[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Starkt att göra hittills bästa loppet som skidskytt i sin första VC-start.

Sen ser man ju att hon har en del detaljer att jobba på. Hinner ju åka hela vallen och halva straffrundan innan hon krånglat på sig stavarna efter stående skytte.

[OT] Skidskyttetråden
Angående Hanna Öberg var det väl rätt så mkt samma sak i slutet av förra säsongen. Blev mer bom och placeringarna blev rätt dåliga. Då tappade hon ju pallplatsen i totalen som hon ett tag verkade ha chansen på. Får väl se hur det blir i år.

Wierer, Preuss och Hauser jagar ju och Wierer var ju tvåa idag, Hauser femma och Preuss 23:a, så alla de har ju bättre utgånmgslägen än Hanna imorgon. Var bara 16 s från att Hanna inte ens hade kvalificerat sig för jaktstarten.

1616182842490.png

[OT] Skidskyttetråden
Spännnande om totalen för herrarna. JTB:s trea i sista skyttet idag gjorde det ju riktigt jämnt. I sammanställningen nedan är de 4 sämsta loppen borträknade. Det bästa borträknade loppet för JTB gav 34 poäng och det bästa för Laegreid gav 29 poäng. Så om den bästa av dem får åtminstone 34 poäng i morgon vinenr den som är först i mål av dem. Annars kommer JTB att vinna då han oavsett får 34 poäng medan Laegreid får max 32 poäng. Om jag tänker rätt nu ...
1616278278636.png

Samuelsson har chans på femteplatsen. Dale har ju inte varit på topp på sistone. Å andra sidan flåsar ju Jacquelin i nacken. Ponsiluoma hamnar sannolikt på 9:e plats i totalen.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Angående Hanna Öberg var det väl rätt så mkt samma sak i slutet av förra säsongen. Blev mer bom och placeringarna blev rätt dåliga. Då tappade hon ju pallplatsen i totalen som hon ett tag verkade ha chansen på. Får väl se hur det blir i år.

Wierer, Preuss och Hauser jagar ju och Wierer var ju tvåa idag, Hauser femma och Preuss 23:a, så alla de har ju bättre utgånmgslägen än Hanna imorgon. Var bara 16 s från att Hanna inte ens hade kvalificerat sig för jaktstarten.

Visa bilaga 476524
Repris för Hanna, hon sumpar pallplatsen i totalen i år också. I sista tävlingen ramlar hon av.

[OT] Skidskyttetråden
Jag tänkte innan ståskjutningen om man bara fick åka in i straffrundorna direkt och skippa att ens försöka skjuta. Det, eller att brassa på alla skott på en tavla, hade nog inte bara Wierer tjänat på idag...

[OT] Skidskyttetråden
[OT] Skidskyttetråden
Jag tänkte innan ståskjutningen om man bara fick åka in i straffrundorna direkt och skippa att ens försöka skjuta. Det, eller att brassa på alla skott på en tavla, hade nog inte bara Wierer tjänat på idag...
Man måste skjuta alla skott och det finns någon form av formulering kring att man måste göra det med avsikt att träffa.

[OT] Skidskyttetråden
Oj, slår Samuelsson trots en bom mer. Har han fått fart under skidorna nu när säsongen är slut?
Vet jag inte hur det är på SM om det kan vara s.a. skidorna kan skilja sig åt. De tävlar väl för olika klubbar så vallningen kan ju vara en faktor. Sen har ju Nelin gjort en del bra insatser åkmässigt så om han har en bra dag och Samuelsson en lite sämre samt att motivationen kanske skiljer lite åt - för Nelin är det ju inte så ofta han har pallkänning individuellt medan Samuelsson ju haft en fin VC-säsong och kanske är lite mätt!?

[OT] Skidskyttetråden
Dubbelt Öberg i topp bland damerna med Elvira först med två bom, en mindre än Hanna. Mona kompletterade pallen. Ingen med fullt skytte. Stina hade hela fem bom och slutade 9:a.

[OT] Skidskyttetråden
Lite skum sekvens med Stina vid liggskyttet där det verkar som hon ångrar sig, tar en bana längre fram och är så när att gå på näbben.
1616758138704.png

1616758172788.png

1616758201973.png

1616758237789.png

1616758346851.png

1616758267473.png

1616758376905.png

1616758411101.png

1616758437816.png

1616758501357.png

1616758569543.png

1616758601632.png

[OT] Skidskyttetråden
Jag har aldrig riktigt förstått hur det funkar med banor. Vid masstart och jaktstart ska det väl på första skyttet tas den bana man har på nummerlappen. Men efter det, och vid individuell start vet jag inte. Är det bara att ta vilken man vill?

[OT] Skidskyttetråden
Jag har aldrig riktigt förstått hur det funkar med banor. Vid masstart och jaktstart ska det väl på första skyttet tas den bana man har på nummerlappen. Men efter det, och vid individuell start vet jag inte. Är det bara att ta vilken man vill?
Brukar ju stå någon funktionär och tilldela banor när de kommer in på vallen.

[OT] Skidskyttetråden
I mass- och jaktstart får de väl banor efter i vilken ordning de kommer in till vallen fr.o.m. skytte 2, som Peth skrev.

I lopp med intervallstart tror jag de får välja fritt inom 1-15 för ligg och 16-30 för stående.

En ren spekulation är att banan Stina tänkt välja inte hade alla prickar öppna - antingen att målen inte hade hunnit återställas efter föregående skytt eller att det var något strul med någon av prickarna och hon därför blev tvungen att byta bana.

[OT] Skidskyttetråden
Rejäl utklassning från Hannas sida.

Kul för Nilsson med ett silver.

Synd att Stina inte kunde ha klarat sig med en bom i sista. Hade annars gått ut ungefär samtidigt som Elvira från sista skyttet. Skulle ha kunnat bli en intressant slutstrid. Nu blev det ju ändå ett rätt klart brons för Elvira. Brorssons skidform för dålig och att Högberg skull kunna jaga ikapp var nog lite mkt begärt.

[OT] Skidskyttetråden
Konstaterade glatt att ”Häverödal är ju Anna-Carin Zidek land”...
Han har alltså inte ens koll på klubbarna i länet han bor i.

[OT] Skidskyttetråden
Ola har stenkoll på tidigare prestationer och resultat samt gör snabba träffsäkra analyser utifrån det. Gång på gång på gång... Ferry behöver bara fylla i detaljer då och då. Bättre kommentator har jag svårt att tänka mig.

Tillbaka
Topp