[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Fast som i längd att norge har lag 1 och 2 i stafetten. Så vill inte jag ha det.

Känns trevligt att kunna sitta hemma i soffan och dubbelhata på både dansken och norrbaggen bara. Att det är så många nationer tycker jag är kul annars. När det går dåligt för sverige kan jag sitta och heja på Bulgarien eller Litauen eller nåt istället

[OT] Skidskyttetråden
Fast som i längd att norge har lag 1 och 2 i stafetten. Så vill inte jag ha det.

Känns trevligt att kunna sitta hemma i soffan och dubbelhata på både dansken och norrbaggen bara. Att det är så många nationer tycker jag är kul annars. När det går dåligt för sverige kan jag sitta och heja på Bulgarien eller Litauen eller nåt istället
Var det ett svar till mitt förslag angående vilka som ska få ställa upp på VM? I så fall så tänker jag mig att den regeln appliceras i individuella lopp.

Stafetter ser jag som lagtävlingar mellan länder. På VM tycker jag att det, precis som nu, ska vara ett lag per land.

Hur man gör på VC kan man diskutera. I skidskytte har det väl aldrig varit annat än max ett lag per land?

I längdskidor har ju förekommit flera lag per land. Förr i tiden ställde ju t.o.m. landskapslag upp i VC-stafetten i Svenska Skidspelen i Falun. Har för mig att det var någon gång ett sånt lag (Dalarna?) kom rätt bra till i totala stafetten. Numera är det väl inte mer än max två lag per land? Med tanke på hur få lag som oftast är med kan jag tycka att det inte är något problem om ett land vill ställa upp med flera lag. Hantering vad gäller nationscupspoäng i VC skulle kunna vara att endast förstalagen kan tjäna in VC-nationspoäng.

[OT] Skidskyttetråden
Var det ett svar till mitt förslag angående vilka som ska få ställa upp på VM? I så fall så tänker jag mig att den regeln appliceras i individuella lopp.

Stafetter ser jag som lagtävlingar mellan länder. På VM tycker jag att det, precis som nu, ska vara ett lag per land.

Hur man gör på VC kan man diskutera. I skidskytte har det väl aldrig varit annat än max ett lag per land?

I längdskidor har ju förekommit flera lag per land. Förr i tiden ställde ju t.o.m. landskapslag upp i VC-stafetten i Svenska Skidspelen i Falun. Har för mig att det var någon gång ett sånt lag (Dalarna?) kom rätt bra till i totala stafetten. Numera är det väl inte mer än max två lag per land? Med tanke på hur få lag som oftast är med kan jag tycka att det inte är något problem om ett land vill ställa upp med flera lag. Hantering vad gäller nationscupspoäng i VC skulle kunna vara att endast förstalagen kan tjäna in VC-nationspoäng.
Det var ett svar på ditt förslag ja. Fast jag menar nog hela VC. Min poäng är att jag är nöjd med hur det funkar i skidskytte nu med alla länder.

Enda trista är ju att alla duktiga norrmänn inte får plats men jag tycker inte att hålla på med massa krångliga regler är lösningen. Enklare göra danskar av dem säger jag. Ju fler olika länder som hejjar desto roligare.

[OT] Skidskyttetråden
Det var ett svar på ditt förslag ja. Fast jag menar nog hela VC. Min poäng är att jag är nöjd med hur det funkar i skidskytte nu med alla länder.

Enda trista är ju att alla duktiga norrmänn inte får plats men jag tycker inte att hålla på med massa krångliga regler är lösningen. Enklare göra danskar av dem säger jag. Ju fler olika länder som hejjar desto roligare.
Att byta nationalitet är inte gjort hur som helst. T.ex. finns detta att läsa kring Northugs eventuella nationsbyte:

"Skal Northug bytte holder det ikke med nytt statsborgerskap og pass. Han må også ha bodd i sitt nye land i minst to år før søknaden sendes inn, ifølge FIS-reglementet."

Visserligen FIS och inte IBU, men jag kan tänka mig att IBU också har regler. Dessutom kan ju nationerna själva ha regler för medborgarskap.

Om man vill att åkare ska kunna byta lag lite hur som helst är det väl i så fall bättre att skippa nationslag och köra kommersiella sponsrade lag i stil med Ski Classics.

[OT] Skidskyttetråden
Att byta nationalitet är inte gjort hur som helst. T.ex. finns detta att läsa kring Northugs eventuella nationsbyte:

"Skal Northug bytte holder det ikke med nytt statsborgerskap og pass. Han må også ha bodd i sitt nye land i minst to år før søknaden sendes inn, ifølge FIS-reglementet."

Visserligen FIS och inte IBU, men jag kan tänka mig att IBU också har regler. Dessutom kan ju nationerna själva ha regler för medborgarskap.

Om man vill att åkare ska kunna byta lag lite hur som helst är det väl i så fall bättre att skippa nationslag och köra kommersiella sponsrade lag i stil med Ski Classics.
Lotte Lie har ju tagit medalj i Norge-mästerskap så jag tänker att ibu inte är lika petiga. Oklart vilken sorts belgare hon e annars...

Göra om skidskytte till proffsliga gillar jag nog inte. Blir det ett tvålands-mästerskap som längd och cyclocross så skulle det kanske funka men med vissa smärre invändningar tycker jag att det är bra som det är nu

[OT] Skidskyttetråden
Och jag tycker det är träligt att åkare som har klar potential att vinna VM-guld och som är bättre än en stor del av de som kommer att starta inte ens får vara med på VM p.g.a. att de råkar ha samma medborgarskap som några andra duktiga skidskyttar.

IBU kanske kan införa att åkarna får lista sig för godtyckliga länder inför varje tävling? Logga in och fyll i ett enkelt webformulär så är det fritt fram att tävla för Uganda på lördag och köra till sig en VM-plats. Och inget medborgarskapstrassel.

Edit: Lie har tydligen haft dubbla medborgarskap sen födseln. Kan kanske påverka.

[OT] Skidskyttetråden
Denna vecka i VC i Antholz/Anterselva:

Torsdag: Sprint, damer
Fredag: Sprint, herrar
Lördag: Jaktstart, damer + stafett, herrar
Söndag: Jaktstart, herrar + stafett, damer

IBU-cupen har paus, men EM i Val Martello/Martell inleds på onsdag nästa vecka.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
[OT] Skidskyttetråden
Om läget var tufft för Elvira med tanke på målet att vinna VC totalt så blev det än värre efter dagens lopp med mkt poäng till de två före henne. Som lök på laxen är det också jaktstart baserat på dagens resultat på lördag. Då växer gapet sannolikt ytterligare en skaplig bit. Man ser ju också hur dominerande Frankrike är på damsidan, fem åkare topp-9 i totalen.
1737648463304.webp

[OT] Skidskyttetråden
Jag har så svårt att förstå att typ Malte Stefansson och hans likar orkar hålla på.
Att alltid ligga långt ner utan prispengar o "bra" sponsorer.
Får dom något från förbundet förutom resor o boende o mat?
Tänker pension.
Absolut ingen kritik mot Malte o hans gelikar, snarare tvärtom.
Att dom orkar all den träning o försakande av kompis/familje liv.
Visst, bland dom 6-8 bästa i Sverige....

[OT] Skidskyttetråden
Ja Jean-Marc, det där var inte så bra. det blev ju några bom igen, vad kan du säga ?

Ja det blev tyvärr några kant ut lågt tv, och sedan några grova missar th. Det är ju perfekta förhållanden så svårt att säga. Grabbarna är nog lite stressade och bakfulla...

[OT] Skidskyttetråden
Jag har så svårt att förstå att typ Malte Stefansson och hans likar orkar hålla på.
Att alltid ligga långt ner utan prispengar o "bra" sponsorer.
Får dom något från förbundet förutom resor o boende o mat?
Tänker pension.
Absolut ingen kritik mot Malte o hans gelikar, snarare tvärtom.
Att dom orkar all den träning o försakande av kompis/familje liv.
Visst, bland dom 6-8 bästa i Sverige....

Ett roligt liv med mkt inspiration, att bara träna och försöka bli bättre. Men dom flesta når aldrig toppen. Något dom halkat in på i ungdomen, och sen bara fortsatt för att det är så kul. Hoppas alltid att om 2 år till så är dom bäst.

[OT] Skidskyttetråden
Tror inte ens de tänker på pension. Många i vanliga ekorrhjulet gör ju inte ens det, definitivt inte i den åldern. Det blir en otrevlig överraskning för dem i framtiden.
Vissa elitidrottare ser ju dock till att kombinera med att skaffa sig en ordentlig utbildning, men de är nog i minoritet.

[OT] Skidskyttetråden
Om man tittar på lagen med förbundskoppling är de:

A-laget, 14 personer
Team Autoexperten, 11 personer som bedöms ha potential att komma upp i A-laget
Team Dina försäkringar, juniorlag med 14 personer
Team Östersund, 9 åkare som får visst förbundsstöd, en hel del IBU-cupsåkare

Jag gissar att A-laget inte har några som jobbar men jag vet inte. Nykvist hade det ju inte alltför fett för några säsonger sedan.

För juniorlaget är det väl snarare skolgång som är aktuellt.

Och bland IBU-cupsåkarna kan jag tänka mig att det kan finnas de som i alla fall förstärker budgeten med lite jobb när det funkar.

Utöver de som är i dessa grupper undrar jag om det finns någon som heltidssatsar.

[OT] Skidskyttetråden
[OT] Skidskyttetråden
Vissa människor borde få körkortet till hela internet indraget!

F.ö. synd med Öbergs straffrunda i stående. Utan den hade det nog funnits gott hopp om svenskt silver.

[OT] Skidskyttetråden
Vissa människor borde få körkortet till hela internet indraget!

F.ö. synd med Öbergs straffrunda i stående. Utan den hade det nog funnits gott hopp om sven
Ja helt makalöst beteende...vad är det för fel på folk nuförtiden.

[OT] Skidskyttetråden
På tal om norska skidskyttar som byter nationalitet så har vi ju Torstein som gick till Sverige.
Jag var på ett event med Torstein och VW igår. Trevlig prick som delade med sig av skidskyttevardagen.
Numera tränare för B-laget.
Han tipsade även om: https://biathlonresults.com om man ville nörda ner sig i detaljer kring skjutningarna under tävlingarna.

[OT] Skidskyttetråden
Jag var på ett event med Torstein och VW igår. Trevlig prick som delade med sig av skidskyttevardagen.
Numera tränare för B-laget.
Han tipsade även om: https://biathlonresults.com om man ville nörda ner sig i detaljer kring skjutningarna under tävlingarna.
På det temat finns även realbiathlon.com.

T.ex. kan man notera att det finns olika upplägg för att skjuta stående på 17 sekunder.

Simon
1739441512035.webp

Åtta sekunder till första skott och sen 6,5 sekunder från första till sista skott.

JTB
1739441447696.webp

Lite längre tid till första skott men sen: 4,1 sekunder från första till sista skott!

[OT] Skidskyttetråden
Tyvärr visade det sig att svenska herrarna väsentligen sumpade medaljchansen i dagens lopp redan igår. Hade knappast räckt till medalj ens om Ponsi skjutit fullt idag. Och Nelin och Sebbe hade ju lika många bom som Ponsi och var efter honom i mål idag.

[OT] Skidskyttetråden
Undrar vad man hade fått för odds på VM-silver för Halvarsson om man spelat på det för ett år sen?

Hanna har verkligen svårt att få ihop det i skyttet denna säsong. Under 80 % i både liggande och stående och ett dropp på åtta procentenheter sen förra säsongen.

1739908016830.webp

[OT] Skidskyttetråden
Otroligt svårt val. Lotta ? Den som kommer med bästa mutan ?

Kanske oxå Elvira. Mer rutinerad, och bara en bom bort. Kanske är bättre att Ella får minnas detta Vm på topp med ett Silver, eller ?

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden

Vore intressant med era tankar om detta? Själv skulle jag köra Elvira om hon känner sig i form

Svårt, Elvira har under säsongen 84%/86% (ligg/stå), Ella 89%/81%, så 85% på bägge, typ. Åkmässigt verkar det vara 50-50 just nu.

Med Elvira vet man (ungefär) vad man får. För Ella kan nog nerver spela in mer eftersom första gången på ett VM med stafett. Å.a.s. verkar hon inte ha några nerver "Mantrat liksom bara snurrade" (från andraplatsintervjun, fritt efter minnet).

Tror det är lite olika hur man reagerar på en stafett, några kanske skärper sig extra, andra kanske blir mer nervösa när andra drabbas av ens missar.

Kanske på ett sätt lite mindre press på en single mix, man kan ju rädda upp det på sin andra sträcka, men misslyckas man helt på 1a så blir det å.a.s. inte skoj på ens 2a.

I Kontiolahti hade Ella 2 extraskott på stå i sin förstasträcka, hennes första start i VC denna säsong (var det väl), hennes första single mix, med Sebastian (borde gjort det ännu mer nervigt, Sebastian har ju liksom rätt höga förväntningar på resultat). Men höll ihop det.

Jag tror Lukas även väger in hur ett ev. misslyckande tar på det mentala, där antar jag att Elvira kan ta det relativt bra, mer känsligt för Ella som är "nybörjare".

Så... Jag överlåter nog åt Johannes Lukas att bestämma.

EDIT "misslyckas man helt"

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden

Vore intressant med era tankar om detta? Själv skulle jag köra Elvira om hon känner sig i form
Hade låtit Ella kört hon förtjänar det. Låt Elvira få lite extra återhämtning om hon inte är 100 procentig än.

Men typiskt svenskt brukar vara lite halvfegt. Så det blir väl Hanna Öberg ”hon har kört förr och vet vad det handlar om” vi är trygg i valet .

[OT] Skidskyttetråden
Hade låtit Ella kört hon förtjänar det. Låt Elvira få lite extra återhämtning om hon inte är 100 procentig än.

Men typiskt svenskt brukar vara lite halvfegt. Så det blir väl Hanna Öberg ”hon har kört förr och vet vad det handlar om” vi är trygg i valet .

Hade förvånat mig mycket om det blir Hanna.

Sen vet man inte hur det snackas internt, högst troligt att Lukas snackar mycket med de närmast aktuella, både herrar och damer. Är dom positiva till att det blir Ella, och att hon vill, så avgör det förmodligen det hela - om det nu står och väger.

Har ett svagt minne av att Ella sa att stöttningen från laget i Kontiolahti vid single mixen, och framförallt från Sebastian, betydde väldigt mycket och gjorde att hon inte var så nervös.

[OT] Skidskyttetråden
Hanna är i min bok inget alternativ med mindre än att både Ella och Elvira blir sjuka. Hugget som stucket mellan de två. Beror kanske lite på hur slitna de är både fysiskt och mentalt.

[OT] Skidskyttetråden
Frågan för mej är; hinner Ella komma ner på jorden?
Om Elvira känner att hon återhämtade sej bra efter igår så hade hon nog gått före.
Annars Ella alla dar i veckan före Hanna.

Tillbaka
Topp