[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Det var primärt intervallstartsloppen i skidskytte jag avsåg och de problem som de har produktionsmässigt. Jag gissar att dessa problem kanske är en i någon mån bidragande faktor till att du inte uppskattar dessa lopp så mycket.

[OT] Skidskyttetråden
Nya OS-deltagare presenterade idag:

Anna Magnusson
Ella Halvarsson
Jesper Nelin
Viktor Brandt
Malte Stefansson

Så totalt fem herrar och fyra damer hittills uttagna.

[OT] Skidskyttetråden
IBU-cupen är i Lenzerheide. Idag mixed- och singelmixedstafetter.

Mixedstafetten (Nordgren, Lindkvist, Nordqvist och Skottheim):
1766004447035.webp

1766004468302.webp

I singelmixen (Berglund och Nilsson tävlade för Sverige):
1766004588202.webp

1766004622105.webp

[OT] Skidskyttetråden
Första individuella segern för Hanna sedan mars 2023 i Holmenkollen. Och i sprint var senaste segern i säsongsöppningen 2021.

Halvarsson har 89 % träff i skyttet denna säsong. Känns dock som åkfarten kanske inte riktigt är på topp (ännu?).

Klart säsongssämsta för Magnusson som ändå behåller totalledningen i VC. Dock bara med en poäng före Jeanmonnot. Är väl rätt troligt att fransyskan tar över ledningen efter jaktstarten.

Hanna klättrade in på topp-10-listan i totalen och ligger nu 8:a.

Heijdenberg klarade sig vidare till jaktstarten tack vare skaplig åkfart men tre bom är för mkt. Tre bom var i alla fall en för mycket för Andersson som missade jaktstarten med 19 sekunder.

Man noterar i övrigt att italienska damerna är raska med bössan.

1766081702883.webp

1766081911745.webp

1766081939037.webp

1766082143983.webp

[OT] Skidskyttetråden
Bra laginsats av de svenska herrarna i VC. Var väl Stefansson som var den som hade det tyngst.

Snabbt skytte av Andersson, ffa i stående där han fyllde på 17,0 sekunder. Hornig var dock dagens skytt - 18,4 sekunder i liggande och 17,8 sekunder i stående. Och fullt!

Väldigt jämnt med knappt 14 sekunder ner till åttonde man.
1766189275397.webp

1766189303743.webp

[OT] Skidskyttetråden
Inte lika stark laginsats av de svenska herrarna i IBU-cupen, men en pallplats genom den i Norge uppvuxne 19-åringen Lindkvist Flötten.

1766189640009.webp

1766189677177.webp

1766189698648.webp

[OT] Skidskyttetråden
Mystisk tävling för Skottheim i masstarten i IBU-cupen. Inledde med tre bom i första och tre bom i andra skyttet. Gick ut från det på 50:e plats, 2:30 från ledningen. Sköt sen fullt i båda stående skyttena och tog in 24 sekunder på täten och klättrade 28 placeringar.

1766255985995.webp

[OT] Skidskyttetråden
Ingen repris på succén för Lindkvist Flötten idag. Fem bom är inte gångbart.

Nortbart är Claudes skyttetider. Han hade 19,5 sekunder i båda liggserierna. Första ståserien höll han igen så den gick på 20,1 sekunder och sista ståserien drog han av på 18 sekunder blankt. Dessutom bara en bom (i andra liggande serien).

1766256238418.webp

1766256462185.webp

1766256486502.webp

[OT] Skidskyttetråden
Bra avancemang på Elvira idag, upp 20 placeringar och tredje bästa tid på jaktstartsdelen. Känns dock som att hon inte är i bästa åkform. Var sjuk i början av säsongen och känns inte riktigt som hon haft tid att fullt ut repa sig. Får hoppas att hon kan ta det lugnt några dagar och sen få till bra träning inför tävlingarna efter nyår. Jag tror att hon behöver vässa formen om det ska finnas ordentlig medaljchans på OS. Hon har ofta någon bom och skyttet är inte så raskt. Idag ger hon t.ex. bort en straffrunda på de raskaste i ren skyttetid.

1766265780311.webp

1766265961853.webp

1766265940987.webp

[OT] Skidskyttetråden
På herrsidan fortsätter Botn-show. Har någonsin någon åkare som varit med uppe i toppen i VC efter de tre första tävlingshelgerna haft en träffprocent på 96,4 % i liggande och 98,2 % i stående. Det är alltså 2 bom på 55 skott i liggande och 1 bom på 55 skott i stårende?

Eder har haft enorma sviter i liggande utan ett enda bommat skott, men jag hittar inte att han haft lika bra statistik som Botn vid juluppehållet i både liggande och stående.

Tyvärr för mkt bom på de svensak för att det ska bli riktigt bra. Samuelsson och Ponsi räddar det skapligt med rask skidåkning men det var ett par bom per gubbe för många för att de skulle ha segerchans.

F.ö. är ju Jacquelin en kul prick. Totalt omöjlig att förutse och det känns som han inte alltid är supertaktisk men när han får vittring och skallen är med kan han verkligen fajtas och åka riktigt fort.

1766266576539.webp

1766266596749.webp

1766266617371.webp

1766266636157.webp

1766266701393.webp

[OT] Skidskyttetråden
Bra bana får man väl säga med tanke på att det har gått att rycka och göra skillnad den sista km i flera lopp nu. Fourcade i singa glansdagar hade nog kunnat smula sönder sina motståndare här.

[OT] Skidskyttetråden
VC-ställning inför julledigheten.

Kommer Jeanmonnot att behålla ledningen tills dess att säsongen är över?
Eller kan Kirkeeide utmana?
Vem blir bästa svenska?

1766327417259.webp

[OT] Skidskyttetråden
”Sivert Guttorm Bakken, som missade de två senaste världscupsäsongerna på grund av hjärtproblem, blev 27 år gammal.”

Nu är inte jag någon doktor men ska man verkligen vara elitidrottare på högsta nivå om man har problem med hjärtat? För mig låter det dumt.

[OT] Skidskyttetråden
”Sivert Guttorm Bakken, som missade de två senaste världscupsäsongerna på grund av hjärtproblem, blev 27 år gammal.”

Nu är inte jag någon doktor men ska man verkligen vara elitidrottare på högsta nivå om man har problem med hjärtat? För mig låter det dumt.
Beror väl på vilken typ av problem man har. Bakken hade perikardit/hjärtsäcksinflammation, som oftast läker av sig själv utan att ge framtida problem.

[OT] Skidskyttetråden
Verkar ju som han gjort någon form av hjärtoperation innan han fick problem med perikardit.

Lär väl bli debatt i Norge om höghöjdsmaskerna igen. Var väl inte så länge sedan dom var förbjudna.

[OT] Skidskyttetråden
Hoppas Sverige gör undan allt elände nu och det går bättre på OS. Heijdenberg stärker nog inte sina chanser med straffrunda trots lite mindre press när Magnusson tappade så mkt.

[OT] Skidskyttetråden
Var det någon anledning att Gestblom inte tog Heijdenbergs plats idag som jag missade?
Det känns ju som att hon och Halvarsson är klar 4a och 5a efter Öbergs och Magnusson.

[OT] Skidskyttetråden
Jag vet inte om de ville testa Heijdenberg och se om hon "pallar trycket". Är väl ett av de bättre ställena att göra det på under VC-säsongen då det verkar vara rätt bra tryck i Oberhof.

Sen har väl Gestblom tävlat rätt sparsamt denna säsong. Fått för mig att de inte vill slita alltför mkt på henne med tanke på hennes historik.

[OT] Skidskyttetråden
Om någon av Stefansson, Ponsiluoma och Samuelsson hållit lite bättre i bössan i liggande hade det nog blivit svensk seger. Om man i liggande jämför dem med Nelin, som ju inte är någon snabbskytt, så tappar de i det momentet 25, 28 resp. 28 sekunder.

[OT] Skidskyttetråden
Är det inte väldigt ofta det är små marginaler i Ruhpolding? Känns som skjutvallen ligger väl skyddad och att banan är bland de mer lättåkta.

Tycker Hanna var lite för het på gröten. När hon kom ikapp norskan kunde hon gott lagt sig i rygg och låtit Kirkeeide göra jobbet på platten istället för att gå om och dra fram norskan.

Sen undrar jag om Vittozzi är i allra bästa åkform. Eller så feldisponerade hon krafterna lite på slutvarvet. Skyttet var dock inget fel på fullt i liggande på 19,2 sekunder och i stående på 18,1 sekunder.

[OT] Skidskyttetråden
Mixed-stafett i IBU-cupen idag. För Sverige åkte Nilsson, Hedström, Nykvist och Lindkvist-Flötten där den sista drog på sig två straffrundor i stående. In till sista skyttet var Sverige tvåa, bara tiondelar efter Tyskland.
1768425557834.webp

1768425585856.webp

[OT] Skidskyttetråden
Inte illa. Sen är ju Ruhpolding lite speciell så man ska inte dra för stora växlar på resultaten vad gäller hur det kommer att gå på OS. Där är det hög höjd, tuffare banor (tror jag) och ofta mer blåst.

Tillbaka
Topp