[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Kändes som svenskorna höll ihop det idag men att ingen riktigt fick till ett topplopp.

Persson åkte helt OK men det två bommade skotten i liggande var kanske lite mkt med tanke på att många
andra lag lyckades bättre och att hon (tror jag) ofta klarar sig med max ett extraskott.

Magnussons skytte är ju inte raketsnabbt men med noll bom är det dumt att klaga. Åkfarten var däremot inte helt på topp.

Hanna fortsätter att ha det svårt att få skyttet att funka fullt ut. Tre bom i liggande är inte gångbart. Är i stort sett en halvminut som försvinner där. Åkningen är ungefär Persson och rätt OK.

Elvira åker ungefär som Hanna och Persson. Med tanke på att hon väl är den som kapacitetsmässigt är bäst av de tre så är det en lite svagare insats åkmässigt. Känns över huvud taget som hennes åkform är i dalande. Totalt tre bom är också för mkt med de skytteförhållandena.

Totalt sett 8 bom för Sverige mot 4 för Norge. Där är en stor del av tidsskillnaden. Å andra sidan, över 90% i snitträffprocent för norskorna är ju riktigt bra.

[OT] Skidskyttetråden
Kollade Hannas träffprocent i stafetter och den har inte varit någon höjdare denna säsong:
1646329299711.png

[OT] Skidskyttetråden
Lite förvånad över att Ekholm sitter och säger, apropå den franska diskningen, att man inte kan ha koll på alla regler och att hon inte vet vad hon skulle gjort i en sådan situation.

Ponera att en sådan situation inträffar i en OS-stafett och laget trots problemet i det skyttet kommer först i mål bara för att bli diskat p.g.a. att man inte pluggat in reglerna. Känns som en rätt onödig grej. Och, visst, det är säkert sällan det inträffar, men det är ändå inte telefonkatalogstjock regelbok. Reglerna kring skyttet är drygt 4 sidor lång (sid 47-51).

Aktuell regel:
1646329973452.png

[OT] Skidskyttetråden
Lite förvånad över att Ekholm sitter och säger, apropå den franska diskningen, att man inte kan ha koll på alla regler och att hon inte vet vad hon skulle gjort i en sådan situation.

Ponera att en sådan situation inträffar i en OS-stafett och laget trots problemet i det skyttet kommer först i mål bara för att bli diskat p.g.a. att man inte pluggat in reglerna. Känns som en rätt onödig grej. Och, visst, det är säkert sällan det inträffar, men det är ändå inte telefonkatalogstjock regelbok. Reglerna kring skyttet är drygt 4 sidor lång (sid 47-51).

Aktuell regel:
Visa bilaga 542213
Har man problem vid skyttet och inte vet vad man ska göra påkallar man uppmärksamhet av funktionärer på skjutvallen för hjälp. Tar iof. längre tid men ger ingen direkt diskning.

[OT] Skidskyttetråden
Har man problem vid skyttet och inte vet vad man ska göra påkallar man uppmärksamhet av funktionärer på skjutvallen för hjälp. Tar iof. längre tid men ger ingen direkt diskning.
Hade ju varit bättre än att chansa och göra fel.

Jag vidhåller dock att det vore ännu bättre att faktiskt se till att kunna reglerna så att man slipper tappa tid på att en funktionär ska komma dit och förklara reglerna i den idrott där man tävlar på yppersta världsnivå.

[OT] Skidskyttetråden
Som jag tolkar reglerna kunde hon antingen, som Ekholm föreslog, pillat ut skott ur magasinet och laddat manuellt eller påkallat funktionärens uppmärksamhet med räcka upp handen och säga "Ammunition France" och fått funktionären att gå och plocka ammunition från reservgeväret eller få det från franska ledarna på vallen. Känns som det första borde vara raskare.

[OT] Skidskyttetråden
Kul också att det är hyggligt jämnt inför jaktstarten och inte som det ibland varit med t.ex. Röiseland ut i ganska klar ledning och ytterligare en del luckor. Nu var de första 18 åkarna inom en minut.

[OT] Skidskyttetråden
Jaha, dagens svenska insats kan väl på lagnivå sammanfattas

Och vi kan skjuta bom-faderalla, bom-faderalla, bom-faderalla,
vi kan skjuta bom-faderalla, bom-faderallan-lej.

Skottheims skytte var det lysande undantaget i den disciplinen idag och var en av sju som nollade i damernas lopp. Så många nollskyttar vittnar, förutom det faktum att vimplarna inte rörde sig farligt mkt, om att det var rätt OK skytteförhållanden. Att över hälften av de svenska åkarna då har fem eller sex bom känns ju sådär.

Tyvärr för Skottheims del var ju skidfarten åter alldeles för långsam för att hon ska kunna göra sig gällande ens med fullt skytte. Hade idag näst sämsta åktid och tappade idag över 2,5 minuter på Röiseland som var raskast i skidåkningen på varven.

[OT] Skidskyttetråden
Elvira säkrade andraplatsen i totalen idag medan Hanna verkar åter vara på väg att tappa pallplatsen i totalen. Skulle i så fall bli tredje säsongen på raken som hon precis på sluttampen gör det. Denna säsong håller ju åkformen rätt ok men skyttet är för svajigt - fem bom idag håller inte.

2021/22:
1647709763449.png

2020/21:
1647709724474.png

2019/20:
1647709803376.png

Brorsson har inte riktigt åkfarten men avancerar i alla fall 14 placeringar till 13:e med fullt skytte.

I totalen är ställningen inför sista loppet, morgondagens masstart:
1647710369649.png

Det som lite talar för Hanna mot Hauser är att Hausers just nu tredje sämsta resultat är 15 poäng medan Hannas är noll. Genom att det är 19 poäng mellan dem innebär det att om Hanna tar >=5 poäng mer än Hauser imorgon passerar hon österrikiskan i totalen. Å andra sidan, Chevalier-Bouchet är bara 3 poäng bakom och har 0 poäng i sitt tredje sämsta lopp så om Hanna tappar >=4 poäng på fransyskan smiter hon förbi.

[OT] Skidskyttetråden
Jämnt på herrsidan också inför sista loppet, men där om både andra och tredje platsen.

Laegreid kommer att få alla poäng han tar imorgon. Sebastian har en poäng i sitt tredje sämsta lopp, Christiansen har 7 och Jacquelin har 6. Finns helt klart en chans för Sebastian men det kan lika gärna bli att han tappar pallplatsen i sista loppet.
1647710835178.png

[OT] Skidskyttetråden
Verkar som öbergskorna och övriga svenska damer kommer att få fortsatt tuff konkurrens från vårt västra grannland.

[OT] Skidskyttetråden
Hanna 12:a, 40 s efter Hauser. Hauser måste bomma. Frågan är om en bom kan räcka om hon skjuter lite långsammare och Hanna skjuter fullt och snabbt och åker som en skållad råtta på sista varvet.

[OT] Skidskyttetråden
Det var ju lite synd men Elvira var för trött mot slutet helt enkelt, race är race jag tror hon överlever ändå..

[OT] Skidskyttetråden
Alla visste att Elvira behövde vara 4a för att vinna cupen, och 100k i prispengar. Ändå så spurtar Linn förbi på slutet, så att hon missar detta. Själv så vinner Linn inget på detta, hon bara förstör för Elvira. Otroligt klantigt och oproffsigt gjort.

[OT] Skidskyttetråden
Tror inte hon hade koll på hur hon skulle placera sig för Elviras skull. Mera lagledningens fel i så fall…
Linn sade själv i intervjun att hon tänkte på det på upploppet, ”men vafan, jag kör ändå”.

För en fjärdeplats...

Jag är ganska säker på att Ponsiluoma fick tydliga direktiv inför herrloppet att hamnar du man mot man med Sebbe så låter du honom vinna duellen.

[OT] Skidskyttetråden
Jag är ganska säker på att Ponsiluoma fick tydliga direktiv inför herrloppet att hamnar du man mot man med Sebbe så låter du honom vinna duellen.
Om stallorder delats ut till herrarna så skulle det naturligtvis även gjorts detsamma till damerna.
Ponsi visste vad som gällde och avstod att spurta om det. Linn tänkte på ett annat sätt.

[OT] Skidskyttetråden
Jag undrar hur många som skulle avstå 10 kkr för att en mer välbetald kollega ska få 100 kkr. Hade de, som i lvg-cykling, delat på prispengarna hade det däremot förstås varit klantigt.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Jag tycker att de som säger att Linn gjorde fel är lite dumma i huvet. Ni tittar på sport och vill att folk inte ska köra för att vinna? Vad är det för fel på er?

[OT] Skidskyttetråden
Jag tycker att de som säger att Linn gjorde fel är lite dumma i huvet. Ni tittar på sport och vill att folk inte ska köra för att vinna? Vad är det för fel på er?
Jag tycker att dom som inte låter en lagkompis vinna 100k (utan egen uppoffring) är riktigt korkade & dumma i huvudet. Vad är det du inte fattar ??

[OT] Skidskyttetråden
"Det är en individuell idrott vi håller på med och jag kan inte förvänta mig att hon inte ska köra allt hon har över mållinjen.

– Jag hade också kunnat göra det bättre i dag. Det är klart att det är lite surt men jag har verkligen ingen rätt att vara besviken på henne."

[OT] Skidskyttetråden
"Det är en individuell idrott vi håller på med och jag kan inte förvänta mig att hon inte ska köra allt hon har över mållinjen.

– Jag hade också kunnat göra det bättre i dag. Det är klart att det är lite surt men jag har verkligen ingen rätt att vara besviken på henne."

Hon kan ju inte säga så mycket annat. Och textad intervju är en sak, att se och höra intervjuerna ger en lite annan bild.
Vi kan nog vara säkra på att en sån här sak inte händer igen i det svenska laget. Och som sagt, Ponsiluoma hade nog fått förhållningsorder inför herrloppet.

Tillbaka
Topp