[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Vet inte om det är något jag missar men om man ska tro schemat för nästa säsong på biathlonresults.com blir det inga VC-tävlingar i Sverige då.
1709703445764.png

Däremot arrangerar Östersund junior-VM i månadsskiftet februari-mars.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Vet inte om det är något jag missar men om man ska tro schemat för nästa säsong på biathlonresults.com blir det inga VC-tävlingar i Sverige då.
Visa bilaga 684504
Har sett nånstans att junior-vm ska hållas i Östersund 2024-25, så då kanske man inte får nån vc?

Edit: här var det:

[OT] Skidskyttetråden
Har sett nånstans att junior-vm ska hållas i Östersund 2024-25, så då kanske man inte får nån vc?

Edit: här var det:
Hänger du inte med i mina uppdateringar? ?

1709706068052.png

[OT] Skidskyttetråden
Jag tror man får gå ner på ort och inte nation. Sedan tror jag man har nån ambition att minska resandet, vilket kanske innebär att Östersund och Kontiolax får turas om att arrangera två helger i inledningen av säsongen istf en var som det var innan pandemin. Kontiolax hade väl inget denna säsong?

[OT] Skidskyttetråden
Nu var det ju ett tag sen någon VC-ort hade junior-VM, men 2008 hade Ruhpolding både VC-tävlingar och junior-VM. En sådan regel skulle ju desssutom i praktiken omöjliggöra junior-VM på ett antal platser som alltid har VC-tävlingar (Ruhpolding, Oberhof, Antholtz, Holenkollen samt kanske Hochfilzen).

[OT] Skidskyttetråden
Slutsatsen är alltså att de skyfflar runt lite, förutom bland de 4-5 klassiska arrangörerna som alltid får tävling.

Men ingenting i Nordamerika de kommande två säsongerna alltså?

[OT] Skidskyttetråden
Det är min hypotes. Det kan ju dock på senare år tillkommit en regel om att undvika dubblering av junior-VM och VC-tävlingar på samma ort samma säsong. Jag har dock svårt att se hur man enbart utifrån tävlingsprogrammet skulle kunna veta det. Kräver som jag ser det att man hittar något regeldokument.

VC har enligt biathlonresult.com inga tävlingar i Nordamerika under säsongerna 2024/25 och 2025/26. Däremot avslutar IBU-cupen med två tävlingsomgångar i Lake Placid säsongen 2025/26.

1709712550611.png

[OT] Skidskyttetråden
Idag är det sprintlopp i IBU-cupen. Damerna startar 10.30 och herrarna 14.00.

Ikväll är det VC-stafett i Soldier Hollow. Herrarnas börjar 20.25 och damernas 23.00 svensk tid.

Korrektion: Stafett för herrar och sprint för damer som @ooms mkt riktigt påpekade nedan.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Halvarsson bästa svenska i IBU-cupen idag. Tia, minuten efter vinnaren, trots fullt skytte.

En notering är att Skottheim inte alls verkar få till skyttet. Har för mig att hon var skaplig i det momentet när hon var med och åkte VC regelbundet.

1709896560429.png

[OT] Skidskyttetråden
Resultat från masstarterna som avslutade säsongens IBU-cup.

Solklar seger för Bondoux på damsidan. Klart snabbast på skidorna och bara en bom (ingen sköt fullt). Av de svenska var alltså Skottheim bäst på damsidan med en 11:e plats.

Bland herrarna en fruktansvärd utklassning av norrmännen. Fem norrmän i topp och bästa icke-norrman hela 2,5 minuter från segern. Stefansson bäste svensk på 13:e plats. Tre bom idag. Känns som att han i säsongens elfte timme fått till några lopp med lite bättre skytte.

1709994494927.png

1709994587845.png

1709994622595.png

1709994743256.png

1709994876293.png

[OT] Skidskyttetråden
Kollade lite på statistiken för VC-säsongen. I individuella lopp har Elvira skjutet fullt i liggande i bara 2 av 21 lopp. I stående sex gånger utan bom.

[OT] Skidskyttetråden
Kollade lite på skidskyttet igår. Dräkterna är ju värre än för längdåkningen. Alla, iaf dom spännande nationerna, har ju svarta dräkter (utom våra kycklinggula). Man får vara lite skarpsynt om man ska se skillnad.

I längdåkningen ska ju "alla" ha rött, men där tycker jag att det inte krävs en fullt lika stor ansträngning för att se skillnad.

[OT] Skidskyttetråden
IBU borde sätta upp en färgskala där länderna får välja från. Det land som ligger sist i nationsrankningen väljer först. Då borde Norge och Frankrike få chockrosa och illgrönt (eller något sånt).

[OT] Skidskyttetråden
Tajt i toppen i VC på damsidan. Bara 7 poäng mellan Vittozzi och Tandrevold inför de två sista loppen. Kanske liten fördel Vittozzi trots att hon ligger efter i cupen med tanke på att hon går ut först på dagens jaktstart och dryga minuten före Tandrevold som har startnummer 17.

Ser ut att bli sämsta säsongen sedan 2017/18 för damerna vad det gäller bästa placering för någon i totala VC.

2022/23: 5 - Elvira Öberg
2021/22: 2 - Elvira Öberg
2020/21: 4 - Hanna Öberg
2019/20: 4 - Hanna Öberg
2018/19: 5 - Hanna Öberg
2017/18: 38 - Hanna Öberg

1710593793761.png

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Känns som VC nästan avgjordes. Ska väl till sjukdom eller total härdsmälta i skallen på Vittozzi imorgon samtidigt som all press på Tandrevold släpper och hon gör ett kanonlopp.

1710611351449.png

1710611370365.png

1710611387274.png

1710611405834.png

[OT] Skidskyttetråden
Landslagstrupperna för kommande år:

Anna Magnusson
Anna-Karin Heijdenberg
Elvira Öberg
Ella Halvarsson
Hanna Öberg
Linn Persson
Sara Andersson

Anton Ivarsson
Emil Nykvist
Malte Stefansson
Martin Ponsiluoma
Jesper Nelin
Sebastian Samuelsson
Viktor Brandt

[OT] Skidskyttetråden
Om man tittar på den gångna VC-säsongen så hade "nykomlingarna" följande insatser

Antal loppAntal lopp med poängBästa placering
Heijdenberg4215
Halvarsson2133
Andersson11716
Ivarsson7041
Nykvist6227
Stefansson4055
Brandt11624

[OT] Skidskyttetråden
[OT] Skidskyttetråden
Många tummar upp, men bara klackarna i taket är väl inte detta? Om de envisas med samma huvudkommentator kommer blodtrycket gå upp lite onödigt mkt.
Skönt att slippa att Viasat förstör en vintersport till. Men ytterligare 5 år av ett fullständigt maniskt ”… ner till vallen”. Det hade man ju gärna sluppit.

[OT] Skidskyttetråden
Extremt bra för spänningen iaf, hur roligt är en tävling som är avgjord innan alla har startat?

[OT] Skidskyttetråden
I lopp med jämna väder- och banförhållanden kommer väl (tittningsmässigt) skippande av startgrupp 1 att vara jämförbart med att tidigare skippa sista startgruppen.

Tillbaka
Topp