GoranS
Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Klippet i SVT-länken visar besvikelse samt att Elvira inte visste vad som gällde i fall hon blev femma om fransyskan vann. Det senare kan jag möjligen tycka är en aning förvånande då hon ju säger att hon vet att fjärde räcker. Jag hade nog sett till att räkna på det kvällen innan så att jag visste vad som gällde.Hon kan ju inte säga så mycket annat. Och textad intervju är en sak, att se och höra intervjuerna ger en lite annan bild.
Vi kan nog vara säkra på att en sån här sak inte händer igen i det svenska laget. Och som sagt, Ponsiluoma hade nog fått förhållningsorder inför herrloppet.![]()
Skidskytte: Persson snuvade Öberg på segern i masstartscupen
Inför upploppet hade Elvira Öberg chansen att ta hem masstartscupen och drygt 100 000 kronor. Men efter att ha blivit omkörd av Linn Persson alldeles innan mållinjen gick hon miste om det. – Det är idrott vi håller på med, det är inte på liv och död det här. Vi kommer att ta oss igenom det här...www.svt.se
Som jag tolkar Linn så fanns heller inga tydligt uttalade förhållningsorder. Då tycker jag att citaten från Elvira faktiskt uttrycker ett rimligt förhållningssätt till situationen oavsett om hon nu gör det eller ej. Att lasta Linn för att hon inte vann masstartscupen tycker jag varit konstigt.
I princip tycker jag det är knasigt att i en individuell idrott hålla på och ge bort placeringar till konkurrenter. Om det varit spurt om segern, skulle Linn fortfarande lagt sig? Linn har som bäst varit trea individuellt, skulle i så fall kunna ha varit att gav bort sin enda seger i VC om hon lagt sig i en sådan spurt. Och hur gör man vid andra resp. tredjeplats?
Att man har teamorder i professionella team är en sak. Så länge åkarna inte kan värvas fritt mellan länder är situationerna inte helt jämförbara och jag tror knappast att någon tycker det vore speciellt lyckat om Förenade Arabemiraten till nästa säsong köpt ihop ett landslag med, säg, Elvira, Herrmann, Lien och Chevalier-Bouchet.
Att ha teamorder i landslag är principiellt sett att ge en fördel till starka nationer med flera deltagare framför länder som har färre, kanske bara en, utövare som kan blanda sig i det hela.
Om man gillar idén med teamorder bör man ju fråga var gränsen bör gå för att lägga sig. Om brorsan tävlar för ett annat land, är det då ok att lägga sig för att brorsan ska komma bättre? Om åkaren kommer från ett land man har någon form av vallasamarbete med? Om det är en träningskompis från ett annat land? Om man sluter en pakt med ett annat land att i detta lopp lägger vi oss mot er åkare X om era åkare lägger sig mot vår åkare Y i nästa lopp då X och Y tävlar om olika delcuper? Om man gör en pakt med ett annat land om att de får hälften av prispengarna om deras åkare lägger sig mot ”vår” åkare Z?
Och hur ska man göra tidigare under säsongen, är det så att Elvira ska ses som kapten och Linn i alla lopp där de är involverade i spurtstrider ska lägga sig?
Jag tycker det finns något tilltalande i att de tävlande gör vad de kan för att komma så bra som möjligt i loppet oavsett vilka som finns runt omkring dem.