[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Har lite svårt att fatta JTBs sista skytte. Det blir tillräckligt med träff idag, men det är närmast vårdslöst skytte i mina ögon. Om man jämför med hur Fourcade agerade på vallen när han var i liknande situationer så tycker jag norrmannen har en del att lära.

[OT] Skidskyttetråden
Så totalt 1 guld och 3 silver för skidskyttarna i detta OS. Aningen sämre än 2018 då det blev 2 guld och 2 silver. Sen var förhoppningarna nog större denna gång medan medaljerna 2018 var mer av positiva överraskningar.

[OT] Skidskyttetråden
Generationsskifte på gång på damsidan i Norge?

”Bara”? Varför slänger journalisten in det ordet i den meningen? Jag skulle nog säga att 31 år är en ganska ansenlig ålder i sammanhanget, och det finns många framstående skidskyttar som lagt av yngre än så (ex.vis Ekholm, Neuner, Dahlmaier, ...)

[OT] Skidskyttetråden
Ferry instämmer i kritiken mot produktionen av skidskytte- och längdtävlingarna.

[OT] Skidskyttetråden
”Bara”? Varför slänger journalisten in det ordet i den meningen? Jag skulle nog säga att 31 år är en ganska ansenlig ålder i sammanhanget, och det finns många framstående skidskyttar som lagt av yngre än så (ex.vis Ekholm, Neuner, Dahlmaier, ...)
Glöm inte Björndalen som var rätt bra ett tag..!
var väl 44år när han la av, rätt unik förstås?men finns motivationen så går det nog rätt långt upp i åldern. Ganska ofattbart att han var med i 6 OS och 25! säsonger i VC..?

[OT] Skidskyttetråden
Glöm inte Björndalen som var rätt bra ett tag..!
var väl 44år när han la av, rätt unik förstås?men finns motivationen så går det nog rätt långt upp i åldern. Ganska ofattbart att han var med i 6 OS och 25! säsonger i VC..?
På det temat, förvisso inte skidskytte men längdskidor:
1645461707912.png

1645461733710.png

Trettionde säsongen alltså! Och det går ju bättre nu!

[OT] Skidskyttetråden
Guld för Sara Andersson i inledande distansloppet i junior-VM. Hon hade snabbaste åktid (36 s snabbare än Tannheimer och 41 s snabbare än Zorc) och vann trots tre bom. Inga andra svenskor ställde upp.

1645682887328.png

Om man tittar på skyttet ser man att det var rätt långa skyttetider. Misstänker att höjden (Soldier Hollow, USA) var en faktor. Sen misstänker jag att vädret även kan ha varit icke idealt.

Anderssons skytte.
1645683877721.png

Som vanligt för henne var det i stående bommarna kom.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Bland herrjuniorerna blev det en mkt klar finsk seger genom Arttu Heikkinen. De svenska herrarna hade inga framskjutna placeringar. Bortsett från Larsson helt OK skytte men åkfarten finns inte där för någon av de tre. Sköld tappar 3 min i åkningen och de två övriga drygt 3.40. Dessutom tappade de mellan 57 sekunder och 1.26 i ren skyttetid.

1645683206780.png

1645683239167.png

1645683308971.png

1645683335481.png

[OT] Skidskyttetråden
Vet inte om den här länken har delats tidigare, men har sänds JVM live.
Om du befinner dig i Polen eller Frankrike verkar det dock vara en georestriktion.

[OT] Skidskyttetråden
Vet inte om den här länken har delats tidigare, men har sänds JVM live.
Om du befinner dig i Polen eller Frankrike verkar det dock vara en georestriktion.
Hade jag missat. Tack!

Idag är det de äldre juniorernas tur att åka distanslopp. Svenska startnummer är enligt följande:

Herrar - 19.00
16: Oscar Andersson
28: Alfred Eriksson
62: Anton Ivarsson
73: Emanuel Westberg

Damer - 22.00
15: Erika Österman
31: Alva Sköld
46: Anna-Karin Heijdenberg
48: Bente Skåle

Tiderna är de som anges på biathlonresults.com. Jag har inte dubbelkollat dem så ta dem med en nypa salt.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Sjundeplats med fullt skytte för Ivarsson och Andersson 19:e med bara en bom i de äldre herrjuniorernas distanslopp. Riktigt bra skytte även om åkfarten inte riktigt räcker till. Tyngre på vallen för Eriksson och Westberg med fem bom var och inte heller någon raketfart under skidorna. Ivarsson var f.ö. ensam om att skjuta fullt.

1645734083444.png

1645734231706.png

1645734160731.png

Tillbaka
Topp