[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Hon kan ju inte säga så mycket annat. Och textad intervju är en sak, att se och höra intervjuerna ger en lite annan bild.
Vi kan nog vara säkra på att en sån här sak inte händer igen i det svenska laget. Och som sagt, Ponsiluoma hade nog fått förhållningsorder inför herrloppet.
Klippet i SVT-länken visar besvikelse samt att Elvira inte visste vad som gällde i fall hon blev femma om fransyskan vann. Det senare kan jag möjligen tycka är en aning förvånande då hon ju säger att hon vet att fjärde räcker. Jag hade nog sett till att räkna på det kvällen innan så att jag visste vad som gällde.

Som jag tolkar Linn så fanns heller inga tydligt uttalade förhållningsorder. Då tycker jag att citaten från Elvira faktiskt uttrycker ett rimligt förhållningssätt till situationen oavsett om hon nu gör det eller ej. Att lasta Linn för att hon inte vann masstartscupen tycker jag varit konstigt.

I princip tycker jag det är knasigt att i en individuell idrott hålla på och ge bort placeringar till konkurrenter. Om det varit spurt om segern, skulle Linn fortfarande lagt sig? Linn har som bäst varit trea individuellt, skulle i så fall kunna ha varit att gav bort sin enda seger i VC om hon lagt sig i en sådan spurt. Och hur gör man vid andra resp. tredjeplats?

Att man har teamorder i professionella team är en sak. Så länge åkarna inte kan värvas fritt mellan länder är situationerna inte helt jämförbara och jag tror knappast att någon tycker det vore speciellt lyckat om Förenade Arabemiraten till nästa säsong köpt ihop ett landslag med, säg, Elvira, Herrmann, Lien och Chevalier-Bouchet.

Att ha teamorder i landslag är principiellt sett att ge en fördel till starka nationer med flera deltagare framför länder som har färre, kanske bara en, utövare som kan blanda sig i det hela.

Om man gillar idén med teamorder bör man ju fråga var gränsen bör gå för att lägga sig. Om brorsan tävlar för ett annat land, är det då ok att lägga sig för att brorsan ska komma bättre? Om åkaren kommer från ett land man har någon form av vallasamarbete med? Om det är en träningskompis från ett annat land? Om man sluter en pakt med ett annat land att i detta lopp lägger vi oss mot er åkare X om era åkare lägger sig mot vår åkare Y i nästa lopp då X och Y tävlar om olika delcuper? Om man gör en pakt med ett annat land om att de får hälften av prispengarna om deras åkare lägger sig mot ”vår” åkare Z?

Och hur ska man göra tidigare under säsongen, är det så att Elvira ska ses som kapten och Linn i alla lopp där de är involverade i spurtstrider ska lägga sig?

Jag tycker det finns något tilltalande i att de tävlande gör vad de kan för att komma så bra som möjligt i loppet oavsett vilka som finns runt omkring dem.

[OT] Skidskyttetråden
Håller med Ferry om att Hanna behöver hitta tillbaka till ett stabilare skytte. Min känsla är det är relativt vanligt att hon bommar första skottet i serien. Kan det vara så att hon inte riktigt hinner hitta fokus innan hon börjar skjuta? Eller att hon kanske skulle behöva ta ett eller ett par andetag till innan hon börjar skjuta?

[OT] Skidskyttetråden
Klippet i SVT-länken visar besvikelse samt att Elvira inte visste vad som gällde i fall hon blev femma om fransyskan vann. Det senare kan jag möjligen tycka är en aning förvånande då hon ju säger att hon vet att fjärde räcker. Jag hade nog sett till att räkna på det kvällen innan så att jag visste vad som gällde.

Som jag tolkar Linn så fanns heller inga tydligt uttalade förhållningsorder. Då tycker jag att citaten från Elvira faktiskt uttrycker ett rimligt förhållningssätt till situationen oavsett om hon nu gör det eller ej. Att lasta Linn för att hon inte vann masstartscupen tycker jag varit konstigt.

I princip tycker jag det är knasigt att i en individuell idrott hålla på och ge bort placeringar till konkurrenter. Om det varit spurt om segern, skulle Linn fortfarande lagt sig? Linn har som bäst varit trea individuellt, skulle i så fall kunna ha varit att gav bort sin enda seger i VC om hon lagt sig i en sådan spurt. Och hur gör man vid andra resp. tredjeplats?

Att man har teamorder i professionella team är en sak. Så länge åkarna inte kan värvas fritt mellan länder är situationerna inte helt jämförbara och jag tror knappast att någon tycker det vore speciellt lyckat om Förenade Arabemiraten till nästa säsong köpt ihop ett landslag med, säg, Elvira, Herrmann, Lien och Chevalier-Bouchet.

Att ha teamorder i landslag är principiellt sett att ge en fördel till starka nationer med flera deltagare framför länder som har färre, kanske bara en, utövare som kan blanda sig i det hela.

Om man gillar idén med teamorder bör man ju fråga var gränsen bör gå för att lägga sig. Om brorsan tävlar för ett annat land, är det då ok att lägga sig för att brorsan ska komma bättre? Om åkaren kommer från ett land man har någon form av vallasamarbete med? Om det är en träningskompis från ett annat land? Om man sluter en pakt med ett annat land att i detta lopp lägger vi oss mot er åkare X om era åkare lägger sig mot vår åkare Y i nästa lopp då X och Y tävlar om olika delcuper? Om man gör en pakt med ett annat land om att de får hälften av prispengarna om deras åkare lägger sig mot ”vår” åkare Z?

Och hur ska man göra tidigare under säsongen, är det så att Elvira ska ses som kapten och Linn i alla lopp där de är involverade i spurtstrider ska lägga sig?

Jag tycker det finns något tilltalande i att de tävlande gör vad de kan för att komma så bra som möjligt i loppet oavsett vilka som finns runt omkring dem.
Det gäller att se och höra det som inte sägs också, ex.vis hur Elvira hejdar sig, osv.
Rent hypotetiska resonemang tycker jag vi kan lämna därhän. Det här var sista loppet, man vet vad det gäller, det finns teamordrar kring hur man ska agera mot andra åkare (ex.vis Wierer), för att hjälpa Elvira, etc. Då blir jag faktiskt förvånad att detta händer i ett lag som så ofta framhåller sammanhållning och lagkänsla som en av sina främsta styrkor och framgångsfaktorer. Rätt eller fel säger jag inget om, men jag konstaterar att Ponsiluoma inte körde om Sebbe på spurtvarvet trots att han nog kunnat göra det.

[OT] Skidskyttetråden

Jag gillar inte idén med teamorder speciellt mycket alls men i just detta fallet tror jag att många skulle hålla med om att det inte var värt att göra så när det blev som det blev.

[OT] Skidskyttetråden
Det gäller att se och höra det som inte sägs också, ex.vis hur Elvira hejdar sig, osv.
Rent hypotetiska resonemang tycker jag vi kan lämna därhän. Det här var sista loppet, man vet vad det gäller, det finns teamordrar kring hur man ska agera mot andra åkare (ex.vis Wierer), för att hjälpa Elvira, etc. Då blir jag faktiskt förvånad att detta händer i ett lag som så ofta framhåller sammanhållning och lagkänsla som en av sina främsta styrkor och framgångsfaktorer. Rätt eller fel säger jag inget om, men jag konstaterar att Ponsiluoma inte körde om Sebbe på spurtvarvet trots att han nog kunnat göra det.
Det som inte sägs kan man förvisso spekulera i. Det är dock just spekulationer. Du får gärna tolka det på ett sätt. Jag håller dock inte med din tolkning och det är absolut inte någon oomtvistlig sanning.

Var hittar jag information om vad teamordrarna i damloppet bestod i?

Att jag tar upp hypotetiska resonemang kring teamordrar beror på att om man tycker att teamordrar är OK så tycker jag det är intressant att diskutera hur långt man tycker det är OK att driva sådana. D.v.s. att lyfta frågan från det specifika fallet och diskutera på en mer principiell nivå.

Om Linn undviker att spurta mot Elvira blir i praktiken det Elvira skulle ha vinnet "Masstartscupen där lagkamrater i sista loppet inte spurtar mot en i cupen bättre placerad åkare" eller möjligen "Masstartscupen där svenska lagkamrater i sista loppet inte spurtar mot en i cupen bättre placerad åkare" om det skulle vara s.a. andra länder med inblandade åkare inte har liknande teamordrar. Personligen tycker jag att masstartscupen är intressantare.

[OT] Skidskyttetråden
Jag gillar inte idén med teamorder speciellt mycket alls men i just detta fallet tror jag att många skulle hålla med om att det inte var värt att göra så när det blev som det blev.
Torska 10' för att någon som redan tjänat ihop mer under säsongen ska få 100'?

Det hade varit höjden av osportslighet plus att Linn P. i mina ögon alltid hade varit en misstänkt fuskare efter det. Hela den här historien fick mig också att inse att en av en av anledningarna jag gillar skidskytte så mycke är att det är ganska befriat från massa taktik och teamkörning. Inte för att jag inte uppskattar det men jag tycker att sånt kan hålla sig inom cykling

[OT] Skidskyttetråden
Var hittar jag information om vad teamordrarna i damloppet bestod i?
I Aftonbladet-artikeln som du själv länkade nämns hur de ska agera mot Wierer. Så uppenbarligen har de på lagnivå snackat igenom förutsättningar inför loppet. Det är utifrån det jag blir förvånad att detta händer. Men exakt vad som sagts vet vi ju inte.
Det hade onekligen varit intressant att höra det långa snack J. Lukas hade med Linn direkt efter loppet, och även vad som sades internt i laget igår eftermiddag/kväll.

[OT] Skidskyttetråden
I Aftonbladet-artikeln som du själv länkade nämns hur de ska agera mot Wierer. Så uppenbarligen har de på lagnivå snackat igenom förutsättningar inför loppet. Det är utifrån det jag blir förvånad att detta händer. Men exakt vad som sagts vet vi ju inte.
Det hade onekligen varit intressant att höra det långa snack J. Lukas hade med Linn direkt efter loppet, och även vad som sades internt i laget igår eftermiddag/kväll.
Fast samtidigt var det väl en del åkare inblandade och det var kanske inte superlätt att hålla reda på placering för samtliga och ha koll på exakt vilken placering som räckte i alla scenarios. Åka så fort man kan och slå så många som möjligt var väl den bästa taktiken. Och den gick nästan hem...

[OT] Skidskyttetråden
Fast samtidigt var det väl en del åkare inblandade och det var kanske inte superlätt att hålla reda på placering för samtliga och ha koll på exakt vilken placering som räckte i alla scenarios. Åka så fort man kan och slå så många som möjligt var väl den bästa taktiken. Och den gick nästan hem...
Ja, det blir flera komplicerade scenarion, och som du säger svårt hålla allt i huvudet. Men en enkel regel då är ju att ”jag kanske inte ska spurta ner min lagkamrat som faktiskt har chans att ta hem hela cupen, men det är tajt”.
Nu hade de uppenbarligen snackat om det i laget, och Linn säger t.o.m. att hon tänkte på det på upploppet. Det är därför jag blir förvånad. Varför öht ta upp det inom laget i förväg, om det ändå är ”var och en för sig” som gäller?

[OT] Skidskyttetråden
Så tycker man inte som dig så är man "dum i huvet och trasig"? Oavsett vad man tycker i frågan så kan man ju lyfta nivån liite i tråden.
Jag ber väl ursäkt för den hårda tonen då, men, bara att ha åsikten att någon på elitnivå (någon nivå för den delen) ska lägga sig bara för att vara "snäll", jag fattar inte. Jag brukar försöka ha empati för andras åsikter men just den går helt stick i stäv med vad idrott på individuell nivå handlar om för mig.

Jag förstår helt enkelt inte hur någon kan tänka så. "dum i huvet" är väl inte inte ett så snällt sätt att säga samma sak men ibland vill en vara kort och koncis, inte lång och broderande

[OT] Skidskyttetråden
Undra hur mycket Linn hade fått av dessa 100k
Inte en spänn. Om hon ska ha betalt av en kollega för att förlora kan hon lika gärna ta betalt av spelbolag/bookies för att förlora. En normalt funtad landslagsledning hade stängt av henne på livstid om det hade hänt. En av anledningarna att jag inte fattar hur de som säger att hon skulle lagt sig tänker

[OT] Skidskyttetråden
Som sagt, alla vet att Elvira vinner cupen och 100k om hon kommer minst 4a. Då är det hål i huvudet av en lagkompis att komma bakifrån och spurta om precis innan mållinjen. Riktigt korkat gjort.

[OT] Skidskyttetråden
Som sagt, alla vet att Elvira vinner cupen och 100k om hon kommer minst 4a. Då är det hål i huvudet av en lagkompis att komma bakifrån och spurta om precis innan mållinjen. Riktigt korkat gjort.
Då ligger det på henne att komma minst 4a dom är lagkompisar men samtidigt konkurrenter. Elvira pumpar in betydligt mer pengar än Linn. Tycker du är ute och cyklar med ditt uttalande.

[OT] Skidskyttetråden
Inte en spänn. Om hon ska ha betalt av en kollega för att förlora kan hon lika gärna ta betalt av spelbolag/bookies för att förlora. En normalt funtad landslagsledning hade stängt av henne på livstid om det hade hänt. En av anledningarna att jag inte fattar hur de som säger att hon skulle lagt sig tänker
Bara en kontrollfråga: Vad tycker du om svenska sprintdamerna i längdskidåkning då? De har ju en strategi att så långt det är möjligt undvika att välja samma heat i kvartsfinalerna (vilket ju innebär att några får välja sämre heat än de annars skulle gjort), samt att ”om det är en vit dräkt som kommer upp på sidan, ta det lite lugnare då” (dvs nån får lugna sig och lämna mer utrymme än den annars skulle ha gjort). Detta efter att de vid några tillfällen kört omkull varandra i stridens hetta.
Borde de också stängas av på livstid av landslagsledningen (som jag gissar är de som ligger bakom dessa strategier/förhållningsorder)?

[OT] Skidskyttetråden
[OT] Skidskyttetråden
Bara en kontrollfråga: Vad tycker du om svenska sprintdamerna i längdskidåkning då? De har ju en strategi att så långt det är möjligt undvika att välja samma heat i kvartsfinalerna (vilket ju innebär att några får välja sämre heat än de annars skulle gjort), samt att ”om det är en vit dräkt som kommer upp på sidan, ta det lite lugnare då” (dvs nån får lugna sig och lämna mer utrymme än den annars skulle ha gjort). Detta efter att de vid några tillfällen kört omkull varandra i stridens hetta.
Borde de också stängas av på livstid av landslagsledningen (som jag gissar är de som ligger bakom dessa strategier/förhållningsorder)?
Att man väljer olika heat beror väl snarare på att man tror på sig själva och räknar med att alla ska gå till final.

[OT] Skidskyttetråden
Sålänge skidskytte är en individuell sport där man ställer upp med landslag så räknar jag faktiskt med att varje deltagare gör sitt bästa (individuellt) att lasta Linn för att Elvira inte vinner cupen tycker jag är helt uppåt väggarna. Hur ska hon ens kunna ha koll på det i spåret, lika lite bry sig egentligen. Hon kör ju för sig själv, för sitt varumärke och förmodligen en del egna sponsorer med.

Hade det varit som i ski clsssics med proffslag hade det varit en helt annan sak.

Det är min syn på det iallafall. Men jag är kanske dum i huvudet då?

[OT] Skidskyttetråden
Bara en kontrollfråga: Vad tycker du om svenska sprintdamerna i längdskidåkning då?
Jag kan tyvärr inte ge något svar. Den enda längdåkning jag ser nuförtiden är snabbspolning på OS + lite skiclassics som visat sig vara tråkigt tycker jag. Längd är en döende sport i mina ögon.

Men det är Curling VM nu! Curling är bra! Dessutom är de i Kanada så produktionen är så bra som den kan bli. Riktigt skönt efter alla usla os-sändningar

[OT] Skidskyttetråden
Härligt väder på SM-mixedstafetten.
1648286579014.png

[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Inget kanonskytte på de åkarna som normalt huserar i svenska landslaget.

3 bom på Samuelsson
4 bom på Femling
5 bom på Nelin
7 bom på Stefansson
10 bom på Ponsiluoma

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp