[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Va?! Så du menar att det på bilforum inte postas bilder med skjutmått mot däck och kommentarer om att däcken är smalare än märkningen antyder etc?

Kan inte minnas mig att jag sett något forum för "vanliga bilister" där man kontrollmätt vikten på däck. Det finns helt klart bilentusiastforum där man mäter verklig bredd och höjd på däcken, men även här är vikt sällsynt.

OK, min bil har följande däck- och fälgdimensioner:

Visa bilaga 621011

Du menar alltså att det vore vettigare att köpa 255/40-däck snarare än 245/45-däck om man vill ha lite mer volym/höjd mot vägbanan?
245 på 8tumsfälg bör ändå vara lagom. men som någon skrev är däcken ofta annorlunda än sin märkning, vinterdäck närmast konsekvent upp till 10 mm smalare.

För att göra det ännu bättre så kör jag även på däck som de gärna märker såhär..

däck.jpg

Jag som är lite nojig över hur dyrt det verkligen kan bli om man har otur med digitalmonsterbilar fick lite vatten på min kvarn här...

"– 167 000 kronor, sa de att den (navigatorn) kostade. Helt horribelt. Skulle tro att den var av guld, säger Lasse Hopen till Motor.

Christian Lagaard, kommunikationschef på Kia i Norge, bekräftar att priset stämmer, men påpekar att det blir betydligt billigare om man köper en renoverad utbytesdel. Då blir summan i stället 25 000 kronor."

Ca 10 mil idag, strax under 1,7 kw / mil i snitt. Verkar lovande.

Ps! Försöker få bort diskussionen från hjulen/däcken. ??
Jag har nyss fått min Kia EV-6a, kört ca 30 mil. Ligger också på ca 17kW/100 km (gubbkörning) hittills. Något förvånande så verkar den förbruka betydligt mindre än den mindre DS3 E-tense från 2019 vi också har. Den drar typ 21 kW/100 km i snitt, mest vinterkörning iofs, inte alltid med förvärmd kupé, men ändå. Jag antar att utvecklingen gått framåt på de år som gått sen PSA/Stellantis kom med DS3/208/e-mokka och allt vad de heter.

Beställde en laddbox från den lokala elfirman idag, installation nästa vecka. Bilen levereras nästa vecka även den.

Zoom zoom!

Svårt att välja vad man ska byta till, budget 300k till 500k vill ha ett bekymmerfritt billiv, Ska betalas omg inget leasingavtal. Begagnat är inget problem, ska vara den enda bilen i hushållet, vi åker sällan på långresor. Vill dock gärna ta oss plus 30 mil innan laddning.
Har en Hyundai diesel för tillfället är inte det minsta beroende av status, lyx, flärd, eller såna prylar, gillar som regel inte infotainmentsystem i bilar, iaf när de tar tid att starta upp.
Har kollat på (inte testat alla live)
- Hyundai Kona 64kwh, gillar återförsäljaren på orten och dess garantier
- Hyundai Ioniq 5, svår att hitta inom budget.
- Kia Niro E-Niro 64kwh
- Tesla 3, hur blir det med jakten? bakhjulsdrivet på halkiga skogsvägar?
- Skoda Enyaq, Utanför budget fyrhjulsdriven, Ser ju rätt intressant ut, men har inte haft framgång med den koncernens bilar, dock förbränningsmotorer.
- MG ZS EV?
- BYD?
Hilfe bitte! Har villa och inga problem med el på hemmaplan m.a.o

Svårt att välja vad man ska byta till, budget 300k till 500k vill ha ett bekymmerfritt billiv, Ska betalas omg inget leasingavtal. Begagnat är inget problem, ska vara den enda bilen i hushållet, vi åker sällan på långresor. Vill dock gärna ta oss plus 30 mil innan laddning.
Har en Hyundai diesel för tillfället är inte det minsta beroende av status, lyx, flärd, eller såna prylar, gillar som regel inte infotainmentsystem i bilar, iaf när de tar tid att starta upp.
- Kia Niro E-Niro 64kwh
- Skoda Enyaq, Utanför budget fyrhjulsdriven, Ser ju rätt intressant ut, men har inte haft framgång med den koncernens bilar, dock förbränningsmotorer.
- MG ZS EV?
- BYD?
Fel prisklass för mig. Men Skoda Enyaq verkar alla vara nöjda med som jag känner. Bör finnas beg lågmilare eftersom det är en vanligt förekommande leasingbil. Kan inte lova att alla kriterier uppfylls men värd att granska lite extra i alla fall.

Jag som är lite nojig över hur dyrt det verkligen kan bli om man har otur med digitalmonsterbilar fick lite vatten på min kvarn här...

"– 167 000 kronor, sa de att den (navigatorn) kostade. Helt horribelt. Skulle tro att den var av guld, säger Lasse Hopen till Motor.

Christian Lagaard, kommunikationschef på Kia i Norge, bekräftar att priset stämmer, men påpekar att det blir betydligt billigare om man köper en renoverad utbytesdel. Då blir summan i stället 25 000 kronor."
”Lasse Hopen löste dock problemet genom att köpa en begagnad del på en bilskrot för 3 000 kronor. Att få den installerad i bilen kostar ytterligare 4 000.”

Ja, det gäller att ha tur i sådana situationer - att delen råkar finnas på en skrot just då och till ett rimligt pris. Nu hade han det, men inte alls säkert för lite ovanligare bilmodeller.

- Kia Niro E-Niro 64kwh
- MG ZS EV?
- BYD?
Drivning är nog inget problem, jag skulle vara mer orolig för markfrigång (beroende på typ av skogsbilväg). Ofta sitter ju batteriet längst ner och är vad som skadas om man kör i nåt, och det verkar kunna bli dyrt om man har otur.

- Kia Niro E-Niro 64kwh
- MG ZS EV?
- BYD?
Om du vill ha bekymmersfritt så är service i närheten viktigt. Om Tesla finns i närheten så är det nog rätt bekymmersfritt, annars hade jag valt något annat.
Sen om du vill komma 30+ någorlunda ”jämt” så bör du gå upp på 70+kWh. Model 3 är något av ett undantag, väldigt effektiv bil.

Drivning är nog inget problem, jag skulle vara mer orolig för markfrigång (beroende på typ av skogsbilväg). Ofta sitter ju batteriet längst ner och är vad som skadas om man kör i nåt, och det verkar kunna bli dyrt om man har otur.
Tyvärr är vägarna på jaktmarken väldigt dåliga, snällt sagt. Lutar åt Hyundai/Kia eller Skoda hållet, har ett par cm mer i markfrigång.

Några av bolagen har börjat med åldersavskrivning på batteriet, vissa med 10% varje år. Det är rent lurendrejeri skulle jag säga, normal degradering är 5-10% efter ett par år men sedan går det väldigt långsamt. Att en fem år gammal bil då bara skulle få 50% av vad reparationen kostar i ersättning känns extremt tveksamt. Något som vissa bolag också insett - men inte alla.

Man får ju inte mindre i ersättning för motorn om den rasar när maskinskademomentet fortfarande gäller, de ersätter den och återställer funktionen.

Då var bilen uthämtad och första turen fram och tillbaka till Sthlm avklarad. Ca 70% av batteriet går åt i vardera riktningen. Har fått en laddare i garaget på jobbet och i morgon blir det installation av laddare här hemma.
C778A5CB-223C-4914-BF7A-41B9E29063EF.jpeg

Några av bolagen har börjat med åldersavskrivning på batteriet, vissa med 10% varje år. Det är rent lurendrejeri skulle jag säga, normal degradering är 5-10% efter ett par år men sedan går det väldigt långsamt. Att en fem år gammal bil då bara skulle få 50% av vad reparationen kostar i ersättning känns extremt tveksamt. Något som vissa bolag också insett - men inte alla.

Man får ju inte mindre i ersättning för motorn om den rasar när maskinskademomentet fortfarande gäller, de ersätter den och återställer funktionen.
Samtidigt är det ju inte rimligt att man skall kunna plocka ut ett nytt batteri på maskinskadeförsäkringen efter 8 år, eller hur länge den gäller. Det är ju en förbrukningsvara.
En del biltillverkare/åf verkar ju ha satt i system att föreslå att kunden utnyttjar försökringen, när dom klagar på ett degenererat batteri. Det om något är väl lurendrejeri. Om inte bedrägeri.

Samtidigt är det ju inte rimligt att man skall kunna plocka ut ett nytt batteri på maskinskadeförsäkringen efter 8 år, eller hur länge den gäller. Det är ju en förbrukningsvara.
En del biltillverkare/åf verkar ju ha satt i system att föreslå att kunden utnyttjar försökringen, när dom klagar på ett degenererat batteri. Det om något är väl lurendrejeri. Om inte bedrägeri.
Gäller samma med en bilmotor?

Nej, men motsvarande det som ersätts borde det tveklöst vara. Efter 10 år är 10-15% degradering normalt men värdet enligt f-bolaget 0 kr. Det känns inte rimligt.

Nej, men motsvarande det som ersätts borde det tveklöst vara. Efter 10 år är 10-15% degradering normalt men värdet enligt f-bolaget 0 kr. Det känns inte rimligt.
Kan det ha att göra med tillgången på begagnade batterier, eller att vissa tillverkare inte ens tillåter att begagnade batterier monteras? När det gäller en förbränningsmotor är det ju inte så att man får en ny om motorbyte behövs efter 8 år, det blir en motsvarande begagnad.

Vad jag kan se varierar ju dock dessa villkor mellan försäkringsbolagen, men är det också så att det finns en korrelation med hur premierna varierar? Nånstans måste ju bolagen få täckning för sina kostnader. Vad jag läst på Teslaforumet verkar Trygg-Hansa och Watercircles vara populära pga lägre premier än andra, och en snabb koll i deras villkor visar att de hör till bolagen som gör åldersavdrag. Ex.vis Folksam och If gör inte åldersavdrag, hur ser deras premier ut? Jag gissar att de ligger högre?
Som sagt, nånstans ska ju pengarna in och bolagen sätter ju premier utifrån ganska detaljerad skadestatistik (ner på bilmodell och t.o.m. årsmodell), så utan åldersavdrag gissar jag att premierna åker upp en hel del.

Fick provat ID Buzz lite idag, klart intressant vagn. Synd bara den inte kan dra vettigt och räckvidden behöver upp med en tredjedel imho.

Enligt mig så är batteriet i en elbil kostnadsmässigt att jämföra med motorn i en fossilbil. och elmotorn att jämföra med fossilbilens växellåda.
Så är det nog, mitt inlägg gäller funktionen.
Jag har inte läst på fler än nåt i lägg innan så kanske inte det som diskuteras, har inte tid då jag har fullt upp med att hålla liv i min fossilbil?

Gäller samma med en bilmotor?
Jag tänker att maskinskadeförsäkringen skall täcka ett oförutsätt haveri. Ett batteri som blivit dåligt av upprepade laddcykler är inte en försäkringsskada öht.

Sen måste alltid försäkringsbolagen ha sannolikhetskalkylerna på sin sida. Säg att 95% av alla IC motorer överlever 8 år. Då kan inte samma villkor tillämpas på ett batteri där 25% är kass inom 8 år. Då gör bolaget gigantiska förluster på det momentet, därav avskrivningsreglerna.
(Har ingen aning om de faktiska %-sannolikheterna, bara som exempel)

Enligt mig så är batteriet i en elbil kostnadsmässigt att jämföra med motorn i en fossilbil. och elmotorn att jämföra med fossilbilens växellåda.
Jag tror inte det stämmer. Orkar inte googla men har läst artiklar om hur galet billigt det är att tillverka en motor efter lite drygt 100 års rationaliseringsarbete, gissar att batteripaketet är avsevärt dyrare fortfarande. Det kom också en rapport för några år sedan om hur dyra elektroniska system är även för konventionella bilar, uppskattningsvis 40% av kostnaden https://www.vibilagare.se/nyheter/elektroniken-star-40-procent-av-bilens-pris

Jag tänker att maskinskadeförsäkringen skall täcka ett oförutsätt haveri. Ett batteri som blivit dåligt av upprepade laddcykler är inte en försäkringsskada öht.

I det fall jag känner till så är det ett batteripack som blivit skadat av yttre påverkan, tre-fyra år gammalt så TH vill bara ersätta 60% av kostnaden. I verkligheten <10% degradering. Degraderingen brukar ske första 1-2 åren till största delen, sen planar det ut.

Ett degraderat batteri är inte en försäkringsskada precis som du säger.

Jag tror inte det stämmer. Orkar inte googla men har läst artiklar om hur galet billigt det är att tillverka en motor efter lite drygt 100 års rationaliseringsarbete, gissar att batteripaketet är avsevärt dyrare fortfarande. Det kom också en rapport för några år sedan om hur dyra elektroniska system är även för konventionella bilar, uppskattningsvis 40% av kostnaden https://www.vibilagare.se/nyheter/elektroniken-star-40-procent-av-bilens-pris

Kolla hur en fossilmotor ser ut idag med alla rör, slangar, sensorer och lambda sonder mm. Lite annorlunda mot när Henry satte igång en gång i tiden.

Tesla M3 LR före facelift, 2020, eller SR faceliftad, 2021?
Det är ungefär samma priser på dessa. Ser lite poänger med lite mer räckvidd och fyrhjulsdrift….

Tesla M3 LR före facelift, 2020, eller SR faceliftad, 2021?
Det är ungefär samma priser på dessa. Ser lite poänger med lite mer räckvidd och fyrhjulsdrift….

Om någon av dessa har dubbla rutor etc. så är väl det en bra sak. Jag kan inte när man gick över till det för mindre vägbrus etc. För mig är lång räckvidd och ej bakhjulsdrift en bra sak så jag tänker beställa en LR.

Dubbla rutor kom med faceliften, 2021, om jag fattat rätt. Det är ju givetvis trevligt med mindre buller men är det ett stort problem? Har givetvis läst på teslaforumet och där nämns pre-facelift ligga i ljudnivå med en Golf vilket är helt ok.

Med 2021 får du värmepump, evt värme i ratten, trådlös laddare till telefonen och kanske dubbelglas fram. Svarta handtag och lister istället för krom.

Med 2021 får du värmepump, evt värme i ratten, trådlös laddare till telefonen och kanske dubbelglas fram. Svarta handtag och lister istället för krom.
Ja detta väger mot längre räckvidd och fyrhjulsdrift. Värmepump är det nog inte på SR (?) 2021- men är mycket snyggare med svart istället för krom, dock inte avgörande. Övriga grejer känns inte jätteviktigt.
Något man ska kika noga på förutom trösklar?

Jag hade gått på 2021:an om det är med LFP-batteri. De kinatillverkade är markant bättre ihopskruvade än de som är byggda i USA. De äldre SR+ från USA har också ett mindre batteri (men en sådan verkar ju inte vara aktuell för dig).

LFP-batteriet är mindre känsligt för hög laddnivå över tid vilket innebär att du får ungefär samma räckvidd i vardagen som med en LR. LFP laddar dock långsammare (170 kW tror jag, instället för 250kW) och är lite känsligare för kyla

Nyare bil = bättre garantier och de inför också löpande förbättringar vilket aldrig är fel, det är många små detaljer som skiljer.

En sak till, även de bakhjulsdrivna fungerar utmärkt på vintern. Trots att jag hade kontinentala vinterdäck så var den läskigt stabil, antispinn och antisladd är next-level jämfört med på avgasbilar.

Vill du ha dragkrok så köp en bil där det finns. Det är olika typgodkännande på Model 3 med och utan drag så det kan aldrig bli godkänt med eftermontering, annat än som krok för att montera cykelhållare på. Du får dra 1000 kg på de nyare bilarna, tror det var 960 kg eller ngt sånt från början.

Det är väl inga problem att lasta en cykel i bagaget på en M3? Dragkrok är intressant men mest vid enstaka tillfällen för att transportera fler cyklar.

Det är väl inga problem att lasta en cykel i bagaget på en M3? Dragkrok är intressant men mest vid enstaka tillfällen för att transportera fler cyklar.

Nej, en cykel är inga problem om du fäller breda delen av baksätet. Extrakostnaden vid begagnatköp är nog rätt liten för att få en med krok dock, och det är väldigt smidigt att kunna dra släp ibland om man ska få in något större. Bagagets storlek i sig är ärligt talat rätt bra om man räknar in utrymmet under golvet + frunken, men saker som inte går in i luckan får man ju inte med sig ändå

Kroken är bökig att sätta dit och att koppla in elen är än värre.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp