigt dyrt. Även om deras "jordfelsbrytare" fungerar perfekt, så tror jag inte myndigheten köper det. Så då har de sålt en laddare som saknar brytaren, även fast den har en som fungerar enligt tillverkaren.
Borde inte finnas så mycket val än att ta fram en brytare som kan eftermonteras eller åka ut med en helt ny enhet.

Räcker installerad elinfrastruktur till då?
Det kan nog bli lite dyrare att fixa.
Åtminstone var det så i min BRF när någon började titta på kostnader för att byta ut motorvärmaruttag och installera elbilsladdare.
Det var det jag var orolig för och primärt därför jag tog hit dem. Men kablaget räcker till och med lastbalansering ska det inte vara några problem påstod han. Anläggningen är idag säkrad 3x25A. Vi har ju dessutom bara 8 st P-platser även om det är 10 uttag (pga 5/3–delning av platserna). Men alla kommer förstås inte kunna få full effekt samtidigt.

När vi installerade våra eease-boxar rekommenderade installatören att vi satte en dedikerad jordfelsbrytare till boxarna. Så det har vi gjort. Är ju inte supertaggad på att riva upp och göra om installationen, den lär ju inte bli säkrare för vår del.

Hmm. Segt.

Ja, det lär bli ruskigt dyrt. Även om deras "jordfelsbrytare" fungerar perfekt, så tror jag inte myndigheten köper det. Så då har de sålt en laddare som saknar brytaren, även fast den har en som fungerar enligt tillverkaren.
Borde inte finnas så mycket val än att ta fram en brytare som kan eftermonteras eller åka ut med en helt ny enhet.
Vad händer om de konkar pga detta? Står folk som köpt dem med skägget i brevlådan, eller laddboxen kanske man ska säga, då?

Vad händer om de konkar pga detta? Står folk som köpt dem med skägget i brevlådan, eller laddboxen kanske man ska säga, då?
Det vet jag inte.
Verkar som Elsäkerhetsverkets största invändning mot Eaase är just jordfelsbrytaren. Monterar man en med test- och återställningsknapp innan laddaren, då borde det vara "lugnt". Så om de konkar och man som konsument vill vara säker så får man kanske bekosta en sådan själv?

När vi installerade våra eease-boxar rekommenderade installatören att vi satte en dedikerad jordfelsbrytare till boxarna. Så det har vi gjort. Är ju inte supertaggad på att riva upp och göra om installationen, den lär ju inte bli säkrare för vår del.

Hmm. Segt.

Har ni redan separat är det ju lugnt.

Det är återigen ett problem med att vi testar och godkänner saker längre utan lämnar ut detta på producenterna att tolka. Samma i många andra standarder där den ska vara "god", man gör det enkelt och flyttar ansvaret, men det är en snårig skog att vara säker man gör rätt i.

Hur många testar sina jordfelsbrytare varje månad? Deras lösning är sannolikt bättre, det finns många självtestande jordfelsbrytare ute i våra hus med en knapp på som ingen använder. Dags att uppdatera standarden.

• Gilla
Reactions: H.
Hur många testar sina jordfelsbrytare varje månad?
Nä, det vill man ju inte göra. Gå och ställa om ugns- och microklockan en gång i månaden, då skulle man ju bli tokig. För att inte tala om lirket att få uppkopplingen att hoppa igång som den ska när det varit strömavbrott.

Har ni redan separat är det ju lugnt.
Jo, men jag tänker mer om de/någon kräver en ombyggnation trots att vår anläggning är schysst.

Har man rätt förutsättningar, dvs att befintligt kablage inte behöver bytas i någon större utsträckning vilket kan dra med sig grävning och annat och att huvudsäkringen är tillräcklig (krävs ofta mindre än man tror dock) så behöver det inte vara dyrt.

Se till att det inte bygger på att du är bunden till en kostsam leverantör som ska fakturera och lägga mellan pengar på varje kWh bara.

22kW är inte nödvändigt men om du har kablage som klarar det så ger det framför allt fördelen att många enfasbilar kan ladda 7.2kW istället för hälften. Det är få bilar som laddar 22kW idag även om det finns några. Det är dock rätt mycket effekt och har man effektavgift och hög huvudsäkring kan det kosta onödigt mycket - batteriet blir fullt över natten även med 11kW.

Låter som ChargeAmps-boxar?

Jag fick en Easee-box installerad för 3-4 veckor sen. Elektrikern satte in även denna då - är det pga kritiken?

Bilagor

• 97728A82-E76B-4AE5-85BB-6EBF66B85AB3.jpeg
    97728A82-E76B-4AE5-85BB-6EBF66B85AB3.jpeg
    801 KB · Besök: 94
Har man rätt förutsättningar, dvs att befintligt kablage inte behöver bytas i någon större utsträckning vilket kan dra med sig grävning och annat och att huvudsäkringen är tillräcklig (krävs ofta mindre än man tror dock) så behöver det inte vara dyrt.

Se till att det inte bygger på att du är bunden till en kostsam leverantör som ska fakturera och lägga mellan pengar på varje kWh bara.

22kW är inte nödvändigt men om du har kablage som klarar det så ger det framför allt fördelen att många enfasbilar kan ladda 7.2kW istället för hälften. Det är få bilar som laddar 22kW idag även om det finns några. Det är dock rätt mycket effekt och har man effektavgift och hög huvudsäkring kan det kosta onödigt mycket - batteriet blir fullt över natten även med 11kW.

Låter som ChargeAmps-boxar?
Nä, 22kW lär det bara bli om nån råkar stå ensam nattetid. Vi har som sagt bara 8 platser, idag ingen elbil eller laddhybrid, och det är kanske hälften av bilarna som används dagligen. Ingen som pendlar långt vad jag vet. Så det ligger nog långt in i framtiden att alla ska stå och ladda samtidigt, om det någonsin kommer att ske.

Sprang på dessa på en mässa, och då de erbjöd sig göra ett hembesök tog jag chansen. Vi har inte tagit nåt beslut, men om kostnaden inte är större kan man ju passa på att framtidssäkra samtidigt som vi behåller mv-funktionaliteten. Möjligheten öppnas ju då också att mäta och fakturera mv-el, vilket vi inte gör idag. Bidraget på 50% lär ju inte finnas för all framtid heller.

Boxen liknar Zpark Duo (dvs passar i en Garo mv-kapsling), men jag måste kolla upp den mer. Vetefan om den inte har ”inbyggd jordfelsbrytare” som Easee. På Zpark Duo finns en testknapp, men jag ser ingen på bilderna på den box jag kollat på. Så får kolla upp mer och nog avvakta hur det går med Easee innan det blir nåt beslut.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp