[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
I mixedstafetten med 4 åkare gick det sämre för det svenska laget. In först på 11:e plats. Var väl Sara Anderson på andrasträckan som bara tappade 5 sekunder på täten som gjorde bästa insatsen. Även i denna stafett rysk seger. Noterbart är att alla sex ryska bommar kom i liggande skytte.

1639941351347.png

:
1639941388177.png

[OT] Skidskyttetråden
OS-truppen börjar ta form. Fyra damer och fyra herrar är nu uttagna. Sverige har tydligen max sex platser på herr- resp. damsidan.

Magnusson
Persson
Öberg, E.
Öberg, H.

Femling
Nelin
Ponsiluoma
Samuelsson

Om jag ska gissa kommer Nilsson och Brorsson att få åka med på damsidan och Stefansson och O. Brandt på herrsidan. I alla fall under förutsättning att de ska fylla upp kvoten. Med tanke på stafetter och sjukdomar så lär de i alla fall fylla på med minst en dam och en herre till.

[OT] Skidskyttetråden
OS-truppen börjar ta form. Fyra damer och fyra herrar är nu uttagna. Sverige har tydligen max sex platser på herr- resp. damsidan.

Magnusson
Persson
Öberg, E.
Öberg, H.

Femling
Nelin
Ponsiluoma
Samuelsson

Om jag ska gissa kommer Nilsson och Brorsson att få åka med på damsidan och Stefansson och O. Brandt på herrsidan. I alla fall under förutsättning att de ska fylla upp kvoten. Med tanke på stafetter och sjukdomar så lär de i alla fall fylla på med minst en dam och en herre till.

Blir nog roliga stafetter.

[OT] Skidskyttetråden
Om jag skulle gissa så skulle jag säga att damstafettlaget kommer att placera sig bättre än herrstafettlaget.

Och om man tycker att skidstafetter brukar kunna ge en del omsvängingar så är ju skidskyttestafetter långt mkt värre. Ska till en rätt stor ledning in till sista skyttet för att det ska kännas helt lugnt.

[OT] Skidskyttetråden
SOK säger emot AB.

Är ju omöjligt att veta men om de inte tagit ut henne efter tävlingarna i Frankrike känns det väl rimligt att de tittar på tävlingarna i Oberhof innan de beslutar sig. Att ha tagit beslutet men inte offentliggjort det känns skumt. Sen ligger hon förmodligen bra till och det kan ju vara s.a. det mest krävs att hon åker hyggligt i Oberhof för att få biljetten.

[OT] Skidskyttetråden
Omstart för VC och IBU-cup efter jul- och nyårshelgerna med följande trupper. Noterbart är att Skottheim är tillbaka i VC-truppen. Tydligen medveten juniorprägel på IBU-cupstruppen.

Sveriges trupp till Oberhof 6-9 januari:
Hanna Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Elvira Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Anna Magnusson, Piteå Skidskytteklubb
Stina Nilsson, Lima SKG
Johanna Skottheim, Lima SKG

Peppe Femling, Piteå Skidskytteklubb
Oskar Brandt, I 2 IF
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Jesper Nelin, Piteå Skidskytteklubb
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Sebastian Samuelsson, I 21 IF

Sveriges trupp till IBU-cup 4 och 5 Osrblie 8-9 och 12-15 januari:
Sara Andersson, Mora Biathlonklubb
Bente Skåle, Tullus SG
Alva Sköld, Mora Biathlonklubb
Erika Österman, Häverödals Sportklubb
Anna-Karin Heijdenberg, Tullus SG
Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund
Alfred Eriksson, Dala-Järna IK
Erik Larsson, Mora Biathlonklubb
Oscar Andersson, Älvdalen SKG
Emanuel Westberg, Tullus Skyttegille
Anton Ivarsson, Tullus Skyttegille

[OT] Skidskyttetråden
Hm, SVT jiddrar om ”flera plusgrader de närmaste dagarna”, vilket jag inte tycker stämmer jättebra med ovanstående prognos.
Kan nog vara så att de behöver torsdagen för att få banorna i ordning. Så där mycket regn följt av minusgrader brukar betyda att konstsnön behöver fräsas om eller t.o.m. rivas upp, sedan ny preparering etc kan nog ta sin tid.

[OT] Skidskyttetråden
Hm, SVT jiddrar om ”flera plusgrader de närmaste dagarna”, vilket jag inte tycker stämmer jättebra med ovanstående prognos.
Kan nog vara så att de behöver torsdagen för att få banorna i ordning. Så där mycket regn följt av minusgrader brukar betyda att konstsnön behöver fräsas om eller t.o.m. rivas upp, sedan ny preparering etc kan nog ta sin tid.
Stod någonstans att de skulle köra ut en massa snö. Antar att den ligger lagrad någonstans. Kanske vill ha minusgrader och nederbördsfritt för att den ska frysa ihop ordentligt?!

[OT] Skidskyttetråden
Stod någonstans att de skulle köra ut en massa snö. Antar att den ligger lagrad någonstans. Kanske vill ha minusgrader och nederbördsfritt för att den ska frysa ihop ordentligt?!
Som jag förstått fr Högbo bruk och ett par andra anläggningar i Sverige så vill man så långt det är möjligt undvika att gå ut med maskiner i/på konstsnö när det är töväder och jag gissar ännu mer om det dessutom är regnväder. Tror t.o.m. de då brukar skriva att de vill vänta nån dag så att snön dränerar ur innan de går ut med maskiner. Så det ligger säkert nåt i det att man i Oberhof vill försöka ha banan så torr som möjligt och om möjligt minusgrader innan man lägger på ny snö.

[OT] Skidskyttetråden
Gissar att man kan utgå ifrån att det inte kommer vara så vintrigt i Oberhof som det var förra året… :sneaky:
Den gissningen gäller nog de flesta år.

Vet inte om det är så sportsligt, men skytteförhållandena på den vallen kan ibland ge upphov till väldigt ”intressanta” omkastningar. En jätteledning in till sista skyttet behöver inte vara någon garanti för seger om dimtrollen är på humör.

[OT] Skidskyttetråden
Elvira 23 sekunder långsammare i åkningen än Sola och 22 sekunder långsammare än Braisaz-Bouchet. Hanna 8 sekunder långsammare än Elvira.

[OT] Skidskyttetråden
Baserga snabbast i skyttet hittills - 45,6 s totalt, knappa sekunden raskare än Wierer. Hanna femma, 8 s långsammare än Baserga. Elvira halvminuten långsammare med en av de långsammare skyttetiderna.

[OT] Skidskyttetråden
Åkfarten inte riktigt på topp för Stina idag - 57 sekunder långsammare än Sola och 21:a åktid. Ffa tappar hon på varv 2, 37:e åktid och 28 sekunder långsammare än Alimbekava som var raskast på det varvet.

Tillbaka
Topp