[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Masstart i IBU-cupen i Ridnaun. Viktor Brandt en bra bit efter, men en sjunde plats och bara en bom är ju positivt.
1671401334021.png

1671401398369.png

1671401417406.png

[OT] Skidskyttetråden
På damsidan i IBU-cupen blev det en pallplats för Tilda Johansson med bara en bom.

1671401545947.png

1671402073266.png

1671402094687.png

Lampic fortsätter gasa på i skidåkningen. Lite svårt att helt få grepp om åktider då det verkar ha varit någon slags masstart med 2 grupper om 30 åkare med olika långa varv de två första. Lampic var snabbast i sin grupp på första varvet men spräckte inte de grupperna helt. Varv 3,4 och 5 "vann" hon med 7, 14 resp. 13 sekunder.

Hade jag varit förbundskapten hade jag nog funderat på att skicka ner Stina i IBU-cupen och låta Tilda, Mona eller möjligen Sara få åka VC efter jul, lite beroende på. Har svårt att se att det skulle gynna Stina att fortsätta åka VC och landa på ganska mediokra placeringar. Och om hon inte hittar åkformen ordentligt känns det bättre att släppa upp några andra och låta dem visa vad de går för innan det är dags att ta ut VM-truppen.

Har inte riktigt koll på hur det är med Mona. Hon har ju mästerskapsrutin medan Tilda och Sara är unga åkare som delvis skulle vara investeringar för framtiden att skicka till ett VM.

[OT] Skidskyttetråden
Med tanke på de resultat Stina visat upp i år är det väl självklart att byta plats på henne och Tilde. Allt annat vore ju oseriöst. När det gäller Mona kan hon väl ta Skottheims plats, hon har väl inte heller direkt övertygat.

[OT] Skidskyttetråden
Och alltid lika kul att lyssna till skidskyttar som ska förklara varför dom missade så mkt .... ?
Hellre det än att för tusende gången "gå ner till vallen" och titta på träffbilder. Vem bryr sig? Inte ens åkarna när de efteråt får hör att de "bommade kl 3" och förväntas ha någon förklaring till det. En miss är en miss. Klart så och gå vidare.

[OT] Skidskyttetråden
Hellre det än att för tusende gången "gå ner till vallen" och titta på träffbilder. Vem bryr sig? Inte ens åkarna när de efteråt får hör att de "bommade kl 3" och förväntas ha någon förklaring till det. En miss är en miss. Klart så och gå vidare.
Nja, jag tycker ändå det är intressant att se om de ligger systematiskt fel och det därmed är nåt de kan korrigera inför nästa skytte, eller om det är spridd träffbild och därmed dåligt skytte.

[OT] Skidskyttetråden
Nja, jag tycker ändå det är intressant att se om de ligger systematiskt fel och det därmed är nåt de kan korrigera inför nästa skytte, eller om det är spridd träffbild och därmed dåligt skytte.
I fall med två liggande skytten kan det vara intressant att se träffbilden efter första liggande då det just ger viss info om man kan vänta sig många bom i nästa liggande (spridd träffbild) eller ett bra andra liggskytte (systematiskt fel som korrigeras för). För andra liggande och de stående skyttena tycker jag det är mindre intressant.

[OT] Skidskyttetråden
I fall med två liggande skytten kan det vara intressant att se träffbilden efter första liggande då det just ger viss info om man kan vänta sig många bom i nästa liggande (spridd träffbild) eller ett bra andra liggskytte (systematiskt fel som korrigeras för). För andra liggande och de stående skyttena tycker jag det är mindre intressant.
Jag blev släpad (inte ovilligt!) till närmaste skidskytteklubb när mina döttrar ville prova, så nu är det skidskytte som gäller i familjen. Äldsta dottern vill gå skidskyttegymnasium till hösten så hela vinterns helger är bokade för tävlingar runt om i Sverige. Jag kan ju inte bara titta på, även om jag gärna gör mina timmar vid kikaren på vallen, så jag kittade upp mig själv och tränar och tävlar när det bjuds på tillfällen.

Med det sagt så har jag ju inte bara tv-tittarens intresse av skidskytte utan kollar också på hur alla agerar, både de aktiva och ledarna. För mig är det alltså väldigt intressant med träffbilderna när jag tittar på tv.

Som tävlande på distanslopp (där man har två liggande skytten) är det ovärderligt att få veta hur träffbilden ligger. Skjuter jag bra men fel, eller är det bara dåligt skytte som är anledningen till alla mina missar? I en tävling i vintras hade jag den bästa känslan på vallen men bommade allt i första skyttet. När jag fick veta att allt låg till höger så sköt jag lite mer vänster i nästa och då trillade träffarna in.

Men den största undringen är väl hur norrmännens kantträffar i större utsträckning än svenskarnas kantträffar blir kant-in, i stället för kant-ut.

[OT] Skidskyttetråden
Jag blev släpad (inte ovilligt!) till närmaste skidskytteklubb när mina döttrar ville prova, så nu är det skidskytte som gäller i familjen. Äldsta dottern vill gå skidskyttegymnasium till hösten så hela vinterns helger är bokade för tävlingar runt om i Sverige. Jag kan ju inte bara titta på, även om jag gärna gör mina timmar vid kikaren på vallen, så jag kittade upp mig själv och tränar och tävlar när det bjuds på tillfällen.

Med det sagt så har jag ju inte bara tv-tittarens intresse av skidskytte utan kollar också på hur alla agerar, både de aktiva och ledarna. För mig är det alltså väldigt intressant med träffbilderna när jag tittar på tv.

Som tävlande på distanslopp (där man har två liggande skytten) är det ovärderligt att få veta hur träffbilden ligger. Skjuter jag bra men fel, eller är det bara dåligt skytte som är anledningen till alla mina missar? I en tävling i vintras hade jag den bästa känslan på vallen men bommade allt i första skyttet. När jag fick veta att allt låg till höger så sköt jag lite mer vänster i nästa och då trillade träffarna in.

Men den största undringen är väl hur norrmännens kantträffar i större utsträckning än svenskarnas kantträffar blir kant-in, i stället för kant-ut.
Jag har tävlat i skidskytte i 10 år så som åkare förstår jag absolut hur viktigt det är med att se träffbilden mellan första och andra ligg, men som tv-tittare tycker jag inte det tillför något alls förutom ett trist (upplevt...) avbrott från själva tävlingen.

[OT] Skidskyttetråden
Jag har tävlat i skidskytte i 10 år så som åkare förstår jag absolut hur viktigt det är med att se träffbilden mellan första och andra ligg, men som tv-tittare tycker jag inte det tillför något alls förutom ett trist (upplevt...) avbrott från själva tävlingen.
OK, där tycker vi nog lite olika. För allt annat än första liggskyttet i tävlingar med två liggskytten fick de dock gärna plocka bort det för min del.

[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Trupperna till kommande tävlingar. Magnusson med men Öberg d.ä. kvar hemma liksom Tilda Johansson.

Uttagning till VC, Pokljuka
Elvira Öberg, Piteå skidskytteklubb
Linn Persson, SK Bore
Anna Magnusson, Piteå skidskytteklubb
Mona Brorsson, Finnskoga SK
Johanna Skottheim, Lima SKG
Stina Nilsson, Lima SKG
Martin Ponsiluoma, Tullus SKG
Sebastian Samuelsson, I 21 IF
Jesper Nelin, Piteå skidskytteklubb
Peppe Femling, Piteå skidskytteklubb
Emil Nykvist, SK Bore
Malte Stefansson, Oxbergs IF

Uttagning till IBU-cup, Osrblie
Felicia Lindqvist, Biathlon Östersund
Sara Andersson, Mora Biathlon
Alva Sköld, Mora Biathlon
Ella Halvarsson, Biathlon Östersund
Bente Skåle, Tullus SKG
Emma Nilsson, SK Bore
Oskar Brandt, I 2 IF
Anton Ivarsson, Tullus SKG
Viktor Brandt, I 2 IF
Erik Larsson, Mora Biathlon
Gabriel Stegmayr, Dala-Järna IK

[OT] Skidskyttetråden
Resultat från supersprintkvalet i Oserblie (4,5 km och två skjutningar). Alla sex svenskor vidare till huvdtävlingen. Skåle klarade sig med 0,1 sekunder!

Andersson näst raskast i skidåkningen, slagen med tre sekunder av Hiernickel men schweiziskan sköt fyra bom.

1672911662715.png

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Huvudloppet gav följande resultat:
1672920310530.png

Andersson var med i tätgruppen efter två skytten med nollskytte men sköt sen 4+1 och rasade.

För Lindqvists del måste var hon säsongen 2018/19 en gång i topp och en gång på fjärde plats och har dessutom haft ett par femteplatser i IBU-cupen (den senaste i mars 2019), men ett av hennes bästa lopp i karriären alltså.

Halvarsson har tidigare en fjärde, en femte och en sjätteplats i IBU-cupen som bäst.

[OT] Skidskyttetråden
En italienare smet förbi, men en andraplats i kvalet är ju riktigt bra. Även Ivarsson och Stegmayr vidare medan Viktor Brandt missade med 13 s (38:a, 3 bom) och Erik Larsson med 55 s (70:e, 4 bom) åkt färdigt för idag.

1672925221008.png

[OT] Skidskyttetråden
Perrot före fyra norrmän i IBU-cupen. Oskar Brandt lyckades inte upprepa kvalinsatsen. Sju bom och 19:e plats. Ivarsson bäste svensk på 17:e

1672930124905.png

[OT] Skidskyttetråden
Känns som Stina satsade på första varvet, kroknade lite på andra och, kanske lite kopplat till straffrundorna, kroknade rejält på tredje.
VarvPlaceringTid rel. snabbasteTid rel. ÖbergTid rel. Persson
12+9-5-14
214+10+7+4
333+30+26+18

[OT] Skidskyttetråden
Damernas resultat från sprinten i IBU-cupen. Andersson näst snabbast på skidorna, 1,5 s långsammare än italienskan Carrara som var raskast

1673087792198.png

1673087853185.png

1673087883775.png

[OT] Skidskyttetråden
Elvira skolar om sig från skidfantom till skyttefantom. En av tre som sköt fullt, men bara 19:e åktid, 54 s långsammare än Chauveau och även 21 s långsammare än Persson som var 11:e raskast.

Topp-20 vad det gällde tider på dagens lopp:
1673094666609.png

[OT] Skidskyttetråden
Hur många bom behöver JTB skjuta för att det ska bli ngn spänning idag? Fyra?

Edit: Korrigerade efter ooms påpekande nedan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp