[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast jag skrev ju att min ändras efter vilken hastighet jag kör...
Äh tror bara vi missförstår varandra så jag gräver inte ner mig i det.
Just VAG tvingas jag väl lära mig när jag får nya bilen, men gissningsvis funkar den väl som de flesta. Möjligen har Audi ett extra Audi-anpassat läge, 0,3 sekunder?

Men angående avståndet är det för min del så enkelt att jag måste korta avståndet i köer till ett lite för kort avstånd, därav olika antal pluppar/streck. Helst hade jag alltid haft längsta. Men håller jag rätt avstånd kommer en in emellan, sen en till, osv tills jag står stilla.

En ACC har tidslucka. Enligt ISO15622 ska det finnas minst en tidslucka mellan 1,5 s och 2,2 s. Vanligtvis finns det fyra eller fem tidsluckor att välja mellan där den kortaste är ungefär 1 s och den längsta ungefär 3 s.

Adaptiv syftar inte på att avståndet till bilen framför ändras med hastighet utan på att ditt fordons hastighet ändrar sig beroende på fordonet framför.

Äh tror bara vi missförstår varandra så jag gräver inte ner mig i det.
Just VAG tvingas jag väl lära mig när jag får nya bilen, men gissningsvis funkar den väl som de flesta. Möjligen har Audi ett extra Audi-anpassat läge, 0,3 sekunder?

Men angående avståndet är det för min del så enkelt att jag måste korta avståndet i köer till ett lite för kort avstånd, därav olika antal pluppar/streck. Helst hade jag alltid haft längsta. Men håller jag rätt avstånd kommer en in emellan, sen en till, osv tills jag står stilla.
Audi kör på 0,2 sekunder. Som längsta.

Men ja förmodligen. Jag kör rätt sällan köer så har inte riktig koll på hur den beter sig. Blir rätt ryckigt med farthållaren.

En ACC har tidslucka. Enligt ISO15622 ska det finnas minst en tidslucka mellan 1,5 s och 2,2 s. Vanligtvis finns det fyra eller fem tidsluckor att välja mellan där den kortaste är ungefär 1 s och den längsta ungefär 3 s.

Adaptiv syftar inte på att avståndet till bilen framför ändras med hastighet utan på att ditt fordons hastighet ändrar sig beroende på fordonet framför
Undrar vem som satte den standarden. Det enda jag vet är att det är en han, och att han kör Audi.

Men nu är jag rätt sugen på en e-tron 55 alltså. Många beggade såna ute nu för 500k ungefär och de verkar inte så heta idag alls. Kanske beroende på räntan, på räckvidden, kostnaden i el och försäkring, och garantilängden.

Många beg Teslor finns det också, för ungefär den pengen och uppåt men med lite fler mil. Har svårt att komma i mål med om det ska vara premium och kort range, eller California-skramligt och long range. Är lite oroad för långsiktigheten i teslor också, oavsett beg eller nytt, de måste ju hålla som en tysk premiumbil om de kostar som en.

Visst är det minst 10 mil längre range på en Tesla Model Y LR, men e-tron verkar vansinnigt snabbladdad över hela kurvan vilket täcker delvis upp för det på totaltiden, men inte alls löser det svenska sportlovet. Där är det bara laddfritt hela vägen som gäller många år framöver om man inte ska fastna i DÖDS-LADDKÖ.

Håller med om allt förutom tysk premiumkvalite. Det betyder kvalitetskänsla, inte hållbarhet. :) (Jag har haft Audi..)

Första generationens Tesla (då bortser jag från Roadster) dvs S/X skulle jag undvika. Det finns oanade mängder med potentiella problem där. Likaså de USA-byggda treorna, om de inte är riktigt billiga, men då mer pga skramligheten.

Tillägg: Du borde kunna hitta billigare. De som ligger ute för 500k blir inte sålda. Och kolla utrustningen, har de bara proline-paket så saknar de backkamera och har fönstervevar bak (det sista var inte sant, men nästan).

Senast ändrad:
Men nu är jag rätt sugen på en e-tron 55 alltså. Många beggade såna ute nu för 500k ungefär och de verkar inte så heta idag alls. Kanske beroende på räntan, på räckvidden, kostnaden i el och försäkring, och garantilängden.

Många beg Teslor finns det också, för ungefär den pengen och uppåt men med lite fler mil. Har svårt att komma i mål med om det ska vara premium och kort range, eller California-skramligt och long range. Är lite oroad för långsiktigheten i teslor också, oavsett beg eller nytt, de måste ju hålla som en tysk premiumbil om de kostar som en.
Grannarna hade e-tron 55 och har nu ioniq 5. De saknar kvalitetskänslan i audin. Men den gick kort...

Konstigt att inga pratar om försäkringar på elbilar som är svindyrt per månad.
Har inte ens kollat, nu blev jag nyfiken så får väl jämföra. Gissar att en stor andel nyelbilsköpare fortfarande är tjänstebilar (för de dyrare) eller privatleasing (för de billigare) där försäkringen ofta på ett eller annat sätt är inbakat.
För mig är tex pris, förmånsvärde och till viss del förbrukning de enda intressanta faktorerna.

Har inte ens kollat, nu blev jag nyfiken så får väl jämföra. Gissar att en stor andel nyelbilsköpare fortfarande är tjänstebilar (för de dyrare) eller privatleasing (för de billigare) där försäkringen ofta på ett eller annat sätt är inbakat.
För mig är tex pris, förmånsvärde och till viss del förbrukning de enda intressanta faktorerna.
Kollade bara på våra elbilar av lätt lastbils typ 890kr månaden kollade på en tesla 3 där är det från 1100 kr-1480 imånaden Diesel luktar gott då.

Kollade bara på våra elbilar av lätt lastbils typ 890kr månaden kollade på en tesla 3 där är det från 1100 kr-1480 imånaden Diesel luktar gott då.
Helförsäkring då antar jag? För nybilsköpare är det ju halvförsäkring som gäller nästan uteslutande. En Model Y kostar då 590 för mig. BMW 330 457 kr. Skillnaden räcker alltså till 6 liter bensin…
Och prestandamässigt skall jag väl jämföra med en M3 då är det 718 kr/mån (förvånande billigt!)

Helförsäkring då antar jag? För nybilsköpare är det ju halvförsäkring som gäller nästan uteslutande. En Model Y kostar då 590 för mig. BMW 330 457 kr. Skillnaden räcker alltså till 6 liter bensin…
Och prestandamässigt skall jag väl jämföra med en M3 då är det 718 kr/mån (förvånande billigt!)
Nu tittade jag bara på helförsäkring och den tycker jag är skrämande dyr. Men ett trasigt batteri kosta ju multum .

Få elbilar som är utanför garantin än dock. Tidiga Model S och en del långmilare då.
Och ändå är försäkringen svindyr.
Men just när det gäller Tesla har jag förstått att en anledning är tiden det tar att få fram reservdelar vilket gör att reparationerna tar tid, och då i många fall dyra hyrbilskostnader för försäkringsbolagen.

430 kr / mån betalar jag, halvförsäkring. Trean kostade en hundring mer. Touranen kostade strax under 300 kr / mån.

Det blir ju både rätt och inte rätt att jämföra med BMW M3. Visst har den i många fall motsvarande prestanda, men jag hade inte valt mellan den och en Model 3. Motorstyrkan kommer på köpet på ett annat sätt på elbilarna.

Det är nog få elbilsförare som bryr sig om det eftersom 99% är tjänstebilar.
Eftersom en högre försäkringskostnad avspeglas i totalkostnaden hos leasingbolaget så bryr sig kanske inte föraren men garanterat förarens arbetsgivare.

? Menar du att man ska använda det mer korrekta ordet ”förmånsbil” egentligen eller?
Beskattar man sin förmån så är nog ordet förmånsbil mera korrekt.
Och beskattar man inte förmånen så åker företaget på det som har bilen som tjänstebil. Sen får nog den som har använt bilen lite olovligt en fot i arslet och ut genom dörren.

430 kr / mån betalar jag, halvförsäkring. Trean kostade en hundring mer. Touranen kostade strax under 300 kr / mån.

Det blir ju både rätt och inte rätt att jämföra med BMW M3. Visst har den i många fall motsvarande prestanda, men jag hade inte valt mellan den och en Model 3. Motorstyrkan kommer på köpet på ett annat sätt på elbilarna.
Ja jämförelsen haltar kanske lite, därför jämförde jag med båda. Min slutsats var ett elbilen ligger mellan 330 och m3 i mitt fall, vilket väl kunde förväntas. Håller alltså inte med om att elbilen är dyr att försäkra, åtminstone inte det urvalet.

Ändå till den dagen skatteverket sätter klorna i dom då blir det Mycket Dyyyrt.
Ordet Tjänstebil används väl i dagligt tal för förmånsbil. Nästan alla skattar nog korrekt från början. Är väl mest enstaka egenföretagare som kan försöka fuska, men det lyckas nog sällan med tanke på att en registrerad bil inte är så lätt att gömma i räkenskaperna

Ordet Tjänstebil används väl i dagligt tal för förmånsbil. Nästan alla skattar nog korrekt från början. Är väl mest enstaka egenföretagare som kan försöka fuska, men det lyckas nog sällan med tanke på att en registrerad bil inte är så lätt att gömma i räkenskaperna

Batteri til Tesla ca 300.000 bensin motor 70.000 eller en från skroten halva priset beroende på skick.
Skotten som skulle betala sitt batteribyte eftersom han använt sin Tesla i regn skulle väl betala dryga 200 enligt artikeln jag läste, för batteri inkl arbete?
Det skall då jämföras med en fabriksny bensinmotor inkl byte på märkesverkstad, tror knappast du får det för några 70k.
Sen är det väl förvisso ont om skrotbatterier, men den marknaden lär väl komma igång snart?

Ja?
Bortsett från en och annan hantverksbil som man kan se vid bikeparken och misstänka att föraren kanske inte skattat för, så tror jag extremt få personbilar används privat utan att skattas korrekt. Och de som fuskas med lär åka dit. Som egenföretagare är det extremt svårt att få igenom en personbil på firman som du inte förmånsbeskattas på.

@sdx vad har du för problem med förmåns / tjänstebilar? De flesta som kör dessa vet skillnaden och vad som gäller.

Jag har en förmånsbil, den står på uppfarten. Kollegans tjänstebil står på parkeringen på jobbet.

@sdx vad har du för problem med förmåns / tjänstebilar? De flesta som kör dessa vet skillnaden och vad som gäller.

Jag har en förmånsbil, den står på uppfarten. Kollegans tjänstebil står på parkeringen på jobbet.
@sdx verkar tro att de inte beskattas korrekt, och är nog irriterad på det.
Med tanke på alla sköna tusenlappar som rinner i väg för min kassa Volvo varje månad kan jag stå som garant för att de beskattas.
En egenföretagare kan tjäna lite på att ta ut en elbil på firman nuförtiden då förmånsvärdet är reducerat, men den är väääldigt långt ifrån gratis.

@sdx verkar tro att de inte beskattas korrekt, och är nog irriterad på det.
Med tanke på alla sköna tusenlappar som rinner i väg för min kassa Volvo varje månad kan jag stå som garant för att de beskattas.
En egenföretagare kan tjäna lite på att ta ut en elbil på firman nuförtiden då förmånsvärdet är reducerat, men den är väääldigt långt ifrån gratis.
Ja verkligen. Min skoda är definitivt inte billig. Men billigare än om jag skulle äga den själv. Men inte mycket.

Kör dock mer än 3k i tjänsten per år. Så kan dra av en del iallafall.

Ja verkligen. Min skoda är definitivt inte billig. Men billigare än om jag skulle äga den själv. Men inte mycket.

Kör dock mer än 3k i tjänsten per år. Så kan dra av en del iallafall.
Jag kör bara dryga tusen mil, och får dessutom betala nästan hela förmånsvärdet som nettolöneavdrag, så nej, billigt blir det inte. Men som sagt lite billigare än att äga den privat.
Framför allt om man skall lägga på lite utrustning och köra 2000mil+ per år brukar privatleasingerbjudanden dra iväg till saftiga nivåer. Och även vid privatköp får man den effekten men troligen mindre.
FÖr en liten relativt billig bil är det inte sällan privatleasing slår förmånsbilen på fingrarna rejät. Dvs förmånsbilen överbeskattas.

Skillnaden mellan bilförmån och förmånsbil. det är bara att läsa vad som står på skatteverket.
Jag tror alla som det berör har full koll. Sen använder många, bl a jag, det formellt felaktiga begreppet tjänstebil för att klumpa ihop olika varianter, men oftast i betydelsen förmånsbil. Det betyder alltså inte att vi inte beskattas in till kalsongerna för den.
Sen vet jag inte ens vad du menar med skillnaden mellan förmånsbil och bilförmån. Det är två helt olika saker... som att jämföra villan med taxeringvärdet.

Det beror på var man har sitt skatterättsliga ställe kan vara bostaden eller på en arbetsplats och är det i bostaden så kan man köra tjänstebilen ända hem men då finns det regler hur ofta man får besöka sin fasta arbetsplats.

Skillnaden mellan bilförmån och förmånsbil. det är bara att läsa vad som står på skatteverket.
? En förmånsbil är ju en (bil)förmån för den som har den? Menar du inte skillnaden mellan ”tjänstebil” och ”förmånsbil”? Men det är väl klokt att du skriver vad du menar istället för att skicka en länk till SKV?

Det beror på var man har sitt skatterättsliga ställe kan vara bostaden eller på en arbetsplats och är det i bostaden så kan man köra tjänstebilen ända hem men då finns det regler hur ofta man får besöka sin fasta arbetsplats.
Tror du verkligen inte vi som berörs av det vet vad som gäller? De flesta bilar finns väl på stora företag, om min arbetsgivare är det minsta osäker på reglernas tolkning gör de alltid den tuffare bedömningen. Man vill inte skita ner ett börsföretag med sådant.
Och återigen, småföretagarna har i detta fallet ännu svårare att komma undan full beskattning. Det är extremt svårt som egenföretagare att ha en personbil på företaget utan att skattas fullt ut.

Jag vet vad för regler som gäller.

Frågan är vad du är ute efter eller vill komma fram till? Just nu är det bara svammel.

? En förmånsbil är ju en (bil)förmån för den som har den? Menar du inte skillnaden mellan ”tjänstebil” och ”förmånsbil”? Men det är väl klokt att du skriver vad du menar istället för att skicka en länk till SKV?

När blir det en bilförmån?​

Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för. För att du ska kunna visa att du inte har använt bilen privat bör du ha en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten.

Läs mer om vilka krav som finns på en körjournal och när det är extra viktigt att den finns.

Har du en förmånsbil, det vill säga beskattas för en bilförmån, så får du använda bilen både för dina privata resor och resor i tjänsten men du bör även då ha en körjournal.

När blir det en bilförmån?​

Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för. För att du ska kunna visa att du inte har använt bilen privat bör du ha en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten.

Läs mer om vilka krav som finns på en körjournal och när det är extra viktigt att den finns.

Har du en förmånsbil, det vill säga beskattas för en bilförmån, så får du använda bilen både för dina privata resor och resor i tjänsten men du bör även då ha en körjournal.
Ja, det har vi koll på...
"förmånsbil, det vill säga beskattas för en bilförmån" skriver du nu, tidigare när du länkade påstod du att du ville belysa skillnaden mellan förmånsbil och bilförmån. Jag får alltmer känslan av att det bara är en i den här diskussionen som inte är insatt :-)
Och, en gång till: Begreppet tjänstebil används ofta felaktigt. Om du inte accepterar det får du många väderkvarnar att kämpa emot.

Ja, det har vi koll på...
"förmånsbil, det vill säga beskattas för en bilförmån" skriver du nu, tidigare när du länkade påstod du att du ville belysa skillnaden mellan förmånsbil och bilförmån. Jag får alltmer känslan av att det bara är en i den här diskussionen som inte är insatt :-)
Det är häftigt att googla och posta här sen. Ingen vet varför bara. Ingen har efterfrågat det. Det bara dök upp. Har inte ens med tråden att göra :p

Lingon började med Tjänstebilar så vem började då?
Men för tredje gången: Tjänstebil används i dagligt tal för bilar som är finansierade via arbetsgivaren. Oftast är det förmånsbilar. Skillnaden är intressant endast i skatte-diskussioner och användningen av bilen. Det @Lingon kommenterade var försäkringspremien, då är inte skillnaden intressant, och han använde det (formellt felaktiga) begrepp som flest förstår.
Capische?
Edit: Det borde dessutom varit uppenbart när Lingon påstod att 99% är tjänstebilar. Nästan alla nya dyrare elbilar lär vara förmånsbilar. Några få tjänstebilar. Och några få privatköp.

Senast ändrad:
Nu hänger spänningen i luften: Skall tråden återgå till att diskutera bilval, eller skall den utvecklas till 3000 inlägg om "är en elbil en bil, och om den inte är det, vilka regler gäller då? Och vad säger naturvårdsverket? Varför?"
Citatet ovan läses med fördel på bruten Norska a la "bröderne Dahl" för er som är gamla nog att förstå.
Trevlig fredag gubbs. Snart i alla fall

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp