[OT - Skridsko] Roll call, vilka åker grillor?

• Trådstartare Trådstartare Boe
  • Start datum Start datum

Boe

Aktiv medlem
Jo, nu är det snart isläge här igen (Stockholm). Jag åker en del grillor och leder turer, både i SSSK, 30.000 Öar och privat. Tänkte det vore kul att ge sig ut på en Happy tur nån gång i vinter om det finns intresse?

Vore kul att få en uppfattning om hur mycket folk åker och vad man önskar för typ at tur, så kanske man kan planera ihop ngt kul?!

Undersökning, vad är du?

Svetto Deluxe
6.jpg

21.jpg

Åker långt o fort, 80-120km

Rast Deluxe
22.jpg

Gillar att hitta en bra rastplats och behöver inte mer än så?

Iskant
56.jpg

Letar gärna upp lite roliga ställen att åka på.

Freerider / Urban
6.jpg

12.jpg

20.jpg

121.jpg

10.jpg

Eller gillar du bara skridskoåkning, oavsett form?
1.jpg

7.jpg

Finns det intresse så ska jag se till att vi hittar de bästa isarna och en rolig tur!

http://snabelslash.com/bo/

/Boe

har skridskor men kan knappt åka än (skulle åkt en hel del förra säsongen men en komplicerat armfraktur satte stopp för det hela). men stort intresse finns i alla fall, fast inte så snabbt och långt kanske i början =)

Jag åker mest för nöjes skull ofta med hela familjen, ibland tar jag långlunch och åker med kompisen Ulla. Jag skulle vilja åka mer för motionen. Har vanliga telispjäxor med skyllermark skridskor men skulle vilja ha en mer sportig variant. Faktum är att skridskor är vinterns stora behållning, vi har bra banor här i Falun och har man tur är det snö fritt och kan åka friåkning på en riktigt fin skärgårdssjö-Runn.

När jag är till Sthlm och jobbar tar jag med skridskorna, har hunnit med att åka på Norrviken viket är nära jobbet i Bredden och har åkt på Värtan samt en vik som nästan går ihop med norrviken kommer inte ihåg namnet.

Hoppas på en bra skridsko vinter och skulle det vankas åkning i skärgården så ska jag göra allt för att kunna vara med.

/Mats

Japp jag är också med, men det visste du sedan tidigare. Ska bara bygga ett par nya grillor då mina gick sönder på din skridskoorientering i våras.

/Patrik

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    48 KB · Besök: 28
  • 3.JPG
    3.JPG
    44.2 KB · Besök: 24
  • 2.JPG
    2.JPG
    59.2 KB · Besök: 32
  • 4.JPG
    4.JPG
    40.3 KB · Besök: 23
Jag är en FH-svetto som mest försöker kapa varvtider runt Norrviken, men hänger gärna på på nått nytt...

Jag åker gärna på en skridskotur, men jag är mongo på att åka skridskor så jag ställer mig till fredrikws skara. Och jag vill inte bada...

/Magnus

Har varit på gång i flera år att köpa skridskor och nu i vinter är det banne mig dags.

Har ett par vandringskängor som jag helst vill använda, gör jag bort mig om jag köper ett par skridskor som funkar med dem?

Jag föredrar nog lite softare turer.
Har inte kört riktigt långt någon gång så jag e mer inne på oxr o PatrikBs linje.

Kul med så bra respons!

Vi kommer inte att bada, så länge ni gör som jag jag säger, hehe. Det verkar som det blir en happyride, vi håller ihop hela tiden, ingen blir efter och vi ska äta jättegod matsäck.

Jomper, du gör helt rätt.

Senast redigerad av en moderator:
jomper skrev:
-------------------------------------------------------

> Har ett par vandringskängor som jag helst vill
> använda, gör jag bort mig om jag köper ett par
> skridskor som funkar med dem?

Mjae.. beror rätt mkt på hur höga/styva dom är över vristen. Är man duktig åkare med rätt inställda skridskor så funkar det bra. Men som nybörjare kan det bli rätt så jobbigt för fotlederna, speciellt efter några timmar när ryggsäcken börjar kännas tung. Men funkar gör det ju förståss. Jag antar att det inte blir något dödsmarch tempo i alla fall.

> Jag antar att det inte blir något dödsmarch tempo i alla fall.

Nä, hoppas kan man ju. Hur var det med bruse. Skulle han med?

;)

jomper skrev:

Birkabygeln
Bygel till framdelen på skridskobindningen. För ökad stabilitet och säkrare fäste av kängan.

Kanongrejor, funkar perfekt om man inte är materialare.....(se trådskaparen ;-)

Bilagor

• L_birkabygeln.jpg
    L_birkabygeln.jpg
    6.8 KB · Besök: 34
Senast ändrad:
Jag har åkt två tre gånger och är total nybörjare. Skitkul var det, åtminstonde i medvinden...
Har inga skridskor och endast höga plasttelispjäxor men annars ser jag bara möjligheter!

Åker gärna grillor. SSSK grp3 tempo fungerar bra. Har varit med på en av dina kortare turer.... Nattåkning på isen vid Rollis/Norrmälarstrand.

Aka "Mr F. Ast Häl" eller något i den stilen tror jag att jag fick heta då våra identiteter var dålda. Men det är väl preskiberat nu?

HappySkridsko låter som en kul grej.

Innan jag lägger skridskorna på hyllan ska jag ha besökt Svenska Högarna.... får väl se om det blir av någon gång.

Hoppas på en kall och nederbördsfri vinter.

/Mikael

He he, har lekt på isar sedan barnsben, det har blivit lite långfärdsgrillor också så jag är definitivt intresserad... är väl lite av lugnt tempo och njutningsåkning, har åkt Vikingarännet för några år sedan...

för oss rookisar kanske ett par rundor på Östermalms IP kan vara aktuellt också? jag behöver i alla fall slipa på tekniken lite innan jag ger mig ut på en längre tur...

Åker gärna skridsko om tillfälle ges. Är ingen nybörjare men heller ingen fartfantom.
Skulle vara intressant om Boe kunde lista utrustningslista till en eventuell Happyskridskoride. Kan tänka mig att man måste börja se över den delen snart.

Johan

Åker långfärds. Det blev inte så mycket förra året, men lite. Bl.a. en heldag med F&S och då körde jag deras medeltempo typ. Så jag är väl medelgod motionsåkare då kanske?
Kan helt klart tänka mig en tur med fokus på trivsamhet och matsäck. :)

Game-On Boe! Har försökt komma med i SSSK i flera år och gick nu och fundera på om Friluftsfrämjandets kurser/turer inte vore ett bättre alternativ. Kanske kan vi ha en förberedande möte så kan du köra lite iskunskap?
När kan man lägga in en beställning på ett par egna Glapp Generation 7 grillor? ;)

JLarsson skrev:

> Nu har de räknat ben i sill eller tittat i
> kaffesumpen eller hur de nu gör...
Det blir snorkallt i vinter, det finns hur mycket rönnbär som helst. Nästan som hösten -86. Köp aktier i ullindustrin.

Men skridskor verkar kul, jag får väl knata iväg till min farbror i Svedmyra och inventera hans förråd. Där lär det finnnas det mesta i skridksoväg som har sålts de senaste 40 åren.

Precis som Jomper har jag tänkt men inte köpt några än.
Har ett par Salomon Aktive 8 som jag använder till långfärdskidorna.
Tror ni dom fungerar till skridskor för en med vrister som en liten skolflicka.

Boe skrev:
> Dom är äckligt effektiva...

wow! ja, helt klart.. killen syns ju två gånger! =) om inte annat så verkar det vara en bra väg för ben och ländryggsträning. jag åkte mycket grillor (hockeyvarianten) som liten men sista tiden har jag bara varit på isen för att ismeta.

jag hade dock väntat mig minst en bild på någon konståkningstjej nu?

Låter mkt lockande o med de bilderna blir man allt sugen på långtur ute i ytterskärgården... men jag har inte stått på ett par långfärdsgrillor sen barnsben o tidiga tonår... har dessutom riktigt kassa o svaga fotleder utan mkt styrsel alls... så vad skaffar man i skodonsväg i så fall... alltså stabila o styva som attan... vill minnas att jag sista gångerna åkte i slalompjäxor...

Jag åker ibland, heldagsturer med långa, soliga raster är finfint.
Hänger gärna med om du fixar en tur, Boe.

Är det nån på happy som provat att köra med kite? Är lite sugen att testa iår.

/Erik

jomper skrev:
> Har varit på gång i flera år att köpa skridskor
> och nu i vinter är det banne mig dags.
>
> i am looking back at you to see you looking back
> at me to see me looking back at you

Smygreklam

Du kan alltid titta förbi mig i alvik så kan du kicka på lite olika skridskor som går att använda med vanliga vandringskängor.

Jag åker, har väl åkt en 4-5 år nu regelbundet.
Är nog en hybrid av "gillar skridskoåkning, oavsett form och svetto (även om jag inte gillar det senare uttrycket) ;-)

Markus F: Jag har ett par extra skridskor om du vill låna typ.

/Anders

Rock:

Med specialpris förstås? :-)

Alla:

Vilka skor för vanliga kängor vill jag ha då? Jag tyckte Boes hembyggda såg extremt smutta ut. Skyllermarks birka är det jag kikat på annars men de är ju inte alls lika fina!

/jonas

Skyllermarks Viking eller Lundhags Duo skulle jag kolla på istället för Skyllermarks Birka, något dyrare men du slipper de värdelösa remarna som bara glappar upp.

Tillbaka
Topp