[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
2+4 i skyttet för Halvarsson på sträcka 3. Ligger på 9:e plats vid växling, 1.32 efter fortsatt ledande Norge som har 14 sekunders försprång på Frankrike och 23 s på Finland.

[OT] Skidskyttetråden
Norsk seger även i singelmixedstafetten i IBU-cupen:

1+4 i skytte på Ivarsson på sista sträckan. Totalt sett ingen höjdare för Sverige. Hamnade på 10:e plats, hela 2.16 efter Norge. Dessutom stryk av Belgien.

1705151464361.png

1705151487672.png

1705151515957.png

[OT] Skidskyttetråden
Nej, lite virrigt. Dock inte lika illa som igår när producenten tog in någon tyska som inte alls var med i matchen när Tandrevold sköt stående.

[OT] Skidskyttetråden
Måste vara en av de sämre svenska VC-insatserna på ett tag:

25) Ponsiluoma, +1.16 (4+0)
26) Samuelsson, + 1.17 (2+1)
44) Femling, +1.47 (1+1)
51) Nelin, +1.52 (2+1)
63) Brandt, +2.14 (0+3)
87) Nykvist, +2.55 (2+1)

Nelin 16 sekunder från att missa jaktstarten och Brandt 10 sekunder från att klara den.

[OT] Skidskyttetråden
Samma gäng som åkte VC i Ruhpolding förra veckan fortsätter i Antholz denna vecka.

Program
Torsdag: kortdistans herrar
Fredag: kortdistans damer
Lördag: singelmixstafett & mixstafett
Söndag: masstart herrar&damer

Efter det är nästa tävling på toppnivån VM i Nove Mesto.

[OT] Skidskyttetråden
Är väl jag som inte sett det tidigare men flera åkare har ovalt "korn" längst ut på pipan i dag? Kan inte komma ihåg att jag sett det tidigare ?

Bilagor

• 20240118_150121.JPG
    20240118_150121.JPG
    1.2 MB · Besök: 34
[OT] Skidskyttetråden
EM drar igång i Brezno-Osrblie (Slovakien) med distanslopp imorgon. Svenska startnummer:

18) Stefansson
45) V. Brandt
48) Nykvist
76) Ivarsson
93) Femling
113) Sjökvist

4) Nilsson
6) Heijdenberg
14) Andersson
27) Halvarsson
34) Skottheim
59) Lind

[OT] Skidskyttetråden
Resultat från herrarnas lopp med fem norrmän i topp och Stefansson som bäste svensk på 8:e plats.

Har för mig att det sagts att Sörum inte kommer att få åka VM. I så fall rätt galet - trea i söndags i VC, nu EM-guld men bänkad.

1706102945510.png

[OT] Skidskyttetråden
Hur många får de skicka till VM? För de har väl redan iaf 6 st som jag gissar står före i kön trots dessa resultat; 2xBö, Laegreid, Vetle, Dale och Strömsheim… Ingen av dessa är väl på EM?

[OT] Skidskyttetråden
Hur många får de skicka till VM? För de har väl redan iaf 6 st som jag gissar står före i kön trots dessa resultat; 2xBö, Laegreid, Vetle, Dale och Strömsheim… Ingen av dessa är väl på EM?
Jag menade inte att jag anser att han ska få plats i truppen utan att jag tycker det är knasigt att kvotsystemet gör att en så pass kompetent skidskytt inte får starta på VM p.g.a. nationalitet.

[OT] Skidskyttetråden
Jag menade inte att jag anser att han ska få plats i truppen utan att jag tycker det är knasigt att kvotsystemet gör att en så pass kompetent skidskytt inte får starta på VM p.g.a. nationalitet.
Ja, det är tufft. Av Sveriges EM-deltagare (som verkar vara avsevärt sämre) är det väl sagt att två kommer att få VM-biljetter…

[OT] Skidskyttetråden
Viktor Brandt bäste svensk i sprinten på EM idag med en elfteplats, 50 sekunder efter vinnande Guigonnat.

Så, ingen norsk seger men alla sex norrmän topp-10.

Åtta av 132 sköt fullt.

I övrigt kan man notera snabbskjutande litauern Banys skyttetider - 19,5 sekunder i liggande och 16,2 sekunder i stående. Verkar dock dom han chansar en del, två bom i vardera skyttet.
1706269136919.png

1706269163754.png

1706269183863.png

1706269209206.png

1706269235191.png

[OT] Skidskyttetråden
Fjärdeplats för Heijdenberg, 5,5 sekunder från medalj, med fullt skytte. Resten av svenskorna bommade för mycket för att kunna konkurrera. Nilsson hade näst bästa åktid, 10 sekunder långsammare än vinnande Lien. Lind som förbytt jämfört med distansloppet - då fullt skytte, nu hela fem bom och långt ifrån att kvalificera sig för jaktstarten.

Topp 30:

1706299160767.png

Övriga svenskor:
1706299220021.png

1706299247732.png
1706299271236.png

[OT] Skidskyttetråden
Ivarsson klättrade 18 placeringar och Nykvist 10 i dagens jaktstart i EM. Dock från tämligen blygsamma startpositioner.

I själva jaktstarten var Ivarsson bäst av de svenska, 24:e bästa tid och knappa två minuter långsammare än silvermedaljören Shamaev som var raskast.

1706374580605.png

[OT] Skidskyttetråden
På damsidan klättrade Skottheim hela 22 placeringar och slutade sexa och hade näst bästa jaktstartstid, bara ett par sekunder långsammare än Merkushyna.

Även Andersson klättrade bra, 21 placeringar upp, men från en lägre startposition. Hade 14:e tid på jaktstartsmomentet, dryga minuten långsammare än Merkushyna.

I ren åktid idag var Lien snabbast, följd av Nilsson som var 13 s långsammare och Skottheim som var tredje snabbast på skidorna, 19 sekunder långsammare än Lien.

1706374845625.png

[OT] Skidskyttetråden
Sverige fyra i mixedstafetten i EM, 1.42 efter segrande Norge och 48 sekunder från pallen.

Jämfört med lagen framför var det ffa skyttet som var för dåligt. Norge var raskast i skidåkningen men Sverige var tvåa, halvminuten långsammare än Norge men 11 sekunder snabbare än Frankrike och hela 1.06 snabbare än Italien.

1706442984942.png

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
I elfte (tolfte?) timmen lyckades Sverige få en medalj på EM, och då blev det dessutom guld efter bättre skytte av Ivarsson och Andersson än vad mixedstafettlaget lyckades med.

Var jämnt med Norge in till sista ståskyttet, men där drog Kalkenberg på sig en straffrunda medan Andersson klarade sig med två extraskott vilket gjorde att Sverige hade 16 sekunders ledning ut på spurtvarvet.

1706453183014.png

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Om man tittar på rena åktider i singelmixedstafetten var Frankrike snabbast, 15 sekunder snabbare än Norge och 37 sekunder snabbare än Sverige. På de olika sträckorna var Sverige 12, 3, 15 resp. 8 sekunder långsammare än det lag som var snabbast (Frankrike förutom sträcka 3 där Norge var raskast).

[OT] Skidskyttetråden
Tyvärr har det ju varit rätt magert i år bakom de tre som trots allt är rätt givna. De som man vet åkmässigt kommer att tappa över en minut på en sträcka är ju svårt att sätta in om man har medaljambitioner. Och av de som man kan hoppas kan åka hyggligt har det väl antingen varit darrigt eller i alla fall väldigt ojämnt vad gäller skytte.

[OT] Skidskyttetråden
IBU-cupen fortsätter idag och på lördag med sprinttävlingar i Arber. Svenska deltagare är idag och gissningsvis även på lördag om nu inte någon blir sjuk:

Damer (start 11.00): Halvarsson, Hedström, Heijdenberg, Lind, Nilsson och Skottheim
Herrar (start 14.30): Nykvist, Ivarsson, Stefansson, O. Brandt och Sjökvist

[OT] Skidskyttetråden
Heijdenberg klart bästa svenska idag med en sjätteplats, bara tre sekunder från pallen och sex sekunder från andraplatsen efter fullt skytte.

Övriga svenskor ska nog vara tacksamma över att det inte följer en jaktstart baserad på denna tävlings resultat.

1706786223342.png

1706786146270.png

1706786248557.png

[OT] Skidskyttetråden
Det hade varit skoj om hon varit med i toppen och slagits, alltså VC-toppen. Tveksamt om hon når dit någon gång.

Hon har kanske helt enkelt inte motivationen att satsa 100%. Kanske mest är en kul grej, inte för att jag tror att hon slappar, men den där riktiga gnistan kanske inte finns?

[OT] Skidskyttetråden
Ja, idag var skyttet risigt (2+4) och åkfarten ovanligt låg. I IBU-cupen har hon väl på senare tid i alla fall hållit sig i de övre regionerna vad det gäller "Total course time". Idag hade hon 43:e åktid, 2.05 långsammare än Femsteinervik som var raskast. Nästan så att jag funderar på om något var fel med skidor och/eller kropp.

[OT] Skidskyttetråden
Det hade varit skoj om hon varit med i toppen och slagits, alltså VC-toppen. Tveksamt om hon når dit någon gång.

Hon har kanske helt enkelt inte motivationen att satsa 100%. Kanske mest är en kul grej, inte för att jag tror att hon slappar, men den där riktiga gnistan kanske inte finns?
Inte ute att man kan undra om en återkomst till längd och sprint. Vet inte om den ekonomiska uppsidan av att harva IBU jmft VC sprintar iofs.

[OT] Skidskyttetråden
Längdspåret(!) tror jag är stängt för Stina. Snarare tror jag att hon kommer att avsluta elitsatsandet den dag hon inte längre vill satsa på skidskytte.

Min gissning är att hon har en förhoppning att kvalificera sig till OS 2026. Om/när hon misslyckas med det gissar jag att hon lägger ner. Om hon inte dramatiskt förbättrar sig skulle det, givet styrkan i det nuvarande landslaget, innebära max två säsonger till efter denna.

[OT] Skidskyttetråden
Tror det blåste friskt i dag. Men det bör väl vara lite mindre bom ändå....
För min del är åktiden ett större frågetecken än skyttet. Skyttet fladdrar ju en del, men åkfarten var verkligen inte bra. Hon var långsammast av svenskorna, vilket inte brukar vara fallet. Minskar också sannolikheten för att det var problem med skidorna.

[OT] Skidskyttetråden
Solklar seger för Uldal i IBU-cupen. Var näst snabbast på skidorna och sköt samtidigt näst snabbast och utan bom. Loppet var en ruskig norsk kross - först de sex norrmänen och därefter de 92 icke-norrmänen.

Bland de svenska hade Nykvist och Ivarsson fullt skytte och landade på 9:e resp. 21:a plats. Övriga svenskar var rejält distanserade.

Litauern Banys fortsätter att skjuta som en vettvilling. Idag 19 sekunder i liggande och 14 sekunder i stående. Två bom hann han med under tiden. Tyvärr måste han ner på kraftigt negativa skjuttider om det ska räcka till en framskjuten placering då åkfarten inte är konkurrenskraftig.

1706799498477.png

1706799524854.png

1706799653157.png

1706799677603.png

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
För min del är åktiden ett större frågetecken än skyttet. Skyttet fladdrar ju en del, men åkfarten var verkligen inte bra. Hon var långsammast av svenskorna, vilket inte brukar vara fallet. Minskar också sannolikheten för att det var problem med skidorna.
Men jag undrar hur måendet är. Alltså att gå ifrån absoluta toppen ”en stjärna” i sin tidigare sport och tjäna bra med pengar växla om till en annan och får inte till det alls, hon har endå kört ett antal år nu. Ligga harva i B-cupen långt ifrån någon framskjuten placering kan väl inte vara så kul.. Hon är knappast någon ungdom heller som har tiden framför sig.

Ok hon har fått till det nångång men det är sällsynt.

Hon kanske fimpar snart tänker jag.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Jag har förstås ingen aning, men det intryck jag får av Stina är att måendet inte är så mkt att oroa sig för. Jag tror att hon i grunden tycker det är roligt och har hopp om att kunna utvecklas och bli bra på skidskytte. Och den dag hon inte känner det kommer hon att lägga av och hitta på något annat. Som jag indikerade ovan är jag tveksam till att hon skulle lyckas kvala till OS och att hon lägger av senast efter säsongen 2025/26. Hon är född 1993 och det skulle då ha gått sex år sedan bytet till skidskytte.

Tillbaka
Topp