HejaSverige!
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Fredagsfräckis? ?
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har faktiskt två, så nöjda är vi med dom :)
Mobile Charger Connect med wifi-styrd lastbalansering via en Porsche Home Energy Manager. Aktiverad ”smart charging” har dynamisk lastbalansering och kan styras efter elpris och har stöd för solcellsladdning.Berätta mer!
Vad kostar elen därborta?Spännade att se hur diametralt annorlunda bildiskussioner låter i Sverige jämfört med USA. (Bor i Portland, Oregon). Här är kollektivtrafiken i princip obefintlig, hus med färre än tre garage anses vara svårsålda, de vanligaste bilarna i min förort, som släpper av barnen ett-och-ett i skolan, är i dagsläget MB 550 GL. Soppan kostar 3-4 dollar per gallon, dvs. runt 10 kr litern.
De/vi har lång väg att gå till ett hållbart samhälle, men ett ljus i mörket är att Teslorna snabbt blir vanligare och elbilar har bra subventioner (10.000 dollar i skatteavdrag).
Spännade att se hur diametralt annorlunda bildiskussioner låter i Sverige jämfört med USA. (Bor i Portland, Oregon). Här är kollektivtrafiken i princip obefintlig, hus med färre än tre garage anses vara svårsålda, de vanligaste bilarna i min förort, som släpper av barnen ett-och-ett i skolan, är i dagsläget MB 550 GL. Soppan kostar 3-4 dollar per gallon, dvs. runt 10 kr litern.
De/vi har lång väg att gå till ett hållbart samhälle, men ett ljus i mörket är att Teslorna snabbt blir vanligare och elbilar har bra subventioner (10.000 dollar i skatteavdrag).
Det är väl därför vi svenskar inte ser upp till amerikaner…Spännade att se hur diametralt annorlunda bildiskussioner låter i Sverige jämfört med USA. (Bor i Portland, Oregon). Här är kollektivtrafiken i princip obefintlig, hus med färre än tre garage anses vara svårsålda, de vanligaste bilarna i min förort, som släpper av barnen ett-och-ett i skolan, är i dagsläget MB 550 GL. Soppan kostar 3-4 dollar per gallon, dvs. runt 10 kr litern.
Jag vill inte vara tyken, men vägen till ett hållbart samhälle kanske inte går via konsumtion av Teslor.Spännade att se hur diametralt annorlunda bildiskussioner låter i Sverige jämfört med USA. (Bor i Portland, Oregon). Här är kollektivtrafiken i princip obefintlig, hus med färre än tre garage anses vara svårsålda, de vanligaste bilarna i min förort, som släpper av barnen ett-och-ett i skolan, är i dagsläget MB 550 GL. Soppan kostar 3-4 dollar per gallon, dvs. runt 10 kr litern.
Ok, jag är 187 och har inte dom problemen men det är typ medellångt det antar jag.Testade en idag och dom var nog tyvärr inget för långa personer som mig. Slog nästan i taket fram/tittade rakt i solskyddet och baksätet kändes lågt i dynan
Tråkigt då dom såg väldigt trevliga ut i övrigt. Finns det olika stolar? Lösningen brukar va sportstolar för att kunna sitta tillräckligt lågt men inte sett någon sådan variant.
//W
Är det en Kia Sportage du har provat?Testade en idag och dom var nog tyvärr inget för långa personer som mig. Slog nästan i taket fram/tittade rakt i solskyddet och baksätet kändes lågt i dynan
Tråkigt då dom såg väldigt trevliga ut i övrigt. Finns det olika stolar? Lösningen brukar va sportstolar för att kunna sitta tillräckligt lågt men inte sett någon sådan variant.
Gick det bra för de inuti bilen?Nu har jag en bil mindre. Försäkringsbolaget löste in min elektriska Fiat efter att en älg utfört akrobatik uppe på taket mm.
Det var i Februari, Fredagen den 13e. Frugan tog egen bil. Mörkt och regnigt, hon kör lugnt, älg upp från vänster. Hon hinner bromsa mer men slår av benen på älgen som rullar upp på taket och ned igen framför bilen. Frugan skärrad men oskadad. Älgen avlivas. Bilen skulle kosta 90000 att laga. Det har inget med elen att göra, den är bara russinskrynklig. Bilen inlöst av försäkringsbolaget.Gick det bra för de inuti bilen?
Var rea på Tesla idag på lagerbilar, MY LR gick åt fort sist jag kollar fanns RWD kvar. Intressant att dom rear ut bilar trots prissänkningen.
Det var i Februari, Fredagen den 13e. Frugan tog egen bil. Mörkt och regnigt, hon kör lugnt, älg upp från vänster. Hon hinner bromsa mer men slår av benen på älgen som rullar upp på taket och ned igen framför bilen. Frugan skärrad men oskadad. Älgen avlivas. Bilen skulle kosta 90000 att laga. Det har inget med elen att göra, den är bara russinskrynklig. Bilen inlöst av försäkringsbolaget.Visa bilaga 611563
Är det en Kia Sportage du har provat?
Gick det inte att höja/sänka framstolarna/förarstolen i den?
Jag har kört en Kia Cee'd och där gick det att sänka stolen så att även jag >190cm fick en bra sittställning i förarstolen.
Jag fick skälig men bra ersättning. Bra att den var eldriven. Hade det varit en vanlig 500 från 2013 hade det inte varit särskilt bra. Köper nog inget nytt just nu för att knyta an till tråden. Överväger solceller istället. Kommer sakna denna härliga lilla bil.Ser ju ändå ganska frisk ut. Hoppas du fick skälig ersättning från försäkringsbolaget och att någon bygger något kul av bilens drivlina i andra änden.
Ja jag hoppas det hinner hända något på den fronten med MY, jag ska ju beställa om några månader och byter januari -24. Så går leveransen hyfsat snabbt får väl leasingbolaget skjuta fram leveransen.Det verkar vara bilar tillverkade 2022 (men specade som årsmodell 2023) om jag förstår Skatteverkets knepiga regler så blir de en tusenlapp dyrare per månad att äga för de som har förmånsbil så många har skjutit upp leverans för att få en bil tillverkad 2023. Pga de tidigare sänkta priserna så uppdaterade SKV sina förmånsvärdesgrundande prislistor för 2023 - men det är tillverkningsdatum som gäller, inte årsmodell.
Sen brukar det historiskt finnas andra skäl till kampanjer - oftast att det är en uppdatering av hårdvara som står inför dörren och de vill fortsätta ha omsättning på lagret. Så var det t.ex. med den kampanjen med 0,25% ränta som Tesla hade tidigt 2021 på Model 3, och den motsvaras nog också av räntekampanjen med 1,99% ränta som är nu, också på Model 3.
Kan ju ändå vara fyndläge förstås, det är mycket bil för pengarna jämfört med konkurrenterna just nu!
Då är ditt val enkelt! Du får köpa en superb! Den är gjord för långskånkar! ?Gick att sänka men även i botten hade jag knappa två fingrar till taket och stirrade in i solskyddet med mina 195cm, baksätet var tyvärr ingen idé alns heller.
Då är ditt val enkelt! Du får köpa en superb! Den är gjord för långskånkar! ?
Det har jag ännu inte behövt fundera på i det sammanhanget, eftersom jag kör en ID4 och VW inkluderade 3 års obegränsad snabbladdning. Uppvärmning och matlagning sker här mest med petroliumgas, så privatel blir mest några lampor och tvätt.Vad kostar elen därborta?
Ja, men bilen kan fortfarande inte ta emot olika ström på de tre faserna. Så den gör samma sak som många andra laddboxar gör. Ingen skillnad där tyvärr.Mobile Charger Connect med wifi-styrd lastbalansering via en Porsche Home Energy Manager. Aktiverad ”smart charging” har dynamisk lastbalansering och kan styras efter elpris och har stöd för solcellsladdning.
Visa bilaga 611323
Eller om man har klantigt fördelade laster i sin fastighet. Men då blir det billigare att anlita en elektriker som kopplar om.FerroAmp kan ta från flera faser och skicka ut på samma. Men det blir mindre relevant nu när bilarna tar trefasladdning, mer relevant när det var vanligt med 32A enfas i bilarna som bäst.
Imponerande! Att tom a-stolpe och taklinje ser ganska intakta ut känns betryggande.Det var i Februari, Fredagen den 13e. Frugan tog egen bil. Mörkt och regnigt, hon kör lugnt, älg upp från vänster. Hon hinner bromsa mer men slår av benen på älgen som rullar upp på taket och ned igen framför bilen. Frugan skärrad men oskadad. Älgen avlivas. Bilen skulle kosta 90000 att laga. Det har inget med elen att göra, den är bara russinskrynklig. Bilen inlöst av försäkringsbolaget.Visa bilaga 611563
Eller om man har klantigt fördelade laster i sin fastighet. Men då blir det billigare att anlita en elektriker som kopplar om.
”Det är ändå ingen normal arbetare som har råd med en ny bil! Betala av lånen rea och sluta ha kul istället, för BMW var bättre förr”.![]()
Sex turbobyten på fem år – BMW får bakläxa av ARN
Konstruktionsmiss i populär dieselbil kan kosta 30 000 kronor.www.vibilagare.se
BMW är högsta kvalite.
I Taycan fungerar det iaf. Om 2 av faserna skulle ha noll belastning och en full belastning (16A) så kommer bilen ta emot 7,2kW t ex.Ja, men bilen kan fortfarande inte ta emot olika ström på de tre faserna. Så den gör samma sak som många andra laddboxar gör. Ingen skillnad där tyvärr.
En Taycan med MCC och HEM kan göra just det.Det fungerar på Tesla också bara L1 har ström. Men det går aldrig att dra 6A från en fas, 10A från en annan och kanske 12A från en tredje.
Ja, men det är en helt annan grej. I stort sett alla kan växla mellan 3 och enfas(de som har trefas-laddning), en del kan även köra på två faser. Men det finns mig veterligen någon bil som kan ladda med olika ström på faserna (om det inte är noll)I Taycan fungerar det iaf. Om 2 av faserna skulle ha noll belastning och en full belastning (16A) så kommer bilen ta emot 7,2kW t ex.
Det är ju en väldigt kort promenad tidsmässigt och även om det skulle vara snöstorm är det ju bara frågan om X antal minuter.En del skulle behöva se över sitt körbeteende. En som bor i närheten tar bilen varje dag till jobbet. Det är 1,5 km dit med bil, 1 km om man går.
Aldrig någon motorvärmare igång, kallstart varje dag.
Att man inte tänker ett steg längre och funderar på om det inte kan vara nyttigt med lite rörelse på väg till jobbet varje dag.
Borde gå snabbare att gå till jobbet än att ta bilen också. Skrapa rutor, hoppa in i bilen, starta och åka, jämfört med att bara kliva utanför dörren och börja gå och då även ha 500 meter kortare färdväg mot bilens.
Vanans makt. Jag är också förvånad över grannar som tycker det är jobbigare att koppla in värmarsladden än att skrapa och köra iväg i iskall bil...En del skulle behöva se över sitt körbeteende. En som bor i närheten tar bilen varje dag till jobbet. Det är 1,5 km dit med bil, 1 km om man går.
Aldrig någon motorvärmare igång, kallstart varje dag.
Att man inte tänker ett steg längre och funderar på om det inte kan vara nyttigt med lite rörelse på väg till jobbet varje dag.
Borde gå snabbare att gå till jobbet än att ta bilen också. Skrapa rutor, hoppa in i bilen, starta och åka, jämfört med att bara kliva utanför dörren och börja gå och då även ha 500 meter kortare färdväg mot bilens.
Ja, det finns ingen ursäkt till att inte gå den sträckan. Kan vara max 3 min skillnad mellan snabbast gångtid mot långsammaste.Det är ju en väldigt kort promenad tidsmässigt och även om det skulle vara snöstorm är det ju bara frågan om X antal minuter.
Ja, det sitter i ryggraden.Vanans makt. Jag är också förvånad över grannar som tycker det är jobbigare att koppla in värmarsladden än att skrapa och köra iväg i iskall bil...
Enda reaktionen som jag fått av en tidigare kollega när han fick reda på att jag cyklade var "Va?! Har du inget körkort?!".Har aldrig tagit någon skit för mitt vintercyklande. Trots att jag jobbar på en plåtlådetillverkare just nu.
Kan tänka mig att feedbacken påverkas av kön också...
Jag har ju förstått att du bor i F (dalarna). Min erfarenhet av trakten därikring är att man helst åker bil. Jag kommer också från en byhåla där man alltid åker bil oavsett.Enda reaktionen som jag fått av en tidigare kollega när han fick reda på att jag cyklade var "Va?! Har du inget körkort?!".