[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har dom räknat med tillverkningen och transport av bensinen då eller är det endast "tail pipe emission"?

Det blir också väldigt stor skillnad om man räknar på svensk elmix eller europeisk.
Jag vet faktiskt inte. Såg också att jag skrev lite fel ovan, runt 10000 mil var för global energimix. Så man kanske kan säga att elbilen är 50-75% mindre dålig ur ett CO2-perspektiv, om man räknar att bilar i snitt går 20000 mil.
Ärligt talat så brukar jag mest argumentera med folk som antingen påstår att elbilar har noll utsläpp, eller som påstår att elbilar är värre pga tillverkningen. Här är några siffor att hänvisa till i alla fall.
Sen så tror jag att dessa uträkningar är färskvara, batteritillverkning inkl utvinning lär optimieras i snabb takt och lär minska sin CO2-print med tiden.

Jag vet faktiskt inte. Såg också att jag skrev lite fel ovan, runt 10000 mil var för global energimix. Så man kanske kan säga att elbilen är 50-75% mindre dålig ur ett CO2-perspektiv, om man räknar att bilar i snitt går 20000 mil.
Ärligt talat så brukar jag mest argumentera med folk som antingen påstår att elbilar har noll utsläpp, eller som påstår att elbilar är värre pga tillverkningen. Här är några siffor att hänvisa till i alla fall.
Sen så tror jag att dessa uträkningar är färskvara, batteritillverkning inkl utvinning lär optimieras i snabb takt och lär minska sin CO2-print med tiden.
I och med att de utgått ifrån ISO-standarder så ska de ha samma system boundaries och functional units för alla fall de kollar på, så det ska inte behöva ifrågasättas här. Det är intressant att även med 100% vindkraft så tar det ca 5000 mil innan elbilen är ikapp, ungefär hälften jmf med global elmix. Det visar att use phase inte har så stor impact som många verkar tro; den är störst men inte fullständigt dominerande.

Apropå missvisande och snudd på bedrägeri, så sitter det ju på en del Nissan Leaf ett emblem ”Zero emission”. Att det ens är tillåtet (om det är det) är ett mysterium.

Av nätägarnas co2-avtryck för nätet så ligger ca 60% av det i transformatorernas stål. De lever normalt sätt i 50 år. Får vi bara igång Norrland så kommer det efterhand sjunka ner till en vision på 0, horisonten är väl 49 år ca :)

Hur räknar de på de olika energimixarna?

I Sverige är det en ickefråga, vi har så grön el. Elområde 3 ligger just nu på 20 g koldioxidutsläpp per kWh.

En liter bensin motsvarar 2300 gram koldioxid efter förbänning.

2300/20 = 115 kWh Svensk elmix.

På samma utsläpp som en liter bensin kommer du runt 60 mil i en elbil som drar strax under 2 kWh per mil.
Fast hur räknar du nu?

1 liter bensin är ju ca 9 kWh så rent energimässigt kan man väl inte säga 2300/20=115?

Sen det sista stämmer ju.

Det man med säkerhet kan säga är ju att övergången till elbilar kommer att generera en stor boom av koldioxidutsläpp kortsiktigt pga att utsläppen dom genererar är så framtunga.
Sen är det ju bara att hoppas att alla nya kinabilar Ora, Byd, MG, mfl verkligen kommer att hålla i 20000 mil. Känns ju minst sagt tveksamt i vissa fall.
Vore nog bättre om fler började cykla till jobbet istället. :)

En kompis till mig hämtade en häromdagen, han var väldigt skeptisk på förhand. En inbiten dieselfantast som har haft väldigt många förmånsbilar och normalt byter på 18 mån. Han hade otroligt nog inget att klaga på… ? (MY alltså)
häromdagen ja, intressantare om 18månader. Det säger nog mer.

• Gilla
Reactions: rln
Och det behöver vi i mängder nu. Nästa stora grej för rika bönder helt klart. Solceller är snart såååå 2022.
Inte enbart dem och det verkar även till åtminstone en viss del vara möjligt även för de som enbart har solceller,
även om det förstås blir bättre betalt för de som har solceller & batteri
Åtminstone enl
(låst artikel, men finns omvägar för att läsa gratis för den som verkligen vill)

Det man med säkerhet kan säga är ju att övergången till elbilar kommer att generera en stor boom av koldioxidutsläpp kortsiktigt pga att utsläppen dom genererar är så framtunga.
Sen är det ju bara att hoppas att alla nya kinabilar Ora, Byd, MG, mfl verkligen kommer att hålla i 20000 mil. Känns ju minst sagt tveksamt i vissa fall.
Vore nog bättre om fler började cykla till jobbet istället. :)
Både Volvo och BMW har ju problem trots hög prislapp så man behöver nog inte vara vara orolig över kineserna.
I elbilspodden bilar med sladd sade dom att det hade skeppats 350 000 elbilar från kina till Europa, och i år samma antal redan efter 6 månader (vi får se om det blir uppåt 700 000 när allt är räknat).
Det kommer ju liksom inte vara tio sålda bilar med problem att få tag på delar.

Både Volvo och BMW har ju problem trots hög prislapp så man behöver nog inte vara vara orolig över kineserna.
I elbilspodden bilar med sladd sade dom att det hade skeppats 350 000 elbilar från kina till Europa, och i år samma antal redan efter 6 månader (vi får se om det blir uppåt 700 000 när allt är räknat).
Det kommer ju liksom inte vara tio sålda bilar med problem att få tag på delar.
Helvete vad data de kommer kunna samla in med alla bilar de skeppar!

Helvete vad data de kommer kunna samla in med alla bilar de skeppar!
Ja, och så leverar de solceller och utrustning med otroligt dålig IT-säkerhet och inbyggda bakdörrar. Man kan börja fantisera om vad Kina kan ta sig för när de har möjlighet att ta kontroll över alla solcellsanläggningar och elbilar som har kinesiska komponenter.

det får man tycka som man vill om, jag tror inte de är ett dugg värre än meta och google etc men vi behöver inte bli för politiska här, starta en ny tråd så kan vi ta det där isf?

Ja, och så leverar de solceller och utrustning med otroligt dålig IT-säkerhet och inbyggda bakdörrar. Man kan börja fantisera om vad Kina kan ta sig för när de har möjlighet att ta kontroll över alla solcellsanläggningar och elbilar som har kinesiska komponenter.

Kina har nog ganska bra koll redan med tanke på hur många som köper och använder Huawei telefoner .

Kina har nog ganska bra koll redan med tanke på hur många som köper och använder Huawei telefoner .
Det är väl inte en käft i västvärlden som köper de längre sedan de stängdes ute fr android? Försäljningen har ju rasat de senaste åren.
Däremot lär det sitta Huawei-prylar i de flesta solcellsanläggningar i Sverige, och även många kinesiska elbilar har ”Huawei inside”.

skriv här ist, lås inte denna tråden

Det är nog inte rationellt men jag avstod medvetet kinesiska bilar när vi skaffade sydkoreansk kärra.

Hur gick det? Blev det en e-tron? Har lite svårt att stryka den från listan trots den usla energieffektiviteten och räckvidden (folk verkar landa på 20-30 mil för 55an). Begagnade kostar de ju som vilken elbil som helst men dubbelt så fin bil som de andra.

Samtidigt är väl det enda förnuftiga idag en ny Model Y. Billigare ny än begagnad, i praktiken nära dubbla räckvidden mot E-tron 55 (LR då), mest plats av alla, bekymmersfri laddhantering... men inte "bil" på vanligt vis, och inte riktigt premium heller?

Hahaha, det har inte gått alls. Jag vill kunna komma till sommarstället utan laddstopp, så e-tron går bort tyvärr.

Model Y är svårslagen, det verkar vara en riktigt vettig bil på många sätt (även om min fru uppfattade bagageutrymmet som kort (jag har dock inte mätt)). Det jag kan sakna är någon form av premiumkänsla, för den känns verkligen som en billig prispressad klonkig bil.

Men som du säger, e-tron 55 är löjligt billig. Det gick en på KVD för under 400k här om veckan.

Ett litet tillägg. Jag är inte säker på att du får lägre ägandekostnader med en E-tron för 400k. Den har två års garanti, Model Y har 4 år / 8000 mil på allt utom batteri och drivlina som har 8 år / 19200 mil (lite lägre på RWD).

Kolla att den har vettig utrustning också, vi var på väg att leasa en när de var så galet billiga (5000 kr / mån ca) men trots att den hade massa paket så hade den ingen backkamera.

Det är väl inte en käft i västvärlden som köper de längre sedan de stängdes ute fr android? Försäljningen har ju rasat de senaste åren.
Däremot lär det sitta Huawei-prylar i de flesta solcellsanläggningar i Sverige, och även många kinesiska elbilar har ”Huawei inside”.
Tydligen är det det, inslag från i år från en tekniksida.

Huawei's range of smartphones have become an increasingly popular choice for tech lovers around the world, with the notable exception of the US – in fact, the company sells more smartphones than anyone other than Samsung.

Det blir ju svårt att undvika kinesiska produkter tyvärr då det mesta tillverkas där , men ja som du säger så är det Huawei pryttlar i dom flesta kinesiska elbilarna och solcellerna.

Tydligen är det det, inslag från i år från en tekniksida.

Huawei's range of smartphones have become an increasingly popular choice for tech lovers around the world, with the notable exception of the US – in fact, the company sells more smartphones than anyone other than Samsung.

Det blir ju svårt att undvika kinesiska produkter tyvärr då det mesta tillverkas där , men ja som du säger så är det Huawei pryttlar i dom flesta kinesiska elbilarna och solcellerna.
Det är bara att säga att man inte vill ha kinesiskt till solcellerna, jag kunde välja tyskt utan problem.

Det är bara att säga att man inte vill ha kinesiskt till solcellerna, jag kunde välja tyskt utan problem.
Ja, accepterar man prylar med sämre prestanda går det ju. Huawei är världsledande på inverters, finns ingen som kommer nära i effektivitet.

Det här är förövrigt en ganska intressant artikel. Dom avråder från att prata sekretess relaterade saker i nya Volvos efter att kina numera äger en viss del av volvo.

Ett litet tillägg. Jag är inte säker på att du får lägre ägandekostnader med en E-tron för 400k. Den har två års garanti, Model Y har 4 år / 8000 mil på allt utom batteri och drivlina som har 8 år / 19200 mil (lite lägre på RWD).

Kolla att den har vettig utrustning också, vi var på väg att leasa en när de var så galet billiga (5000 kr / mån ca) men trots att den hade massa paket så hade den ingen backkamera.
Inte lägre ägandekostnader kanske, men definitivt lägre bullernivå! Backkameraavsaknaden är märklig.

Ja det där med parkeringssensorerna har gjort det här ännu svårare nu sen jag sett att Model Y numera saknar traditionella sensorer och istället försöker använda kameror enbart för parkering.

Och det verkar funka OK bakåt, där kameran sitter bra till så att man dels ser och den dels kan räkna ut faktiskt avstånd. Men det verkar vara ett skämt framåt där den oftare missar på en halvmeter, än vad den faktiskt gör rätt. Så då skulle man köpa en 2022a MY, men de verkar på andra vis bättre i den senaste, och beg-marknaden verkar inte ha anpassat sig efter nyprisernas justering nedåt...

Visst, för några år sen parkerade man ju på magkänslan enbart och det gick bra. Men det är svårt att vänja sig av vid bekvämlighet, särskilt om bilen kostar 5-600k istället för en bensin-rat-car för 60k.

Jag slipper gärna parkeringssensorer så länge jag får backkamera. I min nuvarande bil har jag stängt av parkeringssensorerna, jag tycker det är så jobbigt med pipandet.

Ja, accepterar man prylar med sämre prestanda går det ju. Huawei är världsledande på inverters, finns ingen som kommer nära i effektivitet.
Det är ju samma sak som att jag inte tänker köpa en BYD oavsett om den är mest optimal eller inte.

Jag slipper gärna parkeringssensorer så länge jag får backkamera. I min nuvarande bil har jag stängt av parkeringssensorerna, jag tycker det är så jobbigt med pipandet.

Kameran är dock av den modellen som blir skitig på fem minuter på vintern. Men annars är den väldigt trevlig med stor skarp bild. Och sidokamerorna som sitter på framskärmarna och tittar bakåt är väldigt trevliga med.

Men jag är tacksam för att det finns på vår bil, den tillverkades en av de sista månaderna med ultraljudssensorer.

Skulle absolut rekommendera att hyra en Model Y (eller 3) över en helg för att se om man kan leva med dess tillkortakommanden.

Är ju lite beroende på vad man är van vid, men för att vara en bil med så pass mycket teknik så saknar den massor man tar för givet idag. Tex matrix, hud, vettig dragkrok, display bakom ratten, lättåtkomliga funktioner (mycket styrs via displayen), 3-zonsklima osv.

Autopiloten är i klass med många andra bilar, men är rätt så korkad på sitt sätt. Rycket till mitten av filen vid aktivering, rycket vid avaktivering med rattutslag, spökbromsning, tvivelaktig hastighetsavläsning och att man måste stänga av den och aktivera den vid filbyte drar ner betyget en hel del.

Bilen är högljudd, ny uppdatering ska förbättra det men ropa inte hej förrän det är testat på svensk asfalt. Den piper och tjuter en hel del, Joe mode tar bort det värsta men den är fortfarande värre än mycket annat.

Allt som är kamerabaserat (autotorkare, parkeringssensor, autohelljus och autopilot) fungerar sådär och är ibland påtvingande.

Skärm och UI imponerande vid en första anblick, sen märker man att 3/7 enbart används för att visa hur dålig koll bilen har på omgivningen medan resten trängs på resten.

Risken är stor att helljus är felriktat från fabrik, man bör även se över hjulinställningen innan den sliter snett.

Med tanke på att många här troligtvis använder dragkrok så är det bra att veta att det är en efterkonstruktion, vissa kontakter är omöjliga att få i.

Sätena är inget vidare, varken lårstöd eller sidostöd fram. Bak sitter man inte heller bra om man är vuxen.

Även nya förbättrade chassit är stötigt, många kallar det sportigt men då har dom aldrig kört en sportig bil.

Det som är bra:

Relativt snål för att vara en stor klump
UI är i det stora hela bra (bortsett från ovan)
Gott om utrymme
Troligtvis bra andrahandsvärde

Vissa saker stör jag ihjäl mig på, men sett till konkurenterna så är det troligtvis den bil jag hade valt i den prisklassen idag. Sjukt att ingen kan bygga en bra bil längre.

Vissa saker stör jag ihjäl mig på, men sett till konkurenterna så är det troligtvis den bil jag hade valt i den prisklassen idag. Sjukt att ingen kan bygga en bra bil längre.

Rätt bra sammanfattning ändå. Sen rätt länge så är det klart mjukare att aktivera AP (Eller så har jag anpassat mig och har "rätt position" från början), och avaktiverar man med spaken så istället för att rycka i ratten så går det helt fredligt till.

Kroken är OK, speciellt jämfört med Model 3, men det är ju en högst manuell modell. Mitt uttag är lätt att få i kabeln i men många verkar ha stora problem!

Så värst bullrig tycker jag inte den är, men då körde jag en 2020 Model 3 innan som absolut var det. Men det är en annan karaktär på ljudet än i många andra bilar. Min mätmetod är huruvida samtal mellan fram och baksäte går bra och det funkar utan problem - det gjorde det inte i vår Audi A6.

Helljuset justerar man enkelt själv, stå mot en vägg på lagom avstånd, gå in i servicemenyn och kör en kalibrering.

Skärm bakom ratten saknar jag inte alls, det är en vanesak. HUD hade väl varit trevligt med eftersom jag aldrig vant mig mig vid det så är det inget problem. Och avsaknaden av knappar är rätt trevlig också, får panik i en ny Mercedes numera :-)

Men, precis som du säger, mycket är annorlunda och en del fungerar dåligt. Ändå känns det som att alternativen inte är jättemånga.

Det här är förövrigt en ganska intressant artikel. Dom avråder från att prata sekretess relaterade saker i nya Volvos efter att kina numera äger en viss del av volvo.

Den rabiata singlespeed-prepper-sidan av mig har tänkt på det där. Skulle vilja ha en offline-bil. Stendum som vår gamla Focus 2006 fast på el. Rattar och spakar som reglage. Ingen mjukvara.

Det behövs ju EGENTLIGEN bara ett batteri och en elmotor istället för det gamla smutsiga fossil-mekaniska från förr. Allt det andra i en ny bil är bjäfs. Så kan man ha en lös pad med laddsladd plus AUX till ljudet för navigering och allt.

Passar bra för SÄPO, MUST eller industrihöjdare också. Bara låta bli att koppla in en pad när man ska vara hemlig så är den lika sekretess-compliant som TGB13.

Rätt bra sammanfattning ändå. Sen rätt länge så är det klart mjukare att aktivera AP (Eller så har jag anpassat mig och har "rätt position" från början), och avaktiverar man med spaken så istället för att rycka i ratten så går det helt fredligt till.

Kroken är OK, speciellt jämfört med Model 3, men det är ju en högst manuell modell. Mitt uttag är lätt att få i kabeln i men många verkar ha stora problem!

Så värst bullrig tycker jag inte den är, men då körde jag en 2020 Model 3 innan som absolut var det. Men det är en annan karaktär på ljudet än i många andra bilar. Min mätmetod är huruvida samtal mellan fram och baksäte går bra och det funkar utan problem - det gjorde det inte i vår Audi A6.

Helljuset justerar man enkelt själv, stå mot en vägg på lagom avstånd, gå in i servicemenyn och kör en kalibrering.

Skärm bakom ratten saknar jag inte alls, det är en vanesak. HUD hade väl varit trevligt med eftersom jag aldrig vant mig mig vid det så är det inget problem. Och avsaknaden av knappar är rätt trevlig också, får panik i en ny Mercedes numera :-)

Men, precis som du säger, mycket är annorlunda och en del fungerar dåligt. Ändå känns det som att alternativen inte är jättemånga.

Att behöva stänga av och på autopilot är ju dock inget vidare, andra bilar pausar funktionen när man blinkar och återaktiverar den när man ligger i filen igen.

Jag kör med NC-lurar till vardags för att slippa vägljudet. 120-vägen utanför Falkenberg är fruktansvärd.

Ja man kan justera helljuset men inget jag rekommenderar om man inte vet vad man gör, risken är att man gör fel. Sen nollställs det ibland vid uppdatering vilket är sjukt irriterande när man fått till det.

Hade helst velat kunna stänga av den stora skärmen nattetid och bara köra med en display bakom ratten, den är för ljus även på nattläget vilket försämrar mörkerseendet.

Ett annat stort minus jag missade är avsaknaden av en appstore alternativt carplay, att kunna välja GPS och andra appar är något jag tar lite för givet 2023.

Den rabiata singlespeed-prepper-sidan av mig har tänkt på det där. Skulle vilja ha en offline-bil. Stendum som vår gamla Focus 2006 fast på el. Rattar och spakar som reglage. Ingen mjukvara.

Det behövs ju EGENTLIGEN bara ett batteri och en elmotor istället för det gamla smutsiga fossil-mekaniska från förr. Allt det andra i en ny bil är bjäfs. Så kan man ha en lös pad med laddsladd plus AUX till ljudet för navigering och allt.

Passar bra för SÄPO, MUST eller industrihöjdare också. Bara låta bli att koppla in en pad när man ska vara hemlig så är den lika sekretess-compliant som TGB13.
Stendum elbil är nog svårt att bygga, men uppkopplingen är ju inte nödvändig för att göra bilen körbar. Sen kan ju data laddas ned i samband med service ändå förstås, men du kan ju serva själv.

Haha, kan känna igen mig! Jag väljer generellt gärna äldre teknik, då jag tycker det finns så många funktioner i ny teknik som jag inte behöver och bara skapar irritation.

Själv går jag och funderar på att köpa ny elbil, eller billig begagnad fossilbil. Lutar åt det senare då elbil känns dyrt (kör inte så mycket per år) och få känns rätt för mig/oss. Dessutom finns nu ett platsbehov på grund av bakåtvända barnstolar och barnvagn som kommer minska om ca 2 år, och då blir det lättare att finna bil med passande spec

Så, finns det egentligen något som kan konkurrera med Skoda Superb i baksätesplats? Om man nu vill ha bakåtvänd bilstol bakom 1,93 cm chaufför.

Dristar mig till ett nej.
Nån kommer nära tex Subaru Outback.

Haha, kan känna igen mig! Jag väljer generellt gärna äldre teknik, då jag tycker det finns så många funktioner i ny teknik som jag inte behöver och bara skapar irritation.

Själv går jag och funderar på att köpa ny elbil, eller billig begagnad fossilbil. Lutar åt det senare då elbil känns dyrt (kör inte så mycket per år) och få känns rätt för mig/oss. Dessutom finns nu ett platsbehov på grund av bakåtvända barnstolar och barnvagn som kommer minska om ca 2 år, och då blir det lättare att finna bil med passande spec

Så, finns det egentligen något som kan konkurrera med Skoda Superb i baksätesplats? Om man nu vill ha bakåtvänd bilstol bakom 1,93 cm chaufför.
Inte av typen eller prisklassen om bara baksätet är intressant. Förlängd S-klass/7-serie är ju inte direkt konkurrenter med Superb. Minibuss om du är beredd på att ge upp bilglädje helt.

Att behöva stänga av och på autopilot är ju dock inget vidare, andra bilar pausar funktionen när man blinkar och återaktiverar den när man ligger i filen igen.

Håller helt med!

Jag kör med NC-lurar till vardags för att slippa vägljudet. 120-vägen utanför Falkenberg är fruktansvärd.

Ja det verkar bero extremt mycket på beläggningen. Och originaldäcken är rätt ljudliga, mina vinterdäck är klart tystare!

Ja man kan justera helljuset men inget jag rekommenderar om man inte vet vad man gör, risken är att man gör fel. Sen nollställs det ibland vid uppdatering vilket är sjukt irriterande när man fått till det.

Har faktiskt inte råkat ut för det, men det har hört att många har haft problem. Vilket är rätt märkligt, det är ju inget man ska behöva pilla med.

Hade helst velat kunna stänga av den stora skärmen nattetid och bara köra med en display bakom ratten, den är för ljus även på nattläget vilket försämrar mörkerseendet.

Night Panel som på en gammal Saab. Vore grymt!

Ett annat stort minus jag missade är avsaknaden av en appstore alternativt carplay, att kunna välja GPS och andra appar är något jag tar lite för givet 2023.

På gott och ont, att ha 100000 appar varav de flesta är skit som det är på appstore och play store vore en försämring men ett större urval vore fint. Jag gillade Android Auto på VAG-bilen och numera är det ju vad som finns på alla budgetbilar så tillverkaren slipper meka med sånt själv. Inte så dumt.

Men jag hade gärna haft Youtube Music, Storytel och

Efter 1600 mil så kan jag meddela att jag är nöjd med min Skoda Enyaq. Det är några saker jag stör mig på, men på det stora hela är det en trevlig bil som passar mig väldigt bra.

Märkligt nog hör jag avsevärt mycket mer gnäll om ID.4 än Enyaq. Det rullar iofs fler ID4 men ändå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp