[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En del skulle behöva se över sitt körbeteende. En som bor i närheten tar bilen varje dag till jobbet. Det är 1,5 km dit med bil, 1 km om man går.
Aldrig någon motorvärmare igång, kallstart varje dag.
Att man inte tänker ett steg längre och funderar på om det inte kan vara nyttigt med lite rörelse på väg till jobbet varje dag.
Borde gå snabbare att gå till jobbet än att ta bilen också. Skrapa rutor, hoppa in i bilen, starta och åka, jämfört med att bara kliva utanför dörren och börja gå och då även ha 500 meter kortare färdväg mot bilens.
Hur stor är höjdskillnaden då? Det blir väl några höjdmeter om människan ex.vis bor nere vid sjön och jobbar på Långbers. Det kan ju vara jääääättejobbigt ?

Jag har ju förstått att du bor i F (dalarna). Min erfarenhet av trakten därikring är att man helst åker bil. Jag kommer också från en byhåla där man alltid åker bil oavsett.
Nu är du ju duktig och cyklar mer än mig så jag får försöka låtsas att min elbil gör iaf någon slags nytta.
Så är det, att det är många som tror att de behöver bil till all åkning. Är nog ganska utspritt över hela Sverige även om Dalarna har en ganska så stark bilkultur.
Sedan så är det lite som @fiskarn skriver, att det är för enkelt att ta bilen.
Parkeringsplatser för bilar närmast affären, cykelparkeringen utan tak längst bort från entrén. Har varit med om ett handelsområde där det inte ens går att cykla helt lagligt för att komma till och från cykelparkeringen.

Hur stor är höjdskillnaden då? Det blir väl några höjdmeter om människan ex.vis bor nere vid sjön och jobbar på Långbers. Det kan ju vara jääääättejobbigt ?
Då blir det lättare och lättare för varje arbetsvecka!

Så är det, att det är många som tror att de behöver bil till all åkning. Är nog ganska utspritt över hela Sverige även om Dalarna har en ganska så stark bilkultur.
Parkeringsplatser för bilar närmast affären, cykelparkeringen utan tak längst bort från entrén. Har varit med om ett handelsområde där det inte ens går att cykla helt lagligt för att komma till och från cykelparkeringen.

Jag tycker t.ex här att det inte är några som helst problem att parkera cykeln nästan vid ingången till Willys osv. Men det finns också bilparkeringar väldigt nära. Då väljer man bilen även om det inte är några problem att cykla. Och det är ju så man helst vill ha det att det ska finnas alternativ där alla är bra och smidiga men då blir det tyvärr så att 95% kör bil

Jag tycker t.ex här att det inte är några som helst problem att parkera cykeln nästan vid ingången till Willys osv. Men det finns också bilparkeringar väldigt nära. Då väljer man bilen även om det inte är några problem att cykla. Och det är ju så man helst vill ha det att det ska finnas alternativ där alla är bra och smidiga men då blir det tyvärr så att 95% kör bil
Finns förstås blandat. Samma ställe som det är problem med att cykla helt lagligt till gör det även jobbigare att ta buss.
Busshållplatsen är längst ifrån alla butikerna. Så om det regnar eller är vinter så får man gå oskyddad hela vägen ner till väntandet på bussen. Kör du bil, då kan du parkera precis utanför entrén.

Jaja, alla resor behöver inte göras med bil summerar jag det som.

Finns förstås blandat. Samma ställe som det är problem med att cykla helt lagligt till gör det även jobbigare att ta buss.
Busshållplatsen är längst ifrån alla butikerna. Så om det regnar eller är vinter så får man gå oskyddad hela vägen ner till väntandet på bussen. Kör du bil, då kan du parkera precis utanför entrén.

Jaja, alla resor behöver inte göras med bil summerar jag det som.

Det finns förstås folk som bor längs med trafikerade landsvägar t.ex 2+1 eller andra med mycket trafik där jag kan förstå att det inte är så roligt att cykla även om et egentligen inte är långt, det kan säkert stoppa en del.

Det finns förstås folk som bor längs med trafikerade landsvägar t.ex 2+1 eller andra med mycket trafik där jag kan förstå att det inte är så roligt att cykla även om et egentligen inte är långt, det kan säkert stoppa en del.
Ja, det finns inte en chans att jag skulle cykla på en sådan väg. Hoppas det blir lagkrav på att bra cykelväg skall anläggas jämns med 2+1 när sådan väg byggs.

Ja, det finns inte en chans att jag skulle cykla på en sådan väg. Hoppas det blir lagkrav på att bra cykelväg skall anläggas jämns med 2+1 när sådan väg byggs.
Finns det plats för/pengar till cykelväg vid sidan om 2+1, så tror jag nog de prioriterar 2+2 istället. 2+1 är bara en nödlösning för vägar egentligen gjorda som 1+1 med vägren.

Finns det plats för/pengar till cykelväg vid sidan om 2+1, så tror jag nog de prioriterar 2+2 istället. 2+1 är bara en nödlösning för vägar egentligen gjorda som 1+1 med vägren.
Tänk vad många cyklar som får plats på en 2+2-väg! 4-5 cyklar i bredd i varje körfält om bilarna får stå parkerade!

Ja, men det är en helt annan grej. I stort sett alla kan växla mellan 3 och enfas(de som har trefas-laddning), en del kan även köra på två faser. Men det finns mig veterligen någon bil som kan ladda med olika ström på faserna (om det inte är noll)
Och det var där vi började när du här: https://happyride.se/forum/threads/ot-skaffa-ny-bil-vad-ska-jag-tjoepa.3691892/post-4278343
skrev att Porsche har en lösning på det. Vilket Porsche inte har.
Spännande att du isf vet mer om hur Porsches hårdvara fungerar än fabriken (som specificerar att du har dynamisk lastbalansering via PCC och HEM).

Spännande att du isf vet mer om hur Porsches hårdvara fungerar än fabriken (som specificerar att du har dynamisk lastbalansering via PCC och HEM).
Dynamisk lastbalansering behöver inte betyda att den balanserar mellan faserna. Det betyder oftast att den är dynamisk men lägger samma ström på alla faser.
Jag hittade inget i tekniska beskrivningen att den ger olika ström på faserna.
Problemet med det är att mode3 inte stödjer det helt enkelt.

Dynamisk lastbalansering behöver inte betyda att den balanserar mellan faserna. Det betyder oftast att den är dynamisk men lägger samma ström på alla faser.
Jag hittade inget i tekniska beskrivningen att den ger olika ström på faserna.
Problemet med det är att mode3 inte stödjer det helt enkelt.
I det här fallet så säger fabriken själva detta, men det har hänt tidigare att deras ingenjörer haft fel.

I det här fallet så säger fabriken själva detta, men det har hänt tidigare att deras ingenjörer haft fel.
Detsamma sas i marknadsföringen av Easee, vilket även där visade sig vara fel. Men jag kan inte svära på det, men det hade varit märkligt om de inte stödjer standarden. De allra flesta lastbalanserare bygger på samma chip. Som inte kan det.

Vanans makt. Jag är också förvånad över grannar som tycker det är jobbigare att koppla in värmarsladden än att skrapa och köra iväg i iskall bil...
Jag har en (parkeringsplats-)granne som gör tvärtom:
Motor o kupévärmarsladden är alltid inkopplad trots att bilen endast används 2-3 ggr/vecka (pensionär?), att hen även har kupévärmare syns på snö och frostfriheten på rutorna.
Tyvärr betalar vi inte för den el som används utan endast en fast avgift på 100 SEK/mån för motorvärmaruttaget.

Detsamma sas i marknadsföringen av Easee, vilket även där visade sig vara fel. Men jag kan inte svära på det, men det hade varit märkligt om de inte stödjer standarden. De allra flesta lastbalanserare bygger på samma chip. Som inte kan det.
Kan tillägga att detta är intern info, inte marknadsföring.

Motor o kupévärmarsladden är alltid inkopplad trots att bilen endast används 2-3 ggr/vecka (pensionär?), att hen även har kupévärmare syns på snö och frostfriheten på rutorna.
Tyvärr betalar vi inte för den el som används utan endast en fast avgift på 100 SEK/mån för motorvärmaruttaget.
Är det en någorlunda modern mv-stolpe (typ fr de senaste 25 åren eller nåt) bör dock elen bara vara tillkopplad max 3 timmar per dygn. Iofs illa nog, men betydligt bättre än att den går kontinuerligt.

Wow! Minns det där från barndomen (när det faktiskt fanns oändligt med billig el i det här landet), i gemensamma p-huset i radhusområdet fanns värmaruttag med mekanisk timer. Ett suddgummi inklämt på rätt ställe så hade man alltid varm bil redo...

Wow! Minns det där från barndomen (när det faktiskt fanns oändligt med billig el i det här landet), i gemensamma p-huset i radhusområdet fanns värmaruttag med mekanisk timer. Ett suddgummi inklämt på rätt ställe så hade man alltid varm bil redo...
Det var en sorgens dag när vår BRF gick över till "digitala" ur på stolparna, jag hade utvecklat en teknik att stoppa dreven i vredet så timern gick aldrig till noll. ;) Behövde inte ens modda med suddgummi eller liknande.

det skulle snabbt betala sig för bostadföreningen om den till den tankelösa medlemmen donerade en vanlig dygnstimer med tillkoppling t ex kl 06-09 dagligen. eller till och med 06-15.

kör själv med den varianten, fast inte inkopplat dagligen. men en fördel är oavsett att slippa räkna timmar när man skall ta bilen.. i med kontakten på kvällen, och det funkar vid rätt tid varje morgon.

är det inkoppling via stolpe kan det råda viss trängsel vid kontakten, vilket lättast löses med ett mellanlägg i form av en strömbrytargrunka med han- och honkontakt på. (vad heter det egentligen?)

Kan tillägga att detta är intern info, inte marknadsföring.
Jag har haft den diskussionen med bla Easee innan. Kan inte du lägga ut den del av manualen som visar att den gör som du hävdar? För jag hittar det ingenstans.
Och säg inte att det är internt, för detta hade varit revolutionerande, att ni har något ingen annan förutom Ferroamp, och då för en bråkdel av kostnaden.
Hela branschen hade kokat om det var så.

Senast ändrad:
Någon som har en vagn från folkakoncernen med TSI 150 hk manuell och har faktisk bensinförbrukning?

Jag har haft den diskussionen med bla Easee innan. Kan inte du lägga ut den del av manualen som visar att den gör som du hävdar? För jag hittar det ingenstans.
Och säg inte att det är internt, för detta hade varit revolutionerande, att ni har något ingen annan förutom Ferroamp, och då för en bråkdel av kostnaden.
Vadå säg inte att det är internt? Det är interninfo som kommit direkt från de som jobbar med det på fabriken. Jag sitter inte och läser våra instruktionsböcker vanligtvis då jag bör kunna gå på det som fabriken säger.
Får se om jag hinner rota i det i internsystemen någon dag. Just nu är jag inte direkt fast vid datorn.

Bilagor

• 8F69D560-FD82-4C11-8304-E458B64E8247.jpeg
    8F69D560-FD82-4C11-8304-E458B64E8247.jpeg
    748.3 KB · Besök: 95

Tjena!

Enligt lokal Audinasare så är det samma på E-Tron GT.

Tjena!

Räcker med att KW Bruun nämns i artikeln så vet man var felet ligger.
Stellantis bara längtar till den dagen då deras kontrakt inte gäller längre. Dom missköter Peugeot nått så enormt. Många återförsäljare som slutat sälja deras bilar enbart pga KW Bruun. Peugeot är ett märke som säljer bra annars, men det är alldeles för dåliga avtal och för mycket krångel.

Någon som har en vagn från folkakoncernen med TSI 150 hk manuell och har faktisk bensinförbrukning?
sonen har tre år gammal tiguan drar hellre 0,8 än 0,7 på motorväg, dottern har en jämngammal passat, verkar klara sig med 0,6.

så kallad landsvägskörning 80-90 kmh bortåt en dl mindre.

Är det en någorlunda modern mv-stolpe (typ fr de senaste 25 åren eller nåt) bör dock elen bara vara tillkopplad max 3 timmar per dygn. Iofs illa nog, men betydligt bättre än att den går kontinuerligt.
@johan44, @42Hz, @kais01
Det är en sådan motorvärmarstolpe som @ooms beskriver ovan, med inbyggt digitalt (dygns-)ur där man ställer in "avgångstid", inte starttid.
Exakt hur många timmar/dygn den ger ström har jag ingen aning om, men tre låter inte orimligt. Att motorvärmartimern skulle ha temperaturstyrd inkopplingstid vore förstås bättre, men den ser simpel ut så jag tvivlar på det.
Tre timmar inkoppling/dygn kan för min granne ge en onödig elförbrukning på gissningsvis >20kWh/vecka. Verkar inte vara så mkt kanske ngn tycker, men det är en helt onödig förbrukning tex måste man byta många lampor till LED för att spara >20kWh/vecka.

Vår TSI 150 drar 0.68 med takbox och 0.75 med takbox och två cyklar på taket. En Touran 2017. Detta i normal landsvägsfart med en och annan omkörning men utan stress. Svår stress kostar ca 0.15l/mil.
Till vardags när vi skjutsar ungarna och kör lite längre sammanhängande 50/70-väg är det lätt att komma under 0.55. Lägg på 1dl om det är ryckig trafik med mycket gas/broms.

Vår TSI 150 drar 0.68 med takbox och 0.75 med takbox och två cyklar på taket. En Touran 2017. Detta i normal landsvägsfart med en och annan omkörning men utan stress. Svår stress kostar ca 0.15l/mil.
Till vardags när vi skjutsar ungarna och kör lite längre sammanhängande 50/70-väg är det lätt att komma under 0.55. Lägg på 1dl om det är ryckig trafik med mycket gas/broms.

Gillar 0,55.
0.68 med takbox är bra.
Min Octavia TSI 122 drar 0.61 i 100 fullastad till Skåne. Nya bör dra mindre.

Gillar 0,55.
0.68 med takbox är bra.
Min Octavia TSI 122 drar 0.61 i 100 fullastad till Skåne. Nya bör dra mindre.
Kan säga att 0.55 är lätt om det inte är någon bakom... Mycket motorbroms in i rondeller och korsningar. Med stressade mottrafikanter bakom skäms jag för mycket och då hoppar det upp till 0.6

Portland är väl ändå en ganska cyklande stad? Men bilkulturen har ju alltid varit annorlunda där borta, innan SUV:arna var väl fullsize-vans inte helt ovanliga som familjebilar heller.
Portland är en cyklande stad, både MTB och landsväg lockar stora grupper. Haken är att det inte slagit igenom för pendling utom lite grann inne i staden.

Vadå säg inte att det är internt? Det är interninfo som kommit direkt från de som jobbar med det på fabriken. Jag sitter inte och läser våra instruktionsböcker vanligtvis då jag bör kunna gå på det som fabriken säger.
Får se om jag hinner rota i det i internsystemen någon dag. Just nu är jag inte direkt fast vid datorn.
Have fun!

Golf -08,140hk, DSG, 195x65 15" med lågt rullmotstånd.
Tur och retur GBG <-> Norrköping. 0,65l/milen (endast jag i bilen)
Fulltblås på ACn och +30C ute.

Har kommit ner till 0.54 på 70/80 vägar.
Kör alltid med farthållaren.

Hade jag bott kvar i Småland och cyklat till grannbyn, ca 2mil tur och retur, för att jobba, hade jag ansetts som vara byns idiot.

Här i GBG så är det ju ingen som höjer på ögonbrynen när man cyklat 3mil om dagen till jobbet.

Hade jag bott kvar i Småland och cyklat till grannbyn, ca 2mil tur och retur, för att jobba, hade jag ansetts som vara byns idiot.

Här i GBG så är det ju ingen som höjer på ögonbrynen när man cyklat 3mil om dagen till jobbet.
Det är ändå en skillnad upplever jag.

Den intressanta frågan besvaras ju inte av artikeln, nämligen om försäljningen av ICE-bilar istället gått upp eller om det är så att försäljningen generellt gått ned?
Det är ju ganska naturligt att försäljning till privatpersoner går ner i ett tuffare ekonomiskt läge med hög inflation och kraftigt ökande räntor, och jag gissar att tappet är liknande eller t.o.m. större för ICE-bilar. Inte direkt nåt imponerande journalistiskt arbete bakom den artikeln, att en branschorganisation grinar över att mindre skattepengar gödslas över branschen är ju ingen nyhet direkt.

Den intressanta frågan besvaras ju inte av artikeln, nämligen om försäljningen av ICE-bilar istället gått upp eller om det är så att försäljningen generellt gått ned?
Det är ju ganska naturligt att försäljning till privatpersoner går ner i ett tuffare ekonomiskt läge med hög inflation och kraftigt ökande räntor, och jag gissar att tappet är liknande eller t.o.m. större för ICE-bilar. Inte direkt nåt imponerande journalistiskt arbete bakom den artikeln, att en branschorganisation grinar över att mindre skattepengar gödslas över branschen är ju ingen nyhet direkt.
Ser man på Tesla så finns där modeller som kostar mindre nu än när bonusen fanns.
Där skall inte försäljningen minskat om det bara är bonusen som spelar roll vid ens val av bil.

Tror detta är bra. Mindre, billigare och batterisnålare modeller tvingas fram när marknaden inte är dopad.

Ser man på Tesla så finns där modeller som kostar mindre nu än när bonusen fanns.
Där skall inte försäljningen minskat om det bara är bonusen som spelar roll vid ens val av bil.
Kom ihåg att hela 2022 var en jakt bara för att få tag på en bil, helst levererad innan nyår också så det var rätt hektiskt för handlarna... Nu har ju priserna gått upp på allt (om man räknar in bonus) utom på kanske Tesla som ju faktiskt säljer bra än. Andra märken är rätt död och nu börjar begagnatpriserna bli lite bättre om man kollar på blocket tex. Från att stora leasingkampanjer kom med två eller tre års löptid så tar det ju innan dessa är på marknaden... Men nu börjar dom dyka upp :) Jag hade "lätt" köpt en model Y nu.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp