[OT] Skriv ditt recept här

Hrm... med risk att gå i fällan som första idiot som luras in på nån överironisk tråd kastar jag mig ut med ett sardellsmör till fredagens köttbit! Mer ett tillbehör än mat kanske, men ändå?

5 sardellfiléer (eller ansjovis)
75 g rumsvarmt smör
1 tsk fransk senap
1 msk kapris
Hacka sardeller och kapris fint. Rör smöret fluffigt. Blanda i sardeller, senap och kapris.

Edit: man blir lite förvånad över hur senil man är, när man googlar och hittar sitt eget recept ett å ett halvt år senare...

Senast redigerad av en moderator:
Sardellsmör... låter gott!

Här är en sardellsås/dressing som med fördel används till grillad fisk och skaldjur men funkar till kött åxå

5-7 sardellfileer
1 liten röd lök
1-2 dl hackad persilja
1 pressad citron
1-2 dl olivolja

Hacka sardeller och lök och häll ner olivolja och citronsaft. Hacka sen persiljan och rör ner (man kan hacka allt på en gång med det blir snyggare om man rör ner persliljan sist.

Bra tråd! Samt att sardeller is the shit!

Stalle

1 del vatten + 1 del socker. Koka upp, slå över på flaska och låt svalna. Hoppsan, nu har man sockerlag som är perfekt till kvällens drink. Kan förvaras länge i kylskåp.

1 dl havregryn
2 dl vatten
1 nypa salt
2 minuter i mikron på full fräs

Voila, havregrynsgröt. Servera med lingonsylt och mjölk.

2st Habanero
2st chili
3klyftor vitlök
en relativt stor bit ingefära
500gr kycklinglårfile
mycket champinjoner
1/2 blomkålshuvud
1 broccoli
1 morot
1/2 zuccini
2st gula lökar
saften av 2st lime
fisksås

skiva och stek championerna, när de nästan är klara kör du ner kycklingen.
stek upp så att kycklingen har fått färg runt om men inte är klar. Addera de hårda grönsakerna skivade i rätt stora bitar (tänk plockmat för ät-pinnar) och fortsätt steka tills de börjar släppa vatten (men fortfarande är helt "crisp"). Addera skivad vitlök, chili och habanero. Stek ytterligare någon minut, häll på limesaften och smaka av med fisksås (det går säkert åt en deciliter). Allt är färdigt när du är säker på att kycklingen är klar och blomkolen har rätt konsistens. Jag vill ha mitt grönt som oförstörda, crispiga vitaminbomber.

Antingen så äter du detta som det är eller med ris till. Eller varför inte blanda i risnudlar.
-Så jävla gott helt enkelt!

För att få litet mindre OT-profil på denna tråd:

Kokain
Heroin
Koffein
Amfetamin

Garnera med litet blandade smärtstillande ämnen och du har en "Pot belge".

laxfiler, gör ett snitt i dem o fyll snittet med en smet gjord på fetaost, kapris och hackad rödlök som mosats ihop. "baka" i ugnen, serveras med t.ex. klyftpotatis o grillad tomathalva med rosmarin (körs in me fisken i ugnen). går snabbt, är lätt o är grymt gott, sås behövs inte.

Tillbaka
Topp