[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min laddhybrid (kia) laddar iaf batteriet när jag kör långresa. Typ motorväg till stökkölm.

Måste ju gå att stänga av?
Nä det tror ja ej. Har tre lägen, hybrid - auto - el. Inget ”off”. Oklart vad auto är också. Tror något av lägena pratar mee gps:en å väljer utifrån rutt. Hur som helst så är den väldigt snål sett över ett år men törstig på långkörning.

Eller så är man väldigt taktisk och planerande och sparar lite mer bränsle. Har man tre olika sträckor, i början landsbygd, i mitten samhälle, sist landsbygd igen kan det vara bäst att använda elen i samhället och när bilen är varm. Förutsatt då att sträckan är tvingande för att använda bränsle också.
Eller så funkar det så där, för den dagen är det så kallt att den tycker att bensinmotorn ska in och stötta hela tiden, eller att trafiken är ryckig och bensinmotorn hoppar in då och då när gasen trycks för hårt för att gänga med rytmen osv. Jag har kört PHEV två år, nu ren el. PHEVEN var perfekt under covid när man mest körde korta sträckor till och fråna skolan, respektive pendlingen kunde mestadels klaras på el men då var batteriet nästan tomt när man kom fram så det var alltid nödvändigt att ladda på jobbet.

Elbilen laddar jag 1-2 gånger i veckan under vardagsförhållanden, men det är också helt galet vad räckvidden kan diffa beroende på väder och väglag. Något jag tycker är rätt surt. En bra dag skulle jag i praktiken ta mig till och från landet (men då får jag inte köra något där utan att ladda), vintertid är det inte mycket kvar när man väl tagit sig dit. Har i dagsläget ingen laddbox där så det är 220 uttag och enda något snabbare laddaren kräver en färjetur och den är ändå bara på 11 kw så det är så där. Blir ofta bensinbilen istället ut dit.

Finns många saker jag uppskattar med elbilen, men jag hade inte ens övervägt en långkörning till t.ex. fjällen med familjen i elbilen.

Nä det tror ja ej. Har tre lägen, hybrid - auto - el. Inget ”off”. Oklart vad auto är också. Tror något av lägena pratar mee gps:en å väljer utifrån rutt. Hur som helst så är den väldigt snål sett över ett år men törstig på långkörning.
Det är precis det där jag hör från de som är missnöjda med sina laddhybrider också, påtvingad laddning driver upp förbrukningen rejält. Man måste i princip ha mycket kortkörningar för att hybriden ska löna sig. Men lite grann låter det som att det är dumma algoritmer som rår för beteendet.

Det är precis det där jag hör från de som är missnöjda med sina laddhybrider också, påtvingad laddning driver upp förbrukningen rejält. Man måste i princip ha mycket kortkörningar för att hybriden ska löna sig. Men lite grann låter det som att det är dumma algoritmer som rår för beteendet.
Nja min erfarenhet är att det som framförallt driver upp förbrukningen är att förbränningsmotorn ofta är en svag sugmotor som får slita som sjutton när den agerar primärmotor på en extra tung bil pga. batterierna. Upp till 80 km /h tycker jag phev är kalas om man inte kör långa sträckor så batteriet töms. Då kan man köra grymt snålt, men sen om det ska gå motorvägsfart, kanske köras om osv. då sliter bensinmotorn när batteriet är nära tomt.

Det beror på bil precis som på rena förbränningsbilar.
Min Skoda drar 0,5 på ren bensin och kamrats v60 runt 0,8. Volvon har en del fler hästar och i vanlig ordning kostar det på fossilsidan.

Har jag min kvar i auto laddar den också batteriet när de är slut, har jag en bil som man inte kan stänga av det på så blir det trist när man åker långt. Isåfall får man låta bli att köra på el alls tills man nästan är framme.

Ska jag längre än batteriet räcker vilket är alltid iof så kör jag aldrig på el när det går över 100, försvinner snabbt där.

Ampera är betydligt smartare byggd än de ni beskriver. Visst under -4 gr C har jag ibland korta perioder med tvingande på bensin. Men det är minimalt. Urladdat laddbatteri fylls ej på utom lite vid regenerering. Buffertbatteri kompenseras upp om man kör lite hårdare på bränsle.

Jag tycker det är bra klös i min kia, den startar aldrig bensinmotor för omkörning om jag inte aktivt väljer det med en kickdown. Den har 265hk totalt så kanske 160-160 på soppamotorn. Den varvar inte farligt på motorväg. Nu kör jag iofs som en pensionär men ibland dristar jag mig till 120km/h. För mig som bor i mindre stad fungerar det prima med phev. 90-95% av alla mil kan köras på el. Den slickar i sig typ 0,7 på långresa vilket är mer än den förra kia phev vi hade. Den nya är större å har 4wd så det bidrar väl också till högre förbrukning.

Jag tycker det är bra klös i min kia, den startar aldrig bensinmotor för omkörning om jag inte aktivt väljer det med en kickdown. Den har 265hk totalt så kanske 160-160 på soppamotorn. Den varvar inte farligt på motorväg. Nu kör jag iofs som en pensionär men ibland dristar jag mig till 120km/h. För mig som bor i mindre stad fungerar det prima med phev. 90-95% av alla mil kan köras på el. Den slickar i sig typ 0,7 på långresa vilket är mer än den förra kia phev vi hade. Den nya är större å har 4wd så det bidrar väl också till högre förbrukning.
Precis men tar du en Ceed "141 hk" så har du runt 100 sugbensinhästar, så den motorn får jobba hårdare än en större motor.
De små motorerna används för att de presterar bra i wltp i kombination med elmotorn då det är moderata hastigheter. I 120 är det inte lika kul längre, och bullrigt :)

0,7 på en bensinmotor på långkörning är rätt kasst jämfört med en modern överladdad bensinare med rimlig konsumtion.
Min Saab 9-3 Aero med V6 och runt 300 bensinhästar drar dryga 0,8 på motorväg i 120 om jag kör sansat. Den är från 2007 men konstruktionen betydligt äldre.

Min V50 E85 drog dryga 0,7 när det begav sig (på bensin). Min gamla A3 från 99 drog runt 0,7 på långkörning.
De flesta förbränningsmotorerna är liksom dimensionerade för att blända i wltp körcykeln och för att hålla kostnaderna nere för eldrivlinan kostar också och bilen ska inte bli orimligt dyr och komplex.
Överladdade bensinare med elsupport är inte direkt det vanligaste i svenssonbilar.

0,7 på en stor fyrhjulsdriven bil är helt okej, bättre än XC90orna ? men det är inte imponerande.

Precis men tar du en Ceed "141 hk" så har du runt 100 sugbensinhästar, så den motorn får jobba hårdare än en större motor.
De små motorerna används för att de presterar bra i wltp i kombination med elmotorn då det är moderata hastigheter. I 120 är det inte lika kul längre, och bullrigt :)

0,7 på en bensinmotor på långkörning är rätt kasst jämfört med en modern överladdad bensinare med rimlig konsumtion.
Min Saab 9-3 Aero med V6 och runt 300 bensinhästar drar dryga 0,8 på motorväg i 120 om jag kör sansat. Den är från 2007 men konstruktionen betydligt äldre.

Min V50 E85 drog dryga 0,7 när det begav sig (på bensin). Min gamla A3 från 99 drog runt 0,7 på långkörning.
De flesta förbränningsmotorerna är liksom dimensionerade för att blända i wltp körcykeln och för att hålla kostnaderna nere för eldrivlinan kostar också och bilen ska inte bli orimligt dyr och komplex.
Överladdade bensinare med elsupport är inte direkt det vanligaste i svenssonbilar.

0,7 på en stor fyrhjulsdriven bil är helt okej, bättre än XC90orna ? men det är inte imponerande.
Fast att titta på förbrukning för enstaka turer är ju rätt ointressant. Mer intressant att se till årsförbrukningen då tycker jag. Men en vanlig förbränningsmotor är väl liksom vad den är, den har väl en verkningsgrad på runt 30%. Går väl att tweaka lite hit å dit men rätt konstant. Då blir ju luftmotståndet mer intressant. Stor suv-vägg drar mkt soppa å liten aero drar mindre. Ska man sen hålla på med start å stopp så blir ju även massan av intresse och även där till SUV:en nackdel. Men till hybridens fördel :)

Finns många saker jag uppskattar med elbilen, men jag hade inte ens övervägt en långkörning till t.ex. fjällen med familjen i elbilen.

Fast det beror ju på vad man har för elbil också. Det finns jättemånga elbilar jag aldrig tagit till fjällen, en Nissan Leaf med 24kWh-batteri och 50kW Chademo-laddning t.ex. Men sen finns det ju många som tar sig dit helt utan laddstopp, eller med ett kortare och då är det ingen direkt ansträngning.

Gissar att man anpassar sitt bilinnehav efter behoven. Väldigt många av mina grannar kör i princip aldrig längre än ett par mil och skulle klara sig utmärkt med en bil med 10kWh batteri.

Någon som har erfarenhet av VW Touran 2011-ish?

vi är två vuxna om 195cm och 180cm långa samt ett barn just nu och har levt med en golf fram till nu men vi inser att den kompromissen inte håller längre trotts takräcken och takbox osv för att komma runt platsbristen. Största bekymret är egentligen benutrymme men diverse hobbys som tar plats gör det också svårt allt som ofta.

Vi kör en del lång resor och kommer bila i Europa i sommar och inser att det kommer inte bli trevligt i golfen.

Andra förslag i prisklass upp till 100k tas också emot.

Någon som har erfarenhet av VW Touran 2011-ish?

vi är två vuxna om 195cm och 180cm långa samt ett barn just nu och har levt med en golf fram till nu men vi inser att den kompromissen inte håller längre trotts takräcken och takbox osv för att komma runt platsbristen. Största bekymret är egentligen benutrymme men diverse hobbys som tar plats gör det också svårt allt som ofta.

Vi kör en del lång resor och kommer bila i Europa i sommar och inser att det kommer inte bli trevligt i golfen.

Andra förslag i prisklass upp till 100k tas också emot.
Bra bil om man undviker 1,4 tsi samt 7-växlad dsg. Kamkedjorna är klena och de ”torra” dsglådorna är kända för sina problem. Pappa hade en manuell 1,4 som han tröttnade på när kamkedjan behövde bytas en gång till efter mindre än 7000 mil sen förra bytet. Detta trots service var 1000:e mil. Annars en smidig bil med bra utrymmen. Dock litet bagage vid sjusits men det är inga problem med bara ett barn.

I prisklassen runt 100k får man tyvärr inte så mycket för pengarna längre, man får räkna med att laga och fixa en sådan bil en hel del.

Vi hade en Touran av nästa generation tidigare och som nyttofordon betraktad är den nog så optimal som en bil kan bli. Ganska behändig på utsidan men fem pers åker utmärkt i den. Bakersta raden är nog mest för barn eller mindre vuxna annat än kortare sträckor men det är ju rätt fantastiskt att peta in 7 pers i en sådan bil.

Är det fortfarande populärt att påstå att elbilarna skulle kunna hjälpa till att fylla ut dalarna på elnätet? Misstänker att det där inte är så enkelt som det låter, men det är bara en magkänsla.
Det är enkelt. Man knyter sin bil till någon av de tjänster som finns, tex Tibber. Så styr de laddningen efter pris men kan även stoppa laddning av många fordon i bulk för att kapa toppar. Så jag gör det varje dag utan att tänka.

• Gilla
Reactions: .A.
Beror nog på om man menar frekvensreglering genom att tillfälligt stoppa laddning av massor av bilar (som Tibber gör t.ex - vore intressant att veta hur mycket de får betalt för det) eller genom att låta parkerade elbilar stötta elnätet med elektroner från sina batterier - görs inte alls idag, kräver att både bil och laddbox har stöd för det och mig veterligen finns det inget på marknaden ännu som fixar det hela vägen? Eventuellt VAGs MEB-plattform med senaste mjukvara? Men om man kan sälja kWh för dyra pengar den vägen istället för att dra igång kolkraftverk så kanske det kan bli en grej.

V2L som t.ex. Huyndai I5 har ger dig bara ett 230V eluttag som du kan driva saker med, det är inte V2G.

Beror nog på om man menar frekvensreglering genom att tillfälligt stoppa laddning av massor av bilar (som Tibber gör t.ex - vore intressant att veta hur mycket de får betalt för det) eller genom att låta parkerade elbilar stötta elnätet med elektroner från sina batterier - görs inte alls idag, kräver att både bil och laddbox har stöd för det och mig veterligen finns det inget på marknaden ännu som fixar det hela vägen? Eventuellt VAGs MEB-plattform med senaste mjukvara? Men om man kan sälja kWh för dyra pengar den vägen istället för att dra igång kolkraftverk så kanske det kan bli en grej.

V2L som t.ex. Huyndai I5 har ger dig bara ett 230V eluttag som du kan driva saker med, det är inte V2G.
Ska man sälja frekvensreserv på 6mm^2 matning eller vad man har i en vanlig villa? Jag tror inte det någonsin blir affär av det. Att klippa förbrukningen vid behov på många förbrukare kan jag se vara vettigt dock.

Ska man sälja frekvensreserv på 6mm^2 matning eller vad man har i en vanlig villa? Jag tror inte det någonsin blir affär av det. Att klippa förbrukningen vid behov på många förbrukare kan jag se vara vettigt dock.
Att klippa förbrukningen på min pågående laddning är inget jag som kund skulle uppskatta, dock. Men det kanske är valfritt på något vis?

Att klippa förbrukningen på min pågående laddning är inget jag som kund skulle uppskatta, dock. Men det kanske är valfritt på något vis?
Än så länge är det så korta perioder så du kommer inte stå utan ladda bil. De stopp jag har lagt märke till än så länge har varit 5-10 minuter.
Så jag anser det vara en ickefråga. Men nytta gör det!

Jag har precis kommit hem efter skidsemester med elbil, 240 mil körda. Vi åkte Gbg-Sallbach och kommer definitivt att göra det igen. Var förvånad över att jag faktiskt kom fram mer utvilad än vanligt tack vare lite längre stopp med små trevliga promenader.

Vi behövde inte köa till laddare en enda gång.
Ett laddstopp var faktiskt kortare än våra kompisars tankning av diesel då det var lång kö till pumpen. Vi laddade från 8% till 75%. Något som vi alla garvade åt efteråt då kompisarna lånat en dieselbil enkom pga laddångest.
De kom dock fram en timme före oss i sista änden. Men de var trötta, jag tog en löptur.

Beror nog helt på vart man åker och när. Stugbytardag i sportlovstider är inte nådigt, fanns ju bildbevis på laddkö högre upp här i tråden

Åk upp en dag innan eller efter så är det ju lugnt. Ska man till fjäll från Malmö eller Gbg, åk genom Norge så är det också lugnt

Åk upp en dag innan eller efter så är det ju lugnt. Ska man till fjäll från Malmö eller Gbg, åk genom Norge så är det också lugnt
Du menar att man ska boka och betala hotell en dag före resp efter stugveckan, eller bara utnyttja 5 av de 7 dagarna som man betalt för när man bokat en stugvecka? Visst går det att göra så, men jag tror nog att folk vill utnyttja sin stugvecka till max, framförallt på sportloven då boendet kostar en del.

Det är valfritt och som kompensation så betalar du max 50% av ditt snittpris över månaden för din billaddning. Det verkar ovanligt att det stoppar och normalt sett rör det sig om några minuter här och där.

Du menar att man ska boka och betala hotell en dag före resp efter stugveckan, eller bara utnyttja 5 av de 7 dagarna som man betalt för när man bokat en stugvecka? Visst går det att göra så, men jag tror nog att folk vill utnyttja sin stugvecka till max, framförallt på sportloven då boendet kostar en del.
Det spelar ju ingen större roll hur man gör så länge man undviker peak lemmeltåg på vägen till fjällen och hem. Boka hotell mån-mån, boka airbrb mån-fre, gör vad du vill men om du absolut måste åka till en stuga samma tid som alla andra så behåll dieselbilen då.

Det är inte omöjligt att leva med elbil, man får vara lite kreativ bara.

Det spelar ju ingen större roll hur man gör så länge man undviker peak lemmeltåg på vägen till fjällen och hem. Boka hotell mån-mån, boka airbrb mån-fre, gör vad du vill men om du absolut måste åka till en stuga samma tid som alla andra så behåll dieselbilen då.

Du får ju ett mervärde på minst 50% bara av att skippa v9 i fjällen. Det utan att räkna in lägre kostnad. Bara en sån sak gör det värt att vara kreativ.. ?

Jag pratar inte om mig, jag pratar om medelklassen i villaghettona i storstädernas ytterområden. De har sitt sportlov, de har sin stugvecka, och de kommer att åka för att utnyttja den till max utan att lägga en krona mer än de redan betalt.
Själv skulle jag aldrig drömma om att åka till fjällen under sportlovsveckorna, är alldeles för mycket pöbel där då.

Undvika lämmeltåget gör man nog till varje pris ändå.

En bekant åkte till Trysil från Stockholm i söndags mitt i sportlovsrusningen. Kö 10 bilar före i Borlänge men det tog bara 20 minuter så familjen hade ändå inte ätit klart när bilen var laddad. Hade de haft bråttom så var 8 av 16 lediga på Recharge vid Ikea.

Undvika lämmeltåget gör man nog till varje pris ändå.

En bekant åkte till Trysil från Stockholm i söndags mitt i sportlovsrusningen. Kö 10 bilar före i Borlänge men det tog bara 20 minuter så familjen hade ändå inte ätit klart när bilen var laddad. Hade de haft bråttom så var 8 av 16 lediga på Recharge vid Ikea.

Det är ju inget unikt sen elbilen kom, jag bodde i Åre för 20 år sedan. De flesta gick under jorden v.9 ?

Gillar man inte att trängas är det bättre att åka någon annan vecka.

Jag pratar inte om mig, jag pratar om medelklassen i villaghettona i storstädernas ytterområden. De har sitt sportlov, de har sin stugvecka, och de kommer att åka för att utnyttja den till max utan att lägga en krona mer än de redan betalt.
Själv skulle jag aldrig drömma om att åka till fjällen under sportlovsveckorna, är alldeles för mycket pöbel där då.
Det löser sig snart:

girigheten hos vissa aktörer har gått över gränsen när man tar bortåt en hundring för att parkera bilen en dag vid skidbacken.

jag talar om dig, skistar. en aktör värd att undvika till varje pris.

girigheten hos vissa aktörer har gått över gränsen när man tar bortåt en hundring för att parkera bilen en dag vid skidbacken.

Så länge det fortsätter vara fullbelagt är det väl bara att köra på. Vill folk få till förändring måste de ju visa det i handling, inte bara gnälla. Men det sitter nog långt inne att ge upp fjällresan, ”man måste ju unna sig” som det heter.

Så länge det fortsätter vara fullbelagt är det väl bara att köra på. Vill folk få till förändring måste de ju visa det i handling, inte bara gnälla. Men det sitter nog långt inne att ge upp fjällresan, ”man måste ju unna sig” som det heter.

Så man måste sluta med något för att kunna skapa en förändring? Det är enda lösningen? Inget ska gå att ändra under tiden?

Ingen rimlig prissättning? Alltid ta i så mycket det bara går tills folk slutar?

Sluta behöver man inte. Det finns fler fjäll? Finns det supernormala vinster att hämta så löser nog den s.k. marknaden det.
Kan ju vara att det är en högrisk branch med tanke på snöbrist och att medelklassen måste köa vid laddningen i grums.

För en hundring kan man inte stå länge i Stockholms innerstad.
Vilka parkeringar är det som Skistar tar mycket betalt för?

Så man måste sluta med något för att kunna skapa en förändring? Det är enda lösningen? Inget ska gå att ändra under tiden?

Ingen rimlig prissättning? Alltid ta i så mycket det bara går tills folk slutar?
En marknad fungerar så, priset sätts där utbud och efterfrågan möts. Klart man vill att allting ska vara billigare, men så länge det är fullbelagt ekar ropen om för dyrt ihåligt iaf för mig. Bevisligen är ju folk beredda att betala trots att de har ett val att avstå.

Beror nog helt på vart man åker och när. Stugbytardag i sportlovstider är inte nådigt, fanns ju bildbevis på laddkö högre upp här i tråden
Eller så var det inte farligt som vissa elbilsmotståndare vill påskina. Tog oss ca 30min längre tid att köra Sto-Trysil i Söndags jämfört med våra vänner som kör på bensin. Kö i Ludvika men inte så farligt då det ändå var lunchpaus för oss.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp